DR. habil PETRŐCZI ÉVA*
„Sed resurrexit!”
Gondolatok Ormay Imre „Megbukott zenekritikák” című könyvét
lapozgatva
(Zeneműkiadó Vállalat
Budapest, 1958, máodik, bővített kiadás: 1963)
Összegyűjtötte és sajtó
alá rendeezte: Ormay Imre
Furcsa véletlen, hogy az utcai „könyves
szekereken” azóta találok zenei témájú ínyencségeket, amióta, az elmúlt másfél
évben, zárt térben működő könyvesboltba, vagy akár antikváriumba nem
merészkedtem be. A táv-rendeléseknek pedig nem vagyok barátja, mert
belelapozás, ízlelgetés nélkül könyvet venni – különösen napjainkban – a
zsákbamacskák zsákbamacskája. A Parlando egyik tavalyi számában hírt adtam egy
különösen is szerencsés fogásomról, Fodor Gyulának a rangos Singer és Wolfner Kiadónál
megjelent, „Zenélő órák” című, szellemesen illusztrált
anekdotagyűjteményéről. Ennek a sokkal inkább vidám, mintsem búskomor
könyvnek van egy SED RESURREXIT! című, három legendából álló függeléke,
amely a Máté passió, a Kilencedik szimfónia és a Carmen hatalmas bukást
követő „feltámasztásáról” számol be, amely Mendelssohn, Wagner és a
párizsi Opéra Comique igazgatójának volt köszönhető. Érdemes időznünk
itt a bölcs és vigasztaló Utóhang záró mondatait, így lélekben felkészülhetünk
az Ormay könyvben található históriákra, amelyekben az a közös, hogy általában
zeneszerző lángelmék remekeit igyekeztek – a nagyközönség kevéssé
vájtfülű részének hathatós támogatásával – a süllyesztőbe
száműzni. Fodor Gyula a
„Zenélő órák” végén ezt írta. „ Ki adta a jó tanácsot az igazgatónak? Nem
tudjuk. A krónika nem őrizte meg a nevét. Az ég küldötte volt. Mint
Mendelssohn. És Wagner. Az Igazságé, amely nem tűri, hogy kriptába zárják
a Szellemet, az Igét, a Lelket. Mert örök élet ígértetett neki.”
Az Ormay könyvre visszatérbe: ez a kis
ostorcsapásokban gazdag szöveggyűjtemény már csak azért sem ért
felkészületlenül, mert zeneszerető általános iskolásként egyik balatoni
vakációm fénypontja az volt, hogy nagy nehezen összekuporgattam Bókay János
Puccini-életregényének, a „Bohémek és pillangók”-nak az árát. A megértő
pavilonos néni hetekig őrizgette nekem, szerencsémre, vásárlói inkább a
papírfedelű krimikre vadásztak… Aki ismerős ennek a személyes
találkozások felidézésével elmélyített zeneszerző életrajznak a fontosabb
momentumaira, az jól emlékszik a bel canto világhírű maestrójának számos
bukására, a „Bohémélet”-től a „Pillangókisasszony”-ig, vagy éppen „A
Nyugat lányá”-ig. Ormay Ferenc, aki nem csupán regény-, és újságíró, műfordító
és zenei szerző volt, hanem a Zeneműkiadó lektora, majd vezetője
is, végtelen korrektséggel jelzi, hogy az éppen Budapesten mindig bukás nélkül
debütáló Puccinivel kapcsolatos epébe mártott tollal írott kritikák történetét
(amelyeket a „Bohémek és pillangók”-ban is helyet kaptak!) ő maga éppen
Bókay „Puccini gyűjteményé”-ből idézi!
