Kotta,
fóliában. Korántsem valamiféle „zsákbamacska”-ötlet, hanem egyszerűen
gyakorlati szempont hívta életre ezt a megoldást: a 24 számozott oldalt
tartalmazó partitúrához 18, különböző terjedelmű szólam anyaga
tartozik.
A kotta
címe „önmagában” is telitalálat: vidám (mondhatni, örömteli) együttmuzsikálásra
invitál a játszanivaló. Mégsem a pedagógiai motiváció megfogalmazása, hanem –
mint ezt az alcímből sejteni lehet – az egyik egyházi ének kezdősora
került frappáns címként a kotta élére. Hogy melyiké? – a továbbiakban ezt
homály fedi, csakúgy, mint valamennyi énekét. Indokoltan, hiszen eredeti
funkciójától elvonatkoztatva, széles körű alkalmazásra szánták őket.
Mondhatni, végérvényesen szekularizálódott a zenei anyag, kikerülve hívő közösségek
gyakorlatából.
Az
egyházi ének-jelleg olyan karakterre utal, mint a – szélesebb körben ismert –
koráloké: népénekekről van szó, amelyeknek előadója (és voltaképp
közönsége is) a közösség. Ebből következően, a dallamok
„fülbemászóak” és könnyen énekelhetőek (nem igényelnek zenei
előképzettséget), harmóniavilágként is egyszerű tonális-modális
keretbe kívánkoznak. Értelemszerűen metrikusak (a tíz tételből
egy-egy ütemmutatója ľ illetve 6/8, a többié 4/4), a tempó- illetve
karaktermeghatározó előírás (Moderato, Allegramente
marciale, Lento, Andante)
éppúgy tájékoztató jellegű, mint alkalmanként a metronómszám-javaslatok.
Dinamikai előírások mindösszesen két darabban találhatóak (az
atmoszférateremtést segítendő, valamint a visszhang-hatás
lehetőségeinek a kiaknázására), egyébként a hangszerelés szinte
maga-magától kínálja az előadás karakterét.
A
játszanivaló válogatása és hangszerelése a Berettyóújfalui Zeneiskola egykori
igazgatójának, a fúvós-berkekben mindmáig tiszteletnek és elismerésnek
örvendő néhai Szilágyi Péternek (1954–2013),
berettyóújfalui II. Rákóczi Ferenc Általános
Iskola és Bihari Alapfokú Művészetoktatási Intézményegység vezetőjének,
a városi Ifjúsági Fúvószenekar vezető karmesterének, országgyűlési
képviselőnek a munkája.
Győrffy
Lajos Szilágyi Péterre emlékező szobra a berettyóújfalui
Városi Zeneiskola udvarában, közvetlen az épület előtt.
Az
énekek többsége amerikai zeneszerzők, illetve komponálással is foglalkozó
tiszteletesek munkája, de helyet kapott az összeállításban a kassai
születésű magyar Major Gyula egy kompozíciója is.
Miként a
fúvószenekarnak, mint olyannak, nincs szigorúan meghatározott „összeállítása”,
a játékosok létszámában némi különbségek mutatkozhatnak csakúgy, mint a
rendelkezésre álló hangszereket/hangszereseket illetően. Ennek
megfelelően a hangszerelés is némi változatosságot mutat. (Tehát,
zenekarvezetők, figyelem! Érdemes táblázatban feltérképezni az egyes
tételek apparátusát, felmérve, melyek megszólaltatására áll rendelkezésre
megfelelő apparátus. A partitúrák tanulmányozása további
lehetőségeket kínál, amennyiben a kettőzött szólamok egyikének hiánya
dinamikailag korrigálható.)
A két
fuvolához három tételben társul piccolo (a 2.
darabban arra is van lehetőség, hogy piccolo-játékos
híján a 2. fuvola játssza a szólamot)., az elsőnek
a próbáiról többen elengedhetőek: a 2. és 3. klarinétos, a fagottos, a két
harsonás, a tubás, valamint a bariton (B.C.) és az eufónium
játékosa. A bariton (B.C.) kizárólag a 2. alkalommal kap játszanivalót, az eufónium a 3-7., 9. és 10. darabban szerepel. Voltaképp
ugyanarról a hangszerről van szó, a két szólamkotta akár egyazon
játékosnak odaadható.
A
fúvószenekari repertoárnak nemcsak bővítésére, hanem egyszersmind
gazdagítására is szolgál ez a kiadvány. Beleértve az ifjúsági együtteseket is.
(AKKORD –
A-1261)
Fittler Katalin