Zenetanárokat és előadóművészeket díjazott az
Artisjus 2021-ben is
Köszönet a kortárs darabok
elkötelezett terjesztőinek
Tizenegy zenetanár és tizenegy
előadóművész részesült az Artisjus elismerésében, a kitüntetések
átadására 2021. december 17-én került sor. A szerzői egyesület olyan
előadóművészeket díjazott, akik rendszeresen kortárs magyar
műveket tűznek műsorukra, valamint olyan tanárokat ismert el a
díjjal, akik kiemelkedően fontos munkát végeznek a zenei oktatásban.
A szerzők egyesülete azzal a céllal alapította a
díjat, hogy köszönetet mondjon a kortárs zene elkötelezett terjesztőinek.
Nélkülük aligha születhetnének ma is új zenék, és aligha ismerhetné meg ezeket
a közönség. A díjak pénzjutalommal járó szakmai elismerések,
odaítélésükről a szervezet szerzőkből és zeneműkiadókból
álló testületei döntenek.
Az Artisjus Zenetanári Díjjal azokat a
zenepedagógusokat jutalmazzák, akik tanári pályafutásuk során nagy hangsúlyt fektetnek
a kortárs magyar zene terjesztésére. Missziójuk, hogy a felnövekvő
muzsikusnemzedékek anyanyelvükként értsék és interpretálják a kortárs magyar
zenét.
Az Artisjus Előadóművészi Díjban
azok az előadók részesülnek, akik művészeti tevékenységük során
előtérbe helyezik a kortárs magyar darabokat, és küldetésüknek érzik, hogy
minél szélesebb közönséghez juttassák el ezeket a zeneműveket.
Idén az alábbi zenetanárok és előadók nyerték el a
kitüntetést:
Előadói díjak
– könnyűzene:
Berki Tamás: jazzénekes,
dalszerző. 18 éven keresztül az MZTSZ Kőbányai Stúdió Ének
tanszakvezetője, 27 évig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
jazzének tanára. Jelenleg Sárik Péterrel Duóban és Sárik Péter Triójával
játszik.
Berki Tamás
(Jókúti György felvétele)
Laudáció Berki Tamásról
Aki már 1966-ban koncertekre járt Magyarországon,
bizonyára találkozott a Gerilla együttes énekeseként Berki Tamással valamelyik
szabadtéri színpadon vagy művelődési házban. A Gerilla protestsong együttest 1966-ban alakította Vámos Miklóssal,
amelynek 1971-ig a tagja. 1971-től az Interbrass
dzsesszegyüttesben zenél, majd vezetője is lesz.
Később Gonda János együttesének a tagja és a Sámánének című nagylemez
énekese és részben szövegírója. Közben 1969-1972 között a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola dzsessz-ének hallgatója. Később a Csík-
Fogarasi-Jávori együttes, a Kőszegi együttes, továbbá a Benkó Dixiland Band szólistája.
1978-1997-ig tanársegédként dolgozott a Bartók Béla
Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium dzsessz tanszakán. 1987 óta
szólistaként saját zenés gyermekműsorai vannak. 1996 óta a Kőbányai
Zenei Stúdió tanára, 1999 óta az ének tanszék vezetője. 1997 óta a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem dzsessz tanszakán tanít. 2004 óta a Berki Tamás
Band vezetője.
Hosszú volt az út a Gerilla együttestől a Berki
Tamás Bandig, amely számtalan kitüntetést hozott:
Szocialista kultúráért díj (1987)
Inter Lyra-díj (2000)
Szabó Gábor-díj (2004)
Artisjus-díj (2006)
Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje (2007)
Máté Péter-díj (2018)
A szakmában töltött 55 év alatt Berki Tamás több mint
4000 koncertet adott. A koncerteken mindig a legmagasabb színvonalat nyújtotta
és nyújtja a mai napig.
Számtalan lemezen szerepelt vendégként és nyolc saját
nagylemez „az Igazi paradicsomtól a Minden délibáb című albumig” jelzi
Berki Tamás életpályáját.
Kimagasló művészi teljesítménye elimeréséül
az Artisjus 2021-ben az előadóművészi díjat Berki Tamásnak adja.
Németh Alajos Lojzi
Elek István: szaxofonművész, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszék-szaxofontanára. Jelenlegi formációi:
Elek István Quartet; Fusio
Group; Equinox, BJC big
Band; Black Diamond Big Band.
Elek István
(Somogyi Árpád felvétele)
Laudáció Elek Istvánról
Elek István a hazai szaxofonosok
között talán a legtöbbet foglalkoztatott zenész a hazai zenei produkciókban –
több száz albumon szerepelt és szerepel folyamatosan. Játszott Presser Gábor,
Zorán, Charlie, Cserháti Zsuzsa, a Korál együttes, az Apostol együttes, Balázs
Fecó, valamint Orszáczky Jackie
produkcióiban.
Rendkívül sokoldalú
előadóművész. Magas szinten képzett a komolyzene területén is,
akárcsak a jazzben, rendkívül kivételes tudásszintet birtokolva. Pályája elején
a Deák Big Band, majd Nesztor Iván quartetjében
játszott.
1990-ben a Besenyő Brass tagja lett, 1991-ben Orszáczky
Jackie kísérőzenekarában játszott, 1993 óta
pedig a dobos Szendőfi Péter Fusio
Group formációjának tagja. 1994-től 2005-ig volt tagja a Tea
együttesnek, valamint a Budapest Symphonic Bandnek.
1995-től fellépett az ESP-vel, tagja volt a Sax- Gang szaxofon kvintettnek. Régóta érdekli a kortárs zene is, szerepelt
Eötvös Péter operájának premierjén a Millenáris Teátrumban, és
kamaradarabjainak bemutatóján Cannes-ban, a MIDEM-en.
2005-től hosszú ideig a Budapest Jazz Orchestra
művészeti vezetője és karmestere volt.
Néhány éve megalakította saját zenekarát, az Elek István Quartetet,
ahol saját ízlésére formált jazzt játszik – egyéni soundjával,
mély és letisztult zenei világával. Ezen szerteágazó életmű elismeréseként
az Artisjus nagy örömmel ismeri el Elek István előadóművészi
munkásságát az Artisjus Előadói díj formájában.
