125 ÉVE SZÜLETETT
FRISS ANTAL GORDONKAMŰVÉSZ-TANÁR
(Budapest, 1897. január 18. - Budapest, 1973. február
25.)
I.
Friss Antal és Onczay Csaba
(mmakademia.hu)
Gordonkaművész, tanár. Budapesten Harry Son-nál
tanult gordonkát, Kovács Sándornál, Hammerschlag Jánosnál zeneelméletet.
1919-től Berlinben folytatta gordonka tanulmányait Hugo Beckernél.
Tanulmányai mellett moziban, szállodai zenekarokban játszott, Max Reinhardt
színházi zenekarában szólógordonkás volt.
Tanulóéveiről így emlékezik egy interjúban: „Az
én igazi iskolám a tanítás mellett az volt, hogy a zenélésnek nincs olyan
formája, amit végig ne próbáltam volna. […] Játszottam trióban, vonósnégyesben,
kamaráztam zongorával. A Nemzeti Zenede akkoriban elvárta hangszeres
tanáraitól, hogy afféle „bemutatkozó" szólóesttel tegyenek bizonyságot
rátermettségükről a pódiumon. […] ezek a nagyon különböző
elfoglaltságok tették lehetővé, hogy az egész csellóliteratúrát
megismerjem. Minden műhöz vagy szólamhoz a személyes játék emléke
fűz, így tudok róla beszélni a növendékeimnek."
Hazatérése után 1922-től a Nemzeti Zenede tanára,
ahol gordonkát és kamarazenét tanított, emellett a Városi Színház zenekarának
1922-1931-ig, később a Rádiózenekarnak 1936-1951-ig szólócsellistája.
Országh Tivadarral, Kósa Györggyel triózott Európában, szólóestjein
műsorra tűzte kora komponistáinak műveit: Kodály
szólószonátáját, Lajtha László, Szabó Ferenc, Kadosa Pál darabjait. Tanított a
békéstarhosi zeneiskolában 1950-1953-ig. A Zeneakadémia gordonkatanára
1950-1972-ig, nyugdíjazásáig.
Nemzetközi zsűrik tagjaként részese volt
világszerte, Párizsban, Bécsben, Prágában, Moszkvában zajló
gordonkaversenyeknek, Budapesten a Casals-versenynek. Éder Pál kamarazene tanár
így ír róla: „Kezdők számára írott többkötetes gordonkaiskolája
generációk első hangszeres lépéseinek volt irányítója. A Nemzeti Zenede,
majd a Zeneakadémia tanáraként csellisták tucatjait nevelte. Tanítványainak
nagy része ma is köztünk élő, aktív muzsikus."
Friss Antal
(agefotostock.com)
Pedagógiai ars poeticájából idézünk: „a tanár
szeresse tanítványait és a tanítást egész életében. Soha ne éreztesse, hogy
ő „felsőbbrendű lény", hanem legyen idősebb barát, aki
együtt dolgozik a növendékkel. Hiba, ha azt várjuk, hogy a növendék „nézzen
fel" ránk. Ismerni kell a növendéket és természete szerint tanítani.
Nincsenek „holtbiztos receptek" a növendék alapos ismerete nélkül, mert
nincs két egyforma ember. És maximalizmusra törekvő korunkban nem fölösleges
a figyelmeztetés: soha nem szabad egyszerre nagyobb feladatot adni a
növendéknek, mint amennyit elbír, fontos, hogy szuverén módon uralja azt a
területet, amivel éppen foglalkozik. Csak így tudjuk megőrizni azt a
spontán önbizalmat, ami az egészséges emberség egyik fő alkotója, és a
további fejlődés rugója." Ma országos gordonkaverseny viseli
nevét.
(Csanda Mária)
II.
FRISS ANTAL
Gordonkatanárok első országos értekezlete és továbbképzése[1]
1963. június 23. jelentős dátum lesz a
gordonkatanítás hazai történetében. Ekkor kezdődött Berekfürdőn
(Karcag mellett) a „Gordonkatanárok első országos továbbképző
tanfolyama”.
A Művészetoktatási Osztály választását, hogy
Berekfürdőn rendezi a gordonkatanárok első országos továbbképző
tanfolyamát, az eredmény fényesen igazolta. A csendes pihentető bereki
gyógyfürdőben olyan légkör alakult ki, amilyenre a gordonkatanárok
közösségének éppen szüksége volt.
Sátoraljaújhelytől Nagykanizsáig úgyszólván
valamennyi szakiskola és zeneiskola képviseltette magát. Ötvenkét
gordonkatanár, többségben a fiatalok és a legfiatalabbak, bámulatos
lelkesedéssel vettek részt a gordonkaoktatás problémáinak tárgyalásain. Az
üdülőben, előadóteremben, a fürdő eszpresszójában, sőt még
a meleg vízben is methodikai és didaktikai kérdésekről vitatkoztak.
