DR.
BREDÁCS ALICE[1]
A VÉGZETTSÉG
NÉLKÜLI ISKOLAELHAGYÁS ELLEN
–
MŰVÉSZETI NEVELÉS ALAPÚ MÓDSZEREK CÍMŰ TANÁRTOVÁBBKÉPZÉSI PROJEKT –
BESZÁMOLÓ ÉS JAVASLATOK
A XXI. Országos
Neveléstudományi Konferencián[2]
bemutatott előadásomban arról beszéltem, hogy egy felnőtt
tanártovábbképzés akkreditációjának „nyers tervezetét”, hogyan lehet
gazdagabbá, élményszerűbbé, differenciáltabbá tenni, az online tér
lehetőségeit jobban kihasználva, a változó csoportösszetételt jobban
figyelembe véve és a pedagógiai, pszichológiai, szociológiai
tudományterületekhez jobban alkalmazkodva, illetve a művészeti terület
fejlődéséhez és az oktató felkészültségéhez folyamatosan igazodva. Ezeket
az okokat figyelembe véve egy akkreditáció – bár mindenképpen tükrözi a
kívánatos sztenderdet – de sohasem lehet teljes és végleges, hiszen a gyakorlati
megvalósítás terepe előre nem teljesen kiszámítható elemeket is tartalmazhat
és valójában egy folyamatosan alakuló, fejlődő terep.
A 30 órás „Végzettség
nélküli iskolaelhagyás ellen – Művészeti nevelés alapú módszerek”
című, EFOP-3.1.2-16-2016-00001
kódjelű Európai Uniós pályázat révén tartott képzés fő célkitűzése
a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentése, a lemorzsolódást jellemző
mutatószámok pozitív irányba való alakítása volt. Ez mellett
a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzésére alkalmas
pedagógiai módszerek elsajátításával a pedagógiai szemléletváltás
(tanulóközpontúság) kialakítása, a személyközpontú nevelést-oktatást
lehetővé tevő módszertani kultúra megerősödése, a nyitottságra
ösztönző intézményi nevelés-oktatás pedagógiai és módszertani eszköztár
fejlődése, a méltányos tanulási környezet kialakítása, a művészettel
nevelés tervezése, szervezése, a transzferhatások tudatos beépítése a
tanítási-tanulási tervekbe és folyamatokba, valamint a különböző
művészeti területekről átvett eszközök és módszerek alkalmazása,
továbbfejlesztése, átdolgozása, összekapcsolása a
konkrét tantárgyi tartalmakkal – szerepeltek a képzés központi céljaiként.
2020. előtt magam is több
csoport jelenléti továbbképzését vezettem a jelzett témában. A pandémia ideje alatt megkezdődött az online képzés is. Számomra az online képzés
nem egy kényszerűséget jelentett, hanem lehetőséget az új módszertani
fejlesztésre, sőt saját fejlődésemre.
Az online továbbképzésre a
Pécsi Tudományegyetem bevált felületén, a TEAMS platformon került sor. Az
oktatás formája blended-learning, azaz egy kevert
digitális oktatási forma volt. Ennek jellemzői a szinkron bevezető és
záró előadások, a szinkron és az aszinkron kommunikáció váltakozása, továbbá
az interaktivitás mind a konzulens és a tagok, mind pedig a tagok között, néha-néha
al-csatornák használatával. A tagok és a képzést
vezető, különböző formákban visszajeleztek egymásnak, használva a
szmájlikat, a szöveges megfogalmazásokat és a képi bemutatásokat. A képzés
akkreditációjában a 13 feladat közül kettő eleve kooperációs feladat volt,
amelyek megoldásai nehezen képzelhetők el e-learning
keretek között.
A TEAMS platform
legfontosabb mappái e továbbképzésben a Csevegés, a Fájlok mappa és a Feladat
mappa voltak. Ezeket a mappákat hagyományos és újító módon használtuk.
A mintafeladatok,
kép- és hanganyagok feltöltései a Csevegés felületre kerültek. A Fájl mappába
részben a hagyományos (a kurzus tananyagai, oktatási segédletei, a képzés
szervezésével kapcsolatos űrlapok, saját kiegészítő és gazdagító
tananyagaim) részben újító szándékú anyagokat töltöttem fel.