Szendőfi Péter
Lantos Zoltán: jazz-és worldmusic hegedűművész, elektronikus
multimédiaművész, zeneszerző, költő, szövegíró, a Snétberger Zenei Tehetség Központ vendégtanára. Saját
zenekarai: Zoltán Lantos' OpenSource, Samsara, Raga-Fusion.
Lantos Zoltán
(Hamarits Zsolt felvétele)
Laudáció Lantos Zoltánról
Először 1996-ban hallottam senkivel össze nem
hasonlítható csodálatos hegedűjátékát Péter Ogi Blaze című lemezén. Sajátos stílusának
előzményeit életrajzának rövid ismertetése mutatja be.
Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskolán szerzett klasszikus diplomát hegedű szakon. Már a
főiskolai évei alatt kísérleti és keleti zenékkel kezdett foglalkozni,
1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon.
Nyolc és fél évig élt ott, ahol tanulmányai mellett komponált és koncerteket
adott. 1994-ben visszatért Budapestre, és tovább dolgozott zenei világának
kialakításán. Ötvözte a keleti zenében és a kortárs jazz területén szerzett
tapasztalatait. Öthúros hegedűn játszik, és egy külön a számára készült
különleges 5+16 rezonáns-húros hegedűn (tarangini) játszik, amit Ricardo Margarit épített.
Olyan
zenészekkel dolgozott, mint Dés László, Dresch
Mihály, Juhász Gábor és Horváth Kornél. Mellettük számtalan külföldi
világsztárral is játszott, többek között Loreena McKennittel egy egyész európai
turnén. De közösen turnézott Charlie Marinóval, Ramesh
Shothammel, Lars Danielssonnal, és még számos a világzenében elhíresült
sztárral. Saját együttesén, a Mirrorworld kvartetten kívül szólókoncerteket is ad,
melyeken speciális effekteket és loopokat használ. Az
utóbbi években nagyon sok jazz és világzenei fesztiválon vett részt együttesével,
illetve más együttesek tagjaként. Magas színvonalú koncertjei a világ
legismertebb hegedűsei közé emelték.
Az Artisjus
Lantos Zoltánt kimagasló zenei teljesítményéért 2021-ben
előadóművészi díjban részesíti.
Németh
Alajos Lojzi
Póka Egon (posztumusz
díjazott): basszusgitáros,
zeneszerző, a budapesti Kőbányai Zenei Stúdió alapítója és igazgatója
volt. A magyar blues legendás alakja idén, 68 évesen hunyt el. 1971-ben a Zorán
által vezetett Metro zenekarban, 1978–1993, majd 2009–2011 között a Hobo Blues Band tagjaként játszott, 1997–2009 között pedig
a P. Mobil tagja volt. Ezt követően 2007-ben alakult saját formációja, a
Póka Egon Experience vezetője volt.
Póka Egon
(origo.hu)
Laudáció Póka Egonról
A négyévesen zeneiskolába beiratkozó Póka Egon 16
esztendősen már saját zenekarában basszusgitározott, miközben „jazzistákkal” készített hangfelvételeket a Magyar Rádió
stúdiójában. Rövid ideig tagja volt az Olympia, majd
a Metro zenekaroknak, ezek jelentős ugródeszkák voltak számára,
később a Radics Béla féle Tűzkerék több korszakában is megfordult.
1978-ban beszállt a Hobó Blues Bandbe, hamar professzionális zenekarrá
alakította azt, és óriási sikerre segítette. A Földes-Póka szerzőpáros 12
éven át ontotta magából a remek szerzeményeket, saját ítélete szerint ezek
közül a Vadászat című konceptalbum a legkiemelkedőbb teljesítmény – e
véleménnyel mi sem vitatkozunk.
A felsoroltak közül bármelyik elég büszkeséget
jelenthetne egy egész zenei pályafutásra, de a Póka életmű itt még messze
nem ért véget, a HBB után még 12 éven át volt a P Mobil tagja, játszott Deák
Bill Gyula lemezein, és később megalapította a Póka Egon Experience-t. Kevéssé ismert tény, de jól mutatja Póka
előadói elismertségét, hogy 1984-ben Sportcsarnok-beli
koncertjén ő ugrott be Chuck Berry
zenekarába. (E laudáció írója maga is jelen van az
eseményen, igaz ennek jelentőségét 9 évesen nem nagyon fogja fel.)
Póka Egon a pályatársak és a közönség számára
megkérdőjelezhetetlen rocklegenda, nemcsak saját
játéka egyedi – Hobó által találóan dögösnek jellemzett –, de zenekarainak is
sajátos hangzást teremt beszállásával.
Bár jelen díj ragyogó
előadói képességeit dicséri, mégsem hagyhatjuk említés nélkül eredményeit
mind a tanítás, mind a zeneszerzés területén – a Kőbányai Zeneiskola megalapításával
az oktatás területén is legendává lett. Tőle származik az a hiánypótló
követelés is, hogy önkormányzati rendezvényeken ne szerepeltessenek „playback” produkciót, melyet eddig a kőbányai és az
egri önkormányzatok foglaltak rendeletbe.
2021 nyarán a magyar zenei életet hatalmas veszteség érte
Póka Egon halálával, az Artisjus Vezetősége ezúton hajt fejet eme
kiemelkedő előadói, szerzői és tanári életút előtt.
Szabó
Áron
Szappanos György (posztumusz
díjazott): basszusgitáros,
a virtuóz játékáról ismert zenész idén, 55 évesen hunyt el. A Boom-Boom együttes alapítója, valamint a Babos Gyula
zenekar, a Felkai band, a
Tátrai Band, a Full Playback,
a Háború együttes, a Free Style Chamber
Orchestra, a Tumba Y Quema, a Tóth Sándor Quintet,
Pálinkás Gergely és zenekara, a Time nevű együttesek tagja volt. Ezek
mellett számos egyéb formációval, zenésszel és színházi darabban is játszott.
Magántanítványait, többek között a Madách színházban a Rocksuli
musical basszusgitáros gyerekeit készítette fel nagy sikerrel.
Szappanos György
(Kalocsai Richárd felvétele)
Laudáció Szappanos Györgyről
Szappanos Gyurinak, Szapinak –
ahogyan mindannyian hívtuk – páratlan képessége volt abban, hogy az igazat a
hamistól elválassza. És nem habozott ezt szóban is bármikor vállalni.
