2021-ben
lenne 85 éves Korondi György, az Operaház Liszt-díjas, érdemes művésze, örökös
tagja, az opera, operett és oratórium műfajában egyaránt otthonosan mozgó
tenoristája, Rösler Endre és Tito Schipa egykori tanítványa, akire pályatársai
szerint „színházat lehetett építeni”. Életét és művészi életpályáját leánya,
Korondi Anna, a későbbi pályatárs tárja a zeneszerető közönség elé. Munkája
azonban több a szokásos életrajzoknál. Az olvasó egy kor hazai operaéletébe is
betekintést nyer egy sor olyan témakör érintésével, amelyekre az operarajongók
is sokszor választ keresnek, ám legtöbbször megválaszolatlanul maradnak. Az
írást kollégák, pályatársak és barátok visszaemlékezései, valamint gazdag
képanyag teszik teljessé.
A
könyv a Pactum Kiadó gondozásában jelent meg.
I.
RÉSZLET
KORONDI ANNA KÖNYVÉBŐL
A tenor a legmagasabb fekvésű férfihang.
Hangterjedelme c-től c” -ig tart (a ritka koloratúrtenor szólamokban ennél is
magasabb, Bellini A puritánok című operájában egy helyen f’’
szerepel). A klasszikus és romantikus operairodalomban általában a férfi főhős, a
szoprán párja. A tenorszerepek tessiturája legjellemzőbben f és g’ között
mozog. A bel canto énekes korszak idején a tenor nemigen énekelt a’ fölött. A
magasabb hangok, köztük a hírhedt „magas C”, amelyet addig csak falzettben,
vagyis a mellhang felvezetése nélkül énekeltek, Rossini és Verdi
operáiban váltak gyakorivá, és nem sokkal korábban, a bel canto korszak végén
jelentek meg. 1837-ben Gilbert Duprez volt az első tenor, aki Rossini Tell
Vilmos című operájának Arnoldjaként először énekelt mellhanggal,
illetve a mellhang bevonásával (do di petto) magas C-t, ami az akkori
hangzásideál szöges ellentéte volt, és bizony kezdetben éles elutasításra
talált: hangzása a falzettben énekelt csúcshangokhoz szokott fül számára
penetránsnak tűnt. Maga Rossini sem volt e hang minőségétöl elragadtatva, „úgy
hallatszik, mint egy kappan sikolya, amikor a torkát elvágják” – szólt
sommás véleménye. Duprez ezt a technikát mintegy az opera hősének, Arnold férfias
karakterének alátámasztása céljából választotta, s ezzel a tenor hangfajt
mintegy gyökeresen megreformálta. A magas C ilyesfajta megszólaltatása azóta is
különleges drámai, érzelmi kifejezőeszközként – meg persze a
tenorénekesek vokális képességeinek megmérettetéseként is szolgál.
Sokáig egyáltalán nem foglalkoztam ezzel a
témával és az ehhez kapcsolódó kérdésekkel. Ám az évek során − amikor már
én is színpadon, tenor partnerekkel énekeltem − tudatosodott bennem, hogy
tenornak lenni cseppet sem lehet egyszerű, illetve „magától értetődő”.
Amióta pedig tanítással is foglalkozom, tenor növendékeim révén tapasztalom,
hogy e hangfajban mozogni igencsak összetett, különleges lelkiállapotot
jelenthet, ami természetesen különleges „bánásmódot” is igényel.
Hiszen a tenorhang – tekintettel arra, hogy magasabb a férfiak átlagos,
megszokott beszédhangjánál – valamelyest természetellenesnek tűnhet: a
tenoristák általában elszánt, szenvedélyes, bátor hősöket testesítenek meg a
színpadon, s e tulajdonságokat inkább mélyebb fekvésű hanggal tudjuk
azonosítani.
Nemrég fedeztem fel egy izgalmas könyvet,
amely tudomásom szerint elsőként foglalkozik teljes kötetnyi terjedelemben,
minden összefüggésre kitérve a tenor hangfajjal. Corinna Herr és Arnold
Jacobshagen Der Tenor című művét olvasva igazolva látom
álláspontomat, sőt meggyőződésemet, hogy tenornak lenni sok szempontból igenis
„más-állapotot” jelent. Hogy miért?
