BAKOS JÓZSEF
90
I.
Bakos József
90 éves Bakos József (Budapest,
1932. II. 24.) klarinét-, szaxofon- és furulyatanár, pedagógiai gyűjtemények
szerkesztője, fúvószenekarok alapító-karmestere, hangszerelője.
Klarinét- és szolfézstanári diplomáját 60 éve, 1962-ben szerezte. 16
éven keresztül a Fővárosi Operettszínház szólamvezető zenekari
művésze volt, 1959–2002 között, 70 éves koráig pedig a Fővárosi IV.
és XV. kerületi Állami Zeneiskolában tanított klarinétot, szaxofont és
furulyát, továbbá évtizedeken keresztül vezette a zeneiskolai zenekarokat. Kiváló munkájának köszönhetően több
növendéke választotta a zenei pályát.
Szeretett tanítványai
körében
1992-ben a XV. kerületi Zeneiskola (mai nevén Hubay
Jenő Zeneiskola és AMI) fafúvós tanszakának fiataljaiból alapította meg a legendás Palota Zenekart. Ez egy speciális összetételű fúvós együttes volt, benne piccolo,
fuvola, oboa, klarinét, fagott, szaxofonok és dob szólamokkal. A repertoár több
mint 400 darabból állt, melyek mindegyikét Bakos József hangszerelte.
A Palota Zenekar egyik nyári
táborozása. A kép balszélén: Bakos József
A Zenekar műsorán
nagyrészt népszerű dallamok szerepeltek a tánczenétől a
népdalfeldolgozásokon át a klasszikus zenéig A zenekar részt vett többek közt a
Tavaszi Fesztiválokon, Budapesti Búcsún, Fúvószenei és Mazsorett Fesztiválokon
a várban, térzenéken a Hősök terén stb. A Palota Zenekar rendszeresen fellépett a
Magyar Honvédség Művelődési Házában, illetve a Stefánia Palotában,
ahol több órás önálló műsort adtak. A Zenekar vendégszerepelt Svájcban és
Németországban, és több alkalommal vett részt meghívás alapján Európai
Zenei Fesztiválokon Németországban és Ausztriában, és vendégül látott
észt, német, svájci és szlovák művészeket.
A Palota Zenekarral Németországban
Palota Zenekar - Delegáció - induló (2:41)
(Stefánia Palota, 2008.01.13.)
A Palota Zenekar a Magyar Honvédség Művelődési Háza
fenntartásában működött. Kimagasló
színvonalú művészeti vezetői munkájáért „I. osztályú HONVÉDELEMÉRT
KITÜNTETŐ CIMET” kapott 2006-ban, az akkori honvédelmi miniszter, Szekeres
Imre aláírásával a Magyar Kultúra Napján:
Bakos József az „I. osztályú HONVÉDELEMÉRT KITÜNTETŐ CÍM” átvétele
után
Bakos József a Palota Zenekart 2012-ig, 80 éves koráig
vezette és az előadott művek hangszerelője is ő volt. Kiváló művészti munkájára emlékeztetve 2019-ben a Honvéd
Kulturális Központ megnyitásának 40. évfordulója alkalmából emléklapot, és az
erre az alkalomra készült plakettet vehetett át a Honvéd Kulturális Központban
tartott gálaesten, felejthetetlen munkássága pedig megörökítésre került Katona
M. István: A kultúra szolgálatában (A Honvéd Kulturális Központ története
1979–2019) című emlékkönyben:
Senkei Ágnes
II.
BAKOS JÓZSEF:
Egy klarinét
tanár hozzászólása furulya ügyben
(Parlando
1978/4. szám)
Érdeklődéssel
olvastam Béres János beszámolóját a Parlando 1977/9. számában. Elég hosszú
tanári múltra tekinthetek vissza és ez alatt rengeteg véleménnyel és
érthetetlen maradisággal találkoztam e téren. Ezért ez a téma most tollfogásra
késztetett.
1.A tanár szempontjából nézve
A XV. kerületben
sok a gyerek, kevés a tanár. Újpalotán, ahol tanítok, nagy az igény a
zenetanulás iránt, de kevés a pénz a zeneiskola fejlesztésére.
Előképzőből jönnek a TEHETSÉGES gyerekek, de sem a zongora, sem
a vonós tanszak nem győzi őket felvenni, Kivezető út a csoportos
furulyatanítás. Ki tudjuk szúrni azokat a gyerekeket, akik a tehetség mellett
szorgalmasak is. Lényegesen tudjuk így a növendékek átlagos színvonalát
javítani.
2. A növendék szempontjából nézve
Azt a zenei
alapműveltséget, ami ma egy kulturált embernek feltétlen szükséges, ezen a
hangszeren keresztül is megkapja. Ha a gyerek fafúvós hangszert kíván tanulni,
nagyon ajánlatos, ha előtte 3 évig furulyázni tanul. Ily módon ugyanis
elkerülhetők mindazok a technikai és egészségügyi problémák, amelyek a
felnőtt kezekre készített zenekari hangszerek idéznek elő
kisgyermekeknél.
A beszámoló
fő kérdése a HOGYAN problémája. Nem mindegy, hogy ki és miképpen tanít
furulyát. Véleményem az, hogy jelenleg amatőr módon folyik a tanítás, mert
furulyatanárképzés nincs. Béres János szervezte tanfolyam csepp a tengerben.
Azon kívül az a probléma is felvetődik, hogy míg ő a ,,Béres-féle''
fémfurulya tanítását magyarázta hangsúlyozottan, addig ma a KOZMOSZ Ktsz által
gyártott ,,hamis'' fémfurulyák miatt 90%-ban fafurulyát, blockflötét tanítunk.
Ez pedig nem ugyanaz; más a metodikája (hüvelykujj szerepe, más fogás stb.),
másképpen kell az iskolát használni. Ezt honnan tudja egy klarinét- vagy
énektanár?! Furulyaszakos tanár pedig honnan lenne?
Az eredmény a
legtöbb esetben lenéző vélemény és elutasítás a furulya iránt. Inkább
elkezdik 8-9 éves korban a felnőtt méretű hangszert tanítani a
gyerekeknek, mert ahhoz értenek, a keletkező problémák meg ,,majd
megoldódnak''.
Érdeklődve
látogattam Németországban a csoportos furulyaórákat és nagyon irigykedtem. Ez
ma nálunk csak álom lehet. Mind Kelet-, mind Nyugat-Európában a tömegek zenei
nevelését ez a kis hangszer óriási hatással tudja ellátni. Elképesztő
zenei anyag áll rendelkezésre a kiváló tanároknak.
Állítom, hogy
mint a relatív szolmizáció bevezetésekor az új, képzett szolfézstanárok képesek
voltak egész zeneoktatásunkat átalakítani, úgy e területen is csak egy képzett,
lelkes tanárgárda fog tudni bizonyítani.