A kimagasló tehetségű basszusgitáros és zenetanár
olyan kíméletlenül bánt a méltatlansággal, a szakmaiatlansággal és
igazságtalansággal, hogy habozás nélkül megítélnék neki egy humanitárius díjat
is. Felemelő társaság volt emberként és kollégaként is.
Pályája kezdetén Babos Gyula zenekarában játszott, majd a
Tátrai Bandet és a Boom Boomot is erősítette. Mohai Tamással és Hirleman Bertalannal megalapította – számomra
legérvényesebb zenekarát – a Háború együttest. 2003-ban hozta létre saját
jazz-rock formációját Full Playback
néven. Nagy János „Yancha” zongoristával is sok évig
játszottak együtt különböző produkciókban.
55 évesen ragadta el tőlünk a kegyetlen sors, de
emberi és szakmai példamutatásával még sokáig jelen lesz az értékes zenei
életben és azok művelői körében.
Czutor
Zoltán
Előadói díjak
– komolyzene:
Corpus Harsona Quartet: a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem fiatal növendékeiből, 2001-ben alakult quartet. Számos nemzetközi kamara és harsona verseny
díjazottjai. Jelenlegi tagjai: Sütő András (harsona), Pálinkás Péter
(harsona), Hegyi Gábor (basszusharsona) és Gáspár Olivér (harsona). Számos
nemzetközi verseny díjazottjai.
Corpus
Harsona Quintett
(zemplenifestival.hu
Ahol a slamposságnak nincs helye! – Laudáció
a Corpus Harsonakvartettről
A Corpus Harsonakvartett bárhol, bárki előtt, bármilyen
repertoárral lép fel, mindig a legmagasabb művészi igénnyel tárja
hallgatói elé a megszólaltatandó kompozíciókat: az
együttes tagjai számára a legkisebb, a nagy zenei központoktól távol fekvő
koncerthelyszín éppoly fontos, mint Párizs vagy más világváros népszerű,
kedvelt hangversenyterme. S álljon közönségük a legkisebbekből, vagy a legvájtfülűbbekből, az általuk megszólaltatott
kompozíciók – mesezenék, jazz-standerek, reneszánsz táncok vagy épp kortárs
darabok (melyek épp számukra, az ő inspiráló játékuk nyomán készültek) –
mindig a legmagasabb előadói szinten elevenednek meg.
Játékuk nem csak
Magyarországon ismert – az évente legtöbb hangversenyt adó együttesek sorába
tartozik a Corpus Harsonakvartett –, hanem külföldön
is, hiszen megannyi nemzetközi verseny díjának birtokosai. Érdemük a harsona
népszerűsítésében, annak virtuozitását is felmutatva – ahol a
slamposságnak nincs helye – elévülhetetlen.
Bánkövi
Gyula
Ernyei László: harmonikaművész
és tanár, egyetemi adjunktus, a Liszt
Ferenc Zeneművészeti Egyetem harmonika tanszak és a XIII. kerületi Zeneiskola
harmonika tanszak vezetője.
Ernyei László
(Bujtás Péter felvétele)
Egy különleges színfolt a hazai zenei életben – Laudáció Ernyei Lászlóról
Ernyei László most ugyan
Artisjus előadóművészi díjban részesül, de ez az elismerés, mint
tanár is lehetne az övé! Igaz, ő volt az 1968-ban, aki a harmonikát, mint szólisztikus, virtuóz hangszert a nagyközönséggel hazánkban
megismertette: a népszerű Ki mit tud? televíziós
vetélkedőn, melyet szinte egész Magyarország nézett, klasszikus zenei
repertoárral lépett a publikum elé – hatalmas sikerrel! De az is igaz, hogy az
a tény, hogy ma ennyi gyermek- és felnőtt játszik a harmonika
hangszercsalád valamelyik tagján, szintén neki köszönhető: lévén
fáradhatatlan szervező, nem csupán megannyi hazai zenei intézményben
szerzett létjogosultságot a harmonikának, de az itt elsajátított ismeretek
megmutatására megrendezett országos zenei versenyek lebonyolításában is
elévülhetetlen érdemeket mondhat magáénak.
Mint előadó,
stílusismerete hallatlanul széles – és! – csalhatatlan: éppoly tökéllyel
játszik barokk vagy reneszánsz kompozíciókat, mint színházi zenét,
könnyűzenei slágereket, vagy épp kortárszenét – kiemelendő, hogy
számos komponista az ő inspirációjára, neki írt új művet. Több, mint öt évtizedes előadói és tanári munkássága a
magyar zenei élet egyedülállóan érdekes és kiemelten értékes színfoltja.
Bánkövi
Gyula
Onczay Zoltán: csellóművész, a MÁV Szimfonikus
Zenekar és a Madrid Soloists szólamvezetője, a Celectro - electroacoustic
projekt tagja, a Fejes Művészeti Akadémia alapító
tagja, rendszeresen tanít fesztiválokon és tart mesterkurzust Japánban,
Amerikában és Kínában.
Onczay Zoltán
(Sárosi Zoltán felvétele)
Laudáció Onczay Zoltánról
Nem Csaba.
Zoltán! Az arc sokakat emlékeztethet az édesapára, Onczay
Csabára. A hangszer is mintha az ő kezéből került volna át a fiúéba.
De a teljesítmény Onczay Zoltáné. Amellyel itthon és
külföldön, sokáig Németországban, de Amerikáig és Japánig terjedően
szólistaként és kamarazenészként, világnagyságok dirigálta zenekarok tagjaként
vitathatatlanná tette értékeit. Véletlenül épp a minap próbáltuk új darabomat –
messze az után, hogy az Artisjus előadóművészi díját már odaítéltük Onczay Zoltánnak.
Lenyűgözött felkészültségével, a ma zenéjében való
anyanyelvi jártasságával, majd a bemutató előadás sziklaszilárd
biztonságával és ihletettségével. Így hallottam vele nemrég Szokolay Sándor
szólóművét és már oly sok új zenét. Várom a további élményeket,
kollégáimnak is kívánva Onczay Zoltán
művészetét.
Hollós Máté
Somogyi Vonósnégyes: a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem volt
hallgatóiból, 1997-ben alakult, vonósnégyes, 1998 őszétől a jelenlegi
felállásban működik: Somogyi Péter (első hegedű), Lendvai György
(második hegedű), Tóth Balázs (brácsa), Pólus László (cselló).
