Kitekintés egy nemzetközi népzenei kiadványra
Výběr českých, moravských
a slezských lidových písní
Cseh, morva és sziléziai népdalok
Szerkesztette:
Judita Kučerova
A népdalok
összegyűjtését a közoktatás számára az Erasmus + Musikkreativ
program inspirálta. Ebben 4 egyetem: Pädagogische Hochschule Freiburg, az Université de
Strasbourg, az SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszéke és a Masarykov Universita Brno
képviselői vettek részt. Mindegyik ország más-más kreatív feladat
megoldását tűzte céljául, amely később segíti az oktatást a
különböző területeken. A német,
francia egyetemek a kortárszenére készítettek kreatív programot, a magyarok
budapesti Krúdy Gyula Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanulóinak
bevonásával egy koncertpedagógiai programot állítottak össze. Cél a gyerekek
kreativitásának fejlesztése vonósnégyes munka által inspirált kreatív
produkciókon keresztül. (Asztalos 2018)
A csehek pedig a népzene, népi hagyományok,
játékok megismertetését tűzték ki. A magyar program kidolgozója Dr.
Asztalos Bence, a program megvalósításának folyamatában részt vettek Prof Dr. Maczelka Noémi és Dombi Józsefné tanárok is. A cseh programban nagy szerepet vállalt Judita Kučerová,
aki a népdalgyűjteményt állította össze.
Judita Kučerová
A kötet
bevezetője után az első fejezet 38 dalt foglal magában, melynek
alcíme dalok az általános iskola első osztálya számára. A fejezetet képillusztráció vezeti be. A dalokat a szerkesztő valamennyi
versszakkal közli. Ütemmutató szerint páros és páratlan dalokat egyaránt
találunk. Útmutatást kapunk a dalok tempójához is olasz és (allegro,
allegretto, lento), cseh megnevezéssel vagy metronóm
számmal. Ritmikában negyed, nyolcad, tizenhatod értékek, valamit az ehhez
tartozó szünetek jellemzik a közölt népdalokat. A hangnem főleg dúr, de
néhány moll dallam is előfordul. A tonális dallamokat kísérni is lehet,
ennek megkönnyítéséhez a szerző valamennyi dalhoz harmóniai vázat is
kapcsolt.
Valamennyi
dal 2 lapot foglal el és a végén a szerkesztő közli a népdalok eredeti
lelőhelyét, valamint, hogy mely korábbi gyűjteményben található.
A
következő fejezet 38-78. oldalig tartalmaz népdalokat a második osztály és
a felső tagozat számára. Ebben már
váltakozó ütemű példákat is találunk.
A különböző tánctípusokat megjelenítő daloknál a
szerkesztő a táncok fajtáit a cím mellett tüntette fel, pld.: sedlacka, obkrocak,
verbunkos, menüett, sousedka, tesinok,
furiant, starodavny, zavadka. Dinamikai jeleket és frazeálási jeleket is
tartalmaz a kotta segítve az előadást.
A
harmadik fejezet 79-115. oldalig középiskolásoknak ajánl népdalokat. Ebben a fejezetben több balladát találunk,
megjelenik a harmincketted ritmusérték a díszítéseknél. Új táncfajták: a kúláná és a starodávny
A
népdalok előadásmódját segítve számos dinamikai jel található a
kottában. A népdalok után a
szerkesztő a táncok típusait, jellemző karakterét is bemutatta.
Az
utolsó fejezet névmutatót tartalmaz abc sorrendben is feltüntetve a népdalokat.
A kötet gazdag irodalommal rendelkezik A könyv szép
kivitelű, spirálozott, könnyen használható.
Judita Kučerová
Irodalom:
Asztalos
Bence (2016): Kreativitás és vállalkozókészség fejlesztése zenével, performansszal. kulturális együttműködéssel. (Musikkreatív+) in Művészetek
kölcsönhatása Tanulmánykötet Szeged, dr. Dombi Józsefné, dr. Asztalos Bence
(szerk.) SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék 166-168.p.
Judita Kučerová (szerk.) Padá, padá rosenka
(1. kiadás Brno: Masarykova univerzita, 2018. 199
p. ISBN 978-80-210-9052-1.)
Marek Sedláček, Judita Kučerová, 2021) Attitudes of Czech Music Teachers to Folklore Heritage in EAS Abstract Freiburg
Dr. Dombiné
Kemény Erzsébet