NAGY ERNŐ
„Pécsi úttörés”
Kodály Zoltán a „Magyar zenei nevelés” című előadásában 1945.
november 19-én, a Pécsi Nemzeti Színházban (fenti képünk) hirdette meg
először és a nagy nyilvánosság előtt azt a zenei koncepciót,
amely később Kodály-módszerként vált világszerte ismertté. Az esemény 75.
évfordulója alkalmából a Magyar Kodály Társaság 25 éve működő
Pécs-Baranyai Tagcsoportja szervezett konferenciát és koncertet.
Nagy érdeklődés mellett a pécsi Liszt
Ferenc hangversenyteremben rendezték 2021. október 15-17-ig a „Pécsi úttörés”
ünnepi hangverseny és konferencia eseményeit.
Az első napon a Nyíregyházi Cantemus Kórus Pro Musica Leánykara
énekelt Szabó Dénes, a Nemzet Művésze, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karnagy
irányításával, a tőlük megszokott magas színvonalon. Műsorának
első felében a legismertebb Kodály-művek hangzottak el – Egyetem-begyetem, Túrót eszik a cigány, Esti dal, Táncnóta,
150. genfi zsoltár, Ave Maria /1936/, Ének Szent
István királyhoz – Szabó Dénes élvezetes, szellemes
konferálásával. Az énekkar két műsorszámát – Esti dal és 150. genfi
zsoltár – Hoppál Péter országgyűlési képviselő, a kórus régi barátja
és Kertész Attila, Liszt Ferenc-díjas karnagy, az egész fesztivál megálmodója
és lelkes rendezője, a Magyar Kodály Társaság elnöke vezényelte.
Kertész Attila ünnepi beszédében
visszatekintett a pécsi tagcsoport megalakulásának körülményeire. Megemlítette,
hogy Pécsett a város kiemelkedő zenei élete és Kodály Zoltánhoz
fűződő kapcsolata alapján döntöttek úgy, hogy 1995. április
28-án létrehozzák a Pécs-Baranyai Tagcsoportot.
Akkor 32 magánszemély és 11 énekkar kérte felvételét a tagcsoportba.
Elnökké dr. Andrásfalvy Bertalant, tiszteletbeli
elnökké Antal Györgyöt, ügyvezető elnökké Kertész Attilát választották. Elnökségi
tagok voltak Ivasivka Mátyás, dr. Nádor Tamás, dr.
Szabó Szabolcs, Tóth Ferenc, Tillai Aurél és Veres János. Az alapító tagoknak,
ill. az elhunytak hozzátartóinak díszoklevelet és ajándékot nyújtottak át.
A hangverseny második részében Kodály Ave Maria, Hegyi éjszakák I., Pünkösdölő műveit
énekelte a nyíregyházi kórus, majd Javier Busto: Lafa lafa, Eva Ugalde: Bizitzaren basoan, Orbán György: O Gloriosa,
végül Gyöngyösi Levente: Laudate Dominum
c. művével zárta műsorát a Pro Musica
Leánykar.
Feltűnő volt, hogy a kórus milyen
érett hangzású, és hogy így, a tanév elején, a hosszú pandémia
ellenére is felkészülten, minden művet kívülről szólaltattak meg. Nem
véletlen, hogy a világ legjelentősebb kórusversenyein szereztek első
helyezéseket és nagydíjakat Dél-Koreától Ausztráliáig.
Október 16-án délután először a
konferencia előadásait hallhattuk.
Prof. dr. Vas Bence,
a Magyar Kodály Társaság pécsi tagcsoportjának vezetője nyitotta meg a
rendezvényt. Ebből az alkalomból „Pécsi úttörés” címmel konferenciakötetet
jelentettek meg, amely valamennyi előadás szövegét tartalmazta. A kötetet dr.
Vas Bence szerkesztette, nagyszerű érzékkel, természetesen valamennyi
résztvevő ingyen kapta emlékül, ajándékba.
Az első előadó dr. Józsa Mónika
volt, a Kodály Zoltán Daloskör karnagya. A legszebb hét esztendő városa
és a „mezítlábas pajtások” utódainak Kodály tisztelete című
előadásában a mester galántai kötődéseiről beszélt. A Galántai
táncok c. zenekari művének bemutatásakor megjelent műsorfüzetében ezt
írta a mester: „Hogy miért galántaiak?......Félig-meddig
galántai vagyok magam is: ott töltöttem gyermekkorom legboldogabb hét
esztendejét. Híres volt akkor is még a galántai banda. A három emberöltő
előtti táncokból ugyan már egyet sem tudtak, de ez volt az első
zenekar, amit életemben először hallottam. Az ő őseik meg a
magam gyermekkora emlékére viselik nevüket a Galántai táncok.”
