„Mozart a
gépben” – Yuval Noah Harari: 21 lecke a 21. századra
(Animus, 2021)
A
digitalizáció az élet minden területén megjelent az utóbbi években, így többek
között a zene világában is teret hódított: számos platform segíti elő az
élő koncertközvetítést, együttzenélést, a szektor
különböző szereplői közötti kapcsolatépítést, applikációk támogatják
a zenetanulást, „robotkarmesterek” vezénylik esetenként a zenekarokat. A
mesterséges intelligencia zenében történő felhasználása az elmúlt években
szintén dinamikus növekedésnek indult. Megjelentek különböző
zeneszerző programok, amelyek milliók számára tették lehetővé, hogy
zeneszerzővé váljanak mindenféle előképzettség nélkül: csupán a
stílust, tempót és a hangulatot kell megadniuk, és a program pillanatok alatt
generál egy egyedi zeneművet. Némelyik alkalmazás és zenemű annyira
jól sikerült, hogy fogyasztói tesztek során a hallgatók (akár szakavatott
fülek) sem tudták megkülönböztetni, hogy melyik Bach és melyik a mesterséges
intelligencia szerzeménye. A mesterséges intelligencia akár olyan
zeneművek születését is elősegítheti, amelyek teljesen újszerű
hangzásvilággal rendelkeznek, vagy éppen személyre szabottak, és az éppen
aktuális érzéseinkre reflektálnak.
Egyesek
szerint a mesterséges intelligencia a művészet végét jelenti, mások
azonban az ebben rejlő lehetőségeket emelik ki. Gyakori félelem a
gépekkel, robotokkal szemben, hogy elveszik az emberek munkáját – vajon ez megtörténhet
a zene világában is? Előfordulhat, hogy akár érdekesebb vagy „jobb” zenét
készít egy alkalmazás, mint egy zeneszerző? „Nagyszerű
művészetet” fog ez a folyamat eredményezni, vagy a művészet ilyen
értelemben vett tömegesedése a minőség romlásához vagy elvesztéséhez
vezet? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Yuval Noah Harari 21 lecke a 21. századra című könyvének „Mozart a gépben” fejezetében.
A könyv az élet fontos területeire, korunk eseményeire fókuszáló, reflektáló,
válogatott leckék gyűjteménye. Ezek a leckék azonban nem adnak egyszerű,
egyértelmű válaszokat. Céljuk, hogy további gondolkodásra késztessék az
olvasót a világról, amelyben él. Mindez igaz az említett fejezetre is:
ahelyett, hogy egyértelmű válaszokat vagy követendő példákat
fogalmazna meg a mesterséges intelligencia alkalmazása kapcsán a zene
világában, sokkal inkább gondolatébresztő jelleggel ismerteti a
jelenséget.
Ahogyan
az író fogalmaz, a rutinfeladatok esetében elkerülhetetlen az automatizáció. A rutinfeladatokat jellemzően sokkal
költséghatékonyabb módon, kevesebb hibával, jobb minőségben tudja egy
robot ellátni. Más a helyzet azonban azon feladatok esetében, ahol előre
nem látható eseményekre kell reagálni, és számos képességet kell együttesen
alkalmazni. Harari az orvos és ápoló példáján
keresztül illusztrálja gondolatait: véleménye szerint előbb lesz
mesterséges intelligencián alapuló „háziorvosunk”, mint „ápolórobotunk”, mert
az orvosi adatok elemzését és az ez alapján történő diagnózis
felállításának feladatát egy gép sokkal könnyebben elvégzi, mint az ápoláshoz
kapcsolódó feladatokat (például egy kötés kicserélése), amelyek motoros és
érzelmi képességeket is jobban igényelnek.
Az
automatizálás kapcsán a kreativitás is további gátat jelent – azonban az író
felhívja az olvasó figyelmét, hogy mindezen gátak ellenére egyetlen munkahely
sem lehet biztonságban az automatizálás kapcsán hosszú
távon, még a művészet sem feltétlenül. A művészet kapcsán
természetesen az emberi érzésekre asszociálunk, és azt gondoljuk, hogy a
művészet célja, hogy érzéseket keltsen bennünk. Elsőre a legtöbben
azt gondolnánk, hogy ez nem egy mechanikus folyamat, amelyet különböző
algoritmusokkal le lehetne írni. Azonban az író felteszi a kérdést: biztos,
hogy ez így van? Mi történik, ha különböző algoritmusok képesek lesznek
jobban megérteni és befolyásolni az emberi érzelmeket, mint a legnagyobb
művészek? Lehet, hogy így a mesterséges intelligencia válik korunk
Shakespeare-évé vagy Mozart-jává? Az érzelmek
biokémiai folyamatok eredményei, így egy tanuló algoritmus a biometrikus adataink elemzése alapján meghatározhatja
személyiségtípusunkat, aktuális hangulatunkat, és akár azt is kiszámolhatja,
hogy milyen hatást fog az adott egyénre gyakorolni egy „zenemű” vagy akár
csak egy hang vagy hangsor is.
