ELHUNYT Bellyeiné Horváth Györgyi,
a BAJAI LISZT FERENC AMI GORDONKATANÁRA
Bellyeiné Horváth Györgyi
(1951-2021)
I.
Fájó veszteség érte a Bajai Liszt Ferenc Alapfokú
Művészeti Iskolát. Hosszan tartó, súlyos betegség után 2021. július 7-én
elhunyt Bellyeiné Horváth Györgyi, az intézmény
meghatározó jelentőségű gordonkatanára.
Bellyeiné Horváth Györgyi a bajai Liszt Ferenc Zeneiskolában
kezdte zenei tanulmányait, majd Pécsett szerzett diplomát. Pár év más városban
végzett munka után hazatért, és egykori iskolájában dolgozott gordonka- és
szolfézstanárként egészen nyugdíjba vonulásáig.
Munkáját rendkívüli elkötelezettséggel, töretlen
lelkesedéssel, mindenkor kimagasló színvonalon végezte. Ennek eredményeként
vehettek részt a növendékei a hazai gordonkaversenyeken, később pedig
nemzetközi megmérettetéseken is, amelyekről rendre helyezésekkel tértek
haza. Rendszeresen vállalkozott arra is, hogy tehetséges diákjait felkészítse a
zenei pályán való továbbtanulásra. Közülük többen ismert magyar és külföldi
zenekarok tagjai lettek, mások a gordonkatanítást választották hivatásul, és
vannak olyanok is, akik más módon maradtak a zene közelében.
A tanítás mellett hosszú időn át volt aktív
részese Baja kulturális életének. Zongorista és hegedűs kollégájával triót
alakítottak, amellyel éveken át sok alkalommal szerepeltek iskolai és városi
rendezvényeken. Tagja volt továbbá az Alsó-Dunavölgyi Vízügyi Igazgatóság vonós
kamarazenekarának – ez az együttes rendszeresen adott hangversenyeket Baján,
szép missziót vállalva a komolyzene népszerűsítése terén.
A nyolcvanas-kilencvenes években különösen fontos
munkát végzett a nyári Pro Musica Zenei Táborok
szervezőjeként, vezetőjeként. Olyan országos, sőt, nemzetközi
hírű muzsikusok tanítottak itt többek között, mint Madarász Iván
zeneszerző, Perényi Eszter hegedűművész, vagy a tábor
művészeti vezetője, Csetényi Gyula fuvolaművész. A táborzáró hangversenyek,
az itt tanítók szereplései mindig jeles események voltak, a résztvevők
pedig messze vitték a zeneiskola és a város jó hírét is.
Munkájának talán legértékesebb szakmai elismerése,
hogy egyre több helyre hívták zsűrizni. A több évtized tanítási
tapasztalata, a versenyeredmények, a tovább tanuló növendékeinek teljesítménye
hitelesítették a bírálóbizottságokban megfogalmazott véleményét, ítéletét.
Rendkívül megtisztelő volt, hogy a várpalotai Popper Dávid Nemzetközi
Csellóverseny külföldi szaktekintélyeket is felvonultató zsűrijében
állandó helye volt.
Idén a Pedagógusnap alkalmából a Vigadóban rendezett
ünnepségen vehette át a Németh László-díjat.
Betegsége ellenére szinte az utolsó pillanatig
tanított. Elhivatottsága és megkérdőjelezhetetlen igényessége példa
mindannyiunk számára. Emlékét szeretettel és tisztelettel őrizzük!
II.
PETHŐ
ATTILA INTÉZMÉNYVEZETŐ BÚCSÚZTATÓJA
„Ha valaki
foglalkozást választ, lehetnek külsődleges szempontjai, de aki hivatást
érez magában, nem méricskél. Boldog vagyok, hogy taníthatok. Bennem az munkál,
hogy ha megismerek valamit, szeretném, ha más is megismerné, ha szépnek találok
valamit, szeretném, ha más is szépnek találná.”