A képzés egyik fontos
módszertani innovációja a Fájl mappát érintette. Képzésvezetőként összegyűjtöttem
az aktuális csoport résztvevőinek minden feladatát. E feladatmegoldás-sorozatokat
13 jól strukturált egységes megjelenésű Word dokumentumba rendeztem és így
kerültek be a Fájl mappába. A résztvevők a feladatmegoldásaikat a Feladatok
mappába adták be, de az itt beadott munkákat csak én tudtam megnézni, ezért vált
szükségessé a feladatok közzététele az említett módon. Bár ez egy komoly munka
volt részemről, de igen hasznosnak bizonyult, mert így a digitális keretek
között is esélyt kaptak a résztvevők az egymástól való tanulásra. A
résztvevők tehát a Fájl mappából letöltve vihették haza magukkal –
inspirációként – a többi csoporttag megoldásait. Mivel ez a felület mindenki számára
elérhető volt (például a programvezető, a külső auditorok és a szervezők, valamint mindenki számára,
aki csak lehetőséget kapott a belépésre) szintén megtekinthették az
eredményes feladatmegoldásokat, illetve a gördülékeny és intenzív tanulást. Saját
munkám megkönnyítése végett ehhez az alkalmazáshoz ki kellett dolgoznom egy egységes feladatbeadási és feltöltési formát.
A beadást
megelőzően – képzésvezetőként –, minden egyes ellenőrző
feladathoz feltöltöttem a pontos feladatleírást (az instrukciókat és az elvárható követelményeket), a beadási határidőt és a jó megoldásért
adható maximális pontszámot. A feladatleírások elvárható követelményei – az
akkreditáció szerint – elsősorban a darabszámra és a „befotózás”
minőségére vonatkoztak. Számomra ezeknél sokkal fontosabb volt a
kreativitás és a feladatmegoldás találó tartalma
A beadott hallgatói anyagokat
módomban állt véleményezni, esetleg javításra, kiegészítésre visszaküldeni. Az
akkreditáció az ellenőrző feladatokat sorszám szerint azonosította, azonban
– a könnyebb eligazodás végett – kiemelten fontosnak tartottam, hogy minden a
feladatnak adjunk egy a témát jól összegző címet. E címek jelentek meg a
feladatkiadásban és a Fájl mappába történő feltöltéskor is.
Az innováció fő eleme
az volt, hogy igyekeztem megoldani a gyakorlatban a feladatok differenciálását.
Ennek szükségességét már a jelenléti oktatásban megfogalmazták a kurzus
résztvevői. Ennek az igénynek hatására az ellenőrző feladatokat
differenciáló és szintemelő feladatrészekkel egészítettem ki. A differenciáló
feladatrészek a kötelezőkön túl, választható alternatív jellegűek
voltak. Egyes feladatoknál maguk a hallgatók is javasoltak differenciáló megoldásokat.
A szintemelő feladatrészeket a differenciáló feladatok egyik formájaként
kezeltem. Ennek funkciója az volt,
hogy egyrészt a művészeti képzés különböző fokozatain
kipróbálhassanak a résztvevők – számukra érdekes és újdonságot
jelentő – feladatokat, másrészt az, hogy a képzésben ugyanúgy
gazdagodhasson egy tanítónő, mint ahogyan egy kollégiumi nevelő, egy
művészeti középiskolai tanár, vagy akár egy egyetemi oktató.
Az
innováció másik területe a csevegési lehetőség kihasználása volt. A
csevegéseket magam kezdeményeztem a TEAMS Csevegő felületén,
különböző – a képzéshez szorosan kapcsolódó – témák közzétételével. A
témák kifejtésére minden részvevő vállalkozhatott, de vita, egyetértés,
megerősítés is kibontakozhatott, sőt saját élményből származó példaközlésekre
is lehetőség volt.
Itt
csak néhány témát ismertetek, amelyet különösen kedveltek a résztvevők:
1. Fontos tanári feladat az ízlésformálás.
Minden
tanárnak feladata az ízlésformálás? Ez lehet egy kereszttantervi elem?
Mennyire
„vevők” az ízlésformálásra a tanulók?
Vajon az ízlés
is transzferálódik?
2. Önök szerint melyek a művészeti nevelés
funkciói?
3. Helytálló-e még az az általános vélemény, hogy a
tanárnak kell motiválnia a tanulót?
4. Mi kapjon hangsúlyt az iskolában: a különféle
művészeti területek, vagy inkább egy „öszművészeti
szemlélet”?
5. Milyen új módszerekkel lehet megtölteni a
művészettel nevelés területeit.
A képzés tervezésének egyik fontos szempontja a
célközönség jellege és összetétele.