Lengyelországban, Mexikóban, Ausztriában, Máltán játszottak nemzetközi
fesztiválokon, a budapesti Minifesztivál, és a Ars Nova sorozat rendszeres
vendégei.
Somogyi vonósnégyes
(m.facebook.com)
Laudáció a Somogyi Vonósnégyesről
A vonónégyes bizonyos fokig miszticizált
műfaj. Már kezdetben is, a 18. század derekán, amikor van Swieten báró Mozartot kéri fel, hogy Bach intellektuális és
zeneelméleti kisérletét, a Wohltemperiertes
Klavier-t kissé leporolva, az akkor már divatos, új
apparátusra írja át, mert ez a formáció kínálkozik alkalmatosnak arra, hogy
súlyosabb zenei gondolatok hordozójává váljon. A vonósnégyes irodalom közel 300
éves repertoárja bizonyítja, hogy a szerzők legfajsúlyosabb, legmélyebb
zenei gondolataikat éppen erre az együttesre bízták. A műfaj
előadóművészei mindig is érezték ezt a terhet, ezt a
felelősséget. Különösen nagy kockázatot vállalnak azok a quartetek, akik kortárs vonónégyesek bemutatására
hajlandóak.
A Somogyi Vonósnégyes egész eddigi munkássága igazolja,
hogy ennek a felelősségnek, ennek a tehernek mindig a legmagasabb
színvonalon voltak hordozói. Igazolja a műsorukon szereplő több mint
félszáz és az a húszegynéhány új magyar quartet, amit
számukra írtak, nekik ajánlottak és ők mutattak be, továbbá rádió- és
CD-felvételeik, számtalan koncertjük itthon és világszerte. Minden zenei
interpretációra igaz, de a vonósnégyesre különösen, hogy egy mű két
megszólaltatása közül az egyik lehet, megvalósít valamilyen titokzatost,
megfogalmazhatatlant. Ludwig Wittgenstein a Tractatus
logico-filozoficusban, a matematikai logika
módszerével jut el a megfogalmazáshoz: „A
kimondhatatlan kétségkívül létezik, ez megnyilatkozik, ez a misztikum.”
A Somogyi Vonósnégyes egyik őszi koncertjén, ahol
több magyar szerző művét játszották, én úgy hallottam, úgy éreztem ez
a megfogalmazhatatlan megnyilatkozott Somogyiék
művészete nyomán. Wittgenstein könyvének zárómondata: „Amiről nem
lehet beszélni, arról hallgatni kell.”, e mondat parafrázisa, ideigazított
alakja most így hangzik: amiről nem lehet beszélni, arról vonósnégyest
kell írni az Artisjus előadóművészi díjas Somogyi Vonósnégyesnek.
Madarász Iván
Szűcs Péter: klarinétművész,
az UMZE Kamaraegyüttes tagja, a Zeneakadémia doktorjelölt hallgatója, a
Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Karán klarinét főtárgy és
kamarazene tanára.
Szücs Péter
(Szakács Domonkos felvétele)
Laudáció Szűcs Péterről
A gyakori hangversenylátogatók
jól ismerik Szűcs Péter klarinétművészt. Széles repertoárja a
klarinétirodalom szinte minden korszakát magában foglalja, de kiemelt szerepet
kap benne a magyar és külföldi kortárs zene, sőt a jazz is. Alapító tagja
az Oláh Dezső Szeptettnek, rendszeresen fellép az UMZE Kamaraegyüttes
hangversenyein. Állandó kamarapartnerével, Kiss Péter zongoraművésszel
külföldön is népszerűsítik az új magyar zenét. Számos szóló- és
kamaramű ősbemutatója fűződik a nevéhez, mely művek
nagy részének a dedikációja is neki szól. Balogh Máté, Bella Máté, Bolcsó Bálint, Fekete Gyula, Horváth Márton, Kedves Csanád,
Solti Árpád, Tornyai Péter, Virágh András, Wettl
Mátyás, Zarándy Ákos írtak eddig számára új
kompozíciókat. Érzékeny és virtuóz játéka, perfekcionizmusa
mindig garancia az általa játszott művek sikerére.
Szitha Tünde
Váradi Judit: zongoraművész, a Debreceni
Egyetem Zeneművészeti Kar egyetemi docense, a Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program
témavezetője, a Nagyváradi Partiumi Egyetem oktatója, az MMA
Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet megbízott kutatója, az Ifjú
Zeneművészek Nemzetközi Nyári Akadémia és a Kodály Zoltán Ifjúsági
Világzenekar művészeti igazgatója. Több hangversenysorozat alapítója,
rendszeresen koncertezik itthon és külföldön.
Váradi Judit
(mma-mmki.hu)
Egy kiválóan zongorázó menedzser,
hangversenyszervező és tudományos kutató
Laudáció Váradi Juditról
Azt gondolhatnánk, hogy Váradi Judit
életét – csupán zenei munkásságát nézve – teljesen kitölti
a muzsika. Ez részben persze igaz is a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának egyetemi docensére, de a
szinte felsorolhatatlanul sok publikáció, kiváló hangverseny, a sokirányú,
hallatlanul aktív közéleti tevékenység, és a mindig a legaktuálisabb
zenepedagógiai problémákat megtárgyaló tudományos konferenciák
előkészítése mellett elmondható róla a legfontosabb: példás családanya.
Álmai megvalósításában azonos úton járnak férjével, Szabó
István ütőhangszeres művésszel, akivel közös hangversenyeken is
fellépnek – a legfiatalabb és legidősebb hallgatóság előtt is.
Zongorajátéka, és állandó kiváló szaxofonművész partnerével, Puskás
Leventével – az elmúlt év Artisjus zenetanári díjas művészével – alkotta
duója már számos kortárs alkotót indított arra, hogy számukra új műveket
írjanak. És e kompozíciók nem csupán egyszer hangzanak el, hanem ezekből a
művekből hangversenysorozatok, lemezfelvételek is készültek,
készülnek. Az egykor színházi zongora korrepetítorként
induló művésznő az elmúlt több mint három évtizedben végzett munkája
nyomán egy hallatlanul értékes, nagyívű, de még
messze nem bejárt életút bontakozik ki, melyben Váradi Judit többalakos,
sikeres szereplő: kiváló zongoraművész, menedzser,
hangversenyszervező és tudományos kutató.
