Fogadják sok szeretettel a Szabolcsi Bence Zeneiskola koncert-riportfilmjét, amelynek ötlete és zenei szervezése Pappné dr. Kiszely Deborah zongoraművész - tanár, főiskolai docens érdeme. A filmben Zelinka Tamás beszélget Mező Imre zeneszerzővel. Köszönjük a zeneiskola tanárainak felkészítő munkáját és a növendékek gyönyörű és lelkes előadását!
Szabolcsi Bence Zeneiskola
*
Mező Imre: Dallam kisasszony ruhatára - riport-koncertfilm (46:21)
Készítette: Maroevich Zsolt
0:00 Intro
0:36 Zelinka Tamás - bevezető
4:00 Mező Imre - riport
20:36 1. Mohácsi Jázmin Csenge (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
21:06 2. Megyeri Vince (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
21:29 3. Tari Emília Zsófia (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
22:00 4. Megyeri Vince (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
22:25 5. Kigó Liliána (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
22:47 6. Ajvazov Alexandra Alla (HEK 2.) - tanár: P. Kiszely Deborah
23:09 7. Carrara Paolo Antonio (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
23:27 8. Bodolay Lilla (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
23:52 9. Bodolay Lilla (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
24:18 11. Tari Natália Dóra (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
24:40 12. Tari Natália Dóra (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
25:02 13. Carrara Paolo Antonio (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
25:25 15. Kigó Liliána (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
25:47 16. Bodolay Lilla (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
26:15 19. Carrara Paolo Antonio (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
26:36 20. Carrara Paolo Antonio (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
27:02 21. Carrara Paolo Antonio (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
27:23 26. Somogyvári Zoárd (3. o.) - tanár: Auszlender Judit
27:55 28. Somogyvári Zoárd (3. o.) - tanár: Auszlender Judit
28:10 30. Somogyvári Zoárd (3. o.) - tanár: Auszlender Judit
29:27 32. Somogyvári Zoárd (3. o.) - tanár: Auszlender Judit
29:47 35. Tenke Lujza (1. o.) - tanár: Balog Norbert
30:18 36. Tari Natália Dóra (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
30:40 37. Tari Natália Dóra (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
31:22 38. Pankotai Fruzsina (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
31:53 39. Pankotai Fruzsina (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
32:09 40. Pankotai Fruzsina (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
32:44 41. Kigó Liliána (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
33:05 44. Kigó Liliána (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
33:26 45. Li Ziyue (2. o.) - tanár: Hunyadi Zsuzsanna
33:55 48. Sun Xingye (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
34:19 49. Sun Xingye (1. o.) - tanár: Kiszely Deborah
34:51 51, Sun Xingye (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
35:08 54. Tenke Lujza (1. o.) - tanár: Balog Norbert
35:41 62, Wu Shuying (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
35:57 63. Wu Shuying (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
36:19 64. Wu Shuying (4. o.) - tanár: Borosné Sugár Ildikó
36:48 65. Urbán Veronika (3. o.) - tanár: Balog Norbert
37:49 66. Gerstner Vilmos (1. o.) - tanár: Megyesiné Mohai Mária
38:06 67. Gerstner Vilmos (1. o.) - tanár: Megyesiné Mohai Mária
38:23 75. Scheidl Sólyom (1. o.) - tanár: Balog Norbert
38:42 76. Scheidl Sólyom (1. o.) - tanár: Balog Norbert
38:54 77. Scheidl Sólyom (1. o.) - tanár: Balog Norbert
39:15 82. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
39:31 83. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
39:46 84. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
40:06 85. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
40:23 86. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
40:41 98. Tari Emília Zsófia (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
41:07 99. Tari Emília Zsófia (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
41:23 100. Tari Emília Zsófia (1. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
41:57 124. Li Ziyue (2. o.) - tanár: Hunyadi Zsuzsanna
42:25 125. Li Ziyue (2. o.) - tanár: Hunyadi Zsuzsanna
42:43 148. Dankó Fanni Marina (4. o.) - tanár: P. Kiszely Deborah
43:38 149. P. Kiszely Deborah
44:01 150. P. Kiszely Deborah
44:47 151. P. Kiszely Deborah
45:01 152. P. Kiszely Deborah
45:35 153. P. Kiszely Deborah
**
153 könnyű variáció zongorára
Terjedelem: 52 oldal
Formátum: Bach (23 x 30,2 cm)
Kiadó: Universal Music Publishing Editio Musica Budapest
2020 májusában jelent meg fenti cím alatt az Editio Musica Budapest egyik legújabb kiadványa. A kottában közölt variációk megírására egyrészt Bartók Béla és Kodály Zoltán: Magyar népdalok énekhangra zongorakísérettel című, 1906-ban megjelent kiadványának előszava ösztönzött, amelyben a szerzők leírják, hogy a népdalt, ha pódiumra visszük, a városi közönség ízlésének megfelelően fel kell öltöztetni. Másrészt Schönberg megjegyzése, amelyet zeneszerzés kötelezőtárgyat hallgató növedékeinek mondott, miszerint a zenében egy probléma megoldásának sokféle módja lehet.