Az innováció harmadik
területe az alkalmazott fogalmi rendszer bővítése volt. A megbeszélésre
javasolt új alapfogalmak: a korai iskolaelhagyás és / vagy a tehetséggondozás; a
transzferális tanulás / transzfertípusok és szintek; a
művészetközvetítés, művészetpedagógia, művészeti nevelés /
művészettel nevelés; művészeti műveltség (művészeti tudás
taxonómiája), művészeti szubkultúra, ízlésformálás, a tanuló
erősségeinek felmérése, az erősségekre irányuló tervezés,
tapasztalati tanulás, élménypedagógia és mások.
A képzés tervezésének
egyik fontos szempontja a célközönség jellegének és összetételének
megvizsgálása és változásainak követése. Például feltétlenül megvizsgálandó,
hogy mennyire homogén vagy heterogén, milyen létszámú, életkorú,
érdeklődési körű egy-egy csoport, amelynek szánjuk a képzést.
A
jelenléti oktatás időszakában főleg valamely művészeti
területen tanítók érdeklődtek a továbbképzés felől. Komplett
tantestületek érkeztek. Ezek a csoportok inkább homogén csoportok voltak, jól „összeszokott”
tagokkal. Tudásukat és tapasztalataikat inkább az új pedagógiai
elméletekkel lehetett gazdagítani. Az érkezőket általában az új módszertani
megoldások, az alternatív lehetőségek és az új trendek érdekelték. A
meglévő kapcsolataik végett gyakran spontán módon is kooperáltak. Ezért
a két kooperatív feladat egyáltalán nem okozott nekik nehézséget. Az online
képzésre azonban egyre vegyesebb összetételű és egymást nem igazán ismerő személyekből
álló csoportok érkeztek. Ezekben a csoportokban egyre nagyobb arányban voltak
tanítóként és gyógypedagógusként
is tevékenykedő résztvevők. A résztvevők között voltak zenét,
vizuális művészetet, drámapedagógiát, irodalmat és más közismereti
tantárgyat tanítók.
Az ilyen csoportösszetételekben
a különböző feladatmegoldási szempontváltások előnyt jelentettek, és
fontos feladatomnak éreztem ezt a résztvevőkkel is megismertetni. A
csoporttagok inkább
a művészeti
tanítási tartalmak és a digitális módszerek iránt érdeklődtek. A
különböző szakképzettség és felkészültség miatt a feladatbeadás ideje és jellege
is differenciálódott. A feladatok kiadásában egyre fontosabbá
vált a tartalmi és módszertani differenciálás és szintemelés, valamint a kooperáció és a kollaboráció segítő támogatása.
A résztvevőkből az egyik kooperációs feladatnál viszonylag homogén, a
másiknál pedig heterogén csoportokat
képeztem, így próbálhatták ki azt, hogy mennyire más az egyik vagy a másik
csoporttípusban dolgozni. A résztvevőknek egyre több és változatosabb segítségre volt szükségesük,
különböző példa- és mintafeladatok közzétételére is sorkerült.
Az innovációk némileg feldúsították
a képzés eredeti céltételezését és volt olyan szempont is, ami miatt
korrekcióra szorult az eredeti célrendszer, mert a kialakításkor háttérbe
került a differenciálás, a csoportösszetétel és a módszertani változás lehetőségének
ténye. A képzési célrendszer pontosítása során gondoskodnom kellett arról, hogy
összhang legyen a célok, a feladatok, az alkalmazható tanulási módszerek, az
eredményjellemzők, a csoportösszetétel és az újonnan megjelenő
kutatási eredmények között.
A pedagógiai
szemléletváltás, azaz a tanulóközpontúság igénye már megvalósultnak tűnik,
azonban az erősségalapú pozitív pedagógia a felnőttekre is
vonatkoztatható – ettől lesz igazán nagyhatású a tapasztalatszerzés. A
pedagógiai kreatológia lehetőségeit sem szabad
kiaknázatlanul hagyni, ezért teret lehet engedni a résztvevők által kitalált feladatok beépítésére a képzésbe. A kutatások és a
szakirodalom folyamatos követése, bővítése pedig stabil alapot jelentett a
képzéshez.
A célrendszer
bővítésére tett javaslataim a következők voltak: 1. Kereszttantervi
és problémaalapú tanulási döntések tanári segítésének módszertani megismerése.
2. A sokirányú tapasztalat és élménygyűjtés az alkotói munkában és az alkotásról
való gondolkodás attitűdformálódásának területén.
3. A komplexebb pedagógiai látásmód kialakulása a transzferhatás elméletének és struktúráinak
elemzésével, a pozitív pedagógia
és a rendszerszemléletű gondolkodás megismerésével. 4. A művészeti
tudás taxonómiáját segítő tanári képességek kialakulása. 5. A művészeti, a művészettel
nevelés és a művészetterápia anomáliáinak feloldása.
