(Koncert
Kft. Budapest, 2021)
2021.
03. 02 – ez a dátum került a kettősvonal után a 35 ütemes darab végére,
amelynek műfaját tréfás-komolyan zongoradalként jelölhetjük meg. Nem „Dal
szöveg nélkül”, ahogyan némiképp hasonló zsánerű tételek váltak ismertté
Mendelssohn nyomán – habár épp arról van szó: Dal szöveg nélkül. Pontosabban:
Ady-dal, szöveg nélkül.
Dubrovay László: Karácsony - 3 dal Ady Endre verseire szoprán vagy tenor hangra,
zongorakísérettel
(Koncert
Kft. Budapest, 2019)
Nemigen
várható el zongoristától (a kortárs magyar szerző művére
felfigyelő hangszeresre), hogy „kapcsoljon” a cím olvasásakor, hiszen
aligha kárhoztatható, ha elkerülte figyelmét a szerző Dalok című
szerzői CD-je, amelynek nyitó műsorszáma a 2018-ban komponált
Karácsony – három dal Ady Endre verseire. E ciklus záródarabja került át a
zongorairodalomba, a szerző szóló-letétének köszönhetően.
Nevezhetnénk átiratnak is, de a zongoraletét talán hívebben adja vissza a két
tétel egylényegűségét. Az „eredet” leginkább azoknak fontos, akiket
érdekel a zongoradarab címe – mert a 35 ütemnyi játszanivaló
önmagában nem ad „kulcsot” a megfejtéshez. A tekintetben
sem felesleges a vers ismerete, hogy a szerző számára elsődleges
inspiráció a hangszeres számára érzelmi-intellektuális élménytöbbletet jelent(het).
S ha
a kottában nem is kapott helyet, már csak
kedvcsinálóként a zongoradarabhoz, idekívánkozik az Ady-vers:
Ha ez a szép rege
Igaz hitté válna,
Óh, de nagy boldogság
Szállna a világra.
És a gyarló ember Ember
lenne újra,
Talizmánja lenne
A szomorú útra.
Golgota nem volna
Ez a földi élet,
Egy erő hatná át
A nagy mindenséget,
Nem volna más vallás,
Nem volna csak ennyi:
Imádni az Istent
És egymást szeretni…
Karácsonyi rege
Ha valóra válna,
Igazi boldogság
Szállna a világra…
A
dallal zenei anyagában megegyező zongoradarab kivételes helyet foglal el Dubrovay László művei (közelebbről:
zongoraművei) sorában. Mondhatni, a szerző Träumerei-a.
Nincsenek benne drámai kontrasztok, ám a hangulati alaptónuson belül szín-,
vagy talán még inkább: árnyalati gazdagság árad belőle. A folyamat-jelleg
az első hangtól az utolsó kicsengéséig érződik, a harmóniavilág pedig
arra készteti az előadásra vállalkozót, hogy „kielemezze” a történéseket.
Ezúttal rendkívül tanulságos az elméleti „háttér” tudatosítása; az
egyidejű ill. egymásra következő harmóniák (akkordfelbontások)
ugyanis túlmutatnak önmagukon: megsejttetnek valamit
abból a „titokból”, ami egyébként – hosszabb-összetettebb kompozíciók esetében
– gyakran megfejthetetlen, abból a „hatásmechanizmusból”, ami különböző
stiláris közegben akár egyedien is működhet.
A
zongorakottából is „visszakereshető” énekszólam meghatározó közegeként a
pentatóniát jelölhetjük meg, míg a harmóniai környezet mélységdimenzióiról
többnyire dúr vagy moll akkordra felépülő, több hangú, komplex harmóniák
gondoskodnak, változatos módon, kiegészülve sokhangú alakzatokká. És érdemes
felfedezni az enharmonikus átértelmezéseket, a
„moll-tercek” dúrrá világosodását – s megannyi további, a történeti
zenékből ismert gesztust, fordulatot. Komplex alkalmazásuk révén viszont
mégsem a „retro” vagy a „neo”-irányzathoz sorolnánk a
művet, hanem inkább keskeny nyomtávú „csapás”-nak tekinteném azon a területen, amelyet a zenetörténeti
tapasztalatok birtokában oly alaposan bejárt a szerző. Hasonló
„feszegetése” a lehetőségeknek, mint amilyennel a kromatika végtelenített
fokozásakor éltek a romantikus szerzők… - mindezt a felhangrendszer
magasabb számú felhangstruktúráinak
feszültség-változásaival éri el a szerző.
A
szépség-kritériumoknak is maximálisan eleget tevő darab nem támaszt
különleges igényeket az előadókkal szemben – a középfokon tanulók is
eredményesen próbálkozhatnak megtanulásával.
„Technikai” nehézséget jelenthet, hogy a mindösszesen négy
oldalt elfoglaló játszanivaló során két alkalommal is
kell lapozni – amihez viszont, a folyamatos játék érdekében, elkerülhetetlenül
szükséges a lapozó! Az ideális megoldás a kotta nélkül való megtanulás – de
kétségkívül megkönnyítette volna, ha ehhez (dupla papír-mennyiség
felhasználásával) kétszeres kihajtással megoldott, tehát, a tétel egészét áttekintő
formátum áll rendelkezésre.
Fittler Katalin