ÚJ CD-K
A Fonó
gondozásában jelent meg 2021 végén Lukács Miklós, a hazai kortárs zene
legsokoldalúbb előadójának első cimbalom szólólemeze. Az album a világon egyedülálló módon csak a cimbalom eszköztárát
használja a lemezen hallható kísérleti elektronikán keresztül is. A „No Man’s Land”
már elérhető a legnagyobb stream platformokon,
illetve a Fonó webáruházában.
Lukács Miklós, a
magyar kortárs zene és jazz megkerülhetetlen személyisége élete első
szólóalbumán éteri tájakra kalauzolja a hallgatót. A „No
Man’s Land” (A Senki
földje) címen 2021 december végén megjelent lemez elkészítéséhez a
világjárvány adott teret és időt, ugyanis a lemezen hallható kompozíciók a
tavalyi kényszerű lezárások hónapjai során születtek meg. A munka során a
szerző társproducerei Kopcsik
Márton és Moldvai Márk voltak, a felvételek pedig a Bresaola
studióban és a szerző otthonában készültek.
Az új lemez
előadásmód és megszólalás tekintetében tovább lép a szerző korábbi
munkáinak horizontján, egyik legfontosabb ihletése a kísérleti ambient-jazz. Az
album egyúttal a világ első olyan cimbalom szólólemeze is, amelyen a
hangszeren kívül csak és kizárólag olyan elektronikus zenei elemek hallhatóak,
amelyek – többek közt mintázás és effektek segítségével – a cimbalom eszköztárát használják. Az
instrumentális darabok egy minden elemében egyedi, mégis egységes megszólalást
hoznak létre, egyaránt merítve a világzene, a free jazz, az ambient,
a noise, valamint a kortárs kísérleti elektronikus és
akusztikus zene univerzumaiból, de egyúttal műfaji korlátokon túllépő
kísérletek azzal kapcsolatban is, hogy a
21. század elején miként lehet érvényes formában a cimbalomhoz, mint kortárs
hangszerhez nyúlni.
A „No Man’s Land” kompozícióin
keresztül Lukács Miklós arra a jelenségre reflektál, hogy a digitalizáció
és a pandémia felszámolták a „híres előadó –
híres darab – híres helyszín” hármasságát, ezek a változások pedig
megkérdőjelezik a művész „örökérvényű” jelenvalóságát a létrehozott
műben.
„A bezártság, a karantén
megszűntette a művészi én hagyományosan utolsó színterét, az élő
fellépéseket. A nappalikban, hálószobákban és a magánszféra ki tudja még, hány
helyszínén bármikor elérhető online koncertek során viszont a visszacsatolás
a művész számára elmarad” – mondja a szerző.
Lukács Miklós
szerint „a járvány alatt a streamkoncertek során a
közönség arcát nem láthattuk, a reakcióit nem érzékeltük, a siker lájkok és nézettség formájában jelent csak meg”, így
szerinte a zene alkalmazkodott az emberek otthoni rutinjához, ami előtte
pont fordítva történt. „Kíváncsi vagyok, hogy ezek után a zene visszaemelése a
fizikai térbe bizonyos változtatások mellett milyen reakciókat szül”.
A darabok
hangulati fókuszai Martin Luther King a lemezt nyitó gondolatát követően
Hamvas Béla és Pilinszky János reményről és reménytelenségről írt
sorai mentén nyílnak ki:
„Kihűlt
világ ez, senki földje. S mint tetejébe hajított ócskavasak, holtan merednek
reményeink, a csillagok.” (Pilinszky János)
„A földön
legalább egy Felébredt álmodónak mindig kell lenni, különben a világ az
éjszakában elmerülne.” (Hamvas Béla)
A hét
egybefüggő tétel azonban egyértelmű kérdések és válaszok helyett
felvetéseket és megközelítéseket mutat fel, a választás lehetőségét pedig
a hallgatóra bízza az ellenpólusok, azaz ego és egonélküliség,
digitális és analóg, elektronikus és akusztikus, remény és reménytelenség
között, amely választás a szerző szerint végső soron hozzáállás és
nézőpont kérdése.
