“Célom, hogy minél
több embernek segítsek”
Szabóné Würth Boglárka
diplomákról, pótlékokról és hatvanperces órákról
Szabóné Würth
Boglárka
Mindig a fejlődést választja, azt
az utat, amelyen tanulni lehet, s úgy véli, boldogabb az élete, hogy nemcsak pedagógusként,
muzsikusként, hanem szakszervezeti vezetőként is dolgozhat, hiszen ezáltal segíthet kollégáinak, és tehet minden zenepedagógus
munkakörülményeinek javításáért. Szabóné Würth
Boglárka fagott- és furulyatanárral, az MZTSZ Országos Zenepedagógus Tagozatának budapesti titkárhelyettesével, küldöttségi
taggal szakszervezeti múltjáról, közalkalmazotti reprezentatívitásról,
kötelező óraszámokról és az órák hosszáról is beszélgettünk.
-
Mikor
és miért lett szakszervezeti tag?
- Egy éve tanítottam a Hubay Jenő
Zeneiskolában, amikor 2005-ben, akkori szakszervezeti titkárunk egyik
beszámolóját meghallgatva úgy döntöttem, csatlakozom, mert láttam, hogy valóban
képviseli a pedagóguskollégák érdekeit, és számomra biztonságérzetet nyújtott a
tagság. Titkárunk odafigyelt minden emberre, rendszeresen érdeklődött
hogylétük felől, és nem csak szakszervezeti ügyekben állt rendelkezésünkre.
Azt éreztem, hogy én is szeretnék részt venni egy olyan szervezet munkájában,
ahol közös céljainkért dolgozhatunk, segíthetjük egymást. Már akkor
megtanultam, hogy néha nem is arra van szükség, hogy vezetőséggel
folytassunk végeláthatatlan egyeztetéseket, hanem hogy figyeljünk egymásra, és
közösen keressük a gondok megoldását. Három évvel később lettem ennek a
XV. kerületi csoportnak a gazdasági vezetője, majd újabb három
esztendő múlva a titkára. Az értekezletek, és a tisztségviselői továbbképzések
során merült fel az az ötlet, hogy az MZTSZ Országos Zenepedagógus Tagozata
elnökének, Jakabné Muity Máriának budapesti
titkárhelyetteseként segíthetnék az operatív tennivalókban, és így választottak
meg erre a posztra 2019-ben, néhány hónappal a kislányom születését
követően. Azóta vagyok küldöttségi tag is, nagy megtiszteltetés, hogy
engem választottak. Marikával korábban a rendszeresen szervezett
tisztségviselői továbbképzéseken találkoztam, így ismerkedtünk meg. A
tagozat elnökeként ő nagyon komolyan veszi a titkárokkal való
kapcsolattartást. Most pedig a szakszervezeti irodában vele szemben foglalhatok
helyet, mentorál és minden kérdésben számíthatok rá, rengeteget tanulok.
Örömmel vállaltam az MZTSZ felkérését, s egyre nagyobb lelkesedéssel dolgozom,
ahogy látom, mi mindenben tudunk eredményt elérni. Emellett természetesen
fagott- és furulyatanárként is dolgozom, részmunkaidőben.
Szabóné Würth
Boglára tanítványai körében
-
Hogyan
kezdődött a pedagógusi munkája?