Józsa
Mónika előadásában többek közt megemlítette még, hogy Kodály
zeneszerzői, egyházzenei, népzenekutatói, zenepedagógiai munkásságának
egy-egy szelete visszavezethető a gyermekévekre, azaz még a „legszebb hét
esztendő” városában eresztett gyökeret. Előadását sok vetített
képpel, melléklettel díszítette.
Kovács
Attila, a Magyar Rádió Pécsi Stúdiójának nyugalmazott zenei szerkesztője „75
éve indult világhódító útjára a Kodály-módszer” címmel tartott
előadást. 1945. november 19-e a magyar zenetörténet jelentős napja – mondta
az előadó –, mert ezen a napon hirdette meg Kodály Zoltán a Pécsi Nemzeti
Színházban Magyar zenei nevelés című előadásában azt a zenei
koncepciót, amely Kodály-módszerként vált ismertté világszerte. Benjamin
Britten mondta: „Korunk zeneszerzői
közt bizonyára egyetlen zeneszerző sem játszott olyan fontos szerepet
hazája zenei életében, mint Kodály Zoltán.”
A
Kodály-módszer elindításában és terjesztésében kulcsszerepet vállalt Agócsy László, aki 1931 és 1962 között 16 pécsi, közte
ősbemutatót is vezényelt kórusaival. Neki ajánlotta Kodály „Az éneklő
ifjúsághoz” című művét a következő ajánlással: „Agócsy Lászlónak, a Pécsi Éneklő Ifjúság
vezérének”.
Antal György Liszt Ferenc-díjas karnagy,
szakiskolai és főiskolai igazgató szintén 16 mű pécsi ősbemutatóját
vállalta a Tanítóképző kórusával. Tillai Aurél Kossuth-díjas kanagy nevéhez
11 pécsi bemutató fűződik, köztük a Weöres Sándor versére komponált
Öregek című mű. Ivasivka Mátyás 8 pécsi
bemutatót vezényelt, köztük két ősbemutatót is. 1965-ben a Keszthelyi
Helikonon vezényelte nagy sikerrel Kisfaludy Károly versére komponált Mohács
című alkotást.
Kovács Attila egy Csorba Győző vers
idézetével zárta minden részletre kiterjedő tartalmas előadását:
„…véghezvitted, amibe fogtál,
s úgy mentél el, hogy megállapodtál
a múlhatatlan csillagoknál.”
Kertész Attila, a magyar Kodály Társaság
elnöke „Jubileum 25+ 1 – A Magyar Kodály Társaság
Pécs-Baranyai Tagcsoportjának története” címmel tartott előadást. Elmondta,
hogyan alakult meg a Pécs-Baranyai Tagcsoport 1995. április 28-án, kik voltak
az alapító tagjai. Jelen volt dr. Bónis Ferenc akadémikus professzor, valamint
Tillai Aurél és Kertész Attila karnagyok. A Kodály-szobor megkoszorúzásával
kezdődött az ünnepség, a Pécs-Vasasi Berze Nagy János Népdalkör Fábián
János vezetésével két népdalcsokrot énekelt, Hasznos Árpád Káldi János: Kodály
Zoltán c. versét szavalta el.
A
Pécsi Nevelők Háza Egyesület dísztermében folytatódott az ünnepség. A
Kodály Zoltán Gimnázium Leánykara Kodály Zoltán: Táncnóta és Ének Szent István
királyhoz című műveit énekelte Kertész Attila vezényletével, majd
Tillai Aurél egyetemi tanár megnyitó beszéde után Bónis Ferenc tartott
előadást „A Psalmus születése” címmel. A
Tagcsoport minden év december 16-án megemlékezik Kodály Zoltán születésnapjáról,
az ünnepi koncertek mellett tudományos előadás-sorozatok is emelik a kerek
évfordulók számát. Minden évben megemlékeznek a Pécsi Dalárda megalakulásának
évfordulójáról /1962. március 20./, népdaléneklési versenyek, osztályéneklési
fesztiválok rendezésével, koncertek szervezésével hívja fel a figyelmet Kodály
Zoltán szellemi nagyságára.