A lemezbemutató
előadás során Lukács Miklós ezekre a kontrasztokra építve szeretné
kísérlet tárgyáva tenni, hogy az előadóművészet
eddigi előfeltevései valóban kikezdhetőek-e, és hogy ebben a
kísérletben hajlandó-e részt venni a közönség, azaz megvizsgálni, hogy maga az
előadás-e a fontos, vagy az akkor hallható zene és annak üzenete.
1. The Reminder
2. Song for an Alert Dreamer
3. Paranoid Humanoid
4. Salute to B.
5. Pandemiana
6. Avidya
7. No Man’s
Land
Zeneszerző:
Lukács Miklós, Felhasznált idézetek: Martin Luther King Jr., Hamvas Béla, Pilinszky János, Zenei producerek: Lukács
Miklós, Kopcsik Márton, Moldvai Márk, Producer:
Horváth László
A felvételek Lukács Miklós otthonában és a Bresaola Studios Budapestben készültek 2020-ban és 2021-ben.
Bővebben
a szerzőről:
Lukács Miklós
korábban már olyan zenekaroknak volt már szólistája, mint a BBC Symphony Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Philharmonisches Staatsorchester
Hamburg, ORF Vienna Radio Symphony Orchestra, Remix Ensemble, Israel Contemporary Players, Ligeti Ensemble, vagy a UMZE
Kamaraegyüttes. Olyan világsztárokkal játszott korábban együtt, mint Charles
Lloyd, Archie Shepp, Steve Coleman, Bill Frisell, Chris
Potter, Uri Caine, vagy Frank London és több
cimbalommű született már az ő képességeire komponálva, ilyen többek
közt Eötvös Péter: Da Capo című műve.
Koncertjeiről, lemezeiről folyamatosan beszámolnak nem csak
nemzetközi és hazai zenei szaklapok, hanem olyan mértékadó újságok is mint a (The) New York Times, a Chicago Tribune, vagy a (The) Guardian. Munkásságát eddig Magyar
Örökség, Magyar Művészetért, és kétszer Artisjus és Gramofon díjjal
jutalmazták. Előző lemeze a New York City Jazz Records rangos „Best
of 2020” listájának előkelő helyén végzett.
A fiatal muzsikusokat 2015-ben ismerhette meg az ország az MTVA és a Duna TV „Fölszállott a Páva” című tehetségkutató verseny műsorában. Ekkor még egyéni kategóriában mutatták meg tudásukat, de a színfalak mögött elindult a közös muzsikálás. Szoros barátság és egy új zenekar született, családjuk és Kuczera Barbara művészeti vezetőjük támogatásával. 2016-ban már Sarjú Banda néven indultak a versenyen és elnyerték az Ország Legjobb Zenekara díjat. A sarjú jelentése: utód, leszármazott vagy levágott növény szálak töveiből újra kikelő hajtás. A Sarjú Banda hivatása az eredeti magyar hangszeres népzene elsajátítása, megőrzése és tovább éltetése. Örömmel és tisztelettel tanulják a mesterektől, hagyományőrző zenészektől, éltetik a színpadon és a táncházakban egyaránt. A zenekar havonta Kamasz táncházat muzsikál a Fonóban, ami hiánypótló a táncházi közegben, első lemezükön különböző tájegységek zenéiből válogattak, mi mást, mint a „kedvenceket”?!