- Már másodéves tanárképzősként tanítottam
egy vidéki iskolában, ezt követően, harmadévesen kezdtem dolgozni a Hubay
Jenő Zeneiskolában, s azóta is ennek a
tantestületnek vagyok tagja. Sok kiváló növendékünk akad, most is készülünk
egyik tanítványommal az országos fagottversenyre, egy másikkal a tavaszi
országos furulyaversenyre, közben pedig a háromévente rendezett, saját
rendezvénysorozatunkra, a Hubay Fesztiválra is fel kell készítenem szinte a
teljes tanszakot. Három zeneművészeti diplomát szereztem, első egy
fagott-tanári és kamaraművészi a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemről, a másodikat a Szegedi Tudományegyetemen furulyaművészként
vehettem át, majd a Pécsi Tudományegyetemen fagottból a master
diplomát is megkaptam. Éppen egy negyediken dolgozom, a BME-n
közoktatás-vezetői szakra járok, ez pedig azért is lényeges, mert így
azonos tudásra tehetek szert, mint azok az intézményvezetők, akikkel
szakszervezeti vezetőként leülök tárgyalni. Naprakész tudást kapunk,
legutóbb például Hajnal Gabriella a Klebelsberg Központ elnöke, Pölöskei
Gáborné helyettes államtitkár (ITM) és dr. Madarász Hedvig
főosztályvezető (EMMI) is vendégelőadónk volt. Nagyon hasznos a
szakszervezeti munkát tekintve, bár kicsit sűrű ez az esztendő,
hiszen közben a pedagógusminősítésre is össze kell állítanom az anyagomat…
-
Úgy
látom, szívügyévé vált a szakszervezet.
- Célom, hogy minél több embernek tudjak
segíteni rövid- és hosszútávon egyaránt. Az elmúlt 16 évben, mióta a szakszervezethez
tartozom, azt tapasztaltam, nem feltétlenül a nagy horderejű ügyek viszik
előre a dolgokat, hanem sokszor inkább a sok apró siker, melyek folyamatos
javuláshoz vezetnek. A helyi csoporttal rengeteget dolgoztunk azért, hogy a
munkakörülmények rendben legyenek, nagyon sok telephelyünk van, s temérdek apró
egyeztetésre van ezért szükség nem csak a saját intézményünk vezetőivel,
hanem a többi iskola vezetőségével is. Mióta tankerület lettünk, még
jobban megszaporodtak a feladatok. Egyébként örvendetes hír, hogy az Észak-Pesti
tankerületben reprezentatívak tudtunk lenni, de sajnos mi vagyunk az egyetlen
reprezentatív szakszervezet, ennek köszönhetően a jövőben is
eredményesen tárgyalhatunk, azonban szövetséges szakszervezetek nélkül,
magányosan harcolva a tankerület összes pedagógusáért. Sokszor olyan dolgokban
tudtunk segíteni a kollégáknak, amikor a törvényi változást az intézmények
késve reagálták le, ebből gyakran származott hátrányuk. Példaként
említeném a legutóbbi ilyen esetet amikor az alapfokú
művészeti iskoláknál változott a pótlékok rendszere, s a munkaközösség
vezetők eddig középértéken hét százalékos pótlékja helyett
tanszakvezetői pótlékot kaphattak azok, akik megfeleltek ennek a
kategóriának, ami 10 és 30 százalék közötti összeg, ráadásul a Klebelsberg
Központ középértéken tervezte be a költségvetésébe. Ezzel kapcsolatban
rengeteget segítettünk, nemcsak a tagoknak, hanem intézményvezetőknek is,
akik szintén megkerestek minket. Annyi jelzés érkezett, hogy végül kértem egy
állásfoglalást az EMMI egyik főosztályvezetőjétől, melyet
országszerte megkaptak tisztségviselőink és így a kollégák könnyebben megkapták
visszamenőleg is a magasabb pótlék összegét.
-
S
vannak a fiatal kollégák közül, akik szívesen csatlakoznak a szakszervezethez?