A szoprán- és a baritonhangokat sokkal
természetesebb hangfajoknak tekinthetjük; a tenor, ha úgy tetszik,
konstruált, mesterségesen felépített hangfaj. Persze „akkor szép a hang, ha
úgy hallatszik, mintha természetes lenne” – ahogy Vittorio Grigolo, a neves
tenorista nyilatkozta nemrég.
Ismerjük be őszintén: egy tenor,
énekeljen bármily remekül is − hisz igen sok szerep létezik magas C
nélkül is − biztos magas C nélkül mai elvárásaink szerint nem
válhat igazi, ünnepelt tenorrá. Ha egy tenor áriájában a
magasságok felé közeledik, érezhetően megnő a feszültség, szinte megáll a
levegő a hallgatóság körében. Vajon sikerül-e kiénekelnie a C-t vagy sem?
Érzésem szerint ez a feszült várakozás sokkal nagyobb, mint például a
koloratúrszopránok esetében, pedig bravúros csúcshangokat a koloratúrszerepek
esetében is bőségesen találhatunk. Gondoljunk csak például az Éj királynője „f’’’-jeire A
mvarázsfuvolában!
Magától értetődő, hogy ez a magas hangokkal
szembeni elvárás igen nagy hatással, mi több: nyomással van a tenoristákra.
Ahhoz, hogy meg tudjanak felelni ezeknek az elvárásoknak, egy bizonyos
felfűtött állapotra, szenvedélyre, bátorságra van szükség. Maga Luciano
Pavarotti is, akit a magas C királyának neveztek, arra a kérdésre, hogy mindig
biztos-e abban, hogy eltalálja a magas hangokat, a következő frappáns válasszal
szolgált: „Nem. Hiszen ez a szép ebben a foglalkozásban...”
Ez a válasz mosolyt csalhat az arcunkra, de a
gyakorlatban mindez nyilván nem ilyen egyszerű. Pavarotti a magas hangok
sikeres kiéneklését egy lóugráshoz hasonlította: a megfelelő pillanat és a
megfelelő „ugrás” egyensúlyának összegzett eredményeként beszélt róla.
Ez egyébként egy minden hangfajra vonatkozó megállapítás, ám a tenor esetében a
falzett-funkció már említett elhagyása miatt, a teljes hanggal való éneklés
következtében, mindig egy bizonyos kudarcvallás lehetőségével a levegőben.
Mintha a műkorcsolyát figyelve a nézők folyamatosan arra várnának, hogy mikor
csúszik már el a versenyző? Ha azonban fényesen, szabadon, esetleg még hosszan
is kitartva megszólal az a bizonyos magas hang, akkor mindenkit elönt a
boldogság és az ujjongás érzése. Ez adja a tenorok különleges státuszát,
ami a fejük fölött lebeg, s ez teszi a tenorokat kimondva-kimondatlanul
vonzóbbá és érdekesebbé, mint a többi hangfaj tulajdonosait, legyenek bármilyen
fantasztikusak is. Úgy is fogalmazhatnánk: a magas hangokhoz kötődő elismerés a
tenorok esetében sokkal exponáltabb, mint más hangfajoknál.
Nem titok persze, hogy sok neves tenorista
repertoár-előadásokon a biztonság kedvéért transzponálva énekel egyes áriákat.
Pedig a magas C voltaképpen még csak szépnek sem mondható: extremitását
tekintve van benne valami feszített, természetellenes. Zubin Mehta így jellemzi
e hangot: „...igen nagy a feszültsége,hallgatásakor szinte beleremeg
az ember feje, vibrálnak a fülei.” Vagy gondoljunk vissza
Rossini már idézett megállapítására! Egy másik nagyon izgalmas megfogalmazásra
a Deutschlandfunk 2020. április 13-án elhangzott adásában figyeltem fel: „a
magas C a hangakrobatika és a vokális erotika keveréke.” És valóban,
a tenorok sokszor jelentős vonzerőt gyakorolnak a női nemre, hisz a teljes
hangon énekelt C férfiasságról, magas tesztoszteronszintről tanúskodik.