„Lehetetlen röviden leírni, megpróbálom: A világ legszerencsésebb embere vagyok! Köszönöm a feltétel nélküli szeretetet és bizalmat id. Magyar Kálmánnak, aki megálmodója és egyben névadója is a bandának. Hálás vagyok a szülőknek és a tanároknak, akik szívvel-lélekkel támogatják ezeket a fiatal tehetségeket. Nekem nincs más dolgom, mint hallgatni a kedvenc dallamokat a kedvenceimtől!” (Kuczera Barbara, Sarjú Banda Művészeti Vezető, népihegedű-tanár, előadóművész)
„Furcsa érzés ezekkel a kis „csodabogarakkal” dolgozni és együtt muzsikálni is. Ha hallgatom őket, kiforrott, kimunkált, összeszokott, érett banda szól. De ha kinyitom a szemem, egy féltucat kamasz bukkan elő… És nem értem a kialakult helyzetet… Talán rajtuk keresztül végre megadatik számomra, hogy nem hiába való volt ez az elmúlt 40 év. Hogy nem hiába való volt a sok-sok személyes találkozás a szakma nagy öregjeivel, a sok-sok utazás, tanulás azért, hogy megőrizzük magunknak és az utókornak ezt a fantasztikus magyar hangszeres népzenei örökséget. Mert jön az új generáció, akiknek a XXI. századi életébe tökéletesen beleillik a hagyomány, a tisztelet, a büszkeség a magyarságukra, a megmutatni akarás. Köszönöm Sarjú!” (Salamon Beáta, Magyar Arany Érdemkereszt tulajdonosa, eMeRTon-díjas népzenész, népihegedű-tanár, előadóművész)
1. Lacikáé - „Árus” (Kalotaszeg)…………………………”10:41”
2. Nagy utazás (Bogyiszló-Felcsík)……………………....”11:17”
3. Bonchida kétszer (Bonchida)…………………………..”17:07”
4. Muzsikaszó Felvidékről (Gömör-Abaújszina)…………”10:13”
5. Falutól a Gáztetőig (Ádámos-Szászcsávás)……………”15:13”
A hangfelvétel a Barázda Stúdióban készült
2020-2021.
Hajdu-Németh László (15 éves): hegedű
(1,2,3,4,5) háromhúros brácsa (5) négyhúros brácsa (3);
Hajdu-Németh Balázs (13 éves): hegedű
(2,3,4,5), ütőgardon (2);
Szilágyi Szabolcs (20 éves): háromhúros brácsa (1,5), négyhúros brácsa (3,4) hegedűkontra (2), hegedű (3);
Csoóri Bendegúz (17 éves): nagybőgő
(2,3,4,5), kisbőgő (1);
Horváth Áron (16 éves): cimbalom (2,3,4,5);
Gál Tibor (15 éves): ének (1,2,3,4,5)
A Szabadon című album tizenegy dalának alapjául a magyar népzene dialektusai – a Dunántúl, Felföld, Alföld, Erdély, Moldva – adta a kiindulópontot. Minden nagy tájegységből legalább két népdal alkotja az alapját a lemezen elhangzó szerzeményeknek, melyek izgalmas köntösbe öltöztetik az eredeti dallamokat, különös figyelmet szentelve a cimbalomnak és az improvizatív hegedűjátéknak. Természetesen fonódik itt össze az autentikus népzene – amelyhez a banda minden tagjának erős személyes kötődése van – és a kortárs alkotás, friss improvizációk iránti igény és tudás.
Az Unger Balázs vezette Cimbaliband mindig kijön valami újjal, lemezeik rendre egyéni hangot képviselnek, valóban megmutatva az együttes folyamatos megújulását, zenei frissességét és zenei kíváncsiságát is. Nem véletlen, hogy albumaik nagy része rögtön a világzenei toplistákra kerül, nevüket jegyzik külföldön is, zenéik pedig újra és újra meglepetést és az újszerűség élményét tudják nyújtani.
Unger Balázst saját gyűjtései, a népzenével való napi szintű kapcsolat vezette rá, hogy mennyire fontos ebben a műfajban az improvizáció. Hagyományőrző mestereink sajátos egyéni stílusában fontos szerepet játszik a zenei rögtönzési készség. Balázs 1998-ban egy csángó táncházban ismerkedett meg Dresch Mihállyal, a magyar ethno-jazz élet szaxofonos ikonjával. Mihály zenekarába invitálta, majd két éven keresztül együtt muzsikáltak a Dresch Quartetben, ahol a cimbalmosunk nagyon megszerette az ethno-jazz műfajt. 2019-ben a Cimbaliband hegedűse, Solymosi Máté, megnyerte az I. Nemzetközi Roby Lakatos Hegedű Improvizációs verseny különdíját, a legjobb népzenei improvizációért, ami szintén nagy lökést adott Szabadon lemezünk megalkotásához.