Ezek ugyan Földes Imre zenetörténész szavai, de azt
hiszem, Györgyi is hasonlóan érezhetett hosszú és gazdag pályafutása során. Ez
a pályafutás – leszámítva néhány évet még a kezdet kezdetén – mindvégig a bajai
zeneiskolához kötődött, ahol gordonkát tanított, valamint a kevesek által
kedvelt szolfézst és zeneelméletet.
Györgyi munkáját nem lehet általános, hűvösen
tárgyilagos jelzőkkel illetni. Kivételes tanáregyéniség volt, aki
kivételes eredményeket ért el – akár a kevésbé jó adottságokkal bíró
növendékekkel is. Ő maga is büszkén gondolt például azokra a
tanítványokra, akik nemcsak, hogy középiskolás korukig jártak hozzá a
zeneiskolába, de egyetemre, főiskolára kerülve is vitték magukkal a
csellót, és keresték az aktív muzsikálás lehetőségét. A tanítás
alapossága, lelkiismeretessége terén soha nem adott magának engedményeket –
minden diákja számíthatott arra, hogy Györgyitől óráról órára maximális
figyelmet és odaadást fog kapni. Ez a következetes figyelem idővel meg is
hozta az eredményeket - kezdetben a megyei és országos versenyeken szerzett
dobogós helyezések száma gyarapodott, később azonban már nemzetközi
megmérettetésekre is benevezett a növendékeivel. Ez bátor vállalás volt, de a
precíz felkészítés nyomán ezeken is értékes babérokat
arattak – a határokon túlról is rendre az első három hely valamelyikével
tértek haza. Tovább gazdagították a sikerlistát azok a növendékek, akik zenei
pályán tanultak tovább – konzervatórium, majd főiskola, a budapesti
Zeneakadémia, vagy éppen Graz, Bécs vagy London felsőfokú intézményeinek
tanárai folytatták Györgyi munkáját. És ma nemzetközi rangú, nagynevű
karmesterek által vezényelt zenekarokban láthatjuk viszont ezeket a Bajáról
indult fiatalokat.
Bellyeiné Horváth
Györgyi a Bajai Liszt Ferenc AMI vonós tanszak
vezetőjeként balról a második, továbbá egykori kollegái balról jobbra:
Lovretity Erika, Györgyi, Kubán Loránd, Ábrahám Éva, és Eördögh
Gabriella.
Mi lehetett a titka az eredményességének? Az
előbb idézett Földes Imre azt mondja: „a
tanárnak azt kell tudni, hogy mit kell a növendéknek tudni”. És Györgyi ezt
pontosan tudta, méghozzá minden egyes tanítványának a személyiségéhez és
képességeihez, akár aznapi hangulatához is igazodva.
A tévedhetetlen szakmai felkészültségen túl szükség
volt következetességre, türelemre, igényességre, szigorra (olykor még a
növendék könnyei árán is), humorra, fáradhatatlanságra. Ha fontosabb
szereplésre, versenyre készültek, minden lehetséges pillanatot kihasználtak –
ilyenkor nem létezett hétvége, nyári szünet, vagy matekóra, szinte
megszűnt maga az idő is. Nem spórolt az energiájával sem. Elképzelhetetlen
volt, hogy ha Györgyi tanított, vagy növendékei szereplését követte, akkor
nyugodtan üljön. Az órákon felállt, hevesen gesztikulált, gyakorta közbekiabált
– a hangversenyeken persze ezt nem tehette, ott némának kellett maradnia, de
akkor is élénk mozdulatokkal irányította, segítette a pódiumon ülő gyerek
játékát.
Véletlenül lett ő ilyen elkötelezett tanár? Vele
született tehetség a magyarázat, vagy az évek során megszerzett rutin? Ő
maga erről egy portréműsorban azt mondta, hogy gyerekkorában szinte
évente más és más csellótanára volt, és ennek nyomán határozta el, ha tanítani
fog, mindent meg fog tenni a tanítványaiért. Pontosan tudta azt is, hogy a
tanár és a növendék között egy jól működő, alapvetően a
szeretetre épülő kapcsolatnak kell kialakulnia, hiszen ennek hiányában
szinte lehetetlen egy kisgyereket rávenni a rendszeres, fárasztó gyakorlásra.
