In memoriam Zelenka István
(Budapest,
1936. július 30. – Genf, 2022. január 3.)
Zelenka István
A magyar származású osztrák, később svájci
zeneszerző, előadóművész és hangmérnök 20 éves korában,
1956-ban budapesti zeneakadémiai tanulmányait félbeszakítván Bécsbe emigrált,
ahol Karl Schiske és Hans Jelinek (zeneszerzés), valamint Hans Reznicek
(fuvola), Erwin Christian Scholz (zongora) és Erwin Ratz (formatan) tanítványa
volt a Zeneakadémián. Ezt követően zenetanárként dolgozott, 1961/62-ben pedig
ő vezette az első elektronikus zenei szemináriumot a bécsi
Zeneművészeti Főiskolán, ahol 1962-ben zeneszerzésből I. díjat
kapott. Többször részt vett a „modern zene Mekkájában”, Darmstadtban az Új Zene
Nemzetközi Fóruma nyári tanfolyamain, s az ott hallottakat beépítette
műveibe. 1960-ban megkapta az osztrák állampolgárságot. 1962-ben
hangmérnök és művészeti vezető lett a genfi lemeziparban. 1966-ban
vette feleségül Garay Katalint, akivel 55 éven át mintaszerű házasságban
élt. 1976-ban honosították svájci állampolgárrá.
A Radio Suisse Romande hangmérnökeként,
illetve felvételvezetőjeként dolgozott, műsorvezető,
lemezfelvételi menedzser és a progresszív zenei adások felelőse,
később zenei igazgatója volt (1976–2001), majd a genfi Conservatoire de musique
de Genčve tanáraként kortárs zenei előadásokat tartott (1981–2001).
1982-ben társalapítója volt a Digitalismus csoportnak, 1983-ban pedig az
Edition Zwachen kollektív magánkiadónak.
Főbb művei: Zenés színház: Dove,
dove, Signore, Signori? (1971); Un Faust-digest agrémente (1979); C'est avec
reconnaissance et émotion qud j'ai appris trčs sincčrement dévoué ŕ tous!
(1980); Estouffade de volailles (1984). – Zenekari művek: A propos FAFNER
(1971); Le trčs Saint Empire de Rome, comment tient-il encore debout? for Viola
d'Amore and Orch. (1981); Credo for Orch. and Video (1983); Médaille, pile ET
face (1984); La Traque for Cello and Orch. (1985); Etat de sičge(s) (1989). –
Kamarazene: Ritournelles fuvolára, oboára, fagottra és 2 csembalóra (1975); Vivat
Nucleus' fúvós kvintettre és magnóra (1978); Progression/Regression?
hegedűre és zongorára (1979); Deus ex laminae 2 zongorára és 2 cimbalomra
(1979); The permanent variations produced by confined breeding and changing
circumstances are continued and... altfuvolára és vonóstrióra (1979); Fünf
Analysen eines Farbbildes hegedűre és zongorára (1981); Due(tt) (II)o
klarinétra, hegedűre, csellóra és zongorára (1983); Souvenir
d'enfance/mémoire d'adulte csellóra és szintetizátorra (1984); Gebeetstunde 2
csellistára, 3 zongoristára és 8 cimbalmosra (1986); Musique des sphčres
klarinétra, hegedűre, kürtre, fagottra, brácsára, csellóra,
nagybőgőre és 2 kazettofonra (1990). – Egyéb: vokális és
elektroakusztikus művek.
Zenéjében kísérleti irányt követett, különböző
kortárs technikákat alkalmazva. Több kompozíciójában a kimondott és leírt
szóból kiindulva a befogadó közönség bizonyos értelemben maga is előadóvá
válik, akit arra ösztönöznek, hogy úgy viselkedjen, hogy minél több, a
szerzeményt megújító lehetőség és kérdés merüljön fel – John Cage
hagyományai szerint. A hangzó anyag egy olyan folyamattá válik, amelyben a
zeneszerző, az előadó és a befogadó közötti hagyományos hierarchikus
rend, szigorúság és szerepmegosztás felfüggesztésre kerül.
Zelenka
István alkotása
Zelenka 1995-ben
kezdte meg előadóművészi tevékenységét. 2000 óta számítógépen
generált képeket alkotott. Első kiállításaira 2002-ben került sor. Abram
Tertz nyomán vallotta, hogy „nincsenek érdektelen tárgyak vagy dolgok a világon
mindaddig, amíg van egy művész, aki tágra nyitja a szemét, és az
együgyű ember értetlenkedő tekintetével tekint rájuk”.
A 86 éves
muzsikust hosszú szenvedés után egy genfi kórházban érte a halál. Béke poraira!
Radics
Éva