Fergeteges hangszerszólókat, újjászülető, fülbemászó melódiákat hallhatunk a korongon. A produkciót karakteres férfi énekhangok erősítik Unger Balázs vezetésével, valamint két vokalista közreműködésével. Érdekesség, hogy ez az első Cimbaliband lemez, amelyen nem hallhatunk női énekhangot. A cimbalom természetesen most is főszerepet játszik, kiegészülve a hegedűszólókkal. Unger Balázs ezt a lemezt egy teljesen egyedi gyártású, Horváth Gábor cimbalomkészítő mester, restaurátor által készített modellen rögzítette. Sára Dóra grafikusnak köszönhetően minden dalhoz született egy illusztráció, különböző grafikai technikákkal, melyeket a lemez füzet-mellékletében helyeztek el. Az zenehallgatási élmény ezekkel a képekkel lesz igazán teljes – vallják az alkotók.
Ezen kívül a lemez minden dalához készült videoklip Todoroff Lázár stábjával, a dalokat élőben rögzítették, háztetőkön, kastélyban, erkélyeken, a pandémia alatt. Itt érhető el: https://youtube.com/playlist?list=PLFbLKd0WHRhNMApjEJfSGVm8mG5Di1n6S
1.
Arass Rózsám
4’34”
2.
Pacsirtás 3’21
3.
Katonadolog
4’31”
4.
Akácfa 3’22”
5.
Vándor 3’29”
6.
Erre gyere!
3’58”
7.
Átokháza 4’00”
8.
Katikata
4’23”
9.
Mamikám 3’55”
10.
Őszi szél
2’49”
11.
Pince 3’42”
A Cimbaliband zenekar tagjai:
Unger Balázs - cimbalom, ének (zeneszerző); Solymosi Máté - hegedű
Babos Lőrinc - dob, ütőhangszerek, vokál; Tóth Gergely – nagybőgő;
Varga Kornél - gitár, vokál;
A lemezen közreműködik: Bede Péter – szaxofon és Agatics Krunoszláv Kico - harmonika
A felvétel 2021. tavaszán készült a Csend Stúdióban és az Audio Technica
referencia stúdiójában.
„Aki végighallgatja Brankice lemezét (én évek óta így hívom őt) – talán meglepő –, de különleges térélményre számíthat. A Csepel-sziget kis falujába Csépre, vagy a belgrádi Skadarliára, esetleg híres fesztiválszínpadok elé csalogat minket ez a már első hallásra is megragadó, egyszer mesékkel simogató, máskor a tüzes Balkán hangzásaival felrázó, majd jól ismert dallamokba merész ötletekkel, harmóniákkal új életerőt plántáló zenei világ. Ha a térben már eligazodunk, akkor újabb izgalom az idő dimenziójában vár ránk, hol vagyunk, a messze régmúltban, tegnap vagy a mában. Annyit azért tisztázhatunk magunkban, hogy aki mindezt összefogja – egyszerre lágy tónusú és harsányan csengő – különleges énekhangjával, átlényegülésre kész személyiségével, ő nem más, mint Básits Branka, a magára, falujára, gyökereire, dalaira, zenésztársaira rátalált, felcseperedett, művésszé érett csépi leányka.” (Eredics Gábor)
„A „bemutatkozó lemez nem egy szokásos – tisztán autentikus, vagy tisztán crossover – népzenei kiadvány, hanem együtt mindez. Ez egy messzire kiáltás. Benne a bevált megoldásokat kínáló, biztos kapaszkodót adó hagyománnyal és az újítás izgalmával, felelősségével, merészségével, színgazdagságával megfrissített mai interpretáció útkeresésével.”
1.
Udovičin
žal | Özvegyasszony panasza | Widow’s
plaint 2.51
2. Jahorina planina | Jahorina-hegy | Jahorina mountain
4.37
3. Jovanova balada | Jován balladája | Ballad of Jovan 8.54
4. Momče i devojče
| Legény és leány | Led and maiden 4.52
5. Drvo najbolje | A legjobb fa | The best tree 4.44
6. Majski cvet | Májusi
virág | Flower of May 3.51
7. Đurđevska kišica
| Szent György-napi esőcske | Rain of St. George’s Day 4.56
8. Sedamdeset i dva dana |
Hetvenkét nap | Seventy-two days
2.57
9. Livada | Rét | Meadow
4.49
10. Viju vetri | Szelek
kavarognak | Drifting winds
3.00
Total: 45.52
A felvétel a Pannonia Stúdióban készült.