Az évente megrendezésre kerülő
Éneklő Ifjúság hangversenyei reprezentálják kóruskultúránk szintjét. A kép ellentmondásos, hiszen korábban 30-35 kórus is
jelentkezett a fesztiválra, mostanra ez a szám összezsugorodott, mára mindössze
12-14 énekkar maradt. Mindez összefügg az énekórák számának drasztikus csökkenésével,
a szakfelügyelő rendszer megszűnésével. Kodály mondta: „Van-e jobb szemléltető eszköze a társadalmi
szolidaritásnak, mint a kórus? Sokan egyesülnek valaminek a megvalósítására,
amit egyes ember, ha mégoly tehetséges, egymaga nem tud megvalósítani. Ahol
mindenki munkája egyaránt fontos, s ahol egyetlen ember hibája mindent
elronthat.”
„Olyan kevesen vagyunk,
hogy a műveletlenség luxusát
nem engedhetjük meg magunknak.”
Weöres Sándort több város is sajátjának
vallotta. Így például a főváros, mert a Nyugat első nagy
generációjának tagjaival, főként Kosztolányival, Babitscsal Budapesten
került kapcsolatba; vagy Pécs, hiszen egyetemi tanulmányait itt végezte,
Pécsett kötött barátságot Csorba Győzővel vagy Fülep Lajos zengővárkonyi református lelkésszel és
művészettörténésszel; Pécsett lett könyvtárigazgató…vagy
Székesfehérvár, ahol múzeumi tisztviselőként dolgozott, illetve a
Vörösmarty Társaság tagja lett. Ma az ő nevét viseli az Országos Gyermekszínjátszó
Fesztivál, amelynek bemutatóit Székesfehérváron tartják.
A
továbbiakban az előadó rámutatott, hogy Weöres Sándor népszerűségét
bizonyítja, hogy mennyire sokan fordulnak hozzá szövegforrásért. Ő a
legtöbbet „megzenésített költő”. Már az óvodás kortól kezdve el lehet
varázsolni a Weöres-versek ritmusvilágával, színes hangulat-skálájával a
gyermekeket, a felnőtteket. A Weöres-versek megzenésítői egy
képzeletbeli „körben” állhatnának, hiszen a Kaláka együttes tagjaitól kezdve
/kb. 50 mű megzenésítése fűződik a nevükhöz/ Sebő Ferencig,
illetve Bárdos Lajostól Kodály Zoltánig, vagy Kocsár Miklóstól Karai Józsefen,
Szokolay Sándoron át Orbán Györgyig rajzolhatnánk meg ezt a pályát…De megemlíthetjük még Tillai Aurél, Vass Lajos műveit,
Péter József kánongyűjteményét, Farkas Ferenc: Rózsamadrigálját, Orbán
György: Paprikajancsi szerenádját is. Kodály Zoltán: Norvég lányok c. műve
mellett a művészetek csúcsa: az „Öregek”. Megdöbbentő, hogy egy
tizenéves fiú ajánl Kodály Zoltánnak megzenésítésre egy verset. A szövegben
szerelő „mind” és „néha” szavak különös hangsúlyt kapnak. Mi mindannyian
eljutunk az öregség állapotába, és miért csak néha jut eszünkbe, hogy
segítenünk kellene. Az évszakok egymásutánja kizárja a kivételt, és a
fantasztikus metafora-sor újra és újra megrendít bennünket a magyar nyelv
egyedülálló, lefordíthatatlan szépségéről.
Kodály egyedülálló zsenialitására
jellemző, hogy alig változtat a gyermek-költő Weöres Sándor
versszövegén. A zenemű végén ötször megismétli a „No,
gyere, tedd le” mondatot, mintegy kérlelhetetlen, könyörtelen parancsot:
mindenkinek egyszer bevégeztetik. Dr. Szabó Szabolcs színes előadásának
végén meghallgattuk a művet a Komlói Pedagógus Kórus előadásában.
Október 16-án este ünnepi hangversenyt
hallhattunk a pécsi Liszt Teremben.
A koncertet prof. dr.
Vas Bence, a Magyar Kodály Társaság Pécs-Baranyai Tagcsoportjának elnöke
nyitotta meg. Számtalan történelmi és művészeti példát felsorolva ünnepi
beszédében a kodályi eszme nagyszerűségéről, a nemzeti
összetartozásról szólt. Külön is kiemelte, hogy a közös éneklés mennyire
jellemformáló, mással nem pótolható. Jó példa volt erre a közelmúlt Eucharisztikus
Kongresszusa. Vagy amikor fiatal és idősebb emberek együtt éneklik a
Himnuszt. Először a Pécsi Kodály Zoltán Gimnázium Bartók Béla Leánykara énekelt Kertész Attila Liszt Ferenc-díjas
karnagy vezénylésével, közreműködött Körtesi András zongoraművész. Műsorukban
elhangzott
Bárdos Lajos /Bóka
László/: Bartók emlékére,
Bartók Béla: Ne
hagyj itt,
Kodály Zoltán: Intermezzo
/Dr. Vargha Károly szövegére/,
Kodály Zoltán:
Táncnóta
c. művek.
