Igaz, költői és muzsikás mese
Holnap
Kiadó, Budapest, 2020
Olyan könyvet vehetnék a kezükbe most
a Velence varázslatos városát és Vivaldi nem kevésbé gyönyörűséges,
egyszerre zenei és irodalmi bravúrnak számító teljesítményét, A négy évszak-ot szerető, vagy
éppen most ízlelgetni készülő felnőttek és gyermekek, amely egy szerzőpár műve. Ami a
számomra még csak távolról csodált Vibók
Ildit és a közelről ismert és nagyrabecsült Faltisz Alexandrát összeköti, az a kifogyhatatlan játékos kedv, s a
szavakban-képekben mesélés soha nem didaktikus, hanem a bármilyen életkorú
olvasókat magával ragadni képes, a történésekbe szinte „belekomponáló”
tudománya.
A könyv alkotói: Vibók Ildikó, Antonio
Vivaldi és Faltisz Alexandra
Amikor
ezt a szépséges kis könyvet újra meg újra fellapoztam, eszembe jutottak a
méltán legendás zenetanár, karvezető és zeneszerző, Ivasivka Mátyás (Matyi bácsi!) felejthetetlen
énekórái. Mert ez A négy évszak könyv méltó
utóda a Pécsi Janus Pannonius Gimnáziumban (s persze folyton-muzsikáló
otthonunkban is) zajló rendhagyó zenei/zenetörténeti óráknak. A kötet rögtön
két meglepetéssel indul: a közismert ifjúkori, a makrancos vörös fürtöket már
eltakaró „parókás” Vivaldi kép Faltisz-féle változatával, s egy gördülékeny.
közérthető, informatív értékű bevezetővel: „Antonio Lucio
Vivaldi Velencében látta meg a napvilágot. Az édesapja tanította hegedülni, és
annyira tehetséges volt, hogy már egészen apró gyerkőc korában
muzsikálhatott a világ egyik legcsudálatosabb katedrálisa, a Szent Márk-székesegyház
zenekarában. Legnépszerűbb alkotása, A
négy évszak 1725-ben született. A műfaja hegedűverseny-ciklus és
négy részből, négy concertóból áll – egy-egy minden évszaknak…Vivaldi a
zeneműhöz négy szonettet is mellékelt, [itt azonnal eszünkbe juthat az
operái szövegkönyvébe, gyakran a költői szövegű nagyáriákba is számos
saját verses és prózai részletet becsempésző Richard Wagner és Giaccomo
Puccini, akik gyakran késhegyig menő harcot folytattak szövegíróikkal!]
minden évszakhoz egyet. Ezt, amikor a zene egy történetet szeretne elmesélni a
hallgatónak, mostanában úgy hívjuk, hogy programzene. Óriási újítás volt ez! A
négy évszak a zenetörténet első programzenéje. Nem tudjuk, hogyan
született ez a gyönyörű muzsika, úgyhogy történhetett akár így is…” S
ekkor a zenetörténeti tények igazi velencei „maszkás-karneválos” kavargásba
mennek át, egy Tóni nevű kisfiúról (a zeneszerző névrokonáról, vagy
akár gyerekkori énjéről!) ahol neki kell eldöntenie, a Rózáról és
szerelméről, Pepéről, Bundásról a házőrzőről,
Setéről (a mi mátraalji sete-suta gidánk olasz testvéréről!), meg a
szeszélyes Fortunáról szóló mesék nyomán, hogy melyik Maszka a fontosabb. Azaz,
melyik évszak, melyik emberi életszakasz. A Tavasz, a Nyár, az Ősz, vagy a
Tél. Őszi lapszámunk tiszteletére ennek az évszaknak a szonettjét idézzük,
Baranyi Ferenc fordításában:
Antonio Vivaldi
Az ősz meséje
Vigad a pór, táncolva, énekelve,
a bő termést örvendezőn fogadja,
ma még Bacchus borától víg a kedve –
holnap álomba hamvad majd vigalma.
Minden vigadjon, dalra, táncra kelve!
Legyint a langyos légtenger fuvalma,
a gazdag évszak mintha integetne:
édes álomból szép gyönyörbe csalna.
A vadászok hajnalban útra kelnek,
kürttel, puskásan, apró falvakon túl
vadat hajszolva jó nyomot követnek.
A megriadt állat a puskaportul
prüszköl, rohanna, ám futása sebzett,
bukdácsol, aztán a fűre fordul.”
(Baranyi Ferenc fordítása)
A kötet olvasói külön CD-ajándékot is kapnak:
a Liszt Ferenc Kamarazenekar, Rolla János vezényletével A négy évszak g-moll hegedűversenyét, azaz A nyár című epizódot, s A tél című f-moll
versenyművet, tehát két hangverseny-részlet vendégei is lehetnek. Ez az
MTVA-nál készült felvétel a YouTube-on a maga teljességében visszahallgatható,
illetve e remekmű számos további előadása.
Dr. habil Petrőczi
Éva
József Attila-díjas költő,
író, műfordító, irodalomtörténész, publicista, a Károli Gáspár Református
Egyetem nyugalmazott egyetemi docense, a Parlando állandó
munkatársa.