Bánkövi Gyula
Zenetanári díjak – könnyűzene:
Friedrich Károly: jazzharsonás, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének nyugalmazott docense, a
Jazzharsona, Jazztörténet és Jazz hangszerelés tárgyak oktatója. Az Old Boys együttes tagja.
Friedrich Károly
(discogs.hu)
Laudáció Friedrich Károlyról
Hatéves korában kezdte zenei tanulmányait zongorán, 12
éves korától harsonázni, majd nagybőgőzni tanult. 1964-től
1967-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola hallgatója harsona
szakon. Ugyanennek az intézménynek a jazz tanszakán 1966-tól 1969-ig harsonát
és hangszerelést tanult. 1970-ben szerzett diplomát a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetének hallgatójaként.
Már fiatal korában a hazai jazzélet egyik meghatározó
alakja lett, szinte az összes hazai zenésszel muzsikált, és számos külföldi
kiválósággal játszott együtt, saját együttest is alakított 1967-ben. Gonda
Jánosnak köszönhetően ugyanebben az évben a Jazz tanszak jazztörténet
tanára lett. Az 1970-es évek óta zeneelméletet, zenekari gyakorlatot, hangszerelést,
valamint számítógépes ismereteket oktat.
1968-tól a Stúdió 11, majd külföldi koncertezés után a
legendás Syrius együttes tagja. 1985-ben
többedmagával megalakította a Budapest Big Bandet. Több száz jazz, rock és
könnyűzenei lemezen közreműködött, mint előadó, hangszerelő
vagy zenei rendező. A 90-es évektől rendszeresen publikál, a MaJazz és a Gramofon folyóirat számára ír
hanglemezkritikákat. A jazz-zenekari hangszerelés témájában két könyve is
megjelent.
Jelenlegi zenekarai:
Bontovics Kati Group,
Old Boys
2006-ban kiemelkedő zenei pályafutása elismeréseként
megkapta a Szabó Gábor-díjat. 2007-ben a Weiner Leó Zenepedagógiai díjat
vehette át. 2009-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével
tüntették ki, míg 2016-ban a Magyar Jazzszövetség Gonda János-díjában
részesült.
Az Artisjus zenepedagógiai munkássága elismeréséül 2021
év zenetanári díját adományozza Friedrich Károlynak.
Németh Alajos Lojzi
Gonda János (posztumusz
díjazott): zongoraművész,
zeneszerző, zenetörténész, főiskolai tanár, a magyar jazz élet
meghatározó alakja 89 évesen hunyt el. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat zenei
rendezője (1961-64), a Qualiton együttes és a
Gonda Sextett alapító tagja. 1965-ben megszervezte, és 1998-ig vezette a Bartók
Béla Konzervatórium jazz tanszakát. 1990-ben a tanszak a Zeneakadémia
tanszékévé alakult át. Létrehozta, majd az 1990-től 2000-ig
működő tatabányai Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetet. A
Nemzetközi Jazz Föderáció alelnöke (1972–84), a Magyar Jazz Szövetség
alapítója, örökös tiszteletbeli elnöke, a Zenetanárok Társaságának elnöke
(1994–98) volt.
Gonda János
Laudáció Gonda Jánosról
Gonda Jánosról az utókor vastag könyveket fog írni,
méltatni fogják munkásságát, életútját, eredményeit. Akik most itt ülünk jó
néhányan, a szívünkben hordozzuk emlékét felejthetetlen óráit, zongorajátékát.
Most néhány mondatban mi is megpróbáljuk megfogalmazni, ki volt nekünk Gonda
János.
Gonda János nélkül nem lenne ma Magyarországon jazz, vagy
ha lenne is, nem ilyen lenne. 1965-ben megszervezte, és 1998-ig vezette a
Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazz tanszakát. A műfaj
ekkor kapott először helyet az állami zeneoktatásban. 1990-ben a tanszak a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanszékévé alakult át.
1972-1984-ig a Nemzetközi Jazz Föderáció alelnöke volt,
1984-től az oktatási ügyeket intézte. 1990-től 2000-ig létrehozta,
majd vezette a tatabányai Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetet.
1994-1998 között a Zenetanárok Társasága elnöke volt.
Nyugdíjba vonulását követően alkalomszerűen
adott hangversenyeket szólóban, vagy trióban; tanulmányokat és szakcikkeket
írt, valamint az egyetemi doktori iskoláján tartott kurzusokat.
Pályafutása során 10 nagylemezt készített, 16 film
zenéjét komponálta, és rengeteg koncertet adott, mindig a legmagasabb
színvonalon.
Munkásságát számos kitüntetéssel díjazták:
·
Erkel Ferenc-díj
(1974)
·
A Magyar Érdemrend tisztikeresztje (1992)
·
Budapestért díj
(2001)
·
A Magyar Érdemrend
középkeresztje (2002)
·
Széchenyi-díj
(2012)
·
Louis Armstrong
Emlékdíj (2015)
Távozásával óriási betöltetlen űrt hagyott maga
mögött. Emléke örökre velünk marad. Köszönjük, tanár úr!
Az Artisjus a zenetanári díját 2021-ben posztumusz Gonda
Jánosnak adja felbecsülhetetlen pedagógiai munkásságáért.
Németh Alajos Lojzi
Nesztor Iván: jazz dobos,
zenész-zeneszerző, az Erkel Ferenc Zeneiskola dobtanára, a Ritmusjáték és
Jazzdobolás című tankönyvsorozat szerzője, népzenekutató. Jelenleg is
a Nesztor Iván formációban játszik.
