SZABADYNÉ DR. BÉKÉSI MAGDOLNA CSc*
A gregorián
énekről és tanításának jelentőségéről
Hazánk közép- és
felsőfokú, többségében zenei intézményei sorra veszik fel az egyházzenét
önálló vagy kiegészítő szakként. Sőt az általános iskolai énekkönyv
is tartalmaz gregoriánt és kanciót (1) is. Ezt a
rövid írást azon kedves kollegák figyelmébe ajánlom, akik nem tudnak Dobszay tanár úr irányításával a budapesti Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Egyházzene Tanszékének vagy Egyházzene
Tanfolyamának képzésébe kapcsolódni.
A cikk
tartalmának rendezése a következő:
I. A gregorián ének fogalma, elnevezése, tulajdonságai.
II. Miben
különbözik a mai zenétől? Miért kell tanulni?
III. A gregorián ének fejlődéstörténete.
I. A gregorián a római egyház ősi, liturgikus, azaz
istentiszteleti zenéje. Róma hangnemeket, hangskálákat, különböző zenei
formákat örökölt a görögöktől, zsidóktól és más keleti népektől, de
ezt tartalommal, szellemmel és liturgiái inspirációval ő töltötte meg.
A szakirodalom
különféle elnevezéseket használ. A gregorián éneket századokon át „cantilena romana"-nak hívták. Nevezik gregorián korálisnak
is. Nevét a chorus szóból I. Nagy Szent Gergely
pápától (2) veszi át, aki a hagyomány szerint véglegesen megszervezte a római
liturgiát és a római énekiskolát. Chorus volt régen a
szentély neve, ahol az énekkar is helyet foglalt. - Egyéb elnevezései még cantus planus (a franciában plain-chant), cantus firmus és cantus traditionális.
I. Gergely pápa a Szentlélek sugallatára diktálja a
liturgia énekeit
Tehát a
gregorián ősi, általános, biblikus ének, így stílust is jelent. Egyúttal
alapdallama az európai zenének. Gondoljunk csak a korabeli orgonairodalomra,
részben még Bachéra is. Ebből indult el a protestáns egyházi ének is.
A gregorián az
istentisztelet lényeges alkotórésze, ahol az ének szervesen belekapcsolódik a
liturgiába, és maga is liturgiává, imádsággá válik. így a gregorián ének is a
liturgia sajátos tulajdonságait hordozza: szent, művészi és egyetemes.
Szent, mivel a vallás szolgálatában áll, és semmiben sem közös a profán
zenével. Egyetemes, mint maga az Egyház, mely minden néphez egyformán szól, és
a kollektív érzés érvényesül benne, nem az egyéni. Művészi, örökértékű, Kb. 2000 év óta él. Ma sem tudunk
felmutatni más olyan zenét, amely ennyi idő óta élő valóság maradt
volna ritmus, hangnem, forma, történeti érték tekintetében. Nincs más dallam,
mely ennyi ízlés- és korszakváltozás után is élne a nép ajkán. A klasszikus
polifónia mesterei nagyrészt a gregoriánból merítik dallamkincsüket. Szabad
ritmusa van. A természet szabadságával és ötletszerűségével változik benne
a kettes és hármas ritmussejtek sora, amelyek ismét kisebb vagy nagyobb
hullámhegyekké vagy völgyekké csoportosulnak, és alkotják a könnyed, szabad
hullámzást. Olyan természeti jelenség ez, mint a népdal. Nem a nyelvtani
szóhangsúly határozza meg a ritmust, hanem a dallam. Efféle szabadritmus
érvényesül a modern zenében is.
Hangnemei
gazdagok és változatosak. Mind a 8 hangnemet használja. Nincs benne kromatika.
Formái változatosak. A recitativótól a szonátáig minden alakzat föllelhető
benne. Dallamépítési szabályai klasszikusak, arányai tökéletesek. Történeti
értékét bizonyítja, hogy ma épp úgy gyönyörködik benne az egész kultúrvilág, mint 2000 évvel ezelőtt. Mozart minden
alkotását odaadta volna a prefáció (3) dallamáért,
pedig (2) így ír Schoppenhauer a Zeneesztétikában:
„Ez az ének nem csúszik a földön, hanem szabadon és nagy szárnyalással fenn
lebeg, akárcsak egy szeráp.