Különösen megragadott az Intermezzo Körtesi
András kiváló kíséretével. Ezt követően Kodály Zoltán: Háry János c.
dalművéből énekelte a Toborzót Geiger Lajos, az Operaház
magánénekese.
A Galántai
Kodály Daloskör dr. Józsa Mónika vezénylésével
Szőnyi
Erzsébet: Ima hajnali harangszóra,
Kodály Zoltán: Ének
Szent István királyhoz,
Kodály Zoltán-
Balassi Bálint: Szép könyörgés,
Kodály Zoltán: Sík
Sándor Te Deuma,
Tillai Aurél:
Adjatok hálát az Istennek,
végezetül Szíjjártó Jenő: Esti hangulat Zsérén
című műveket énekelte, mindvégig átélten, kidolgozottan. A
Tillai-mű előadásához a jelen lévő szerző személyesen
gratulált.
A Galántai Daloskör 65 éves múltra tekint
vissza, első lépéseit maga Kodály Zoltán egyengette. Sikeresen szerepeltek
Csehországban, Németországban, Olaszországban, Franciaországban,
Izraelben. Karnagyuk, dr. Józsa Mónika a
Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Karának
ének-zene tanára, számos elismerés mellett 2013-ban a Magyar Arany Érdemkereszt
kitüntetést kapta. Kodály Zoltán: Nausikaa c.
művét Kriszta Kinga operaénekes, majd Kodály Zoltán: Háry János c.
daljátékából a Tiszán innen, Dunán túl kettőst Kriszta Kinga és Geiger
Lajos operaénekesek adták elő Körtesi András zongora kíséretével.
A hangverseny zárásaként a Pécsi Egyetemi Kórus énekelt dr.
Lakner Tamás Liszt Ferenc-díjas karnagy vezénylésével.
Műsorukban elhangzott:
Balatoni Sándor: Cantate Domino,
Kodály Zoltán-Ady
Endre: Akik mindig elkésnek,
Kodály Zoltán:
Székely keserves,
végezetül Orbán György: Deamon
irrepid callidus című
műve.
Valamennyi művet nagyszerű
felfogásban énekelték, különösen tetszett Balatoni Sándor műve, aki egyre
gyakrabban tűnik fel nemcsak kiváló orgonistaként és karnagyként, hanem
zeneszerzőként is.
A hangverseny Kodály Zoltán: 114. genfi
zsoltár c. művével fejeződött be, melyet a résztvevő vegyes
karok adtak elő dr. Józsa Mónika vezénylésével, Körtesi András
zongorakíséretével.
Október 17-én délelőtt folytatódott a
konferencia.
Először Rónaszékiné Keresztes Monika: Pécsi úttörés c. előadását hallhattuk.
„Mid van,
amit kaptál? Ha pedig kaptad, miért dicsekszel, mintha nem kaptad volna?”
/Szent Pál I. levele – Kor 4,7/
„Mindent, amink van, Istentől kapjuk ajándékba.
Azért kapjuk, hogy továbbadjuk. Nem a fölöslegből adunk, hanem odaadjuk
mindenünket, mert így válunk hasonlóvá Jézushoz.”
Szent
Pál apostol I. Korintusi leveléből idézve ezeket
a szavakat mondta Veres András megyés püspök épp itt Pécsett a Pécs-Kertvárosi
Szent Erzsébet Plébániatemplomban, a templom névadójáról tartott novemberi
lelkigyakorlaton 2014-ben – kezdte előadását a magyar zenei nevelésért
felelős miniszteri biztos. Érdekes párhuzamot érzek –folytatta – a fenti
idézet tartalma és Kodály Zoltán előadása között, mely éppen Szent
Erzsébet ünnepén, 1945. november 19-én hangzott el a Pécsi Nemzeti Színházban
rendezett búcsúztató ünnepség keretében.
Az első nyilvános előadás volt ez az
új „Magyar zenei nevelés”-ről, méltán tarthatjuk
ezt a napot az azóta világhírűvé vált Kodály-módszer születésnapjának. „A zene lelki táplálék, és semmi mással nem
pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él.” Mint ahogy Szent Erzsébet, az egyik
legnagyobb magyar szentünk kenyérrel táplálta az éhezőket, és szándéka
átlényegült a kötényben, úgy éltet és fakaszt rózsákat a gyermeki lelkekben
Kodály Zoltán élő keresztény hite, az őt követő Agócsy László, Ádám Jenő és számos kiváló művész
és zenepedagógus egyéniség.