Dávid fiam kiskorától imádja a vonatokat – Györgyi ezt
tudta, és nem sajnálta beáldozni az egyik gordonkaórát azért, hogy együtt
kimenjenek a vasútállomásra.
Ennek fényében az sem meglepő, hogy a külföldi
zenekarokban játszó növendékei évekkel a tanulmányaik befejezése után is
folyamatosan keresték vele a kapcsolatot és a találkozás lehetőségét.
Idén tavasszal egy videóösszeállítással köszöntötte
őt több egykori tanítványa. A felvételen Tetézi Boróka
cselló-anyukájaként szólította meg őt. Ummenhoffer
Erik ezt mondta: szeretnék köszönetet mondani, hogy elindított a zenei pályán,
és felismerte a tehetségemet. Györgyi néni nélkül nem tartanék ott, ahol ma
vagyok – és ezért nagyon hálás vagyok. Szabó Laura pedig így fogalmazott:
Köszönöm, hogy nem csak csellózni tanított meg, hanem sokkal többet adott
ennél. Az idejét, szeretetét, energiáját, támogatását.
Egy zenetanár napi munkáját hatékonyan egészíti ki, ha
ő maga is aktívan muzsikál. Györgyi számára gyerekkorától fontos volt a
társakkal való zenélés, a kamarázás – sokáig volt tagja az Alsó-Dunavölgyi
Vízügyi Igazgatóság Kamarazenekarának, zeneiskolai kollégáival pedig triót is
alakítottak.
A nyolcvanas-kilencvenes években különösen fontos
munkát végzett nyaranta a Pro Musica Zenei Táborok
szervezőjeként, vezetőjeként. Olyan országos, sőt, nemzetközi
hírű muzsikusok tanítottak itt, mint Madarász Iván zeneszerző,
Perényi Eszter hegedűművész, vagy a tábor művészeti
vezetője, Csetényi Gyula fuvolaművész. A táborzáró hangversenyek, az
itt tanítók szereplései mindig jeles események voltak, a résztvevők pedig
messze vitték a zeneiskola és a város jó hírét is.
Munkájának talán legértékesebb szakmai elismerése,
hogy egyre több helyre hívták zsűrizni. A több évtized tanítási
tapasztalata, a versenyeredmények, a tovább tanuló növendékeinek teljesítménye
hitelesítették a bírálóbizottságokban megfogalmazott véleményét, ítéletét.
Rendkívül megtisztelő volt, hogy a várpalotai Popper Dávid Nemzetközi
Csellóverseny külföldi szaktekintélyeket is felvonultató zsűrijében
állandó helye volt.
Karig Emil, Recska Ilona, Aszalósné Tímáry Mária – nagy
nevek, meghatározó tanáregyéniségek a bajai zeneiskola több mint kilenc
évtizedes történetéből. Mi jól tudjuk, hogy hozzájuk hasonlóan Györgyi is
nagy formátumú tanára volt az intézménynek, aki által mindannyian gazdagabbak
lettünk. Szerencsés vagyok, hogy tanítványa, később pedig kollégája
lehettem, és így közelről is megismerhettem a munkáját. Remélem, hogy
sokan és sokáig fognak emlékezni rá, nem feledve pályafutásának kiemelkedő
jelentőségét.
Ősszel lett volna 70 éves. Mai léptékkel mérve
majdhogynem fiatalon ment el.
Várkonyi Zoltán színész, rendező mondja: „A művészet lényege a túlterheltség. Itt
nem lehet spórolni, ebbe bele kell halni. A takarékosság műkedvelő
dolog. Aki sokáig akar élni, menjen erdőkerülőnek vagy csősznek.
Hosszú élet? Nagy élet! Tetszik érteni?”
Bellyeiné Horváth Györgyi nagy életet élt. Nyugodjék békében!