Nyugodtan állíthatjuk, hogy a gordonkatanárok kollektívája megismerkedett
egymással, megtanulta egymás munkáját megbecsülni, meglátta a gordonkatanítás
lényeges problémáit. A problémákkal kapcsolatos beszélgetéseken keresztül
komoly barátságok is születtek. A fiatal tanárok azt is megértették,
megérezték, hogy problémáikkal érdemes az idősebb kollégáikhoz fordulni,
akik mindig szeretettel fogadják őket és bármikor készek szakmai segítséget
nyújtani.
Papp László, a
karcagi és debreceni zeneiskolák gordonkatanára, a gordonkatanítás fanatikus
apostola 35 növendékét hozta magával a bemutatóra. Nemcsak a válogatott jókat,
hanem az egész osztályát, hogy a kollektíva igaz képet alkothasson munkájukról.
A kis növendékek ki is tettek magukért. (Hasznos volna, ha hasonló módon
évenként egy-egy tanár, vagy esetleg több tanár magával hozna egy növendék
részleget bemutatásra. Valamennyi zeneiskola tanítását megbírálhatná a
közösség, a megbeszélések pedig a tanítás egységesítéséhez nagyban
hozzájárulnának.)
Le kell szögezni, hogy amit a Művészetoktatási
Osztály tervezett, minden pontban száz százalékig megvalósult. Minden
előadó megjelent, minden előadást megtartottak. Előadók és
hallgatók fáradtságot nem ismertek. Volt előadó, aki a Zeneművészeti
Főiskolai vizsgák miatt háromszor is megtette a fáradságos
Budapest-Berekfürdő utat, csakhogy a meghirdetett előadás el ne
maradjon. A program igen tartalmas, helyenként meglehetősen zsúfolt volt.
(Egy alkalommal 11 órás foglalkozás is volt.) Öröm volt látni, hogy a fiatal
pedagógusok, milyen lelkesen vettek részt az előadásokon. Az
előadókat elhalmozták szakmai kérdésekkel. A beszélgetések gyakran a
késő éjszakába nyúltak, s ezeken a gordonkatanítás összes problémái szőnyegre
kerültek. Tekintve azonban, hogy egyedülálló probléma nincsen, a problémákat
összefüggéseikben kell megtárgyalni, minden probléma tárgyalásánál más
komplekszumokat is érinteni kellett, így a különböző kérdések többféle
megvilágításban jelentek meg, ami az előadásokat különösen vonzóvá tette.
Érdekes dolog ugyanazon kérdést több idősebb
kartárs tárgyalásán keresztül nézni. A fiatal kollektíva ezt különösen élvezte.
A tanfolyamot Fodor Mihály, a Szolnok
megyei tanács VB elnök helyettese nyitotta meg. A Művelődésügyi
Minisztérium részéről Dobrai István mondott beszédet. A
városi tanács részéről Tóth István elnökhelyettes vett
részt. A Művelődésügyi Minisztérium részéről jelen voltak
még Péter Miklós és Bognár József előadó elvtársak, a
Zenepedagógus Szakosztály részéről rövid ideig Inselt Katalin és
a Debreceni Zeneművészeti Szakiskola részéről Zsadon Antal kollégák.
Külföldi vendége is volt a tanfolyamnak Sz. T.
Kaljanov, a moszkvai tehetségesek iskolájának igazgatója és tanára személyében,
aki nagy sikerrel több előadásban rendkívül vonzó módon ismertette a
szovjet gordonkatanítás szervezeti és gyakorlati módszereit, majd bemutató
tanítást is tartott.
Az értekezleten a következő előadások
hangzottak el (betűrendi sorrendben):
Ádám Károly: Skálák
és hangzatok tanítása és annak alkalmazása.
Banda Ede: Az
előadási darabok formai és művészi feldolgozása. Az intonálás
kérdése. Tudatos (funkció szerinti) intonálás.
Báthori Sándor: Beszámoló a gordonka szaktárgyi bizottság munkájáról. Dénes Vera:
Hangképzés és vibrátó.
Frank Lajos: Jobb és
bal kéz kiművelésének progresszív módszere a gordonkatanításban.
Friss Antal: 1.
A romantikus zene hatása a gordonkajáték technikai fejlődésére.
(Mező László és Szűcs Loránd illusztrálásával.)
2. A gordonkatanítás methodikai kérdései.
(A tanítás kezdetén.)
3. A gordonkázás egészségtana.
Gulyás György: Közösségi nevelés.
Sz. T. Kaljanov: 1. Szervezeti és ezzel kapcsolatos kérdésekről.