- Ha nem is mind fiatalok, de egy-egy
beszámoló után 2-3 új taggal rendszeresen bővül a tagságunk, de sajnos
közben sokan mennek nyugdíjba is, hiszen még mindig az idősebb korosztály
tagjai azok, akik fontosnak tartják, hogy a szakszervezethez tartozzanak. Azt azonban
elmondhatom, hogy az Észak-Pesti Tankerületi Központban, a nyugdíjazások
ellenére is meg tudtuk őrizni a létszámot. Az embereket ugyanis érdekli,
hogy milyen körülmények között dolgoznak, s e téren számíthatnak a
szakszervezet segítségére. A kollégákkal való kapcsolattartásban mindig nagyon
őszintén beszélek mindenről, és soha nem nagyítom fel szervezetünk
szerepét, azt viszont mindig kiemelem, hogy mi mindenben vagyunk
nélkülözhetetlenek. A szakszervezeti munka sajátossága, hogy különböző
szinteken dolgozunk, hiszen országos ügyekben is folytatunk egyeztetéseket, a
törvényalkotás folyamatára is némi rálátással bírunk, véleményezési jogkörrel
rendelkezünk. Azokban az ügyekben szinte mindig sikereket tudunk elérni,
amelyek nem kerülnek az államnak pénzbe… De persze középszinten és lokális
ügyekben ugyancsak igyekszünk segíteni. Ha a helyi csoportok élén aktív
titkárok állnak, jelentős eredményeket lehet elérni. Sokat segített a
munkámban, hogy tavaly a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF) továbbképzést
hirdetett szakszervezeti tisztségviselők számára, aminek két ciklusát
elvégeztem. Igazán szemléletformáló volt, minden résztvevőt
megerősített abban, hogy mennyire fontos az alulról történő
építkezés. Azért volt érdekes a továbbképzés, mert a tagsággal kellett
problémákat megvitatni, kutatómunkát végezni például a saját szervezetünk
múltjáról. Ennek során tudtam meg, hogy a szervezetünk, amelynek elődje az
Országos Magyar Zeneszövetség, már 1901 óta létezik… Kinyílt ez által is a
világ, én pedig szeretek tanulni, hasznosan tölteni az időt.
Szabóné Würth
Boglárka
-
S mindemellett mennyire jut idő a hangszeres játékra?
- A pandémia
miatt mindez visszaszorult, pedig korábban rendszeresen koncerteztem, olyan
zenekarokkal léptem színpadra, mint a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, az
Óbudai Danubia Zenekar, a Pannon Filharmonikusok, a
Gödöllői Szimfonikus Zenekar, vagy a szakszervezetünkhöz erősen
kötődő Duna Szimfonikusok. Tanári munkámban is inspirált, hogy
temérdek művésszel találkoztam, játszhattam együtt. Véleményem szerint minél
nagyobb kitekintése van az embernek a világra, annál jobban tudja a többi
feladatát, a tanítást vagy a szakszervezeti munkát végezni.
-
Említette
a pandémiát. A járvány alatt mennyiben változott meg
a kollégákkal való kapcsolattartás?
- Kommunikációban nem akadt hiány,
négyszer -ötször annyi megkeresés érkezett a tagoktól, mint korábban, annyi
problémával szembesültek a járvány miatt. Nagyon sokan nem
rendelkeztek megfelelő eszközökkel a digitális oktatásra való átálláshoz,
rengeteg egyeztetési munka akadt az intézményvezetőkkel, a
tankerület-vezetőkkel, például arról, hogy hogyan történjen a
munkaidő meghatározása ebben a furcsa helyzetben, kinek mikor kell
bemennie az intézménybe, mikor kötelezhető rá, és hogy hogyan lehet otthon
maradni száz százalékos táppénzen, ha valaki munkavégzéséhez kapcsolódóan
betegedett meg, arról nem is beszélve, hogy sok aktív zenész tagunk van, aki
félállásban tanít, és ebben az időszakban elveszítette minden koncertjét,
így megélhetési gondokon is segítünk kellett. Nagyon megterhelő
időszak volt számomra lelkileg is ez az időszak, jó, hogy már ismét
bejárhatunk dolgozni!
-
S
mostanában milyen ügyek foglalkoztatják a zenepedagógusokat?
