PETRŐCZI ÉVA*
Bernáth Aurél hegedűi
Dr. Székely
Györgynek, aki medicinával és muzsikával gyógyít
Bernáth Aurél Utak
Pannóniából c. könyvének (Szépirodalmi Könyvkiadó, 1960) borítóján a
szerző Riviéra c. alkotása (1926–1927), amely a Magyar Nemzeti Galériában
látható.
A második éve tartó, igazán „nemszeretem”
járványos idők egyik vigasza a szabad ég alatti vásárlást biztosító utcai
könyveskocsik kínálatának gazdagodása; érdekes módon nagyon gyakran zenei
témájú kiadványokkal. Bernáth Aurél 1895-ben született, többek között
Kossuth-díjjal megkoszorúzott festőművész, író és
művészettörténész Kor és pálya sorozatának
második kötetét, az Utak Pannóniából-t
éppen 52 éve, érettségim évében olvastam utoljára. A Nagybányán, Bécsben és
Berlinben tanult, sziporkázóan sokoldalú művész (és tudós!), a nagybányai
iskola egy időre az expresszionizmushoz és az absztrakthoz is kötődő,
majd az impresszionizmushoz visszatérő mester festői életművében
és írásaiban nagyon sok a zenei motívum. Bár ő maga a zongoramuzsika,
sőt, ifjú éveiben a olykor egyenesen a zongorázva-udvarlás világában volt
otthonos, képein mégis a hegedű válik valóságos vándormotívummá,
valószínűleg hangzásának varázslatos poézise miatt.
Bernáth
Aurél: Hegedű (1924)
(Kieselbach Galéria)
Hegedűs képei sorában az időrendben
első, s számomra a hozzá köthető, rendkívül erőteljes
önéletrajz-részletnek köszönhetően a legkedvesebb az itt látható, 1924-ben
festett Hegedű. Ez a melegbarna
árnyalatú, végtelen harmóniát, nyugalmat árasztó pasztellkép egy nyitott tokja
mellett pihenő hegedűt ábrázol. Méghozzá egy kimondottan rusztikus,
falusias parasztszoba környezetben. Az 1960-ban megjelent Utak Pannóniából (Szépirodalmi Könyvkiadó) szövegének legelején olvashatunk
arról, hogy nem Nagybányán, nem Bécsben és nem Berlinben, hanem egy meg nem
nevezett balatoni üdülőhelyen, egy novemberi éjszakán ragadta magával a rokonlátogatásra
érkezett művészt az az élmény, amelyből – sok évvel később – a Hegedű című kép megszületett: „Ekkor
váratlanul, messziről, alig hallhatóan egy vékonyka, támolygó
hegedűhang kúszik figyelmembe. Jól hallok? Nem, ez nem lehet. Éjfélre jár.
Ki van élő ezen a bolygón, ha ugyan laknak rajta? Ki van ébren ilyenkor?
Várok. Talán érzéki csalódás az egész? De nem! A hegedű szól. Még jobban
figyelek. Van-e melódiája? Mert ha van, az csak embertől jöhet. Van!
Gyötrötten, keservesen szól, de valami dallam mégiscsak kivehető.
Pár lépést teszek, mint akit a csoda vonz. A
sorompó mögé kerülök, s egyszerre, elég messze, kibontakozik a vasúti
őrház, melyet egy magas bokorcsoport takart el. Ablakából gyenge fény
szűrődik ki a sínekre. Mintha a hegedűszó is abból az irányból
jönne… Igen, a hegedűszó az őrházból jött. Mélyen fekvő ablaka
volt, kényelmesen beláttam a hivatali szobába. Csodálatos kép tárult elém, … A
vasúti őr egy asztal mellett ülve hegedült. Hivatali sapkában,
előrehajolva olvasta az asztalon fekvő gyűrött kis papírszeletről
a dal kottáját. Göcsörtös, munkás ujjai támolyogva, csúszkálva keresték a
melódiát.
Petróleumlámpa világította be a szobát.