Az itt végig gondolt
képzési tapasztalatok a továbbképzés bizonyos fázisait is tükrözték. A képzés
ugyan lezárult, de a hatása nem csak a résztvevők, hanem a képzők
számára is jelentős utóélettel rendelkezik. Számomra az a legfontosabb
tanulsága e munkának, hogy minden továbbképzés folyamatosan fejleszthető,
sőt fejlesztendő, a résztvevők
igényeinek, a változó
tartalmaknak, körülményeknek
és az egyre komplexebb módszereknek
megfelelően. Végül is a fejlesztést több tényező összhatása generálta: a résztvevők összetétele,
létszáma, érdeklődése, szükségletei, a saját személyem, kutatási témáim, kreativitásom, a
résztvevők változó mértékű és irányultságú kreativitása, a program céljainak, tartalmainak és
módszereinek összehangolása, a digitális
felületre való átállás, valamint a pedagóguspálya szakmai fejlődése.
Irodalomjegyzék (fejlesztett
forrás)
Révész,
László, K. Nagy, Emese, Falus, Iván (2018) A Komplex
Alapprogram koncepciója Eger, Líceum Kiadó. Budapest.
Arató
Ferenc és Varga Aranka (2011) Együtt-tanulók kézikönyve. Mozaik
Kiadó, Szeged.
Arató
Ferenc, Dévényi Anna, Mrázik Júlia és Varga Aranka (2011)
Kooperatív tanulásszervezés a felsőoktatásban. PTE BTK, Pécs
Asztalos
Kata
(2012) A zenei képességek és a zenei műveltség
kutatása. Iskolakultúra, (22)10.
Bagdi
Emőke és Telkes József (1999) Személyiségfejlesztő
módszerek az iskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 37–63; 108–110;
165–183; 261–284.
Bálint
Sándor, Erdősi Gyula és Nahlik
Gábor
(1984) Csoportos szellemi alkotó technikák. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
Budapest.
Bolton,
Gavin (1994) Az oktatási dráma és a színházi
nevelés összehasonlítása. In: Szauder
Erik (szerk.): Dráma – Oktatás – Nevelés. Olvasókönyv a dráma pedagógiai
alkalmazásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
Bredács
Alice
(2009) Az érzelmi intelligencia és fejlesztése az iskolában – különös
tekintettel a tehetséggondozásra. Iskolakultúra, (19)5–6.
Bredács
Alice (2018)
A pozitív pszichológia pedagógiai és
művészetpedagógiai aspektusai és a pozitív irányzat mozgalommá válása az
oktatásban. Iskolakultúra, (27)1–2. 3–22.
Bredács
Alice
(2018) A pszichológiai immunitás és a megküzdő
képesség fejlesztése a művészetpedagógiai eszközeivel: problémák és lehetőségek.
Parlando (Zenepedagógiai folyóirat), (60)1.
Bredács
Alice és Kárpáti Andrea (2012) A 14–16
éves művészeti képzésben részesülő tanulók pszichológiai
immunkompetenciája és ennek integrációja a művészeti neveléssel. Magyar
Pedagógia, (112)4.
Bús
Imre
(2008) A játék alkalmazása az iskolai nevelésben és
oktatásban. In: Bábosik
István (szerk.): Az iskola korszerű funkciói. OKKER Kiadó, Budapest
Cziboly Ádám (2017)
Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv. InSite
Drama, Budapest.
Csíkszentmihályi
Mihály
(1997) Flow – Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája. Akadémiai Kiadó,
Budapest.
Csíkszentmihályi
Mihály
(2009) Kreativitás. A flow és a felfedezés avagy a
találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Csíkszentmihályi
Mihály
(2011) A fejlődés útjai. A flow folytatása.
Nyitott Könyvműhely, Budapest.
Deák
Csaba
(2006) A csoportfejlődés szakaszai. In: Mászáros
Aranka (szerk.): A munkahely szociálpszichológiai jelenségvilága I. Egyének és
csoportok. Z-Press Kiadó, Miskolc.
Deszpot Gabriella (2006)
Komplex modellek hasznosítása a kortárs művészeti nevelésben, In: Varga
Józsefné (szerk.): IX. Apáczai Napok 2005 – Nemzetközi Tudományos Konferencia –
Tanulmánykötet: Globalizáció és fenntartható fejlődés.
Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Tanítóképző
Főiskolai Kar, Győr.
