Götz Nándor*
ZenÉlj Velünk! Interaktív zenÉs játszótÉr.
A Zenélő Budapest
művészeti vezetőjeként 2015-óta munkálkodom egy olyan
programsorozaton, amely a nyári időszakban várja ingyenes koncertjeivel az
idelátogatókat és itt lakókat. Budapest legszebb épületeinek kulturális
múltjáról és jelenéről mesélnek műsoraink, tökéletesen illeszkedve a
helyszínekhez, egyfajta zenés városnézésre invitálva.
Ennek a koncepciónak
részeként két évvel ezelőtt útjára indult tematikánk keretén belül olyan
közösségi óriáshangszereket kezdtem tervezni, melyeket örömmel vettek birtokba
az érdeklődők, korosztálytól és zenei előképzettségtől
függetlenül is. A félig játék, félig zenei instrumentumok kínálata évről
évre bővül, melyek által három helyszínen tudjuk felállítani zenés
játszóterünket, ahová a zenei felfedezés, játékosság és mozgás együttes
kalandjára hívjuk a családokat és minden érdeklődőt péntek, szombat
vasárnaponként. A Millenáris Parkban, Hegyvidéki Kulturális Szalon teraszán és
az Orczy Parkban tervezett egész délután tartó eseményeken muzsikusaink koncertet
is adnak, amelybe közreműködőként is várunk mindenkit szeretettel.
A cél tehát az, hogy akár még
a zenéléssel való találkozás legelső élményét is bárki elérhesse könnyedén
szabadtéri ingyenes programjainkon. Ezek az interaktív délutánok alkalmanként
három órán át tartanak, ahol játékmestereink végig jelen vannak, így könnyen
tervezheti bárki hétvégi élménynek, bármikor szabadon bekapcsolódva.
A hangszerek tervezése
számomra rendkívül izgalmas kaland. Különböző szempontokat kellett
figyelembe vennem. Egyrészt a megszólaltatásuk mindenképpen rendkívül
egyszerű kell, hogy legyen. Ezért is döntöttem az ütős
dallamhangszerek mellet. Másrészt hívogató megjelenéssel és érdekfeszítő
játékossággal szeretném a zene birodalmába vonzani az érdeklődőket.
Az eszközök fő tulajdonsága még a minden körülmények között harmonikus,
esztétikus hangzás, és az időjárás viszontagságainak magas
tűrőképessége.
A hangszerek tervezése
számomra rendkívül izgalmas kaland. Különböző szempontokat kellett
figyelembe vennem. Egyrészt a megszólaltatásuk mindenképpen rendkívül
egyszerű kell, hogy legyen. Ezért is döntöttem az ütős
dallamhangszerek mellet. Másrészt hívogató megjelenéssel és érdekfeszítő
játékossággal szeretném a zene birodalmába vonzani az érdeklődőket.
Az eszközök fő tulajdonsága még a minden körülmények között harmonikus,
esztétikus hangzás, és az időjárás viszontagságainak magas
tűrőképessége.
Az első instrumentum a Hokethus volt. Ezen két diatonikus skála egymással szemben
helyezkedik el, tehát kis dallamainkat eljátszhatjuk rajta balról jobbra, és
jobbról balra is. Emellett kalandosan kísérletezhetünk a két tükör skála
érdekes világában. A színek mindegyik hangszeren fontos szerepet játszanak,
segítséget nyújtva az eligazodásban. Erre remek példa második hangszerem is a Pentaharp, amin az egyszerű moll pentaton skála
hangjai nem sorban, hanem már egy kis dallamot megszólaltatva sorakoznak egymás
után, ahol az azonos hangok azonos színnel, az oktáv különbségek sötét és
világos színekkel vannak jelezve.
Dúr pentaton hangzású a
Pagoda nevű eszköz, amelynek csengettyűi a keleties motívumokat
inspirálja. Végül legutóbbi tervem idén valósulhatott meg La
Mer néven, Debussy: A tenger-című művének egészhangú skáláját idézve,
ugyanakkor a hullámok rajzolatával összhangban helyezve el a hangok
emelkedő és ereszkedő vonulatát.
A négy közösségi hangszer
egyenként három példányban készült eddig el, melyeket bongó szettekkel
egészítettünk ki, így mára már létrejött egy komoly tizennyolc példányból álló
park. A hangszerek legyártásában Dzhanda Vitaliy ütőhangszeres művész és hangszerkészítő
volt nagyszerű partnerem.
*Götz Nándor klarinétművész,
ötletgazda, művészeti vezető