Harari azzal támasztja alá érvelését, hogy
a zene esetében az input és az output is felírható matematikailag: az inputok
hanghullámok, míg az outputok elektrokémiai mintázatok, így pedig könnyen
elemezhetőek. Akár néhány évtizeden belül képes lehet egy tanuló
algoritmus rengeteg ilyen mintázatot végigelemezve képes lehet megjósolni, hogy
egy adott input milyen outputot fog kiváltani bennünk. Az író példájával élve,
ha összeveszünk a párunkkal, egy ilyen algoritmus felismerheti feldúltságunkat,
és az alapján, amit rólunk, illetve általánosan az emberi lélekről tud,
olyan dalokat játszhat le, amelyek illenek hangulatunkhoz, majd pedig – ha már
kellően átéltük bánatunkat – lejátszhatja azt a dalt, amely felvidít
bennünket. Ez a kombináció természetesen egyénenként különbözik: ugyanezen dalok
sora egy másik, hasonló állapotban lévő embernél nem feltétlenül ér célba.
Felvetődik a kérdés, hogy hogyan fogunk így új zenei stílusokat
megismerni, és a véletlenszerűség öröme így eltűnik. Azonban ez is
könnyen megoldható: beállítható, hogy a választások adott százaléka teljesen
véletlenszerű legyen, idővel pedig akár az algoritmus is
„megtanulhatja” a kívánatos szint meghatározását egyénenként.
További
kérdés, hogy mi alapján jelöli ki az érzelmi célt az algoritmus. Egy
veszekedést követően segítsen minket abban, hogy szomorúságunkban még
jobban elmerülhessünk (hiszen esetenként ez is jól eshet), vagy inkább a
felvidításunkra törekedjen? Az egyik megoldás, hogy a felhasználó „utasíthatja”
az algoritmust, megadva, hogy éppen mi a célja a zenehallgatással. Azonban akár
az is megoldható, hogy a pszichológusokra és a pszichológiai kutatások
eredményeire hagyatkozva „döntsön” az algoritmus arról, hogy mi lesz nekünk a
legjobb. Ezt továbbgondolva akár az algoritmus elkezdhet játszani a dalokkal,
és némi igazításokkal, változtatásokkal az éppen aktuális hangulatunkhoz
igazíthatja azokat. Hosszabb távon akár az algoritmusok saját „szerzeményeket”
is készíthetnek személyre szabottan, biometrikus
adatainkat felhasználva. Születhet így olyan „zenemű”, amely akár egyedül
csak nekünk tetszik a világon. Ennek realitását jól mutatja, hogy – ahogyan
korábbi cikkünkben (A mesterséges intelligencia
megjelenése a zenei szektorban, ZeneKar, 28. évfolyam,
3. szám) kifejtettük - már
jelenleg is elérhető olyan szoftver a piacon, amely kifejezetten ezt a
működési elvet követi: személyre szabott, a hallgató éppen aktuális
hangulatához, lelkiállapotához illeszkedő lejátszási listákat, zenéket
generál. Az is látszik azonban, hogy még van tér a fejlődésre: számos
felhasználói úgy érzi, hogy nem kap sokkal többet ettől az alkalmazástól
az ingyenesen elérhető, stresszoldó lejátszási listákhoz képest.
A
személyre szabott „alkotások” kapcsán felvetődhet további kételyként, hogy
ezek nyilvánvalóan nem tudnak olyan népszerűségre szert tenni, úgy
elterjedni, mint az olyan slágerek, amelyekért milliók rajonganak. A
mesterséges intelligencia számára azonban ez sem jelent problémát: rengeteg biometrikus adatot begyűjtve az algoritmus még inkább
alkalmas lehet világslágerek készítésére, mint személyre szabott „művek”
alkotására. Könnyedén meg fogja tudni határozni, hogy „mit kell tennie” ahhoz,
hogy mindenki a táncparketten teremjen egy pillanat alatt. Ahogyan Harari fogalmaz, legfeljebb néhány zeneszerző veheti
fel a versenyt egy ilyen algoritmussal, mert „egyikük sem fogja hozzá hasonló
mértékben megérteni a fő hangszert, amelyen játszik: az ember biokémiai
rendszerét”.
„Nagyszerű
művészet lesz-e mindennek az eredménye?” – veti fel a kérdést az író. Amennyiben
a cél a befogadó igényeinek minél jobb kielégítése, akkor a válasz: igen, van
erre esély. Ahhoz, hogy a piacon érvényesülni tudjon a mesterséges
intelligencia számos „hús-vér” zeneszerzővel szemben, „nem kell mindjárt
Csajkovszkijon túltennie” – konkludál a szerző.
A
cikk szerzői:
Szedmák Borbála kutató a Budapesti
Corvinus Egyetemen. Közel húsz éve foglalkozik klasszikus zenéléssel, fő
kutatási területe a kultúramenedzsment. (borbala.szedmak@uni-corvinus.hu)
Dr.
Szabó Zs. Roland digitális transzformációs,
üzletimodell-innovációs és változásvezetési szakértő, egyetemi docens a
Széchenyi István Egyetemen. (roland.szabo@sze.hu)