Az élet célját az Úristen adja, nevelési célt
nekünk nem kell külön kitalálni… A nevelés, a pedagógia tehát: szeretettel
átitatott, alázatos, de értő és segítő szolgálata az emberi
növekedésnek… Magyarország Kodály Zoltán munkássága révén kivételes helyzetben
van, kincset tart a kezében, és ez óriási lehetőség, egyben igen nagy
felelősség is… A zenei nevelés akkor lesz eredményes, ha kialakul a tanuló
zenei anyanyelve, amellyel hazájához, nemzetéhez érzelmileg és értelmileg is
egyaránt kötődik.
Kodály mondta: „Az egyensúly helyreállítására legsürgetőbb teendő az iskolai
zeneoktatás fejlesztése, jobban mondva megteremtése…”
„A magam
részéről minden rendelkezésemre álló eszközzel dolgozni fogok ezért, és
erre kérem önöket is” – zárta előadását Rónaszékiné Keresztes Mónika.
Prof. dr. Lakner Tamás Liszt Ferenc-díjas karnagy
„Rendezőelvek és hangsúlyok az új NAT ének-zene kerettantervében” címmel tartott előadást.
Az előadó öt pontban foglalta össze
gondolatait.
1.
„A zenei nevelés Magyarországon Kodály Zoltán által
megalkotott filozófia és tevékenységközpontú módszer alapján valósul meg.”
/NAT,2019/
A koncepció lényege, hogy minden gyermeknek
esélyt kíván adni a kulturális felemelkedéshez – kezdte előadását dr.
Lakner Tamás. „Mielőtt más népeket
akarunk megérteni, magunkat kell megismernünk. Semmi sem alkalmasabb erre, mint
a népdal. Erre az alapra épülhet
olyan zenei műveltség, mely
nemzeti, de lelket tár minden nép nagy alkotásainak. Értékmérőt is kap
a népdallal, s aki e századok csiszolta tökéletességhez méri, amit hall: nem
tévesztik meg hamis bálványok…” /Kodály Zoltán/
Elsődleges élményforrás az éneklés, mert
a zene legközvetlenebbül ezen keresztül hatol be a lélek belsejébe
2.
A magyar népdalban egy nép legnemesebb
értékei rögződnek meg: érzelmi tartás, kedélyvilág, vérmérséklet, temperamentum,
és a tipikus, minden korra jellemző
élethelyzetek, érzelmi megnyilvánulások.
A
népdalok esetében ezen életszerű rendezőelveket az életkori
sajátosságoknak megfelelően kívántuk a munkatársaimmal együtt
érvényesíteni, és nem a régi és új stílus, dallami és ritmikai elemek tanítása,
az ismeretek átadásának megszokott mintája szerint; egyszóval nem iskolai
tandalokként kezelve kívántuk felépíteni a tananyagot.
Melyek azok az élethelyzetek, amelyek köré
rendeződnek a dalok: szerelem, csalódás, barátság, munka, mindennapi élet,
ünnepek stb.
3.
Horatius szerint a művészet küldetése „prodesse et delactare”, vagyis
tanítani és gyönyörködtetni. Úgy gondolom, eddig jobbára a tanítani dominált.
A
műalkotás azért születik, mert hatást akar elérni. Mikor tud hatással
lenni ránk? Akkor, ha megtaláljuk magunkat benne, így gyönyörködtet.
Olyan
rendezőelveket kívánunk feltárni, mint pl. az ismétlés, visszatérés,
variáció, ellentét, szimmetria stb., amelyek alapján szerveződik a
növényvilág, állatvilág, ember által épített környezet, népdal, egy
Munkácsy-festmény, egy Mozart-szonáta.
4.
Tudnunk kell, hogy a zenei nevelés nem csupán
önmagáért a zenéért van. Transzferhatásaival a személyiségfejlesztés fontos
feladatát látja el. Az alkotóképesség, a teremtés képessége a művészet
eszközeivel természetes módon fejleszthető, amelynek segítségével az ember
megvalósíthatja önmagát, és előbbre viheti a világot.
Jó
példa erre Vivaldi: A négy évszak című alkotásából a Tavasz tétel I.
tételéhez kapcsolódó motivációs játék. A tanulók gyűjtsék össze az
évszakok jellegzetes hangjait, és szólaltassák meg ütőhangszerekkel, vagy
keressenek más hanghatásokat. Miután a tanulók lehetőségeikhez mérten
kreatívan hangszerelték a költeményt, motiváltakká válhatnak Vivaldi
kifejezésmódjának befogadására.
