Emlékkonferencia
Kodály Zoltán születésének közelgő 140. Évfordulójára
„Mozgó dó…” IV. – Zene a katedrán – Kodály Zoltán
zenepedagógiai műveinek művészi légköre (4:33:45)
A
Pesti Vigadó, a Magyar Művészeti Akadémia székháza adott otthont annak az
immár negyedik alkalommal megrendezett félnapos konferenciának, amelyet az MMA Művészetelméleti és
Módszertani Kutatóintézete immáron 4. alkalommal rendezett meg a „Mozgó dó…”
címmel Kodály életművének zenepedagógiai vonalát vizsgálva. A sorozat
kitalálója és szakmai vezetője az Intézet
megbízott kutatója, dr. Fehér Anikó volt.
A
megfogalmazott „apropó” kedvesen mondvacsinált, hiszen gyakorlatilag a 139.
évforduló előtt járunk – másrészt sejtteti, hogy a jövő decemberben
aktuális 140. születésnapra megtervezetten készülnek (a programfüzet
előszavából megtudjuk: a decemberi évfordulóról a jövő év tavaszára
tervezik a megemlékezést – NB. március 6-án halálának 55. évfordulója lesz).
„Zene a katedrán” – ehhez a tematikához figyelemfelkeltő alcím járult:
Kodály Zoltán zenepedagógiai műveinek művészi légköre. És
tulajdonképp innen érdemes kezdeni az élménybeszámolót.
Az
MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének rendezvényein
hagyományosan 20 percesre tervezettek az előadások. Pontosabban, így
szerepel a műsorban. Eltekintve attól, hogy a húsz perc nem
tekinthető ideálisnak valamely téma érdemi kifejtéséhez, a meghívott
előadók és támasztott témáik „formátuma” is ellene van ennek az
elképzelésnek. A gyakorlatban immár hagyománya van a csúszásoknak, ami csak
akkor problematikus, ha a terembérlet korlátozott időre szól. Most
szerencsére nem kellett ilyen szemponttal számolni – legfeljebb azok nézhették
gyakrabban az órájukat, akiknek további hivatalos programjaik voltak.
Szimpóziumok,
konferenciák működő gyakorlata, hogy a levezető elnök a
hátralévő, erősen rövidülő időre emlékezteti az
előadót (diszkréten, 5, illetve 1 – percnyi időtartamról tájékoztató
– tábla felmutatásával), mert érdemben hasznos előadásoknál aligha lenne
indokolt a drasztikus „leköszöntetés” gyakorlata. A másik lehetőség az
lenne, hogy eleve hosszabb időt kapnának az előadók – ami persze
azzal a veszéllyel jár, hogy azt a terjedelmet sem tartják be, vagyis a
csúszások nagyobb léptékben folytatódnak. (Sajnos, a régi rádiós gyakorlatban
otthonos „kimásodpercezést” még percezésként sem
szokás kontrollként alkalmazni a felkészülés során – ráadásul a szabad beszéd
során többnyire megszűnik az időérzék…).
Kilenc
előadásra háromszor hármas csoportosításban került sor, némi kávészünetek
beiktatásával. Amik azért is voltak elengedhetetlenül szükségesek, hogy ki-ki
feldolgozza a hallottakat – és azzal a többlet-haszonnal jártak, hogy a még covid-mentes időszakokban sem rendszeres személyes
találkozásokra is lehetőség nyílt. Évek, akár évtizedek óta nem találkozó
egykori iskolatársakban hirtelen múltbeli érzések-gondolatok támadhattak fel. A
személyesség légkörében másként, intenzívebben működik a figyelem.
A
kilenc előadó témaválasztásának (és feldolgozásának) köszönhetően
minden szempontból sokszínű, változatos program alakult ki. Nemes László
Norbert diákok kis csoportjával érkezett – és egykori bemutató tanítások
légkörét idézte vissza a hangzó illusztrációkkal. A soknemzetiségű diákok
érezhető anyanyelvi biztonsággal énekeltek. „Kodály Zoltán zenepedagógiai
műveinek használatával kapcsolatos módszertani kérdések” – az első
olvasásra elméleti ízű cím a jól felépített „mintapélda-sorozatoknak”
köszönhetően posztgraduális hallásgyakorlat-foglalkozást rejtett, a
szemléltető ábrák segítségével komplex élményt nyújtva.
B.