Nesztor Iván
(ujpestmedia.hu)
Laudáció Nesztor Ivánról
„Több, mint dobtanár” kezdhetnénk stílszerűen, sajátos szarkazmusát,
fanyar, angolos humorát hívva rögtön segítségül Nesztor Iván a pedagógus, a népdalgyűjtő és zenetanár
sajátos személyiségét, életpályáját méltatandó e néhány alábbi srófában. Dobot oktatott egész életében, miközben az életre
tanított két duola, és paradidle
között magán tanárként épp úgy, mint az Újpesti Zeneiskolában, vagy a Jazz
Tanszakon hosszú évtizedeken át azzal a szenvedéllyel, és különleges egyedi
tematikával, kreativitással, ami csak igen keveseknek adatik meg az életben;
lett légyen az bármely szakma képviselője. Borlai
Gergő, Gyenge Lajos, Gerdesics Ferenc, Mozsik Imre, Farkas Zoltán, csak hogy korunk
legemblematikusabb dobosai közül megemlítsünk néhányat azok közül, akiknek
megadatott a „Nesztor kottákból” tanulni, személyesen a Mestertől. Azt
szokták mondani egy „jó tanár és pedagógus” nélkülözhetetlen feltétele egy
adott tantárgy, vagy szakma megszerettetésének a gyermekekkel. Mi, akik Ivánnál, az ő kezei alatt szívhattuk magunkba egészen
fiatalon, fejlődésünk legérzékenyebb időszakában a dobolás, az
improvizáció, a fa, a fém és a bőr anyagának, illatának kitörölhetetlen
emlékeit, és mellette életfilozófiájának örökérvényű igazságait, Mi
egykori „Nesztor Tanítványként” mind sokkal kevesebbek lennénk e rengeteg
bölcselet és zenei élmény nélkül, amit neked köszönhetünk Iván bátyó örök
hálával, immáron „több, mint diákként” köszönve
meg neked ezt a rengeteg tudást és információt, amit oly lelkesen adtál át
nekünk azokon a bizonyos „több mint dobórákon”.
Szabó András Bálint
Riha Emil: dobos, a
Budapesti Operett Színház zenekarának nyugalmazott tagja, a 2007-ben
létrehozott tárnoki ütőhangszeres iskola, a Tárnoki Ütősegyüttes
alapítója és vezetője, növendékeivel rendszeresen koncertezik
Tárnokon, térségében és Budapesten.
Riha Emil
(operett.hu)
Laudáció Riha Emilről
Riha Emilt – Emil bácsit – 1984-ben ismertem meg, amikor elkezdtem dobolni
tanulni. Meggyőződésem, ha nem ő lett volna a tanárom a
kezdetekkor, akkor közel sem úgy alakult volna a zenei pályám, ahogy alakult.
Anno a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Főiskola tanárképző szakán végzett Schwarz Oszkár
Növendékeként, a 70-es években Jávori Vilmost is tanította.
Elképesztő, véleményem szerint egyedülálló pedagógiai érzékkel
rendelkezik. Tanítási módszertana teljes mértékben nélkülöz mindenféle
retorikus eszközt. Saját maga példáján keresztül mutat hihetetlen
elhivatottságot, szeretetet és komolyságot az ütőhangszerek, az
ütőhangszeres zene és a dobolás iránt.
Mindenkire, aki nála tanul, azonnal ráragad a megszállott gyakorlási kedv és
tanulni vágyás.
Mestere annak, hogy legelső
lépésként érdeklődést ébresszen a növendékben, hogy aztán az adott feladat
megoldása, kivitelezése már csak egy következmény legyen.
Közel 20 éve töretlenül vezeti a
Tárnoki Ütőegyüttest. Csoportos és egyéni órákat
is tart, viszi az egész csapatot országszerte minden ütőhangszeres
rendezvényre, fesztiválra, a Ceglédi Dobmúzeumba is.
Emil bácsi a pandémia
alatt sem hagyta abba az oktatást, minden nap online órákat tartott, és tart a
mai napig. Minden nap gyakorol, napi szintű felkészültséget mutatva ezzel
diákjainak. Pedagógiai módszertana mindig igazodik az adott tanítvány
személyiségéhez és pszichéjéhez.
Emil Bácsi mindig is háttérember
volt, előadóként elsősorban a színházi zenei élet kiemelkedő
alakja, de emellett számos zeneiskolában is tanított évtizedeken keresztül.
Aktívan zenélt egészen 78 éves koráig. Nincs olyan színház, nem volt olyan
zenei produkció, melyben ő ne vett volna részt. Én őt tartom a
legjobb tanárnak, akivel valaha találkoztam – akár itthon, akár külföldön.
Szendőfi Péter
IFJ. Tornóczky Ferenc: gitáros, zeneszerző, a Kőbányai Zenei Stúdió
igazgatóhelyettese, gitár és zenekari gyakorlat tanára. Tagja volt korábban a
Deák Bill Blues Band, P-Mobil, valamint a Hobo és Bandája zenekaroknak. Jelenleg a Garami Funky Stuff és saját induló projektjének zeneszerzője,
gitárosa.
Ifj. Tornóczky Ferenc
(musicmedia.hu)
Laudáció ifj. Tornóczky Ferencről
Ifj. Tornóczky Ferenc szinte
minden komolyabb előzmény nélkül lépett be a magyar profi zenekarok
élmezőnyébe. Egy Kőbányai Zenei stúdiós zenekari gyakorlaton figyelt
fel rá Póka Egon, egy jól sikerült szóló után megkérdezte tőle, hogy
lenne-e kedve belépni a Deák Bill Blues Bandbe teljes jogú gitárosként. Ferenc
természetesen elfogadta a meghívást, és évekig a zenekar gitárosa volt. A Deák
Bill Blues Band előzmények nélküli feloszlása után a Coda
együttesben folytatta pályafutását, majd nem sokkal később a P. Mobil
tagja lett, és Sárvári Vilivel együtt töltötték be a gitáros pozíciót.
Később saját zenekarában játszott, de számtalan más
együttesben is hallhattuk játékát. Egon minden session zenekarában felléptette,
és évekig együtt töltötték meg a fesztiválok nézőterét. Kimagasló gitárjátéka
a Kőbányai Zenei Stúdió gitártanárjává emelte,
ahol később a gitártanszék vezetője lett. Tudását kellő
fegyelemmel és szeretettel adta át növendékeinek. A keze alól kikerült
gitárosok ma már híres zenekarokban játszanak, de még mindig szeretettel látogatnak
vissza Ferenc gitárkurzusaira.
Egyéb zenekarok, produkciók:
Póka Egon Experience (Jimi Hendrix tribute band)
Németh Gábor Projekt (jazz-rock formáció)
Forever Sting Band, Barán Attila és
barátai
ifj. Tornóczky Ferenc Trió
Egy interjúban így fogalmazott: „Gitárosként és
tanárként a folyamatos fejlődés, ami leginkább inspirál. Ha pedig az ember
fejlődni akar, akkor a jazz előbb-utóbb elkerülhetetlenné válik.
Saját zenekaromban ezért is van jelen a jazz, a blues és rock mellett.”