II. Bár a modern
zenének is a gregorián volt az alapja, az utóbbi 400 évben differenciálódott a litrgikus és műzene útja. Tehát jogos a kettő
közti lényeges különbözőség megjelölése:
1. A gregorián
mindig egyszólamú.
2. Tiszta
vokális zene.
3. A
szólóéneknek szánt dallamok igen gazdagok, úgynevezett melizmatikus
énekek. (Tehát jól képzett énekest kívánnak.) A karénekek egyszerűbbek, szillabikus természetűek.
4. Gregorián
hangnemeket használ.
5. Más a
kottakép – a kottasorok előjegyzései csak kulcsokat ábrázolnak, csak a b-t
használják módosító jelként.
6. Más a
ritmikai szerkezet - a gregorián ritmikai egységei nem egyenlő
időértékűek.
7. Kollektív,
tárgyilagos zene.
8. Legfontosabb
tényezője a liturgikus szöveg. Mindezek a jellemzők egyértelművé
teszik, hogy ennek a kifinomult művészetnek az elsajátítása komoly
tanulást, gyakorlást igényel. Gondoljuk csak el, hogy 2000 év tehetséges
művészének tudását őrzi a dallamkincs. A papnövendékeknek,
szerzeteseknek életmódot, útmutatást ad a liturgia világába, a világi zenésznek
pedig alaposabb műveltségét biztosítja. A fiatalságot megérinti az
idő mérésének rendjével, segít az évet tagolni, önfegyelemre serkent a
zenei értékei mellett. Nem véletlen, hogy a mai, élenjáró zeneszerzők
visszanyúlnak a gregorián témákhoz. (pl. Stravinszkij,
Kurtág)
III. A gregoriánról megállapítható, hogy zárt ének, másrészt
stílus, éneklési mód, amely visszanyúlik Krisztusig. 600 körül már teljes a
repertórium. A fejlődést nehéz nyomon követni, mert a legrégibb kódexekben
már klasszikus formában mutatkozik meg. Amit leírtak, azt már évszázadok óta
énekelték. (Csak szöveget írtak, dallamot soha.) Szorosan a liturgiával
kapcsolatban fejlődött. Az ének szövegének a megválasztása és hozzá a
dallam a schola cantorum
vezetőjére volt bízva. Amit az akkori énekesek felvettek a repertóriumba,
az lett utána annak az ünnepnek a hivatalos imádsága, éneke.
A gregorián
történetét a legtöbb kutató a következő 4 korszakra osztja föl.
1. Az
őskor, amely a kottaírás bevezetésével zárul. Kialakulnak a liturgikus
énekformák. Az őskeresztény liturgia az alapja a recitálásnak és a díszes
szólóéneknek. Amikor a kereszténység felszabadul, kialakulnak a scholák. Különösen a zsoltár és himnuszköltészet virágzik.
Az előbbi az ószövetség öröksége, az utóbbi a keresztény szellem terméke.
Ez a lényegében egységes ének a különböző liturgiákban különböző
szervezésen ment át a hittérítők nyomán. így megkülönböztetünk a gregorián
(római) éneken kívül ambrózián, gallikán, mozarab éneket, amelyek mind egy
gyökérből fejlődtek ki. De ezeket nem érintette Nagy Szent Gergely
reformja és szervező munkája, így kiléptek a gregorián ének
keretéből.
Rómából
elsőként Angliában terjedt a gregorián ének, ahová a Szent Gergelytől
küldött Szent Ágoston és 40 bencés szerzetes társa vitte el. Központja a híres
énekiskola, York lett. Galliában Pipin, majd Nagy Károly sürgette a gregorián
bevezetését az addigi Gallikán-ének Helyett. (Roueu,
Chartres, Soisson stb.) Németországban Szt. Bonifác
térítése nyomán terjedt el az énekmód. (Fulda, Sankt Gallen, Reichenau stb.)
2. A második
korszakot a neumás (4) kottaírás bevezetésétől a
tridenti zsinatig határozzák meg a zenetudósok. 120
Kb. 800 körül
nem Rómában, hanem Nagy Károly birodalmában történt az első lejegyzés.