Horváth Andrea „A nép dala életet hirdet, el nem múló
életet” című előadásában arra is rámutatott, hogy a népdalok
szövegének részletező vizsgálatából milyen messzemenő, zenén kívüli
ismeretanyaghoz juttathatja a pedagógus a diákokat. Múlt és jelen egyetlen
értőn követhető folyamattá válik, ha a hagyományt őrizzük és
tovább is éltetjük. Átöröklött zenei fordulatokkal nem elég élni – jó, ha
tudjuk azok „eredeti” jelentését is. És értő szakmai közönségre számítva,
mintegy marginális megjegyzésként hangot adott zenén túli, a pedagógus-pálya
rangjának, értékének változását leképező mozzanatoknak.
Hartyányi Judit gazdag
képanyagon kívül hangfelvételekkel is illusztrálta előadását: „Az
első Kodály gyermekkari esten szereplő népdalfeldolgozások és azok
további élete az iskolai nevelésben”. 1929. április 14-én 13 gyermekkar
csendült fel, közülük öt bemutatóként. Különleges élmény csaknem egy évszázad
távolából/távlatából hallgatni a Wesselényi utcai polgári fiúiskola
nagylétszámú fiúkórusát. Az egykori Pátria-lemezeken edződött fül persze
érzékeli a hangrestaurálás áldásos hatását – de ami elementáris erővel
„átjön” a felvételen, az az éneklés öröme. A fiúk nem „kortárs zenét”
szólaltattak meg, nem is művészi produkcióra inspirálta őket a már
akkor is rangos szerző műve, hanem maximális átéléssel elevenítették
meg a játékot a Lengyel Lászlóban. Vajon hová tűnt ez a dalolókedv a mai
gyerekek többségéből? (Válasz sokféle van, mindegyik részigazságokat
tartalmaz – ám az idő visszafordíthatatlan kereke megnehezíti, hogy
hasonló átélt élménnyé váljék a fiatalok sokaságának az általuk is megszólaltatható
zene, az ének.) A távoli múlt felidézése után jutott idő a nevezetes
2014-es eseményre is, amikor ama első gyermekkari hangverseny műsorát
a legismertebb gyermek- és ifjúsági kórusok szólaltatták meg. Történt ez Ittzés Mihály ötletének megvalósításaként, az első
Éneklő Ifjúság-hangverseny 80. évfordulójának és az első
Kodály-gyermekkarest 85. évfordulója alkalmából. És megjegyezném: ha már szóba
került az Éneklő Ifjúság mozgalom, méltányos lett volna megemlíteni Bónis
Ferenc nevét, aki a ’70-es években (az Ifjúsági Rádió zenei
szerkesztőségének vezetőjeként) szinte új életre galvanizálta a
mozgalmat, rádiófelvételi lehetőségekkel, s évről-évre kiharcolva a
legjobbak számára hanglemez-felvételt is (a rádióműsorok felelős
szerkesztője Vogel Mária volt).
Frappáns
Kodály-idézetet választott előadása címéül Fehér Anikó, a Bicinia
Hungarica bevezetőjének zárómondatával: „Örvendjen az egész világ!” És a
Bicinia Hungaricáról szólva, amely mindmáig hasznos anyag lehet a többszólamú
éneklésben való jártasság megszerzéséhez, mondandóját áthatotta az az öröm,
amit diákkorában élt át, többek között a kodályi tananyagnak köszönhetően.
Felvillanyozó
volt Windhager Ákos művelődéstörténész
előadása (A Kodály-koncepció a magyar hangszeres iskolákban – tandarabok
mögöttes tartalommal), amely nemcsak feltérképezte a múlt század közepe táján
Kodály-tanítványok közreműködésével összeállított hangszeriskola kottákat,
hanem arra is rámutatott, hogy az énekközpontúság és a népdal-alapú zenei
gondolkodás következtében tértek el a korábbi német és orosz módszertani
szempontjaitól. Élő zenét is hallhattunk (zongorakíséretes kürtjátékot),
olyan tételeket, amelyekben mögöttes többletjelentést vélt találni, a kor zenei
életének, a művek keletkezési körülményeinek, és a szerzők Kodályhoz
való viszonyulásának ismeretében.
Az
előadók sorában a zeneszerzőket Olsvay
Endre képviselte, aki az Epigrammák sorozatával kapcsolatos meglátásait
osztotta meg hallgatóságával. A kötetlen előadásmódnak tudható be, hogy kissé
csapongó lett a téma tárgyalása (előrebocsátásokkal és visszautaló
hivatkozásokkal). A tartalmi lényegre figyeléshez képest kevéssé törődött
az előadás megtervezésekor a felsőfokú intézményekben
felnőtt-fiatal hallgatósághoz szokott zeneszerző, így szereplése
afféle mélyfúrásokhoz kedvet csináló, a témában való elmélyülésre inspiráló
„felütésnek” hatott. Remélhetőleg a konferencia anyagának kötetben való
(nyomtatott) megjelenéséhez kibővítve foglalja össze mindazt, amit
továbbadásra méltónak értékel vizsgálódásaiból.
