Götz Nándor*

 

ZenÉlj Velünk! Interaktív zenÉs játszótÉr.

 

 

A Zenélő Budapest művészeti vezetőjeként 2015-óta munkálkodom egy olyan programsorozaton, amely a nyári időszakban várja ingyenes koncertjeivel az idelátogatókat és itt lakókat. Budapest legszebb épületeinek kulturális múltjáról és jelenéről mesélnek műsoraink, tökéletesen illeszkedve a helyszínekhez, egyfajta zenés városnézésre invitálva.

 

Ennek a koncepciónak részeként két évvel ezelőtt útjára indult tematikánk keretén belül olyan közösségi óriáshangszereket kezdtem tervezni, melyeket örömmel vettek birtokba az érdeklődők, korosztálytól és zenei előképzettségtől függetlenül is. A félig játék, félig zenei instrumentumok kínálata évről évre bővül, melyek által három helyszínen tudjuk felállítani zenés játszóterünket, ahová a zenei felfedezés, játékosság és mozgás együttes kalandjára hívjuk a családokat és minden érdeklődőt péntek, szombat vasárnaponként. A Millenáris Parkban, Hegyvidéki Kulturális Szalon teraszán és az Orczy Parkban tervezett egész délután tartó eseményeken muzsikusaink koncertet is adnak, amelybe közreműködőként is várunk mindenkit szeretettel.

 

A cél tehát az, hogy akár még a zenéléssel való találkozás legelső élményét is bárki elérhesse könnyedén szabadtéri ingyenes programjainkon. Ezek az interaktív délutánok alkalmanként három órán át tartanak, ahol játékmestereink végig jelen vannak, így könnyen tervezheti bárki hétvégi élménynek, bármikor szabadon bekapcsolódva.

 

A hangszerek tervezése számomra rendkívül izgalmas kaland. Különböző szempontokat kellett figyelembe vennem. Egyrészt a megszólaltatásuk mindenképpen rendkívül egyszerű kell, hogy legyen. Ezért is döntöttem az ütős dallamhangszerek mellet. Másrészt hívogató megjelenéssel és érdekfeszítő játékossággal szeretném a zene birodalmába vonzani az érdeklődőket. Az eszközök fő tulajdonsága még a minden körülmények között harmonikus, esztétikus hangzás, és az időjárás viszontagságainak magas tűrőképessége.

 

 

A hangszerek tervezése számomra rendkívül izgalmas kaland. Különböző szempontokat kellett figyelembe vennem. Egyrészt a megszólaltatásuk mindenképpen rendkívül egyszerű kell, hogy legyen. Ezért is döntöttem az ütős dallamhangszerek mellet. Másrészt hívogató megjelenéssel és érdekfeszítő játékossággal szeretném a zene birodalmába vonzani az érdeklődőket. Az eszközök fő tulajdonsága még a minden körülmények között harmonikus, esztétikus hangzás, és az időjárás viszontagságainak magas tűrőképessége.

 

Az első instrumentum a Hokethus volt. Ezen két diatonikus skála egymással szemben helyezkedik el, tehát kis dallamainkat eljátszhatjuk rajta balról jobbra, és jobbról balra is. Emellett kalandosan kísérletezhetünk a két tükör skála érdekes világában. A színek mindegyik hangszeren fontos szerepet játszanak, segítséget nyújtva az eligazodásban. Erre remek példa második hangszerem is a Pentaharp, amin az egyszerű moll pentaton skála hangjai nem sorban, hanem már egy kis dallamot megszólaltatva sorakoznak egymás után, ahol az azonos hangok azonos színnel, az oktáv különbségek sötét és világos színekkel vannak jelezve.

 

Dúr pentaton hangzású a Pagoda nevű eszköz, amelynek csengettyűi a keleties motívumokat inspirálja. Végül legutóbbi tervem idén valósulhatott meg La Mer néven, Debussy: A tenger-című művének egészhangú skáláját idézve, ugyanakkor a hullámok rajzolatával összhangban helyezve el a hangok emelkedő és ereszkedő vonulatát. 

 

 

A négy közösségi hangszer egyenként három példányban készült eddig el, melyeket bongó szettekkel egészítettünk ki, így mára már létrejött egy komoly tizennyolc példányból álló park. A hangszerek legyártásában Dzhanda Vitaliy ütőhangszeres művész és hangszerkészítő volt nagyszerű partnerem.

 

 

*Götz Nándor klarinétművész,

  ötletgazda, művészeti vezető