ELHUNYT KIRCSI
LÁSZLÓ,
OBOAMŰVÉSZ-TANÁR,
nyugalmazott egyetemi docens,
a Zeneművészeti Intézet egykori igazgatója
Emlékezés Kircsi László kollégánkra, barátunkra
Kedves Laci!
Tisztán emlékszem, akkor is hallgatók seregéből álló gyűrű vett
körül, mikor először találkoztunk. A fiatalság érezte, valami egyedit
tanulhat Tőled, nem csak zenét, hanem felfogást, látásmódot, a
szemlélődés módszereit. Ma már ritka - leginkább nincs is ilyen - az a
fajta zenei polihisztor, amilyen Te voltál: hangszeres előadó, alkotó,
zeneesztéta, a zenetörténet és -elmélet szorgos
ismeretterjesztője. És még orgonáltál is, micsoda sokoldalúság! A
megszólítás képessége adomány, használtad a tanítás során, lebontva vele a
generációs különbségek falait.
Jó volt Veled egyetérteni, és ugyanilyen intellektuális élményt adtak a
közös vitáink dolgokról, melyeket máshogy láttunk. Mert lehetett máshogy látni,
Te ugyanis mindig hittél a diskurzusban. Ezt is sokan megtanulhattuk
Tőled.
Hiányozni fogsz, Veled egy darabka, egy kis világ ment el a Zeneművészeti
Intézetünkből. Bár most érezhetően szegényebbek lettünk, de tudjuk,
éveken át generációkat gazdagítottál, nyomot hagyva a környezetedben:
hallgatókban, kollégákban, így az egész iskolában. Fény voltál, és hiszem,
maradsz is sokunk számára.
Mindent köszönünk, Isten Veled!
Őszinte részvétem a Családnak!
Kovács Szilárd Ferenc
intézetigazgató
Kircsi László
(art.pte.hu)
Éreztük, hogy már nem lesz visszaútja. A második balesete, műtéte utáni felépülés
egyre csak váratott magára. Egy mozgékony szellemű, szüntelenül gondolkodó
ember, akinek a kapcsolatok, a kommunikációs lehetőségek az életet
jelentették, végül megfosztatott mindezek alapvető formáitól is. Ez így
már nem az Ő élete volt. És alig több, mint egy évvel azután,
hogy felesége temetésén gyűltünk össze, szűkebb és tágabb köreihez
tartozók, most az Ő elvesztésével nézünk szembe. Sosem fogjuk tudni, hogy
ezen utolsó éve magányában, melyet annyira szeretett fiai, unokái és
tanítványai enyhítettek, miként élte meg ezt a végső, kórházi ágyhoz
kötött, szorító elszigeteltséget, hogy láthatott át a betegség emelte falakon,
mennyire szenvedett helyzetétől.
Vele valami egészen különlegeset vesztett el a Művészeti Kar, a város,
annak kultúrája. Oboaművészként Pécs – idők során többször
megváltozott nevű – szimfonikus zenekara volt az elsődleges élettere,
az ebből kinövő, fontos vendégművészeket is befogadó intenzív
kamarazenei tevékenységgel szimbiózisban. Lokálpatrióta volt, a fogalom
egyetlen provinciális hamisságok nélkül lehetséges értelmében. Miskolcról
ideszármazottként ritka mély gyökereket vert, megingathatatlanul erős
kötődést alakított ki a várossal. Intenzíven ápolta kapcsolatait az itt
tevékenykedő művészek széles körével, hitt a város értelmiségi
elitjének értékeiben, abban, hogy a művészeti ágak művelőinek,
legyenek bár képzőművészek, építészek, táncosok, zenészek, bármely
terület művelői, illő és érdemes odafigyelni egymásra.
Ugyanakkor zenészként az általa belátható legszélesebb horizonton keresett és
talált igazodási pontokat. Meggyőződése volt, hogy – kedvenc
kifejezésével – a zene-csinálás, a zenéről való gondolkodás és a zeneértés
kölcsönös függésben állnak, ha a három közül bármelyikre szolgáló képességek
hiányoznak valakiből, az érvényteleníti zenész-létét, annak nem érdemes
folytatnia.
Vérbeli tanár-egyéniségként is ezt képviselte: legyen szó oboa-,
kamarazene-, zenesztétika-vagy bármilyen egyéb óráról, a tevékenység tárgya, a
minőségigény, a zenei világkép egy és oszthatatlan! Tudta, hogy akár az
Egyetemen, akár a Kodály Központ pódiumán, akár rádióműsort vezetve, vagy
bármilyen nyilvános–privát körben zenéről magyarázva ugyanazt kell
képviselnie az épp odaillő formában. Ugyanígy:
tanítványait is törekedett holisztikusan értelmezni, nyűgeiket és
értékeiket minél árnyaltabban rendszerbe foglalni, hogy valóban segíteni tudja
fejlődésüket. Alapvető derűjéből, toleranciájából csak
érdektelenséggel, kívülállással, primitívséggel lehetett kibillenteni.
Pontosan tudta, mit vesztett az európai zeneművészet a valamikori
mester-tanítvány viszony felszámolásával: együtt kellene élni a hallgatókkal –
hangoztatta újra és újra. Hogy a felsőoktatás, ezen belül a
művészetoktatás épp ellenkező irányba halad évtizedek óta, nem az
Ő tragédiája, csupán megszenvedni volt kénytelen. Építkezni próbált,
amikor és ahogyan csak lehetett: ahogy a hozzá közel állók láthatták, miként
építi, fejleszti kétkezi munkával egy életen át saját házát, kertjét, ugyanúgy
keresett új és új építkezési lehetőségeket a zenében. Végtelenül
taszította a nálunk kiirthatatlan feudális attitűd, függelmi rendszer,
másokra mutogatás, tanult tehetetlenség. Vérbeli polgárként jól látta:
kinek-kinek a maga köreiben, kreatívan együttműködve kellene megoldania,
amit lehetséges. A néhányak egyikeként meghatározó szerepe volt abban a
folyamatban, amely a nyolcvanas évek ásatag struktúráitól a Művészeti Kar
megszilárdulásáig vezetett. Persze Ő képzőművészek és zenészek
egymás felé fordulását képzelte el, nem permanens adok-kapok játszmákat;
valódi műhelymunkát, nem adminisztrálható paraméterekre redukált
„minőségbiztosítást"; a zene iránt mélyen elkötelezett hallgatókat,
nem a rendszer által a formális teljesítés felé lökdösött
kredit-zsonglőröket; a hallgatók és oktatók órákon kívül is épülő
szoros kapcsolatát, nem pedig tanítványaik által hajkurászott, ágas-bogas
karrierjük építése szüneteiben fel-felbukkanó kollégákat.
Az élet körülöttünk gyökeresen más lett, Ő azonban kitartott elvei
mellett. Ezért szerették, szerettük oly sokan. Miközben búcsúzom Tőle,
egyre világosabb, hogy értékrendjéből, gondolkodásmódjából mennyi
mindennel azonosultam. Van, amivel példájából fakadóan, van, amivel már
azelőtt, hogy megismertem. Tudom, hogy sokan mások – kollégái, tanítványai
– ugyanígy felfedezték vagy fel fogják fedezni Őt önmagukban. Ez a
biztosítéka annak, hogy immár nem a megszokott módon, de továbbra is köztünk
legyen.
Gönczy László