A
harmadik harmad további új színekkel gazdagította a palettát. S. Szabó Márta
„két helyszínen” tartotta előadását, a prózával egyenrangúsítva
a zongorát az idézetek megszólaltatásakor. „Romantikus stíluselemek Kodály
énekgyakorlataiban” – a címben ígértek részletezően feltárásra kerültek,
ráadásul olyan őszinte lelkesedéssel, amely ékesen bizonyította a diákkori
élmények egész életre történő kihatását, és azt is, hogy a személyes
meggyőződés elementáris hatással érvényesül a „szívügy” témák
tárgyalásakor. Nem kétséges: S. Szabó Márta növendékei biztos iránytűt
kapnak a zenei értékekben való eligazodáshoz.
Remekelt
Ordasi Péter is. Különleges témát választott: Kodály Triciniája,
a kromatika intonálásának iskolája. Messziről indított, elmondva, hogy már
pályakezdő énektanárként feltűnt neki, hogy Bertalotti
solfeggio-sorozatában nincsenek romatikus
fordulatok, habár tobzódik alterált hangokban. Nem úgy Kodálynál, ahol
meglepő a kromatikus menetek változatossága. Rámutat a kromatikus
fordulatok (menetek) intonációs problematikájára, hangsúlyozva, hogy a tiszta
intonáláshoz elengedhetetlen a többszólamú, egymásra figyelő éneklés. A lényegre
törekvő szemléltető ábráknál Kardos Pál fiának, Gábornak a
munkásságára is támaszkodott. Az előadás külön értéke, hogy hangzó
illusztrációi afféle posztgraduális hallásgyakorlatokként hatottak. Nem tudom,
a tanulságoknak és tapasztalatoknak ezt a szegmensét hogyan lehet majd írásban
visszaadni, hacsak nem lesz hangzó melléklete a kiadványnak.
A
befejező előadás a szó másik értelmében is előadásnak
minősült. „Legyen mindennapi kenyerünk” – Kodály gyakorlatai a
mindennapokban. Gráf Zsuzsanna a Városmajori Gimnázium ének-zene fakultációs
csoportjával szólaltatott meg triciniumokat és epigrammmákat – akik a szolmizált énekléssel kivételes
élményt adtak. Érezhetően jelentéssel bírt számukra a „szöveg”, amellyel
biztosan tájékozódtak a tételek hangrendszerében. Érezhető örömmel
mutatták be tudásukat a kisszámú, de lelkes közönségnek. Ezt igazából
„élőben” volt érdemes megtapasztani.
Mindazok,
akik jelen voltak, meggyőződéses hívei Kodály koncepciójának,
értő zenélésre nevelő munkásságának.
Eddig
az élménybeszámoló – de ezzel korántsem ért véget a tájékoztatás. A rendezvény
zártkörű voltán nehéz volt napirendre térni, ám a nem néma gyermeknek
lehet érteni a szavát. A szervezőktől első kézből kapott
információ szerint korlátlan ideig hozzáférhető a neten a konferencia anyaga.
Remélhetőleg ez a beszámoló sokakat inspirál arra, hogy megkeressék - és a
közvetítés révén részesüljenek az élményszerűen tudást gyarapító
előadásokból.
Addig
is, amíg megjelenik majd a konferencia anyaga nyomtatásban is – bár hangzó
melléklet nélkül csupán töredékesen informál az elhangzottakról. Nagy haszna
lesz viszont az, hogy az olvasó szabályozhatja az olvasás
idő-tényezőjét: megállhat, amikor utánagondol valaminek,
visszalapozhat, amikor több előadásban is szóba kerül egyazon mű, s
teheti ezt korlátlan számban!
Variációk
ismeretszerzésre – ez lesz a summája a többféle közlésnek. A lényeg viszont
mindig ugyanaz: tenni azért, hogy a jelenlegi oktatási körülmények között is
személyiségformáló erővel hassanak az énekórák, s lehetőleg a
csatlakozó elméleti órák is, hogy minél több kritérium teljesüljön azok közül,
amelyek jó zenésszé tesznek valamit. Diákot, tanárt egyaránt.
Fittler Katalin