UNGÁR ISTVÁN*
„Hol színpad,
kint-e vagy bent…”
Rendhagyó operaest Debrecenben
Mint
egy különálló sziget a debreceni Nagyerdő szórakozó helyeinek éjszaka sem
szűnni akaró diszkó ricsajától nem elég távol 2021. augusztus 14-én este 9
órakor – az idén első ízben megrendezett Debreceni Ünnepi Játékok
keretében – Bartók Béla egyfelvonásos operáját, A Kékszakállú herceg várát
vitte színre a szabadtéri színpadon szokatlan formában a Coopera. Zenekar
helyett Szüts Apor partitúrahű, gondos, a Bartók mű iránti alázattal
készült kétzongorás átirata szolgáltatta Kékszakállú és Judit misztériumának
hangszeres kíséretét. A Balázs Béla míves szövegére készült opera a
műfajon belül eleve kamaradarab s ez ebben a változatban különösen
teljesült. A színpadra helyezett széksorok megteltek és szinte pillanatokon
belül érzékelhető volt a szépszámú közönség lélegzet visszafogott
megrendültsége.
Molnár Levente
(bariton) és Mester Viktória (mezzoszoprán) szívszorító vívódásának részesévé
vált a két zongorista: Jean Klára és Szüts Apor. Igazi partnerei voltak ők
egymásnak és a két kiváló, magas hőfokon előadó énekesnek. Mind a
négyen uralták Bartók zenéjét. A játéktér emelvényén a szereplő
énekesekkel egy szinten foglalt helyet, egymással szemben a két hangszeres
muzsikus s olykor ők maguk is bizonyos értelemben szereplőkké váltak.
Aki A Kékszakállú herceg várát eredeti – nagyzenekari – formájában már jól
ismeri, akinek fülében van a vár múltjáról mesélő klarinét, a
fuvolatrillák melegsége a virágos kertben vagy a hárfa glisszandó, a vonósok
pentaton vármotívuma nagy élvezettel tapasztalhatta, hogy mindebből ebben
a kétzongorás átiratban nem volt hiány. Élmény volt a billentyűkön
felfedezni az ismerős, más hangszerek birtokolta melódiákat. A zenekari
tuttik is teljes hitelességgel szólaltak meg a nagyszerű zongoristák keze
alatt. Az előadás úgy vette kezdetét, hogy a zongorista férfi és nő
átölelték egymást egyértelművé téve, hogy ők is szereplők. Szép
gondolat.
Az
unisono fisz la-pentaton dallam ünnepélyes csendben vezetett be a zenei
misztériumba, a felvételről bejátszott Prológ közben. A kegyetlen harcot
hatalmas átéléssel, tökéletes szövegejtéssel, zseniális színészi alakítással,
gyönyörű hangon megszólaló két énekes vívta meg. Arcjátékuk, mozgásuk
magas színvonalú színészi teljesítmény volt. Csodálatra méltó biztonsággal
élték meg Bartók nem éppen könnyű rájuk mért szólamait. A mű iránti
feltétlen szeretetük áthatotta az egész előadást.
A
Kékszakállú herceg váráról annyiféle felfogás létezik, ahányan ismerkednek
vele. Azt hiszem, hogy az alkotó páros (Balázs Béla és Bartók Béla) ezt így is
akarta. A sóhajokkal, könnyekkel terhelt, látszólag sötét, rideg vár titokzatos
ajtajai melegséget, gyengédséget és áradó pompát is rejtenek.
A
játéktér szűkösségét díszletek helyett kivetített videó felvételek
oldották meg rendkívül hatásos módon. A Kínzó kamra és a Fegyveres ház
borzalmán szörnyülködő Judit arca többet árul el a két sötét ajtóról,
mintha kínzó eszközöket és hadi szerszámokat látnánk. Zakariás Zalán
rendezésében az énekesek több ízben a nézők közé is lejönnek, sokat és
sokféleképpen mozognak. A Kékszakállú büszke, katartikus ugrálása a Birodalom
feltárulásakor, a legfeszültebb pillanatok egyikében, szinte fenyegető,
majd szelíd szemkontaktus teremtése a zongoristanővel jó ötletnek
bizonyult. Judit küzdelme a zongorák „testével”, a virágszirom tenger a IV.
ajtóban – amelynek később, az utolsó két ajtóban is van funkciója –
telitalálat. Hálásak lehetünk Bocskor Salló Lóránt művészeti
vezetőnek, hogy ilyen értékes művészekkel álmodta meg ezt a
produkciót, amely korábban már Szentendrén is kétszer aratott osztatlan sikert.