Dohány
Gabriella
(2009) Zenei élmény az énekórán? Iskolakultúra (19)10.
Dombi
Mária Adrienn
(2015) A játékpedagógia módszertani megközelítései. In: Torgyik Judit (szerk.):
Százarcú pedagógia. International Research Institute s.r.o., Komárno.
Falus
András
(szerk. 2016) Zene és egészség: Zene - egészség - nevelés - test - lélek.
Kossuth Kiadó, Budapest.
Falus
Katalin és Vajnai Viktória (szerk. 2012) Nyitott iskola: modellek
és jó gyakorlatok. Oktatásfejlesztő Intézet, Budapest.
Foghtűy Krisztina (1993)
Múzeumpedagógia – Útmutató pedagógusok számára. Korona Kiadó, Budapest.
Forgács
József
(1997) A társas érintkezés pszichológiája. Kairosz Kiadó, Budapest.
Földes
Petra
(2009) Élmény és tanulás. Az élménypedagógia pedagógiai megközelítése. In:
„Osztályfőnöknek lenni a mai iskolában” Komplex továbbképzés szlovákiai
magyar pedagógusoknak. Rozsnyó és Nemesócsa OFOE
Programtalálkozó.
Gabnai Katalin (2015)
Bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó Kft., Budapest.
Ginnis, Paul (2007)
Tanítási és tanulási receptkönyv. Az izgalmas és élvezetes tanulás eszközei.
Pécsi Direkt Kft. Alexandra Kiadója, Pécs.
Gottman, John és Declaire, Joan (2016) Gyerekek érzelmi
intelligenciája. Nevelés szívvel – lélekkel. Jaffa
Kiadó, Budapest.
Illés
Klára (2016)
Dráma – Pedagógia – Színház – Nevelés. Szöveggyűjtemény középhaladóknak.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
Jankovics
Marcell
(2015) A vizuális nevelésről. Akadémiai Kiadó,
Budapest.
Janurik Márta (2009)
Hogyan viszonyulnak az általános és középiskolás tanulók a klasszikus zenéhez?
Új Pedagógiai Szemle, (59) 7.
K.
Nagy Emese (2005)
Több mint csoportmunka. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest.
Kagan, Spencer és Kagan, Miguel (2009) Kooperatív tanulás. Önkonet Szolgáltató és Tankönyvkiadó Kft., Budapest.
Kispéter Andrea és Sövényházy Edit (2008) Élménypedagógia.
Csapatépítő játékok. Bába Kiadó, Szeged.
Kiss
Virág
(2014) A művészet mint nevelés, a nevelés mint
művészet. Neveléstudomány, 1.
Kopp
Mária
(2010) Boldog tanárok, boldog diákok – illúzió vagy lehetőség? Keresztény
Szemle, (24)4.
Körmendy
Zsolt
(2013) Koncertpedagógia és közoktatás. Neveléstudomány, 4.
Lewin, Kurt (1975)
Csoportdinamika. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
Nánay István (2007)
Profán szentély – Színpad a kápolnában. Alexandra Kiadó, Pécs.
Novák
Géza Máté
(2016) Dráma és pedagógia. A drámapedagógia aktuális kérdéseiről., Neveléstudomány, (4)2.
Orbán
Józsefné
(2011) Az együttműködő tanulás szervezése: Kooperatív technikák. PTE
BTK, Pécs.
Pázmány
Ágnes
(2011) Vizuális nevelés, avagy paradigmaváltás a vizuális nevelésben. In:
Kompetencia és tudástranszfer az oktatásban. Kolozsvári Egyetemi Kiadó,
Kolozsvár.
Sallai
Éva
(szerk. 2007) Művészetek szerepe a személyiségfejlesztésben. Apor Vilmos
Katolikus Főiskola, Vác.
Szakály
Dezső (1998)
Csoportmunka. Miskolci Egyetemi Kiadó, Miskolc.
Takács
Gábor
(2002) Színház a határon. A TIE tíz éve Magyarországon. Ellenfény: Tánc- és
Színházművészet, (7)5.
Vass
Vilmos
(2009) Az attitűdök forradalma. Iskolakultúra, (19)7–8.
[1] Bredács Alice PhD, egyetemi adjunktus (Pécsi Tudományegyetem (PTE), Művészeti Kar, Zeneművészeti
Intézet). A továbbképzést és a konzulensi beszámolót támogatta az
EFOP-3.1.2-16-2016-00001 kódjelű kiemelt projekt.
[2] A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira. Szeged, Szent-Györgyi Albert Agóra, 2021. 2021. 11. 17-20.