Az üstökösként a szakmába robbant ifj. Tornóczky Ferenc rengeteget tett a fiatalok zenei
fejlődéséért, méltó utódja édesapjának, aki szintén a Kőbányai Zenei
Stúdió gitártanára volt.
Ezt a kimagasló teljesítményt díjazza most az Artisjus a
2021. év zenetanári elismerésével.
Németh Alajos Lojzi
Zenetanári díjak –
komolyzene:
Bali János: furulyaművész,
karnagy, zenetörténész, zeneszerző, a Budapest Improvisers
Orchestra tagja, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
egyetemi docense, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Pécsi
Tudományegyetem, a Széchenyi Egyetem és a Moholy Nagy Művészeti Egyetem
oktatója.
Bali János
(papageno.hu)
Laudáció Bali Jánosról
Bali János a magyar zenei élet egyik legsokoldalúbb
művésze: karnagy, karmester, furulyaművész, zenetörténész és tanár,
szerteágazó érdeklődésén belül működésének két fő területe a
barokk korszak előtti és a kortárs zene. Szólistaként és kamarazenészként
számos magyar és külföldi mű ősbemutatójában és magyarországi bemutatójában
vesz részt, az utóbbi években pedig zeneszerzőként is aktív. Tanárként
megkülönböztetett figyelmet fordít arra, hogy nemcsak zenei pályára
készülő tanítványainak érdeklődését irányítsa a legújabb zenére,
hanem legfiatalabb, zenét tanuló korosztályét is. Állandó munkakapcsolatban van
generációjának magyar szerzőivel, számos pedagógiai célra is komponált
kortárs mű létrejöttében segédkezett. E kreatív kapcsolat
legkiemelkedőbb példája a furulyázni tanuló gyerekek számára összeállított
nagysikerű „Bevezetés az avantgardba” című kottáskönyve, mely a hagyományostól eltérő
hangzásokkal, zenei és zenélési formákkal, való személyes kapcsolat
megteremtését segíti, játékos formában.
Szitha Tünde
Holló Aurél: az Amadinda együttes, az UMZE Kamaraegyüttes tagja, a Bartók
Béla Zeneművészeti Szakgimnázium klasszikus ütőhangszer és kamarazene
tanára, zeneszerző.
Holló Aurél
(info.bmc.hu)
Laudáció Holló Aurélról
Holló Aurél zenepedagógiai tevékenysége éles kontúrokkal
rajzolja ki azt a különbséget, hogy milyen többletfeladatot jelent kortárs
zenét tanítani. Bár az elmúlt századok zenéjének megszólaltatásához is szükség
van extramuzikális képességekre, de napjaink
zenéjének oktatásában különösen hangsúlyos szerepük van ezeknek. Az egyik ilyen
nem-specifikus, nem csak a zenéléshez szükséges készség, egyfajta általános
nyitottság az új, a járatlan út felé. Holló Aurél e fontos attitűd
kialakításában igen eredményes. Nem elég
ugyanis egy Mozart kotta helyett egyszerűen mondjuk egy Boulez, vagy Cage művet a növendék elé tenni, hanem
Holló beavatja a tanítványát az új notációk
olvasásába, megfejtésébe, értelmezésébe. Sőt – mivel a mai zene
újszerű notációja nem öncélú szakítás a
hagyományos kottaírással, mert új effektust, új hangképzési módot jelöl –,
ilyenkor Holló Aurél zongora-, hegedű-, vagy harsonatanárrá is válik.
Ütőhangszeres előadóművészként maga is
hozzászokott a kiterjesztett játékmódok, a zene állandó változásával szinte
naponta felbukkanó új játéktechnikák elsajátításához. A kortárs zene
tanításakor a megújult játékmód új hangzásainak a tapasztalati és esztétikai
szintű adaptációja az igazi cél – a technika elsajátításán túl. A
hallásbeli érzékenység fokozása és a zenei ízlés igényességének kialakítása.
Holló Aurél eredményes zeneoktatói pályáját e célkitűzés jegyében folytatja.
Melegen gratulálok e megérdemelt díjhoz!
Madarász Iván
Horn András: klarinétművész,
nyugalmazott klarinét és kamarazene tanár, a középiskolai
fúvóskamarazene-oktatás tanterv társszerzője. 1987-től a budapesti
Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnáziumban tanít, 2010-től a fúvós -tanszak, 2013-tól a kamarazene-tanszak, valamint az Új
Zenei Projekt vezetője. Alapító tagja volt a Trio
D'Echo, Intermoduláció
együttes, Componensemple, UMZE Kamaraegyüttes és az
Új Harmónia Fúvósegyüttesnek. A
hódmezővásárhelyi Augusztusi Zenei Napok klarinétkurzus vezetője.
Horn András
(m.facebook.com)
Laudáció Horn Andrásról
Klarinétművészként a kortárs kamarazene tanításában
olyan tapasztalást kamatoztathat, amelyre előadóművészi praxisában
naponta maga is támaszkodik: ez a légzés. Egy zongoristát, vagy egy csellistát
is meg kell tanítani lélegezni, ill. pontosabban arra,
hogy minden zene lélegzik, s minden hangszerjátékosnak együtt kell lélegeznie a
zenével. Horn a mai zene tanításakor megmutat a diákjainak egy olyan „összművészeti”, quasi „Gesamtkunstwerk” világot, ahol a zene a művészet új
műfajaiban talál új helyet a maga számára; olyan műfajokban, ahol a
játszani való matériát egy cselekménysor inspirálja. Horn segítségével
bevezetődnek egy új szituációba, ahol a zene nem csak a koncertterem
világában szólal meg, ahol a hangszeres a maga játszanivalóját bár a
szerző, vagy a cselekmény útmutatása alapján fantáziájával, intuitíve
alakítja, vagy épp az aleatória adott szabályai
szerint formálja. A komolyzene oktatásának hazai, sajnos mondhatjuk:
megcsontosodott hagyományában a kottához kötöttség nehezen feloldható. Horn
műhelyében azonban megtanulható, hogy a tradiciós
notációtól eltérő kottákból – ahol aleatórikus részek, vagy épp teljes művek csak
alakzatok quasi aktáraként lejegyzettek,
amelyekből az előadó, mintegy a komponista partnere – rögtönözve
játszik. És megtanulható, hogyan lehet zenén túli, extramuzikális
utasítások alapján, teljesen kotta nélkül, de mégis a szerző eredeti
elképzelését realizálva muzsikálni. Ha a komponista műve zenén kívüli
inspirációból született, akkor a művel való ismerkedés során ezt, a
művet determináló élményt a játékosoknak meg kell ismerni. Ebben van egyik
oka annak, hogy miért szeretik Horn kurzusait a fiatalok: Horn élménymotivált
óráin a direkt zenetanulás, a hangszeres próbán kívül a teljes világ nyílik
meg. Gratulálok az Artisjus zenetanári díjhoz!