Édesapám remek, könnyed magassággal
rendelkezett huszonöt és negyvenéves kora között, azaz abban az életszakaszban,
ami egy tenor pályafutásának delelője. A Faust címszerepe és
azon belül is a híres kavatina, aztán a Bohémélet Rodolphe-ja,
az igen magas fekvésű Ernesto a Don Pasqualéból, A sevillai
borbély Almavivája, a Traviata Alfrédja vagy a Pillangókisasszony
Pinkertonja, de még a Mozart-szerepek is, mint Tamino vagy Don Ottavio,
abszolút biztos magasságot követelnek, ami természetesen nemcsak a magas C-t
foglalja magában. Édesapám C-i megítélésem szerint fényesen, de puhán, lírai
színezettel szóltak. Hangja egységesen, a regiszterváltások hallhatósága
n.lkül áradt. A leghajlékonyabb talán épp az úgynevezett felső kvartban
(g’-c”) volt, amelyben a kényes lírai tenorszerepek zöme mozog. A tenorok
számára oly fontos „i” vokális kifejezetten erőssége volt, probléma
n.lkül tudott e magánhangzón akár exponált magasságban is hangokat
elindítani, illetve szabadon szárnyalva crescendálni.
A tenorok körül – talán Duprez
mellhanggal elsőként kiénekelt C-je, vagy Caruso és az első hangfelvételek óta
− egyfajta mítosz alakult ki: mondhatni kiváltságos helyet foglalnak el
az opera világában. Repertoárjuk alapján különböző kép rajzolódott ki a
személyiségükről: más a Mozart-tenor, mint a Wagner-tenor vagy a
szívtipró olasz tenor – és még folytathatnám. Természetesen ez szoros
összefüggésben áll a hang színével, adottságaival, terjedelmével, de az
énekes személyiségével, sőt kinézetével is.
Ezek, illetve a gyakorlati színpadi
hagyományok szerint különbséget teszünk a tenore leggiero −
hangja igen mozgékony, koloratúrái főleg a Rossini- és Donizetti- szerepek
megformálásához ideálisak −, a lírai tenor − erőssége a hang
hajlékonyságában és puha magasságaiban mutatkozik, pl. Tamino, Don Ottavio,
a Traviata Alfrédja vagy Gounod Faustja − vagy a buffo
tenor között. Ez utóbbiak hangja általában igen könnyű, játéka komikus, s
általában vígoperákban játszanak. Ilyen Monostatos A varázsfuvolában,
vagy Pedrillo a Szöktetésben.
Egy további kategória a spinto tenor −
többnyire Verdi és Puccini operáiban −, amely a drámai és a lírai tenor
kombinálása. Puha, hajlékony hangzás jellemzi, fényes magassággal párosulva
(pl. a Bohémélet Rodolphe-ja vagy a Don Carlos címszerepe).
S végül, de nem utolsósorban a hőstenor, sötét, erőteljes, drámai
hangszínnel, mint Wagner tenorhősei vagy Verdi Otellója.
Édesapám főként lírai és spinto szerepeket
énekelt. Hangjának e lehetőségeit már zeneakadémiai tanára, Rösler Endre is
elég korán behatárolta. „A Sevillai Almavivája vagy a Don Ottavio a
skála egyik, Turiddu vagy Az álarcosbál Riccardója a skála másik szélső
határa. Ezen belül mindent elénekeltem, amit a hangom bírt.” –
jellemezte repertoárját édesapám a már többször emlegetett 2011-es interjúban.
Ha végigtekintünk e szerepkörön,
feltűnhet, hogy egyes szerepek mégis hiányoznak színpadi repertoárjából. Ilyen
például a Szerelmi bájital Nemorinója. E szerep tökéletesen
megfelelt volna hangi és színészi adottságainak, mégsem alakította színpadon.
Természetesen Nemorino már említett románcát, az egyik legismertebb bel canto
áriát többször énekelte koncerteken, hiszen ez egy igen mutatós, a közönség
által különösen kedvelt ária. Ha jól adják elő, rengeteget tud vele
mutatni az énekes: a kényes piano indításokon keresztül egészen a nehéz,
passagióban lévő f`-eken megkívánt crescendókig.