Aranyos, sárga fény. A kályha rostélya mögött zsúfolt parázs izzott. Jobbra egy
támlás padra vetett kecskebundán pedig az őr kutyája aludt…A
hegedűjével küszködő vasutas jelkép lett számomra. Micsoda
kétségbeeséseken, meghasonlásokon mentem már keresztül! Nemcsak a
művészetben, az emberi lét értelmét keresve is. S ha már az öregkor
küszöbére érünk, úgyszólván az égről szeretnénk lehozni életünk értelmét,
ordítani szeretnénk az értelméért.
De csak bízni, csak hinni lehet benne. Én
mindig bíztam és hittem az élet értelmében. És aki ott a vasúti őrhelyen
hegedült, szintén biztat. Ha ő úgy érezte, hogy göcsörtös ujjaival keresnie
kell a dallamot, akkor szükség van a dallamra, még ha fagyos világűrben
röpülünk is. Mert a dal a bizakodás és az életben való hit jele.”
Ha rajtam múlna, akkor most, 2021 félelmekkel
teli és jeges novemberében ezeket a
sorokat ragasztanám ki minden szabad fal- és fakerítés felületére, minden
busz- és villamos, vagy éppen metrómegállóba. Hiszen minden sora a mi kegyetlen
itt és most-unkon próbál segíteni,
bezártságunkból kiutat találni. Jogosan merül fel a kérdés, hogy az egykori,
egy Munkácsy-kép mozgalmasságával vetekedő leíráshoz képest vajon miért
ennyire leegyszerűsített a Hegedű
című kép világa, amelyen csak a magát muzsikával vigasztaló, életre
keltő, névtelen vasúti őr pihenő
hangszere látható. Nagy valószínűséggel azért, mert „ő”, a melegbarna
hegedű a történések főszereplője, „aki” más irányt ad a
vacogtató novemberi este magányának. Ezt erősíti meg az Éjszaka lepkékkel sorozat első
darabja, az esti széltől duzzadó batisztfüggönynek köszönhetően lebegő
szépségű Csendélet hegedűvel (1929)
is, amelyről Bernáth Aurél két ízben vallott.
Bernáth Aurél: Éjszaka lepkékkel I.
(Csendélet hegedűvel) (1929)
(Kieselbach Galéria)
Először éppen az Utak Pannóniából 427. oldalán: „A hegedű léte jogát a kinti
éjszakával szemben most perli éppen.” Tizennégy évvel később, 1974-ben, Kisebb világok című könyvében pedig
ezt írja Bernáth, ugyanerről az alkotásáról: „A hegedű talán elmondja
majd, hogy mi idebent vidámak vagyunk, csak ami kint van, az már a borzalom, az
áttekinthetelen emberi világ, az a halál, ami az éjszakával csak álcázza
magát.”
E
nagyon költői, de baljós sorokhoz képest a jóval nagyobb hírű, Hegedűművésznő című,
bíborvörösben játszó, 1931-es keletkezésű portré határozottan modernebb, itt-ott
„kassákos”, de nyilvánvaló, vitathatatlan művészi értékei ellenére sokkal
kevésbé megszólító és bensőséges alkotás. (Legalábbis, az
én olvasatomban! P. É.) Valószínűleg ezért nem került be Bernáth Aurél, e
páratlanul sokoldalú művészünk önvallomásos életrajzi kötete szabadon
sokszorosítható reprodukciói közé. Jelen írásom lényege, ha úgy tetszik, szíve,
a Hegedű azonban, nagy örömömre,
igen.
Bernáth Aurél:
Hegedűművésznő (1931)
(irodalmiradio.hu)
Kívánom, hogy e csöndességében is muzsikáló
hangszer-ábrázolás, s a hozzá tartozó örökbecsű szöveg adjon örömet,
nyugalmat, távlatokat azoknak, akik a hegedűjáték kis- és nagy mesterei, s
azoknak ugyancsak, akik őket hallgatva hinni tudnak a jövőben, a
gyógyulásban, a dúlt hónapjaink élményeit elcsitítani képes harmóniában!
*Dr. habil Petrőczi Éva József
Attila-díjas költő, író, műfordító, irodalomtörténész, publicista, a
Károli Gáspár Református Egyetem nyugalmazott intézményvezetője.