Pedagógiai szempontból is izgalmas új hangszer született:
a glissotar
Váczi Dániel évek óta dolgozik Terebessy
Tóbiással a folytonos hangmagasságváltoztatást (glissando) lehetővé tevő fafúvós hangszerek
kifejlesztésén. Az első kifejlesztett modell a glissonic
tárogató (glissotar), amely idén világhódító útra
indult a Sonus Alapítvány projektjének
köszönhetően.
A tárogató a magyar történelem
kísérője a honfoglalástól napjainkig. A török kori hódoltság hangszere mai
formáját a 19. század végén Budapesten nyerte el.
Történelmi zenét, népzenét, klasszikus és jazz zenét egyaránt játszanak rajta. Ezt
a hagyományt gondolta újra a szaxofonos Váczi Dániel, aki természettudományi tanulmányokat
követően vált a hazai jazz- és improvizációs szcéna egyik legizgalmasabb,
legsokoldalúbb alakjává, 2016 óta dolgozik a formatervező Terebessy Tóbiással egy olyan fúvós hangszercsalád
kialakításán, amely alkalmas a hangmagasságok közötti csúszásra, vagyis a két
félhang közötti végtelen zenei tér bejárására. A kifejlesztésben segített Tóth József hangszerész
mester, aki az egyik legismertebb magyar tárogatókészítő.
A glissonic egy újfajta fúvós hangszercsalád, melynek
lényege, hogy a hanglyukak helyett egy hosszanti rés található a csövön. A rés
fölött egy pánt van kifeszítve, a felső végén a csőhöz rögzítve, az
alsó végén pedig eltartva attól, mint egy cselló húrja. A húros hangszerekhez
hasonlóan bárhol lefoghatjuk ujjunkkal a pántot, ezzel meghatározva a légoszlop
hosszát és így a hangmagasságot. A legfontosabb újdonság az, hogy a rés két
oldalán és pánt belső oldalán egy-egy mágnesszalag található, amely biztosítja
a tökéletes záródást.
Glissonic
(ro.pinterest.com)
Ezen az elven sokféle
hangszer gyártható (fuvola, furulya, klarinét, szaxofon, tárogató, oboa,
fagott, cink). Az első kifejlesztett modell a glissotar,
amely egy tárogató - szoprán szaxofon hibrid: kónikus teste fából van, de rövid
réz nyakához szoprán szaxofon fúvóka illeszthető. Két oktávváltó
billentyűje segítségével 2,5 oktáv hangterjedelemmel rendelkezik, a
tárogató és a szoprán szaxofonnal megegyező alaphanggal.
A Sonus Alapítvány a Mai Zene és a Korszerű
Előadóművészet Támogatására felkérésére, a Hungarikum Bizottság
támogatásával indult útnak „A tárogató tegnapja és holnapja” projekt, amely az új hangszer
világszintű megismertetését tűzte ki célul.
A projekt
keretében egy online elérhető kisfilm készült „Glissotar
– A tárogató harmadik élete” címmel, amely a
hagyományos tárogatóval együtt bemutatja a glissotar
sokszínűségét, és megszólalnak benne a készítők, Tóth József
tárogatókészítő-mester, Borbély Mihály tárogató-művész és Fazekas
Gergely zenetörténész is.
Az Alapítvány
felhívására a világ 27 országából 63 zeneszerző küldött az új hangszerre
írt miniatűr darabokat, amelyek közül válogatás hangzott el a
templomtereket kortárs zenével megtöltő Új/Lélek/Zene-estek sorozat
koncertjén a belváros-lipótvárosi Hold utcai református templomban. Emellett
Váczi Dániel és zenésztársa, Etienne Rolin további műveket rögzített, amelyek
meghallgathatóak online. A sorozatot ősszel egy
gyerekeknek szóló, a tárogatót és a glissotart
bemutató előadás zárja majd.
A hangszercsalád
fejlesztői bíznak abban, hogy innovációjuk a zeneoktatásban is
hasznosítható. Ittzés Gergely fuvolaművész
szavai szerint „[p]edagógiai
szempontból is hasznos perspektívákat nyújt a szisztéma, akármelyik fúvós
hangszer-családhoz is kapcsoljuk az új, mágneses glisszandómechanikát.
A kisgyermekek kezdeti, a hangszer méretéből adódó problémáit is
orvosolhatja átmenetileg, ezenkívül – az énekléshez
hasonlóan – segíti az intonációs hallás fejlesztését, a fogások bonyodalmait
kiiktatja, és nagy teret nyújtanak a kreativitásra.” Madarász Iván
zeneszerző szerint „[e]z az új hangszer
elképesztően sok lehetőséget nyújt újabb hangzások létrehozására.
Biztosan inspirálólag hat majd a zeneszerzői
fantáziára, első sorban azért, mert könnyen intonálhatóakká teszi a
temperált hangrendszertől eltérő hangmagasságokat. Kezelése olyan
muzsikusok számára, akik már játszanak valamilyen fúvós hangszeren könnyen
elsajátítható. Zenepedagóiai területen is nagyon
reményteli használata, mivel jól fejleszti a hallási érzékenységet.” Gőz
László harsonaművész, a BMC igazgatója szintén a zenetanulásban látja a glissonic egyik legnagyobb lehetőségét: „[a]z egynádas hangszerek megszólaltatása alapvetően
egyszerű, de a billentyűk használatától a kezdő tanulók hamar
elriadnak. A szolfézs tanulás már az alapfokú
hangszertanulásban is elengedhetetlen, hogy a hangok rendszerét a tanuló
átlássa. Az egyszólamú hangszereket dallamjátszó hangszernek nevezzük,
„gondolkodása” lineáris. A glissandó lehetősége
rendkívül leegyszerűsíti a tanulási folyamatot, mert alkalmat ad a gyerek
kíváncsiságának kielégítésére, és a gyors sikerélményre. Egy zenét létrehozni
akaró tanuló, pár napon belül képes dallamokat játszani rajta.”
A glissotarról és a hangszercsalád többi tagjáról a glissonic.com oldalon lehet többet olvasni.
Bodnár Eszter
igazgató, kulturális menedzser
a Mai Zene és a
Kortárs Előadóművészet Támogatására