Apám koloratúrakészségéből kifolyólag
elképzelhető lett volna Rossini Hamupipőkéjének Ramiro herceg szerepe
is, hiszen több Rossini-operafőszerepét alakította. Balogh Jóska barátunk
elbeszéléséből tudom, hogy igen intenzíven foglalkozott Puccini Tosca című
operájának festő főhősével, Cavaradossival is. Apám − amint azt egy másik
interjúban nyilatkozta is − mindig foglalkozott új szerepekkel. Szerette
kipróbálni, hogyan „ülne” hangjában egy esetleges új szerep. A
Tosca I. felvonásbeli képáriája, vagy csodálatosan szép, lírai szerelmi kettőse
egészen biztosan „ültek” volna torkában. Persze hogy egy szerepet
végül elénekel-e valaki színpadon, vagy sem, az számos mérlegelési
szempont függvénye. Apám jól ismerte hangját. A Tosca esetében talán a 2.
felvonás megkívánta drámaibb hangvétel miatt döntött mégis úgy, hogy
Cavaradossi szerepe nem igazán ideális a számára?
A kérdéskör lezárásához még egy gondolatot
fűznék. Apám világélétében igen szerény ember volt. Sosem ment föl az Operaház
első emeleti igazgatói szobájába szerepet kérni, vagy hogy szóba hozza
szerepálmait. Talán nem is adódott erre alkalom, mivel azokban az években
szinte elárasztották hangfajának megfelelő szerepekkel, szükség sem igen
volt rá.
Apám nagyon jól ismerte hangját, remek
énekesösztönnel is rendelkezett mind technikai, mind zenei értelemben. Pontosan
tudta, mit tud megoldani, és mit nem. Később szóba kerültek súlyosabb
hangvételű szerepek is, mint pl. Loge A Rajna kincse című operában,
vagy a Lohengrin címszerepe, de ezeket végül mégsem
vállalta, mert nem illettek az akkor énekelt repertoárjához. „A Loge mélyebb
fekvésű tenorszerep, ami mellett nem lehet Carlost vagy Rodolphe-ot
énekelni. Felmerült egyszer a Lohengrin is, de annyiban is maradt.
Így aztán a nekem való Wagner-szerepek közül a Tannhäuser
Walterját és A nürnbergi mesterdalnokok Vogelgesangját énekeltem csak
el” − nyilatkozta egy interjúban.
A közhely alkotta olasz tenorkép, ha úgy
akarjuk, teljességében ráillett édesapámra. Igazi bohém, vidám, társaságszerető
ember volt. Kizárólag a fellépések előtt került mindenféle társalgást.
Semmilyen énekesallűrje nem volt, egyedül a pontatlanságot és a készületlenséget
nem tudta elviselni. Hangját egyáltalán nem féltette és kímélte, a
közhiedelemmel ellentétben minden italt – így kedvencét, a sört is – jéghidegen
Korondi György – Egy gazdag pálya állomásai fogyasztott, és sosem lett rekedt
tőle. A fellépések napját mindig nagy precizitással tervezte, semmit sem
bízott a véletlenre. Az előadások feszültsége nála hamar lecsengett,
azonnal át tudott váltani más szellemi tevékenységre. Egyik nagy
szenvedélye a sakkozás volt.
Az énekes fiziológiája igencsak összetett, a
tenoroké talán még kifejezettebben az. Hisz a bennünk lakozó hang, a „hangszer”
minden rezzenésre, környezeti hatásra reagál. A fellépéshez szükséges
biztonságot a jó technika, az intenzív próbák, a szerepek alapos bepróbálása
biztosítja elsődlegesen, de a kiegyensúlyozott lelkiállapot, „lélekvilág”
is döntően hozzájárul, mondhatni elengedhetetlen a sikerhez.
Szerepei közül különösen a Faust,
a Bohémélet Rodolphe-ja, a Traviata Alfrédja,
Tamino, az Idomeneo vagy a Lenszkij álltak közel hozzá. E − zenei
köznyelven − „jól beénekelt” szerepeit bármikor, a
körülményektől függetlenül azonnal elő tudta venni. Egyébként
ő sosem változtatott vagy hagyott ki magas hangokat, akkor sem, ha az előadás
napján talán nem volt egészen jó diszpozícióban. Előadást sosem mondott le. Az
évek előrehaladtával, az egyre növekvő elvárások tudatában és annak súlyával
azonban már többször és gyakrabban kellett lámpalázzal megküzdenie.