Kiemelnék
egy aprónak tűnő mozzanatot az előadásból. Amikor Judit a
Kékszakállú második asszonyát (dél) meglátja az elviselhetetlen nyomástól
felnyög rendkívül emberközelivé hozva saját tragédiáját.
36
évvel ezelőtt egyik művészetre különösen fogékony, kedves gimnáziumi
tanítványom 40. születésnapomra ajándékként négy kis képet festett A
Kékszakállú herceg vára ihletésében. A piros színnel ábrázolt Judit a herceg színe
által egyre kékebb lett. Az utolsó kép a teljesen kék, magányos, megöregedett
Kékszakállú. Szerettem ezeket a finom ízléssel készült alkotásokat, később
szívesen használtam ének-zene óráimon, amikor Bartók operáját tanítottam. Csiki
Csaba jelmezei – kék és piros – tökéletesen rímelnek erre, végtelenül
meggyőzőek.
A
teljesen magára maradt Kékszakállú éjszakája eljön és a két zongorán keretként
ismét a vármotívum jellegzetes, némileg módosult csendje hallatszik, kialszik a
fény és teljes sötétségben halljuk a fisz la-pentaton lezáratlan,
háromszor megismételt cisz hangját. Mi az igazi siker? Az, hogy ezután
még súlyos percekig nincs taps. Mozdulatlan döbbenet volt a közönség első
reakciója. Ők is részeseivé váltak ennek a nagyerdei előadásnak.
További
izgalmas dolgok is történnek még a rendezésben. Például a könnyek tavától – az
opera szívszorítóan lírai képe – végigkísérő képsor: a vízből
kiemelkedő és alámerülő Judit és Kékszakállú. Mester Viktória Juditja
bevette Kékszakállú várát. Molnár Levente Kékszakállú hercegének sebei rendre
felszakadtak, miközben olykor maga is örömét lelte a Judit szerelme által
felnyíló ajtókban. Szerelmük beteljesületlen, s ebben az asszonyi kételyek, a
férfiúi büszkeség, a sóhajokkal teli, könnyező és vérző vár egyaránt
szerepet játszik.
Bánffy Miklós igazgató
és díszlettervező, Zádor Dezső főrendező, Bartókné Ziegler Márta, Kéméndy Jenő
jelmeztervező, Bartók Béla és Egisto Tango karmester csoportképe A Kékszakállú
herceg vára ősbemutatója, 1918 idején.
Ismeretlen fényképész
alkotása
(OSZK Színháztörténeti Tár gyűjteménye, KB 11.713/1)
110
esztendeje, 1911-ben írta Bartók első színpadi művét, egyúttal egyetlen
operáját. A Kékszakállú herceg vára bemutatójára még hét évet kellett várnia,
amikor A fából faragott királyfi c. táncjátékával párosítva – amellyel már egy
évvel korábban bemutatkozott – 1918. május 24-én Tango Egisto karmesteri
pálcája alatt műsorra tűzte az Operaház. Idén ünnepeljük Bartók Béla
születésének 140. évfordulóját. Értesüléseim szerint ez az operaprodukció
máshol is színre kerül és bizonyosan bearanyozza ezt az ünnepet. A Kékszakállú
herceg vára meghódította a világot. Egyre több világnagyság ragaszkodik az
eredeti magyar nyelvű előadásához. Csodálatra méltó lemezfelvételek
tanúskodnak erről. Mindazonáltal a legnagyobb elismeréssel lehet adózni
Mester Viktória, Molnár Levente, Jean Klára és Szüts Apor teljesítményének.
Mester
Viktória és Molnár Levente
(papageno.hu)
A
Kékszakállú herceg vára hangzásvilága annak idején különösen modernnek
tűnhetett s mára szinte klasszikussá vált. Azt hiszem, ez az
időtlenség ismérve. Ehhez tette oda a magáét ez a 2021. augusztus 14-i
előadás. Köszönet érte. Ebben a remekműben több helyütt is magunkra
ismerhetünk. Az előadást követően bizonyára sokakban merült fel a
kérdés: „Hol a színpad, Kint-e vagy bent?”
_________
*Ungár
István ének-zenetanár, karnagy (budapesti Kölcsey Ferenc és Fazekas Mihály
Gimnázium), szaktanácsadó, a Parlando állandó munkatársa