Az életmű új
darabja, a nagy 'Cserepes-opusz' következő
eleme. Kihagyhatatlan.
Kallós Zoltán részben elfeledett gyűjtéseit használta 'alapanyagul' Cserepes Károly. Az eredeti archív felvételeket nagyvárosi környezetbe helyezte, így hozva közel időben és térben hozzánk a hagyományt és a régieket. A válogatásban sok intuitív elem van, érzés, játék, ami nem feltétlenül tudatos, de nagyon Cserepes. A Blacklake, a My name is Elvis és a The Big Slalom című lemezek után - amelyeket hasonló technikával készített az alkotó – itt a – mondhatni sorozat következő darabja. Hallgassátok, szeressétek!
1. This is my
Rose 4.45
2. My Flower Ox 4.25
3. I am so Determined 4.38
4. The Road is Crying 4.44
5. Kata 4.25
6. Love, Love III. 6.03
7. East Wind 5.19
8. Apocrypha II. 5.50
Köszönet az archív felvételekeért a kolozsvári Kallós Zoltán Alapítványnak és a Zenetörténeti Intézetnek (Budapest).
Köszönet az elmúlt idők énekeseinek:
1. Árpád Csete, Magyarszovát (RO) 1986
Erzsi Kiss, Mezőkeszü (RO), 1964
2. Ilona Szabó, Körösfő (RO), 1937
3. József Balla „Kukus”, Feketelak (RO), 1963
4. János Bágyi, Bözöd (RO),
1941
5. Anna Parrag, Nagyberki (H), 1965
6. János Káplár, Berzence (H), 1936
7. Zoltán Kallós, Válaszút (RO), 1997
8. Mária Ferenc, Szabófalva, (RO), 1965
Külön köszönet a zenészeknek:
Dódi Kárpáti-trumpet, Béla Ágoston-saxophon,
Vendég: Armin Küpper–saxophon (www.armins-art.de)
„A Maros-Küküllő vidék zenéje elementáris
erővel sodor és magával ragad. Lendületes táncai, sorismétlő énekei,
szívbemarkoló keservesei és jellegzetes pontozó dallamai csodálatos
egyszerűségükben és sokszínűségükben kincset hordoznak. Magyarlapád, ez az alig ezer lakosú erdélyi magyar
település, a mai Fehér megyében található, néhány kilométerre Nagyenyedtől.
Lakosságának nagy erőt ad magyarságuk megőrzésében az a változatos,
élő hagyomány, amely a mai napig jelen van a falu mindennapjaiban. A
település igen gazdag hagyományos népzenéjében korántsem már-már elfeledett
dallamokat és énekeket találunk: a régi és az új együtt él a közös zenei
nyelvben az élő néphagyomány bizonyítékaként. A hangszeres muzsikát
egyszerű harmóniavilága, ritmikussága és lendületessége teszi
jellegzetessé. Az archaikus zenekari hangzásvilág mellett a könnyen fülbe
szökkenő dallamok és a végtelenségig variálható, különösen szép
szövegváltozatok ragadtak meg minket először Magyarlapád
népzenéjében. A lemezen hallható összeállításokhoz alapul vettük – a teljesség
igénye nélkül – Papp Józsefné Kiss Mária, Rettegi Árpádné Farkas Margit, Sipos
Márton és Szabó Ferenc énekeit, az 1960-as évektől egészen a közelmúltig
készült zenekari felvételeket, valamint a személyes találkozások alkalmával
megélt élményeket. Ezek felhasználásával tárjuk a hallgatók elé, hogy micsoda
kincset is kaptunk örökül Magyarlapádról.” (Kubinyi Júlia, Nyitrai Tamás)
Kubinyi Júlia – ének
Nyitrai Tamás – hegedű
Danhauser Pál – kontra
Lelkes András – nagybőgő, cselló
1.
Holdvilág / Moonlight
2. Maros partján / By the
Maros Bank
3. Ballada / Ballad
4. Kezdőtánc / Opening Dance
5. Egyedül / Alone
6. Pontozók / Pontozók
7. A menyasszonyé / Song of the Bride
8. Cserjésig / (The music) Reaches
out to the Bushes
9. Pár / Couple Dances
A
felvételek az Origó Stúdióban készültek 2021-ben.