Befejezésül álljanak itt egy kollégája
szavai, ha úgy tetszik, egy tenor a tenorról: „Kedves, nyugodt, barátságos
embernek ismertem, soha senkire sem szólt egy rossz szót sem. Mire én
bekerültem az Operaházba, ő már elismert szólistája volt a Színháznak”
– emlékszik vissza édesapám emberi és művészi kvalitásaira egykori pályatársa,
Rozsos István. „Nagyon büszke voltam arra, hogy mint kezdő énekes,
Korondi György mögött, »második« szereposztásban énekelhettem el néhány
szerepet: Don Carlost, Pinkertont, Rinucciót. Figyeltem, hogyan dolgozik
a próbákon, igyekeztem ellesni tőle mindent, amit csak lehetett.
Szépszínű hangja mindig csodálatra késztetett. Irigylésre méltó, biztos
magassággal rendelkező tenorista volt.
A kollégiumban az énekeseket mindig szívesen
ugratták, hogy éppen milyen állapotban
vannak, rendelkeznek-e magas C-vel. Egyik reggel valamelyik zenésztársunk odaszólt
Gyurinak: »Mondd csak, tenorkám, van ilyen kora reggel magas C-d?«
»Természetesen van... Adj egy akkordot!« – válaszolt. A kolléga, hogy
megviccelje társát, egy D-dúr akkordot játszott a C-dúr helyett. Korondi
Gyuri akkora D-t énekelt, hogy zengett bele a kollégium. Nagyszerű tenor
volt, sajnálom, hogy nincs már közöttünk.”
II.
Fittler
Katalin recenziója:
Mindezt
olvassuk a 152 számozott oldalt tartalmazó könyv gerincén, valamint a kiadó
nevét (Pactum Kiadó). Ennek alapján akár azt is gondolhatnánk, két írást
tartalmaz a kötet. A címlap azonban egyértelműsít, sőt, a szerző imponáló
szerénységéről is tanúskodva, „súlyoz” a betűnagyságokkal. Tehát, KORONDI
Györgyről olvashatunk, megismerve „egy gazdag pálya állomásait”, gazdagodva a
szerző által sugallt, nyelvi érzékenységről (is) tanúskodó megállapítással,
miszerint „az énekes rangja a hangja színe”. A hátlap belső oldala (a 153.)
méltányosan ad elsősorban szakmai jellegű rövid életrajzot a szerzőről, a
felejthetetlen tenor énekesnő-lányáról. Nem mintha neve idehaza ismeretlenül
csengene – de az áttekintő tájékoztatás mindenképp hasznos.
Tanára volt a világhírű tenor, Tito Schipa is, aki
vendégprofesszorként egy évig tanított a Zeneakadémián.
(operavilag.net)
A
köszönetnyilvánításokat sorjáztató bevezetőből kiderült: Korondi György
születésének 85. évfordulója kínált „aktualitást” ennek az ismertető-értékelő
írásnak. (Mennyivel nagyobb öröm lenne a 85. születésnapot említeni – még élő,
a pályától elbúcsúzott idős művésznek is örömöt okozó munkáról szólva. De
Korondi Györgynek nem jutott ennyi a földi létből, csupán 1936. február 18-tól
2015. június 30-ig…)
A
Bevezető gondolatok második mottójából kiderül: Rösler Endrétől, Korondi György
mesterétől származik a címként választott „definíció” – habár, mint szinte
mindennel, ezzel is lehet(ne) vitatkozni. Hiszen a „szín” önmagában nem
jelenthet rangot, miképp a márvány minősége sem biztosít önmagában művészi
értéket a belőle létrehozott szobornak. De ne térjünk egykönnyen napirendre e
mondás felett, hiszen lényegi mondandója olyan igazságot tartalmaz, amely –
zenei kifejezéssel élve – „transzponálva” megsejtteti, mitől egészen kivételes
a művészéletrajzok sorában. Korondi Anna szerzői „rangját” az biztosítja, hogy
a varázsos hang közelében nevelkedve, maga is énekművésszé válva, egyszerre tud
objektív és szubjektív lenni. A gyermekkori élmények intellektuálisan
értelmezhetővé váltan emlékekből tapasztalatokká, tanulságokká nemesedtek, a
kívülállóban felvetődő megannyi kérdést megválaszolva. (Önkéntelenül is eszembe
jut két, a ’70-es években megjelent könyv címe: Miért szép századunk zenéje? és
Miért szép századunk operája?