5.
A tanterveknek elsősorban az emberre
kell koncentrálniuk, és csak másodsorban a szakmára. A hangsúly a zenei
aktivitáson, a tevékenységközpontúságon van.
„A zene
rendeltetése: belső világunk jobb megismerése….
A népek
legendái isteni eredetűnek tartják. S ahol az emberi megismerés határait
értjük, ott a zene túlmutat rajtuk, amelyet megismerni nem, csak sejteni
lehet.” /Kodály Zoltán/
Prof. dr. Nemes
László Norbert Új zenetanítási modellek fejlesztése egy örökérvényű
zenepedagógiai koncepció mentén címmel
tartott előadást.
A sok
negatív kritika ellenére, melyek az iskolai ének-zene
oktatást érik, jelentős zenei eredmények születtek, vannak
intézmények, ahol olyan tanárok oktatnak, akik valódi sikereket tudtak és
tudnak elérni – kezdte előadását dr. Nemes Nagy László.
Kodály zenepedagógiai koncepciója az 193-es és 1940-es években
érlelődött ki, s leginkább gyermekkari műveiben, zenepedagógiával
kapcsolatos írásaiban körvonalazódott. Elsődleges célja nemzeti és egyben
európai identitással rendelkező közösségi emberek nevelése volt.
Ádám Jenő, Szőnyi Erzsébet és Dobszay László munkái a zenei készségfejlesztés
alapművei, de hogy mindezt hogyan töltse meg élettel és művészettel a
tanító, arra egyikük sem ad receptet….
A
népdal és a zeneművészet nagyszerű alkotásai a tananyag részei
maradnak, de a kérdés az, hogyan segíthetünk a 21. század gyermekeinek ezen
értékeket korunk posztmodern világának sokszínű kulturális környezetében
megtalálni, felfedezni és befogadni. Nem tananyag, hanem a zenével való
örömteli találkozás szükséges. Az örömteli mozgás segítségével a zenei
jelenségek megértése könnyebbé, magától értetőbbé válik.
Ehhez kétféle módszert ajánl az eladó és kutatócsoportja. Az egyik a
„Kreatív énekes-játékok” nevet kapta. Lényege, hogy a tanórai éneklést és
zenehallgatást a tanár által létrehozott ritmikus mozgáskoreográfiával
kapcsolja össze, a másik modell a „Dinamikus ének-zene
tanulás”, amely a kreatív éneklést improvizált mozgásos tevékenységgel
kapcsolja össze.
Tóth Ferenc Liszt Ferenc-díjas karnagy Visszaemlékezések címmel tartott előadást.
Életemben hat alkalommal ajándékozott meg a sors, hogy kapcsolatba
kerülhettem Kodály Zoltánnal - kezdte visszaemlékezését Tóth Ferenc tanár úr.
Hosszú és kanyargós volt az út, míg 1957-ben tanárként léphettem át
szeretett iskolám kapuját – folytatta gondolatait az előadó. A második félévre a kórus létszáma
kibővült 150 főre, és szárnyra kapott a munka. Lelkesedésünket
fokozta, hogy megtudtuk, Kodály Zoltán rövidesen városunkba érkezik. A hangversenyen mi is énekeltünk, majd a
fogadáson elhangzott, hogy milyen jó lenne, ha Komlón is működne zenei
tagozat.
„Komlói látogatásom azt a benyomást tette rám, hogy ott
jó helye lenne egy zenei tagozatos iskolának, sőt, égető szükség
lenne rá, és kiváló tanerő, Tóth Ferenc személyében már rendelkezésre is
áll.”
1958-ban megszületett a zenetagozat Komlón.
Második találkozásunk alkalmával – rádiófelvételünk
volt Budapesten – meglátogattuk a mestert, és szerenáddal kedveskedtünk neki.
Kodály második útja már nem volt véletlen.
1960-ban először szerepeltünk a tv-ben, egyenes adásban. A pécsi
színházban volt egy széleskörű tájékoztatás Baranya zenei életéről,
és a szervező bizottság bennünket kért meg, hogy képviseljük a baranyai
gyermekkarokat. 183 tagú kórussal énekeltük a Villőt és a Cigánysiratót.
1961-ben részt vettünk a debreceni
kórusversenyen, ahol 3. helyezést értük el.
Majd 1970-ben második helyezést értük el,
utána neerpelti nemzetközi kórusversenyen kétszer is
Cum Laude első díjat kaptunk.
