Gitározó manólány – a sümegi vár tövében
Alig két nappal azután, hogy megkaptam dr. Székely György szinte „muzsikáló”
tudósítását a Stuttgart melletti Nürtingen kisvárosban megtartott spanyolgitár
fesztiválról, (a kiváló írás olvasható a Gramofon online kiadásában és
másodközlésben a Parlandó jelen számában), A
gitárosok Mekkája címmel) kaptam egy másik gitáros küldeményt is. Az itt mellékelt két fotót, a magát
egyszerűen csak „fazekasnak” tituláló Oszkai
Réka keramikusművész alkotását, amelyen ráadásul egy, a
művésznőre jócskán hasonlító, gitározó manólány látható.
Oszkai Réka
gitározó manólánya
A baloldalon lévő háttérben a nem
mindennapian szép sümegi várral, a másikon pedig közeli fotón, kék virágok
között. S ahogyan minden becsületes manó és puttó teszi, a szecesszió óta,
amely Réka kedvenc stíluskorszaka, természetesen csigaháton! (E műfajban
régi kedvencem egy Arany János korabeli szobrocska, Nagykőrösön, amely a
„puttós” változatot képviseli.)
Magyar József
„Gschwindt-gyári tisztviselő” és családjának síremlékét diszíti ez a szárnyas angyalkát – puttót – ábrázoló
szobor a nagykőrösi Szabadszállás úti református temetőben, amely
Csendes József kőfaragó munkája.
A történethez szorosan hozzátartozik, hogy a
mesebeli, zenélő manólányt egy olyan asszony keze alkotta meg, aki élete
első nyolc tanulóévét a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános Iskolában
töltötte. Ezt követően a sümegi Kisfaludy Gimnáziumba, majd az ELTÉ-re
járt, ahol közösségi és civil tanulmányokból szerzett magiszteri fokozatot.
Ezzel párhuzamosan pedig keramikusi stúdiumokra is vállalkozott, Kaposvárott.
Jelenleg pedig – kiváló döntés volt ez a
város részéről – egyszemélyben ő a Kisfaludy Sándor
Művelődési Központ, Könyvtár és Emlékház igazgatója. Továbbá az
Éltető Balaton-felvidékért Egyesület fáradhatatlan pillér-asszonya, valóságos
kariatidája. Az pedig, hogy saját munkáin, játékos, sokat
tündérkedő-manóskodó, de soha nem giccsbe csúszó kerámiáin a zene is
hangsúlyos szerepet kapott, nem csupán saját zenei tanulmányainak, zenebarát
környezetének köszönhető, hanem legalább ilyen mértékben Sümeg tekintélyes
zenei múltjának.
Néhány éve a Parlandóban (Karakas Zoltán: Kisfaludy, Beethoven és az Örömóda /… a magyar népzene hatása
az európai műzenére / (pdf), 2017/3.) egy hosszabb tanulmány
jelent meg arról, amit most a 2021-ben napvilágot látott Sümegi értékek I. című kiadvány rövidebben tárgyal: Kisfaludy
Sándor, a szülővárosához hűséges sümegi költő „Magyar
szüretelő éneké”-nek helyéről és szerepéről Beethoven IX.
szimfóniájának fináléjában, az Örömódában,
amelyet Európa himnuszaként tartanak számon. A fent említett, gazdag anyagú
és jól szerkesztett, szépen illusztrált füzet első kötetében van egy
további, ugyancsak a zene irányába mutató fejezet, az 1934-ben Leventezenekar
néven megalakult , később – mindmáig – Sümeg Város Fúvószenekara néven
ismertté vált egyesületről, amely 1994-ben és 2015-ben méltán kapott
Kisfaludy Emlékplakettet, hiszen muzsikájuk nélkül elképzelhetetlenek a város
„jeles napjai”, s külföldön is gyakran szerepelnek, folyamatos kapcsolatot
tartva német, olasz és cseh (gondoljunk csak a Hrabal-megfilmesítések
zenéjére!) fúvószenekarokkal.
A Sümegi Fúvószenekar
(SFZ) 80 éve és mo
Végül érdemes megemlítenünk, ismét, immárom
harmadízben, a Sümegi értékek I.- et
fellapozva!) hogy a késő barokk stílusban épült sümegi temetőkápolna
körül nyolc lant alakú sírkő látható, amelyek 1804–1846 között készültek,
későbarokk, empire és klasszicista elemekkel. Szép, szinte felzengő
lantformájuk nem csupán a kor nevesebb kőfaragóira emlékeztet bennünket,
hanem arra is, amire Oszkai Réka gitározó manólánya: a Sümeg és a zene közötti,
mindmáig szoros, az itt élőlnek, s az ide látogatóknak sok élményt, örömet
nyújtó kapcsolatra. Ezek után már csak ráadásként említjük meg, hogy Réka a
minden művészeti, emberi értékre nagyon odafigyelő Sümeg Települési
Értéktár Bizottság elnöke.
Dr. habil Petrőczi Éva