A
művészi (alkotói és előadóművészi) munkához, teljesítményhez nincs mindenható
recept, éppen ezért érdekes és érdemes a kiválóságoknál a titkokat
(műhelytitkokat) fürkészni.
Korondi
Anna szeretettel és megbecsüléssel áthatott írása abban is példaadó, hogy
megtalálja az arany középutat, ahonnan egyaránt meglátni az értékeket az
emberben és a művészben. Őszintén, mentesen a megszépítő „elrajzolásoktól” és a
bulvár-ízű közvetlenkedésektől.
A
pályatárs értékelő bátorsága mutatkozik meg abban, hogy nem kronologikus
életrajzot épít: előreveszi azt a szerepet, amelyet édesapja „művészetének
csúcspontja”-ként értékel, Kréta királyának szerepét Mozart Idomeneójában. A
beszámolók, kritikák felidézése némi kalandozásra készteti a fejezeten belül –
melynek során megbízható „idegenvezetőnek” bizonyul: a közölteknek köszönhetően
egyre színesebb lesz a „fehér folt”-alapú portré.
Mozart: Idomeneo -áriája Korondi (4:58)
Idomeneo: Korondi György
Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel: Fischer
Iván
Budapest, 1979.10.14. (élő)
Az
érdeklődésfelkeltő „nyitány” után megközelítőleg kronologikus életrajz
következik, tematikus szempontok köré csoportosítva. Közelképek és széles
perspektívájú korrajz-vázlatok között váltakozik az egyes fejezetek
szemléletmódja, ám mindig éles kontúrokkal ábrázolva. Az ábrázolás
„hitelességét” szavatolja az indulatmentes tárgyalásmód, legyen szó sikerről
vagy épp alkalmi sikertelenségről (ez utóbbi alatt nem művészi megoldás
értendő!). Mondhatni, háromdimenziós az emberábrázolás, az adatszerű tények
több-kevesebb hatással befolyásolják a személyiség vagy épp a pálya alakulását
– miközben az „alapkarakter” változatlan: a művészetnek a szó legnemesebb
értelmében való szolgálata mellett a családszeretet állandóságával. A
jellemzéshez (s egyben a korrajzhoz) is hozzátartoznak a
családi-baráti-kollegiális visszaemlékezések, ahol egy-egy tulajdonság
többszöri említése markánssá erősíti a kontúrokat.
Korondi
György: Mozart: A varázsfuvola (Tamino)
(operavilag.net)
Kialakul
tehát az elkötelezett-felelősségteljes művész portréja, aki remek adottságokkal
rendelkezik, de ezekkel soha nem él vissza, a tehetséget szorgalommal erősíti
(felkészültséggel már az első próbákra, biztos szólamtudással, pontossággal…).
Akit örömmel tölt el, hogy életének szerves része a zene, és szívesen
vállalkozik olyan fellépésekre is, amelyek elsősorban a hallgatóságnak
jelentenek örömöt. A lelkesedés olyan motor, ami szinte szavatolja a
fáradhatatlanságot a munkában, a siker pedig további – néha művészt-próbáló –
teljesítményekre inspirálja.
A
kor gyakorlatának megfelelően, legtöbb szerepét magyarul énekli (a legnagyobb
elismerés, ha szigorú művésztárs megítélése szerint idegen nyelvű énekléssel
világklasszis lehetne), idehaza. Vannak külföldi fellépései is, de számára nem
a világot jelentő deszkák jelentik a célt…
Elsődlegesen
operaénekes, de jártas a pódiuméneklés műfajaiban, az oratórium- és
daléneklésben is. Életének szerves része a művészet – szerepeit ezért is
tudhatta mindig élettel megtölteni. És ennek a mentalitásnak köszönhető, hogy a
főszerepekben csakúgy örömöt talált, mint a gyakran lebecsült „kis”
szerepekben, ahol rövid idő állt rendelkezésére egy karakter megjelenítésére.