Ezen Kodály nem volt jelen, de kérte, hogy
látogassak el Pécsre, a Péczely- villába, és
számoljak be debreceni élményeimről. Sok mindenről beszélgettünk, én
kértem, írjon újabb műveket, hogy színesítsük a repertoárunkat.
Tanár Úr! Nem lenne nagyobb öröm a kórusnak
és nekem, mint ha folytatódnék a Kodály-művek sora. Hátha még az én
kórusomnak, a komlói gyermeknek is írna… Milyen boldogok lennénk, ha meglepne
bennünket egy kóruspróbán.”
Kodály derűsen csak ennyit mondott:
Szombaton jó lesz?
Izgalommal vártuk őt. A kórus teljes
létszámmal készen állt a dobogón. Kodály megilletődve nézett a hatalmas
kórusra. Ekkor a kórusból kilépett két kislány.
„Nagyon
szépen kérjük tanár urat, írjon nekünk egy kórusművet. Ígérjük, hamar
megtanuljuk”. Kodály megsimogatta a kislányok fejecskéjét, majd így szólt:” Megpróbálom, talán még tudok valamit írni.” Majd így folytatta: Gratulálok a győzőknek! Büszke
vagyok rátok, mert bebizonyítottátok, hogy a bányászgyerekek is tudnak úgy
énekelni, mint a budapestiek.”
Még karácsony előtt megérkezett Kodály ajándéka:
Harasztosi legények.
Már a téli szünetben elkezdtük a munkát,
májusban már Kodály jelenlétében énekeltük a művet. Néhány hét múlva a
rádió is felvette a Harasztosit, és a mi kórusunk
ajkáról hallhatta az ország Kodály művét. 1965-ben történt az utolsó
találkozásunk Kodállyal. Megtudtuk, hogy a mester Pécsett tartózkodik,
Sárikával és édesanyjával megbeszéltük, hogy meglepjük egy szerenáddal. 12 lánnyal percnyi pontossággal megérkeztünk a Péczely-házba. Sikerült a meglepetés, Kodály azt hitte,
hogy rádióból szól az ének, csak később vette észre, hogy mi voltunk a
dalosok.
1970-ben iskolánk kiérdemelte, hogy Kodály
nevét viselhesse.
A továbbiakban Tóth Ferenc tanár úr beszélt
még arról, hogy iskolájukban hány meg hány tanulóból lett kiváló orvos, mérnök,
pedagógus, mérnök, muzsikus kapták meg a zene által az első impulzusokat.
Prof. dr. Andrásfalvy Bertalan Kodály
Zoltán magyarságáról címmel tartott előadást.
Jól ismerhette a történelmünk során egészen a
múlt századig magunk is terjesztett torzképet a magyar nemzet, nép
műveltségéről: harcos nomád nép, kinek számára minden, az európai
letelepült életmód és az azzal kapcsolatos értékek semmit sem jelentettek — kezdte
előadását egykori kultuszminisz-terünk.
Ő is kimondja, hogy az európai iskolai
műveltségünk többségében német eredetű. Amikor
a Zeneakadémián tanult, számtalan német nyelvű és tanító tanár vette
körül.
1939-ben Kodály Zoltán: Magyarság a zenében című tanulmányában így írt: „Egyik kezünket még a nogáj-tatár,
a votják, a cseremisz fogja, a másikat Bach és Palestrina. Össze tudjuk-e fogni
e távoli világokat? Tudunk-e Európa és Ázsia kultúrája közt nem ide-oda
hánykódó komp lenni, hanem híd, s talán mindkettővel összefüggő
szárazföld?
A
sorozatos háborúk, melyekből vesztesként kerültünk ki, meghasonlottá
tették a nemzetet. Kodály Zoltán nem fejtette ki néppárti nézeteit, de
politikai gondolkodásáról barátai tanúskodnak. Fel kell ébreszteni a nemzeti
összetartozás tudatát, a nemzet sorsáért vállalt érzést, az énekes, táncos
gyermekjátékokkal.
Kodály szavaival: „Egyrészt
valóságos tárházai a tudatalatti magyarságnak. Tudatalatti elemeknek eddig még
alig méltatott nagy szerepe van a nemzeti jelleg /a nemzeti lélek.../ kialakulásában… Másrészt nagy e játékok tisztán emberi
étéke is, fokozzák a társas érzést, életörömöt. A mai gyermek koravénsége ellen
nincs jobb orvosság.”
