SZÜLETÉSNAPJÁN KÖSZÖNTJÜK RÁNKI DEZSŐ ZONGORAMŰVÉSZT
Ránki Dezső
A kép forrása: MMA
I.
Ránki Dezső (Budapest, 1951. szeptember 8.) a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar zongoraművész.
Tanulmányait
Domokos Kingánál és Máthé Kláránál kezdte, majd 1973-ban szerzett diplomát
Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán, Kadosa Pál és Rados Ferenc növendékeként.
18 évesen megnyerte a zwickaui nemzetközi Schumann-verseny 1.
díját.
(A
beszélgetőtárs: Sebestyén János)
Fellépett Európa legtöbb országában, több ízben
Észak- és Dél-Amerikában és 2-3 évente Japánban. Játszott többek között a Berlini Filharmonikusokkal, a Londoni Filharmonikusokkal, az
amszterdami Concertgebouw zenekarával, a párizsi Orchestre Nationallal, a
tokiói NHK zenekarával, számos neves karmesterrel, többek között Solti Györggyel, Végh Sándorral, Lorin Maazellel és Zubin Mehtával. A kamarazene jelentős szerepet játszik életében. Az
1980-as évek óta Magyarországon és külföldön egyaránt rendszeresen koncertezik
feleségével, Klukon Edittel. Eljátszották a négykezes, illetve kétzongorás
irodalom legnagyobb részét. Lemezre vették Erik Satie Socrate-jának
kétzongorás és Liszt Via
crucisának négykezes változatát is. Két gyermekük közül az idősebb Soma építész,
az ifjabb Fülöp már
zeneakadémiai növendékként rendszeresen koncertező zongorista.
Jelentősebb
díjai:
ˇ
Liszt Ferenc-díj (1973)
ˇ
Kossuth-díj (1978, 2008)
ˇ
Érdemes művész (1984)
ˇ
Zwickau város Robert Schumann-díja (1984)
ˇ
Bartók–Pásztory-díj (1988)
ˇ
Kiváló művész (1990)
ˇ
Prima Primissima díj (2005)
ˇ
A Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje a csillaggal (2006)
ˇ
Magyar
Művészetért díj (2007)
ˇ
Budapest díszpolgára (2014)[7]
ˇ
Újbuda díszpolgára
Klukon Edittel megosztva (2017)
ˇ
A Cziffra Fesztivál Életműdíja (2018)
ˇ
A Nemzet Művésze (2020)
Ránki Dezső
és Klukon Edit koncert felvételeiből:
J. Haydn: Sonata No. 62 in E-Flat Major, Hob. XVI:52: I. Allegro
Hungaroton;
Warner Chappell/Müpa)
Klukon Edit
és Ránki Dezső kétzongorás estje Liszt Ferenc és Dukay Barnabás műveiből
Dukay
Barnabás: …, aki saját csöndjében megpihen hangköltemény – két zongorára
J. S.
Bach–Dukay B.: …A Szent Lélek eljövetele hangszeres motetták – két zongorára 1.
egyszerűvé lenni 2. boldoggá válni
Dukay
Barnabás: Oroszlános kút a növekvő Holdnál – a vörös hangköltemény – két
zongorára
Liszt:
Dante-szimfónia Eine Symphonie zu Dante’s Divina Commedia a szerző kétzongorás
átiratában 1. Inferno 2. Purgatorio – Magnificat
Bevezette:
Sajgó Ferenc
Párbeszéd
Házában, 2016. szeptember 29.
II.
Tényleg csak belenézni akartam, mi újság a Zeneakadémián, aha, aha, Ránki
Dezső zongorázik. Csakhogy ezt nem lehet csinálni, ha elkezdi nézni az ember,
akkor nem kapcsol el vagy ki, vagy közben nem nézi a postát, mert ez a lényeg,
Ránki Dezső zongorázik. Mozart kicsinek mondott A-dúr zongoraversenye. Nem
azért kicsi, mintha nem volna elég jelentékeny, csak van egy későbbi A-dúr is,
és a zenében a később születettek a nagyobbak valamiért.
Mérsékelt hangszerelésű változat, nem játszanak oboák és kürtök, csak
vonóskar, bocsánat, kedves Concerto Budapest, felőlem balalajkások is
játszhatnának, ha Ránki Dezső zongorázik. Ha így zongorázik.
Az ember szívesen játssza, hogy belelát az előadó lelkébe, én se állok
ellen a kísértésnek: lehetséges, hogy Ránkira felszabadítóan hat a virtuális
közönség, nem bámulnak az arcába, nem köszörülnek torkot és nem tapsolnak.
Akárhogyan is van, nincs bemelegítő szakasz a koncerten, egyből fent vagyunk a
csúcson, úgy szól, hogy tegnap este biztosan sehol a világon nem játszottak így
Mozartot, könnyű is, mély is, friss is, laza is, pontos is, lélegzik, él.
Pörög, forog, és mégis halad, nincs benne semmi póz, még csak megrendülés sem.
Kivételes szakasz az időben, de nem azzal van elfoglalva, hogy ez mennyire
kivételes, hanem csak úgy megtörténik. Hú, remélem, nem túl zavaros.
Közben nézem Ránki kezét, látszik rajta a kor, hetvenéves kezek lesznek
szeptemberben, de könnyűek, nézem az arcát és a hozzá tartozó
reneszánsz-sassoon frizurát, a kornak és a kortalanságnak az egységét, az össze
nem illés harmóniáját, állni látszik az idő. Bár a szekér szalad.
Fáy Miklós
újságíró,
zenekritikus, publicista
(2021. április 28.)