Mindig érthető „szövegmondása” korántsem csak az artikuláció követendő
mintapéldája – néha a dallam annak a felfokozása, amit szavakkal el lehet
mondani. Márpedig, akkor az jelenti az „alapot”, ami közérthető kell, hogy
legyen. Ezért is van az, hogy felvételeit hallgatva nem csupán hangjában
gyönyörködünk az ismerős melódiák hallatán, hanem arra figyelünk, amit „mond”.
Dalolva, természetesen, hiszen túláradó érzelmekről-indulatokról is szó van…
Korondi
György köszöntése a Magyar Állami Operaházban. Mellette: Kovács János karmester
(24.hu)
Korondi
Anna könyve népes olvasótábor érdeklődésére (és szeretetére) tarthat igényt. A
kötet függelékében az áttekintést megkönnyítő felsorolások találhatóak (a
Debrecenben, majd a Magyar Állami Operaházban – vendégként, tagként, majd
nyugalmazott magánénekesként – énekelt szerepei, teljes operák rádiófelvétele,
és élő közvetítés a Csepeli Munkásotthonból. Az operákhoz figyelemreméltó
operett- és musicalrepertoár társul, és tiszteletreméltó azoknak a
nagylélegzetű, koncerteken megszólaltatott műveknek a száma, amelyekben
szólistaként vett részt. (A külföldi fellépések műsorát illetően csak az adott
fejezetekben találunk több-kevesebb utalást.)
Bántóan
rövid listát eredményez a „díjak, elismerések, kitüntetések” sora: Liszt Ferenc-díj,
érdemes művész kitüntetés, két lemezfelvétel 2-2 nemzetközi rangú díja – és a
posztumusz értékelés: az Operaház Örökös Tagja.
A
diszkográfia hasznosabb lett volna, ha a kiadók megnevezésén túl feltünteti a
lemezszámokat is – abból egyértelműen kiderülne, mely hanghordozón kerültek
megörökítésre (az LP-k reneszánsza még csak jelzésszerű, a CD-használat
továbbra is uralkodó).
A
szövegben előforduló zenei szakkifejezések magyarázatára 23 jegyzet erejéig
kerül sor, majd jön egy meghökkentő névmutató: nevek betűrendben, oldalszám
nélkül. (Fakultatív szorgalmi feladat a kiegészítés olyan olvasók számára, akik
többszöri elolvasásra méltónak tekintik a könyvet, s azoknak a szakmabelieknek,
akik élnek a „visszakeresés” gyakorlatának időtakarékos technikájával…)
Faust: Duet (Faust, Mephisto) , 1st Act (8:46)
Gounod: Faust - Faust kavatinája -
Korondi György (4:05)
Faust – Szerelmi kettős (partner: Sass
Sylvia) (11:34)
Faust: Finale (Faust, Marguerite,
Mephisto) , 5th Act (2:26)
℗ 2005 HUNGAROTON RECORDS LTD.
A
közelmúltban a zenei könyvek külön értékét jelentette a lemez-, majd a
CD-melléklet. Napjainkban ez úgy módosul, hogy elég megadni QR-kódokat,
youtube-linkeket. Ezt teszi Korondi Anna is, kiválasztva 15 számot, és
bónusznak egy 16.-at. A lelkes olvasó persze, ha ideje engedi, tovább böngészik
a neten hozzáférhető felvételek között… és örömmel talál olyanokat, amelyek –
érzése szerint – igazán méltóak lettek volna arra, hogy bekerüljenek a
válogatásba. A felvétel-válogatásnál esetleg célszerű lett volna feltüntetni,
mikor remélhetünk video-élményt az auditíveken túl.
Összességében:
szeretnivaló könyvvel gazdagodott a nagyközönségnek szánt zenei olvasmányok
sora.