- A legnagyobb probléma a bér. A gond
az, hogy vetítési alapként nem a mindenkori minimálbért veszik alapul, emiatt a
pedagógusbérek egyre kevesebbet érnek, olyannyira, hogy a bértábla egy része
már nem is használható, mert a garantált bérminimumra kell azt kiegészíteni…
Egy másik, a zenepedagógusokat régóta érintő probléma a délutáni oktatás
kérdése, hogy elengedjék a gyereket a tanóráinkra, illetve legyen olyan terem,
ahol emberi körülmények között lehet dolgozni. Ehhez kapcsolódik az
mozgóóraszám problémája. A köznevelési törvény a 22-26 órát ír elő
kötelezőnek, de a mi célunk, hogy fix óraszámot érjünk el, s ez 23-nál ne
legyen több. Erről folyamatosan tárgyalásokat folytatunk, a legtöbb
tankerületben nincs is ezzel gond, de vannak kirívó esetek, ahol nagyon
túlterheltek a kollégák. Akad egy másik jelentős probléma, ami a
zeneiskola óraszámokat érinti. Az egyéni órákat úgy számolják, hogy míg egy
közismereti tanár 45 perces órákat tart, addig a nálunk kétszer harminc, azaz
hatvan perc számít egy órának. Ki lehet számolni, ha beszorozzuk a 22-26 órát a
45, illetve a 22-26 órát a 60 perccel, akkor milyen különbségekhez jutunk. Egy
minimum óraszámos matematika tanár és egy maximum óraszámos zongoratanár között
ez a különbség 570 percet jelent, ami kilenc és fél órányi
tanítási időkülönbség! Arról nem is beszélve, hogy nálunk nincsenek
tanmenetek, minden tanuló számára fel kell építeni egy tananyagot, különböző
zenei anyagokból úgy, hogy eljussunk a tantervi követelményekhez, bár így az
egyénre szabott oktatás teljes mértékig megvalósul! Említhetem még a
pedagógus-életpályamodell árnyoldalait is. Ezek közé tartozik, hogy ha valaki
több diplomát szerez, és ezek egyenrangú végzettségek, akkor a rendszer nem
tekinti előrelépésnek, csak akkor, ha szakvizsgát is tesz. Fontos feladatunk
a tagszervezés is, mert sok zenepedagógus nincs tisztában azzal, hogy mi
mindent csinál a szakszervezet, különösen egy a miénkhez hasonló, széles
területet felölelő szervezet. Idén rengeteg munkát adott a szakszervezetek
közalkalmazotti körének reprezentativitás megállapítása. A reprezentativitási
küszöb 10%, de ezt elérni azért nem könnyű, mert a munkáltatók folytonosan
változnak, ráadásul sok munkavállaló a közalkalmazotti törvény változása miatt
kikerült ebből a körből a kulturális területen. Emellett sok iskola
került alapítványi vagy egyházi fenntartásba. Így ők már nem számítanak a
számainkba, közben pedig köztük is szép számmal vannak tagjaink, és az országos
egyeztetéseken és a jogszabály alkotási folyamatban az ő érdekeiket is
képviseljük, hiszen a 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről minden
alapfokú művészeti iskolára érvényes, fenntartótól függetlenül. Mindenesetre amit tudunk, megteszünk.
- S melyek a saját céljai a
következő időszakra?
- Vannak terveim jócskán! Ha a
közoktatás-vezetői képzést elvégzem, lehetőségem lesz a
mentor-pedagógus szakvizsgát is letenni a BME-n, és szeretném ezt minél
előbb megtenni. Most, hogy elindultak a koncertek, kicsit többet szeretnék
foglalkozni a fagottal, de először legyek túl a tanári minősítésen!
Mindig a fejlődést szeretem választani, s ha két út áll előttem,
akkor azon indulok el, amely több lehetőséggel kecsegtet. Úgy vélem, ha
csak a tanári pálya mellett döntök, nem lennék olyan boldog, mint így, hogy
folyton új kihívásokat támaszt az élet, mind muzsikusként, mind szakszervezeti
vezetőként. Szeretném kislányomat is arra nevelni, hogy figyeljen az
emberekre, legyen tevékeny, vegye észre az élet szépségeit! Van mindig hová
tovább és tovább fejlődni, hiszen azáltal, ha az
ember dolgozik, tesz másokért, közben önmaga is fejlődik.
Réfi
Zsuzsanna