Ennek hatására a sokféle éneklési mód kezd megszűnni, helyét az
egységesülés veszi át. Ekkor választották a liturgiái ének megjelöléséül Nagy
Szent Gergely pápa nevét. Új műfajok keletkeztek. A zeneelméleti
gondolkodást könyvek megjelenése mutatja. Az új fonnák és szellem nyomán a
hagyományos gregorián stílus sok csorbát szenved, de kárpótolja az új idők
lelkesedése. E műfajok a tropusok (5), amelyek a
liturgikus énekek melizmáit új szövegrészek
beiktatásával szillabikusokká teszik, a sequentiák (6), melyek eredetileg az alleluják (7) jubilusaival tették ugyanezt. Később mindkettő
elszakadt a liturgikus szövegtől, és önálló költészetté alakul át. Új
műfajnak számítanak a rímes officiumok (8),
amelyeknél antifónák (9), responzóriumok (10)
költői formát öltenek. Valamint a liturgikus drámák, amelyek a
dramatikusabb tartalmú liturgikus szövegeket (pl. passió) jelenítenek meg.
Végül a himnuszköltészet is új virágzásnak indul, s e téren a vezetőszerep a kolostoroké.
A kor
munkásságának másik ága a középkori zeneelmélet tudományos tárgyalása. E téren
a legkiválóbbak Hermannus Contractus
(1504), aki a gregorián hangnemek elméletét egész terjedelmében tárgyalja, és
Arezzói Quido (+ 1050?), aki a kulcsok bevezetésével
vonalrendszeren rögzíti a hangokat.
Az 1100–1200-as
évekre tehető, hogy az egyházak leírják éneklési szokásaikat. Nálunk a
liturgikus ének írásbeli megjelenítése 1200 körül történik. A variánsokat is
rögzítik és megőrzik.
Léket ver a
virágzó gregorián kultúrán az új éneklési mód megjelenése és elterjedése, ez a
polifónia. Az új stílussal szemben a gregorián nem tudja állni a versenyt. A
mind hanyagabbul énekelt gregorián már csak a kolostorokban él.
3. A hanyatlás
kora a tridenti zsinatot követően (1563-tól) az 1880 körüli restaurációs
kísérletekre tehető. A római gregorián lett a kötelezően egységes. A
megmerevedés magába foglalta a komponálási kedv megszűnését is. A
hagyományos gregoriánnal való általános elégedetlenség hatására XIII. Gergely
pápa 1577-ben Palestrinát bízta meg a mise énekeinek revíziójával. Karmester
társával hozzá is fogott a nagy munkához, de idő múltával a megbízást
visszaadta, majd átadták Surianonak és Aneironak. Megjelenítették az új Graduálét
1614-15- ben Medici bíboros római nyomdájában – innen
az elnevezés – Editio Medicaea.
A kiadás vagy eltűntette a gazdag melizmákat,
vagy lekurtította a szabadritmus elvének figyelembevétele nélkül. Természetesen
más reformkísérletek is napvilágot láttak. A schola
szerepe is megváltozott. A barokktól az orgona a bejárat felett foglal helyet a
kántorral és a kórussal egyetemben. A liturgikus ének helyére pedig hangszerrel
kísért népének lép.
4. a megújulás
kora a napjainkig tart. Ennek oka többek között a múlt században meginduló
hatalmas gregoriánkutatások, majd a XX. sz. elején X. Pius pápa reformja.
Az oroszlánrész
a solesmesi bencéseket illeti. Dom
Gueranger 1840–1844-ben megjelent „Institutions liturgiques"
című munkájában a római liturgia mellett foglal állást, az akkori sokféle
liturgiával szemben. Ezért megbízta szerzeteseit a hagyományos gregorián
dallamoknak a kódexek alapján való restaurálásával. Solesmes
legnagyobb ellenfele Regensburg volt, ahol a híres Palestrina-tisztelő
muzsikus pap, Haberl a Medicaea
tekintélyét védte, mivel tévesen Palestrina művének gondolta. De Solesmes hangyaszorgalmú szerzetesei a kódexek
fénymásolatainak közzétételével mindenki számára hozzáférhetően
bebizonyították irányuk helyességét és a regensburgi Medicaea
irány tarthatatlanságát. Végül is X. Pius pápa 1903-ban a Motu
Proprióban a solesmesiek
mellett döntött, őket bízva meg az új kiadások elkészítésével.