A cím megnevezi a főszereplőt, ő a Dallam kisasszony, a variáció sorozat témája: ismeretlen eredetű magyar népdal, melynek dallamát Kodály közölte először az Ötfokú zene I. füzetének 17. számaként 1947-ben. Szövege utólagos kiegészítés. Kriza János: Vadrózsák című gyűjteményéből származik, a dallamhoz Holló Sándor egykori Békés-tarhosi zenetanár illesztette. A kotta végén megtalálhatók a felhasznált népdalok szövegei és forrásaik.
A főszereplő a sorozat minden darabjában megjelenik, de mindig más és más öltözetben, azaz ellenszólammal. Ezek összessége jelképezi a ruhatárat. Amint a különböző öltözékek minden esetben megváltoztatják viselőjük megjelenését, úgy ezek az ellenszólamok is más és más jelleget, karaktert adnak a főszereplőnek. Nem pusztán kíséretek. Önálló vonalvezetésük, saját mondanivalójuk is van, éppen ezért a kifejező hangon való játékot igénylik. Csak így jöhet létre a főszereplő mindig új formában, új színekben való megjelenése.
Különösen fontos ez a Dallampárok feliratú rész tizenöt variációja esetében. Itt a témához ellenszólamként egy másik népdal szolgál. Nevezhetjük ezeket a variációkat egyszerűen quodlibetnek, vagy a korál-quodlibet kifejezés mintájára népdal-quodlibetnek. A két dallam együtt való játéka nem könnyű feladat, de igen jó előtanulmány lesz a barokk korszak polifonikus műveinek előadásához.
Az egyes darabokat vizsgálva a
következő megoldásokkal találkozunk (példaként, a darabok sorszámával):
hármas és négyes csoportok egymással szemben, 34; kánon augmentált ellenszólammal, 58; szólamcsere, 66-67;
szólamcsere kánonszerű indítással, a téma indít,70-77; szólamcsere
kánonszerű indítással, az ellenszólam indít, 68-69; variált ellenszólam,
127-128; hangok értéke megkettőzve, 139; kánonszerű szerkesztés, 140;
teljes terjedelmében bemutatott új népdal ellenszólammá válik, 142; dallamsorok
között szünetelő ütem, 143; módosított metrum és ritmus, 152; az
ellenszólam két-két üteme más-más dallamból való, 153.
A variációk lejegyzése lehetőséget ad a hét kereszttől a hét béig az összes előjegyzésben való játék gyakorlására. A darabok többségében nincsenek előadási utasítások. A játszó feladata a darab karakterének, hangulatának megfelelő játékmódra saját fantáziája, ízlése alapján rájönni.
A variációkat a kotta nehézségi sorrendben közli, amely előjegyzésenként újra indul. Ismert tény, hogy e téren nincs mindenkinek egyaránt megfelelő megoldás. Jelen sorrend megállapításában, valamint az ujjazatok helyességének ellenőrzésében Hambalkó Edit köszönettel fogadott szíves tanácsaival voltsegítségemre.
A kötet hátsó borítóján Becht Erika megszívlelendő sorait olvashatjuk a kötetről, és használatának legkedvezőbb módjáról.
A kottaillusztrációk közzétételét engedélyezte:
Mező Imre zeneszerző, zenei szerkesztő, Szabolcsi-díjas. Szeghalmon született 1932. április 6-án. Tanulmányait 1950 és 1958 között a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karvezetés, majd zeneszerzés szakán végezte, Vásárhelyi Zoltán és Szervánszky Endre tanítványaként. 1958 és 1968 között a Fővárosi Zeneiskola Szervezet szolfézstanára, 1968-tól a Zeneműkiadó Vállalat szerkesztője: jelenleg is 122 általa szerkesztett kotta van forgalomban. Sulyok Imrével majd Kaczmarczyk Adrienne együttműködésével évtizedekig gondozta a Zeneműkiadó Liszt Összkiadását: A LISZT ÖSSZKIADÁSOKRÓL. Még 94 év…? Beszélgetés Mező Imre zeneszerzővel (Ábrahám Mariann) (Parlando 2011/3.) ***
Mező Imre életművének
jelentős része (alkotásai és közreadásai) 122 kiadvány formájában az alábbi linken
megismerhetők: |
|