A nagyon művelt, osztrák felesége és
ősei révén a német nyelvben és kultúrában nagyon jártas Ormay okosan,
szellemesen világítja meg a notóriusan elmarasztaló kritikák közös
jellemzőjét: „A zeneszerzők Bachtól Bartókig a stílusok, eszközök, a
forma, a tartalom, a ritmus, a melódia és a harmónia végtelenül sok árnyalatú
spektrumát képviselik. Az elfogultan vagdalkozó (rossz) kritika szókincse
ellenben szembeöltően szűkös. Ha az elutasító ítéleteket táblázatba [vagy
manapság online szókincs-bázisba! P. É.] lehetne foglalni, s a rovatok
fejlécébe a leggyakrabban alkalmazott kifogásokat írnánk (pl. mesterkéltség,
dallamhiány, fülsértő hangzatok, fárasztó, unalmas, nehézkes stb.), akkor
minden egyes rovatba csaknem ugyanazokat a neveket kellene bejegyeznünk.” A
Bachhal kezdődő és Lehárig ívelő kis gyűjtemény a zenét és
a zenészeket, sőt, külön a zenetanárokat elmarasztaló, ostoba szentenciák
csokrával kezdődik. Ezek a korabeli gúnyrajzokkal illusztrált epizódok
azonban nem drámák, csak dramolettek, s inkább víg-, mint szomorújátékok.
Van azonban egy különlegesen visszataszító
kis fejezet, amely Kodály Zoltánt marasztalja el; ezek közül nem a kritikusi
bántások a legszörnyűbbek, hanem egy pályatárs, Hubay Jenő mérhetelen
szakmai féltékenységtől fröcsögő sorai, amelyben arról ír, hogy
Kodály zeneszerzőnek és zenepadagógusnak is egyaránt hitvány. Ezt az
irományt Hubay a vallás- és közoktatásügyi miniszternek küldte el: „FIATAL
LELKEK ROMBOLÁSA. Az magában véve is pedagógiai képtelenség, hogy ugyanaz az
egyén, aki zeneszerzői működésében a legszélsőségesebb irányt
képviseli, mint tanár sikerrel taníthasson az iskolában megkövetelt és a
remekművek hagyományai által megszeretett és igazolt szabályok alapján. Azt a rombolást, melyet ő
zeneszerzeményeivel a fogékony, fiatal lelkekben véghez vitt, nem
ellensúlyozhatja az ő pedagógiai működésével…” A nevezetes vádirat
mellett Janovits István 1933-os karikatúrája virít, amelynek címe: „Kodály
Zoltán összegyűjti a magyar népdal legszebb virágait.” – A képen
természetesen a népdalpusztító, tulipánokat kitépdeső Kodály látható.
Mindezekre a vádakra – amelyektől Kodály egész életén keresztül képes volt
függetleníteni magát – méltó választ olvashatunk Falvy Zoltán A magyar zene története. Ének-zene szakköri
füzetek 4., 1980. című munkájában: „Szerencsés mindenki, aki a »Kodály-iskolában« mevelkedett; beláthattalan hatással
van ez az egész ember későbbi fejlődésére. Hányan elcsüggedtek, vagy
félbemaradtak volna, ha Kodály erős kézzel nem vezeti, nem tanítja
őket munkára, kitartásra, önismeretre. Megtanulhatta tőle mindenki,
hogy a tehetség csak céltudatos munkával és a mesterség teljes birtoklásával
vezethet célhoz; hogy holmi zseniáliskodó gesztus mit sem ér a komoly,
befeléforduló, aszkétikus munka nélkül. És ebben mérhetetlen és beláthatatlan
Kodály érdeme.”
Ezeket a szavakat én minden
művészképző intézményben, vagy akár tanfolyamon kőbe vésném, a
manapság oly divatos „alkotó írás kurzusokon” épp úgy, mint a vizuális
kultúrának, vagy akár a színjátszás elsajátításának szentelt közösségekben. S
írópalántákat gondozó és műfordítói, sőt, zenetörténeti (Händel, Kathleeen
Ferrier!) egyetemi szemináriumaimon ugyanezt az elvet igyekeztem – akár árral
szemben – átvinni a gyakorlatba! Ott sem elsősorban a zsenialitást és a
hírnevet hangsúlyoztam, hanem a szívós,
elmélyült munka és a tehetség egymást támogató kettősét, amely Ferrier
esetében végtelen kedvességgel és játékossággal is párosult.
*A szerző József Attila-díjas
költő, író, műfordító, irodalomtörténész, publicista, a Károli
Gáspár Református Egyetem nyugalmazott egyetemi docense