A hazai
megújulás fényes példája a pécsi székesegyház énekesfiú
iskolája. Először 1889 virágvasárnapján szerepeltek. A musica
sacra ügyének propagálására 1893-ban kiadják a
„Katolikus Egyházi Zeneközlöny"-t. 1897-ben
megalakul az „Országos Magyar Cecília Egyesület." 1890-től a
zeneszerző növendékeknek rendszeresítik az Országos Magyar Királyi
Zeneakadémián a liturgikus kollégiumokat. 1926-tól pedig Harmath Artúr
vezetésével megindul az Egyházzenei és egyházkarnagyképző
tanszak. A gregorián kultúra újraélesztésében nagy szerep jutott az 1931-ben
megalakult „Magyar Kórus" Zeneműkiadó Vállalatnak. 1934-ben pedig a
megindult „Éneklő Ifjúság "-mozgalom a
világi népdal és a népi kóruskultúra mellett a gregorián ápolását is célul
tűzte ki.
Az elmúlt ötven
év tevőlegesen nem járult hozzá az egyházzene ápolásához. A gregorián
visszaültetését a nemzeti nyelvű liturgia bevezetése sem segítette
elő. (1963. II. Vatikáni Zsinat). Viszont az Éneklő Egyház
munkaközössége szívós, kitartó munkával és hittel küzd a mai napig a musica sacra méltó helyre
kerüléséért.
Megjegyzés:
Cikkem megírásában Dobszay tanár úr előadásaira
és gyakorlati útmutatásaira támaszkodtam. Felhasználtam még Huber Frigyes: A
gregorián korális (1930) és Werner Alajos: Az.
Éneklő Egyház (1937) című művét. A téma iránt
érdeklődők szíves figyelmébe ajánlom Dobszay
László: A gregorián ének kézikönyve című művét, amely 1993-ban jelent
meg Budapesten az Editio Musicanál.
JEGYZETEK
1. kanció: verses,
költött, strófás, egyházi népének.
2. Nagy Szent Gergely pápát (+604.) mindig
galambbal ábrázolják az iniciálék nyomán, amint a Szentlélek éppen a gregorián,
dallamokat súgja a fülébe. Ideje, hogy eloszoljon ez a naiv kép. O maga valóban
gazdag, befolyásos, nemesi család sarja. Minden bizonnyal tanult zenét, mint a quadrivium egyik ágát. Politikai, tudományos pályára
készült, és fiatalon Róma prefektusa lett. Röviddel ezután beállt a Szt.
Benedek rendbe. A pápa kiemelte őt konstantinápolyi követté. Itt híres
énekkarok és karnagyok tevékenységét ismeri meg, ezt hasznosítja Rómába való
visszatérésekor, amikor a schola cantorum
irányítása is feladata lesz. Öröklött vagyonát pápaként a forrongó Európa
nyomorának enyhítésére használja fel. Életrajzírói szerint feltehető, hogy
az énekes iskola (schola cantorum)
megszervezése, valamint az Antifonárium cento összegyűjtése fűződik a nevéhez.
3. prcfcráció: a mise központi 2. főrészét bevezető,
már a III. században följegyzett dialógus és szózat.
4. neumaírás=meghatározását taglaló elméletek: a) Az antik
prozódia jelei. Tehát a retorikai jelekből származik az a nóta, vagyis
jel, amelyet neumának mondunk. b) A
latin neumaírás elemei, a bizánci hangjegyírás
elemeinek leszármazottja. c) A vezénylő kéz mozgását rajzolja le.
5. trópus: a
liturgikus énekbe történő különféle betoldások közös neve.
6. sequentia: a mise-allelujához hozzáfűzött, általában szillabikus énekvers.
7. alleluja:
ószövetségi felkiáltás (Dicsőítsétek Javhét!) először rövid, szinte szillabikus
intonációval mondja ki az alleluja szót a szólista, ezt a kórus megismétli, és
a záró a szótagot melizmásan folytatja. Ezután
következik a verzus, az alleluja motívumait is
felhasználva énekli a szóló. A tételt az alleluja közös ismétlése zárja le.
8. rímes officium: az új stílust hordozó verses antifóna.
9. antifóna: a
két félkórus által recitált zsoltár keretverse,
önmagában zárt formájú dallam. 10. responzórium: a zsoltárt
a szólista énekli, melyre a közösség refrénnel válaszol.
*Szabadyné dr. Békési
Magdolna CSc ny. főiskolai tanár, magiszter emerita (Juhász Gyula Tanárképző Főiskola,
Szeged)