Utolsó
pillanatban vagyunk, mert egy csodálatos gazdag népi muzsika, énekkincs megy
veszendőbe, azt már nem adják vissza a megnyomorított parasztok, már csak
az öregek ismerik ezt a művészetet, az anya-gyermek, családi közösségek,
együtt- játszó gyermekvilág és felnövő ifjúság sem a maga énekével teremti
a kapcsolatot társaival, leendő párjával, a közösséggel és Istennel.
A
kapcsolat nélküli, vagy abban szegény ember egészsége is romlik, jobban ki van
téve minden fertőzésnek, rákos, daganatos folyamatoknak, szívgyengeségnek.
Fontos az együtt teremtés, az éneklés karban, a táncolás, a kézműves szép
alkotása, a hímzés, faragás, szövés. A művészetek életet teremtő,
közösséget formáló, nemzet sorsát alakító ismeretét és használatát a
kisiskolában kell már tanítani.
Andrásfalvy Bertalan Szinyei Merse Jenő 1943-ban
mondott szavaival zárta:
„Bizonyosra vehetjük, hogy törekvéseink megvalósulásával
közelebb jutunk a magyar lélek megtisztulásához, a magyarság teljes lelki,
szellemi, testi önmagára ébredéséhez.”
A kétnapos rendezvény mindvégig telt házas volt, számos
érdeklődő kísérte figyelemmel az előadásokat és hangversenyeket
Debrecentől Budapesten át Székesfehérvárig. Köszönet a nagyszerű
szervezésért Kertész Attilának, Vas Bencének, és minden pécsi kollégának.
*NAGY
ERNŐ karnagy, zenepedagógus. 1972-ben a pécsi Tanárképző
Főiskola magyar-ének szakán végzett, majd a Felsőfokú
Karvezető-képző Tanfolyamon diplomázott 1976-ban, magyarból pedig az
ELTE-n, 1978-ban. Karvezetést Tillai Auréltól és Párkai Istvántól tanult.
1972-től
a komlói Kun Béla Gimnáziumban tanára, ahol nőikart és vegyeskart
alapított, és megszervezte az „Osztályéneklési Verseny”-t, amely az intézmény
fennállásáig állandó hagyomány volt. Szabó Szabolcs kollégájával 1978-ban
megalapították a Komlói Pedagógus Kórust, valamint a pécsi Széchenyi István
Gimnázium és Szakközépiskolában 1980-ban vegyeskart és férfikart alapított,
valamint itt is meghonosította az osztályéneklési versenyt. Kórusaival
sikerrel szerepeltek hazai és nemzetközi kórusversenyeken, a helikoni diáknapokon
és az Éneklő Ifjúság rendezvényein. A pécsi Ciszterci Rend Nagy Lajos
Gimnáziumában 1979 – 2009-ig tanított, ahol – az osztályéneklési
verseny meghonosítása mellett – megalapította a Laudate
Kórust, mellyel az Éneklő Ifjúság versenyein, a helikoni rendezvényeken,
2006-ban a Kodály Zoltán Kórusversenyen, a „Tavaszi Kórus fesztivál”
rendezvényein, és a Rajeczky Benjamin Országos
Gregorián Éneklési Versenyen nagy sikerrel szerepeltek.
A Mecsek
Kórussal – melynek 14 évig állt az élén – emlékezetes sikereket ért el
Olaszországban, Svájcban, Franciaországban, Németországban, Finnországban,
Romániában, Szlovéniában, a budapesti kórusversenyeken. Maradandó emlék Bach:
h-moll mise, Verdi: Requiem és Daróci-Bárdos
Tamás-Szokolay Sándor: Temesvári mise megszólaltatása, mely utóbbi
magyarországi ősbemutató volt /1996-ban/. 1999-ben „felélesztette” a
Szeráfi Kórust, mellyel sikerrel szer epeltek
Olaszországban, Erdélyben, Magyarország számos városában, illetve a Mária Rádió
I. kórusversenyén.
Kitüntetései:
számtalan iskolai kitüntetés mellett /Nagy Lajos-arany emlékérem, Szent
Gellért-díj/ a Baranya megyei Közgyűlés művészeti díja /1994/,
Díszoklevél kiemelkedő művészeti munkáért a Pécs Baranyai Kórusok és
Zenekarok Szövetségétől /2001/, KÓTA-díj /2007/, Artisjus-díj /2007/,
Németh László-díj /2008/, Városháza Emlékérem /2009/, Kardos Pál Emléklap
/2011/, Kiemelkedő Művészeti munkáért kapott elismerés /2014/. Tagja
a Kórusok és Zenekarok Szövetsége Ifjúsági Bizottságának és a Magyar Kodály
Társaság elnökségének.
Forrás: