Gyöngyössy Zoltán elvesztése[1]
Gyöngyössy Zoltán (1958-2011)
„Na most” – mondtad gyakorta Magad elé tekintve, amikor valamilyen szakmai vagy emberi kérdést kezdtél boncolgatni. Így tekintek én is magam elé, s kérdem:
– Na most, Zoli, mit kezdünk magunkkal Nélküled?
Nincs
ebben a kérdésben semmi érzelgősség, szónoki pátosz. Csak az, hogy amióta
tegnap este elterjedt a baleseted híre, felbolydult a muzsikusok közössége.
Megannyi halálhírt kellett már átélnem, váratlant is, sokakat mélyen
érintőt is. De ilyen lángra lobbantót talán még nem. Nem vonulunk utcára,
nem alkotunk élő láncot, nem így lobbantottál lángra. Hanem nagyon
sokunkban lobbant föl a gyertya fénye, hogy lássunk a hiányod okozta sötétben,
s hogy megvilágítsuk távolodásod útját. Férfi művésztárs írta nekem
éjszaka: „nem tudok aludni, csak sírok”. Bizonyosan mély sebet ütöttél a
fuvolás közösségen, amelynek nem találkoztam Téged nem kedvelő tagjával,
elismerővel, rajongva szeretővel annál inkább. Nem a nevükben
búcsúzom, arra nem vagyok hivatott, s megteszik ők ezt még lelki
szükségükben maguk is. Talán mások nevében sem vehetem magamra kéretlenül a
beszélő palástját: a kamarapartnerek sokaságáéban, a tanítványokéban, a
közönségében. Legföljebb a zeneszerzőkében érezhetném magam
felhatalmazottnak, de biztosan e körből is fogja még szavát hallatni más
is. Mert e téren is hálafelhő vesz Téged körül. Amit értünk, a műveinkért
tettél, eléggé meg nem köszönhető. Tehetségedet szárnyára vette
lelkiismeretességed, elkötelezettséged. Mindig úgy érződött: készen van
Benned a darab, épp csak szádhoz kell emelned a hangszert. De e képzet mögött
évtizedek munkája, tudatos gyakorlása állt. S nemcsak a fuvolás tanárok
iskolája, hanem Kurtág Györgyé és Láng Istváné, Apagyi Máriáé és Kistétényi Melindáé, Pernye Andrásé és Simon Alberté – a
sor folytatható. Rengeteget tanulhattál tőlük. Amit biztosan Magadból
merítettél: stiláris elfogulatlanságod. A legmodernebb újító irányzatok híve,
sőt, szerzőként is művelője voltál, mégsem tekintettél
lekezelően a zenetörténeti hagyománnyal szorosabb rokonságban álló mai
muzsikára. Talán a közelmúlt magyar fuvolazenéjének vonzáskörébe soroltad
gondolatban, de hiszen azért is maradandót alkottál: CD-n rögzítetted a
Járdányitól Kósán, Szervánszkyn, Seiberen,
Farkason át Szabó Csabáig és élő 80-asainkig terjedő repertoárt,
nemzetközi felfedezést víva ki számukra. A külföldi
kritikus a Te játékodra, tehetségedre figyelt fel, de általa észre kellett
vennie a homályba burkolózott darabok értékeit. Ezért, Mozart kíséretes
szonátáinak CD-jéért és Amtmann Prosper
felfedezéséért a Hungaroton tartozik Neked köszönettel. A Kurtág–Szőllősy–Sáry–Serei–Sári
lemezért, amelyen saját kompozícióid is hallhatók, a BMC. Azon a borítón Szőllősyt idézik: „
De ha már a köszönetnél tartunk, az Akkord Zenei Kiadó nevében is van mit mondanom: Bach-, Debussy- és Schumann-átirataid némelyike már utánnyomást is megért, oly kedvelt a fuvolások világában. Ó jaj, hogy nincs következő terv!
És
hogy nincs következő koncert! Január 13-ára a Bartók Emlékházba vártunk a
Témák – Máték című estre, a Hungaroton stúdiójába pedig
Mindenütt
találkoztunk, ahol zene és lélek együtt volt.
Emlékszem egy e-mailedre. Ennyi volt: „Meghalt Kedves Tamás. Nagyon szomorú vagyok.”
Na most… Miattad vagyunk nagyon szomorúak.
Hollós Máté
[1] Hollós Máté „Gyöngyössy Zoltán elvesztése”
és „Gyertyaláng Gyöngyössy Zoltánnak” c. alkotása 2011.
december 30-án, egy nappal a művésztanár tragikus balesete után született.
Az írás első ízben a Parlando 2012/1. számában
jelent meg.