Madarász Iván
Romos Zsolt: fuvolaművész-tanár,
a Debreceni Egyetem Zeneművészeti kar egyetemi docense, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem fuvola főtárgy szakképzésért felelős
oktató és gyakorlatvezető, a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakgimnázium művésztanára, fúvós tanszakvezetője.
Romos Zsolt
(dalszerzo.hu)
Laudáció Romos Zsoltról
Romos Zsolt személyében olyan művész-tanár egyéniséget
köszöntünk ezzel a díjjal, akinek munkásságában a legtermészetesebb
egyértelműséggel fonódik össze saját hangszeres előadói praxisa és a
zenepedagógia. Tanári munkájának a
lényege az a művészi érzékenység és szakmai tudáskincs, amit átad a körülötte
lévő fiataloknak, akiket nem pusztán tanítványaiként kezel, hanem minden
gesztusával munkatársaivá emeli őket. A kortárs zene tanítása nemcsak mai
kompozíciók pedagógia programban való szerepeltetését jelenti, hanem a
kreativitás fejlesztését, a zenei aktivitás kontinuens
ébrentartását, és jelenti még a zenei fantázia kinyitását, a fantázia állandó
használatának a megtanítását is. Minden társas zenélés, de különösen a kortárs
kamarazene a kooperatív készségek magas fokú jelenlétét igényli. Ezek fejlesztésében
Romos Zsoltnak különösen nagy tapasztalata van, hiszen zenepedagógiai
tevékenysége magában foglalja az alsó-, közép- és felsőfokot is.
Tapasztalata van a legkisebbek kortárszenei fogékonyságának felkeltésére és a
csaknem érett művészjelölteknek a mai zene intellektuális problémái
megismertetésében. E különböző korosztályokkal való foglalkozás során
szerzett tudása – amely nemcsak zeneipedagógiai,
hanem pszichológiai tudás is – teszi bizonyára olyan sikeressé és
működőképessé az általa szervezett kortárszenei koncerteket. Eddigi
eredményihez és az Artisjus zenetanári díjhoz szívből gratulálok!
Madarász Iván
Szakály Ágnes: a Tóth Aladár
Zeneiskola és a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola nyugalmazott
tanára. A kortárs magyar cimbalommuzsika egyik legismertebb tolmácsolója. A
tanítás mellett koncertezett Európa valamennyi országában, valamint Japánban,
Mexikóban, Ázsiában és az Egyesült Államokban.
Szakály Ágnes
(jegy.hu)
Laudáció Szakály Ágnesről
Zongoratanár
mindenütt van a világon. Hegedű-, fuvolatanár ugyancsak. A cimbalomtanár
ritkaság. De a magyar zenekultúrának különleges fáklyavivői akadtak
közöttük.
Szakály Ágnes a Tarjáni Tóth Ida-féle
hagyományt éltette tovább. Kezdetben Fábián Mártával, később Farkas
Rózsával folytatott nemzetközi sikerű koncertéletet, a kortárs magyar
zeneszerzők nagy hasznára. Rózsa tanítvány volt, miként a mai magyar
fiatal és középnemzedékbeli cimbalmosok sokasága. Ők mind a mindenkori
élő magyar komponisták kottáin nevelkedtek, a legjobb iránymutatás
mellett. Népdalfeldolgozásoktól a legmodernebb partitúrákig sorakoztak a
művek Szakály Ágnes cimbalmán, aki még az elektroakusztika kísérleteire is
vállalkozó volt. Szerette a tanítványokat, szeretik őt. Szeretett minket,
szerzőket, szeretjük őt. De az Artisjus díja nem a szeretet jele,
hanem a tényszerű elismerésé!
Hollós Máté
Szilvágyi Sándor (posztumusz
díjazott): gitárművész,
tanár. A magyar gitáros közösség meghatározó tagja idén, 57 évesen hunyt el.
1990–1997 között a Debreceni Zeneművészeti Főiskola gitártanára,
1996-tól a Bartók Béla Zeneművészeti Szakgimnázium gitártanszakának
tanára, haláláig tanszékvezetője, a gitároktatás budapesti
szakfelügyelője volt. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem -n gitár módszertant oktatott, 2009-től a PTE
Művészeti Kar gitár- és kamarazene tanára volt. Számos mesterkurzust
tartott itthon és külföldön, előadóként többek közt Bath,
Berlin, Belgrád, Pozsony, Delhi, Bécs, Zágráb koncerttermeiben lépett föl.
Szilvágyi Sándor
(grazioso.hu)
Laudáció Szilvágyi Sándorról
A muzsikus ott
kezdődik, amikor egy hangra rákészül. Ott dől el a hangvétel, a
zenélés minősége. Ehhez igény kell, ami nélkül hiába állna csatasorba a
technikai felkészültség, s persze kell az utóbbi, hiszen a szándék csak
kiművelt izmok és idegek útján jut a célhoz.
Szilvágyi Sándor minden hangja mögött
ott húzódott az igény. S mindent megtett, hogy a megvalósítás útján végigjusson
a hang. Pózt nem láttam soha nála. Nem játszotta, hogy művész, mindenki bizonyosságot szerzett a produkcióból.
Tanárként sem alakított szerepet, szinte primus inter pares volt a tanítványok
között. Mégis a növendékek tisztában voltak vele, nagy tanáruk van.
Felvételeit
hallgatva, a tanítványokból kihajtott mag virágzását élvezve megmarad valami a
múlt időből.
Szilvágyi
tanár úr, Sanyi, érezd, hogy átnyújtjuk a szerzők hálás elismerését, az
Artisjus zenetanári díjat!
Hollós Máté
A díjazottak
fotói és biográfiák
További információ:
Deme
Zsófia / Artisjus / e-mail: zsdeme@artisjus.com / mobil: +36 20 572 6947
Tóth
Klára Fanni / Próbakő Kommunikáció / e-mail: artisjus@probako.hu/ mobil: +36 20 519 9341