Az ismétl(őd)és
bűvöletében:
Az
ismétlésnek (az életben és) a különböző művészeti ágakban való
szerepével-jelentőségével sokan, sokszor foglalkoztak. A magyar nyelven
olvashatóak közül a muzsikusok számára Pernye András esszéje tekinthető
alapvető jelentőségűnek, de érdemes foglalkozni Kierkegaard
azonos című írásával is. De mindennél hasznosabb, ha ki-ki a saját (élet-
és) művészi tapasztalatait gyakran „mozgósítja”, hogy eme egyedi
ismétlődés által is közelebb férkőzzék ahhoz az imaginárius
valamihez, amit esetenként akár mindig másként nevezhetünk.
Az
ismétlés szerelmeseinek tekinthető az a két muzsikus, akik rajongásuk
tárgyát hangfelvétel segítségével szeretnék megosztani. XIV. Lajos korabeli zenét
játszanak (többnyire rondókat), számukra, s voltaképp a hallgatók számára is
megunhatatlanul. Ők Thomas Dunford lantjátékos,
és a csembalójátékos Jean Rondeau. Húsz számból álló
műsorukhoz partnerként Myriam Rignol (viola da gamba) társult,
továbbá két énekes: Lea Desandre (szoprán) és Marc Mauillon (bariton).
Az Erato-nál megjelent felvétel Couperin-darabtól („Les Barricades Mistérieuses”)
kölcsönözte címét. Nyolc szerző (születésük időrendjében: Michel
Lambert, Jean-Henri d’Anglebert, Marc-Antoine Charpentier, Robert de Visée,
Marin Marais, François Couperin, Antoine Forqueray és Jean-Philippe Rameau) darabjaiból hallhatunk,
eredeti verzióban avagy más apparátusra alkalmazva.
Külön említésre méltó az a meggondolás, hogy „hallgatóbarát” módon
szerkesztették az anyagot, nem egymásra torlasztva a stilárisan kétségkívül
rokon tételeket. Tehát, a zenekedvelő a „tételszünetekben” késztetést
érezhet, hogy kövesse a műsort, azaz ne csupán szinte háttérzeneként
hallgassa az összeállítást, egyetlen tagolásként az apparátus-váltásra
hagyatkozva. Így tehát nagyobb az esély a „tudatos” zenehallgatásra; arra, hogy
az érdeklődő hozzárendeljen szerzőt és címet (ha nem is
valamennyi, de legalábbis a számára leginkább és legkevésbé kedves)
kompozíciókhoz.
Hat-tételes
szvitet hallhatunk Robert de Vosée-től, Couperin
csembalódarabjaiból pedig négyet (közülük csupán egyet játszik szólistaként a
muzikális nevű Rondeau,
a többit duójuk szólaltatja meg). A híres gambajátékos-szerző,
Marin Marais pedig, akinek egy darabja viola és lant
duójaként szerepel, Dunfordnak kínált szólódarabot.
Valamennyi
közreműködő teljesítményét (elkötelezettségét és zeneiségét) dicséri,
hogy a hallgatót sikerül a saját hullámhosszukra „bevonzani”: megunhatatlannak tűnik ez az idő-játék.
Csak azt
sajnál(hat)juk, hogy a
használt hangszerek pontos megjelöléséhez hasonlóan nem részletezték pontosan a
műsorhoz használt kották elérhetőségét
(avagy, saját átirat esetén a kéziratos forrást). Hogy azzal is utat mutassanak
mindazoknak, akik kedvet kapnak hasonló kamarazenéléshez.
Egy apró
sajátosság: eltérően attól a szinte általánosnak mondható kiadói
gyakorlattól, hogy – habár rengeteg információ elérhető internetes
forrásokból – a kísérőfüzetben semmi információt
nem ad a főszereplő előadó-páros pályafutásáról. Sovány vigasz,
hogy helyette lelkes-esztétizáló szövegüket olvashatjuk, három nyelven.
A
francia lantművész Thomas Dunford (*1988)
egyébként Jordi Savall
„unokatanítványa”: szülei mindketten amerikai gambaművészek.
2013 óta megjelenő felvételei sorában ez a hetedik album. Jean Rondeau (*1991) zenei érdeklődése a csembalóból indult
ki, és e hangszer jelenti tevékenységének centrumát szólistaként és
kamaramuzsikusként is, a legkülönbözőbb stílusirányzatokban. Albumunk a 6.
a felvételei sorában, azóta a Melancholy Grace-szel
jelentkezett (Warner Classics, 2021).
(Erato
0190295269951)
Fittler Katalin