2. A szovjet zeneiskolai cselló tantervről
(évekre elosztva).
3. A cselló tanítás különböző problémáiról:
jobb kéz, bal kéz beállítása, húr átmenetek, vibrátó; bemutató
tanításán pedig a hangszerhez való ülés, a hangszer beállítása, jobb,
bal kéz és különböző vonásnemek szerepeltek.
Korda Imréné:
Tanulónkénti tananyag beosztás kérdése, és szempontok ennek elkészítéséhez.
Papp László:
Osztályonként mutatta be növendékeit, illetve az iskola munkáját.
2. Tananyag bemutató és ismertető.
3. Csoportos hangszeres foglalkozás, tanácsadás az
előképző utolsó három hónapjában.
4. Csellókarok és együttesek bemutatása.
Sassy Iringó: Hogyan
készítsük elő a gordonkásokat a kamarazene és zenekari munkára.
Ujfalussy József: A programzenéről (előadását magnetofonszalagon küldték el).
Az előadások során kitűnt, hogy a három
főiskolai tanár nézetei a lényeges kérdésekben megegyeznek. Ez az
egységes gordonkatanítás kialakulását könnyen meggyorsíthatja.
A tanfolyamot egy csoportos látogatás, Karcag város
népművészeti műhelyeinek látogatása és két egészen magas színvonalú
hangverseny tette változatossá. (A hangversenyeket Karcagon tartották.) Banda
Ede-Steinert Mária és Mező László-Szűcs Loránd kíséretével szerzett
egy-egy hangversennyel nagy élvezetet a tanfolyam résztvevőinek s Karcag
város közönségének egyaránt.
Néhány szót még a tanfolyam életéről. A tanfolyam
tagjait különböző üdülőkbe helyezték el. Az ellátás kitűnő
volt. Reggel kilenctől 12 óráig, délután 16 órától 19-ig volt foglalkozás,
Vacsora után bemutatók és hangversenyek szerepeltek műsoron. A tagoknak
tehát bőven volt idejük a meleg vizű strandot és a kitűnő
eszpresszó-cukrászdát is élvezni.
Aki ezt látta nehezen felejti el. A tanfolyam
résztvevői a legbarátságosabb hangulatban távoztak. Mindenki érezte, hogy
kapott valami szépet, és fejlődött is. Ezt még az előadók is érezték.
A tanfolyam rendezése a Művelődésügyi
Minisztérium gondoskodásán kívül Papp László debreceni és karcagi gordonkatanár
kollégánk érdeme. Fáradtságot nem ismerve, idejét nem kímélve igyekezett a
tanfolyam művészi színvonalát és kifogástalan lebonyolítását biztosítani.
Ez legteljesebb mértékben sikerült is. Az adminisztráció kényes
munkájában dr. Lázár Szabolcsné volt méltó segítője. A
rendezés sikeréhez hozzájárult még V. Nagy Bálint, a karcagi
zeneiskola igazgatójának megértő támogatása. Reméljük, hogy ez a
kezdeményezés példamutató lesz. Meggyőződésem, hogy ahol ilyen aktív,
tanulást, tanítást kedvelő fiatal tanárok vannak - ott a
gordonkaoktatás jó kezekben van. Biztosan nézhetünk a jövő elé és
rövidesen nagy minőségi emelkedésről is beszámolhatunk.
*
Az Országos Zenepedagógus Szakosztály vezetősége
és a Parlando szerkesztősége örömmel vette tudomásul azokat a
megnyilvánulásokat, melyek a Karcag-Berekfürdőn rendezett gordonkatanári
továbbképzés osztatlan sikeréről tanúskodnak. A résztvevők lelkes hangú
elismerései, a „szakmai haszon” hangsúlyozása méltán állíthatja
ezt a megoldást követésre való példaként más hangszeres tanárok
továbbképzésének szervezésekor is.
III.
Friss Antal kottái és metodikai munkái, melyek az EMB
kiadásában először 1966 és 1972 között jelentek meg
Tartalomjegyzék
Tchaikovsky, Pyotr
Ilyich: Régi francia dal
Witthauer, Johann
Georg: AndanteWeber, Carl Maria von: Keringő
Baklanova, Natalja:
Allegretto grazioso
Corelli, Arcangelo:
Largo affettuoso
Sugár Rezső:
Dal és tánc
Szokolay Sándor: Kis
szvit
Kabalevsky, Dmitry:
Éjjel a folyón
Mozart, Wolfgang
Amadeus: Német tánc
Telemann, Georg
Philipp: Gavotte
Tartini, Giuseppe:
Sarabande
Hasse, Johann Adolf:
Két tánc
Sugár Rezső:
Téma variációkkal (részlet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|