TELEKI MIKLÓS[1]
„Az orgona virága - az orgona világa”
Cikksorozat orgonás ügyekben
A kecskeméti „konzi”
nagytermében áll hazánk egyik legszebb orgonája, a drezdai Jehmlich
cég műve
(Fotó: Lehotka László)
1. Kókler és szakember
Az
orgona egy módfelett költséges hangszer, mindig is az volt. Drága anyagokból
építik, tervezése, elkészítése nagy tudást, évszázadok átörökített
tapasztalatát és rengeteg, magas színvonalú munkát igényel. Rögtön szeretném
leszögezni, hogy most a hagyományos, sípos orgonákról írok, nem a digitális
hangszerekről - azokról majd egy másik alkalommal.
Alapvetően
templomi hangszerként tekintünk rá, bár sokszor előfordul
hangversenytermekben, zenei intézményekben
szalonokban, sőt, magánházakban is. Általában az is elmondható, hogy a templom,
vagy világi intézmény egyik legértékesebb berendezési tárgya. Az építtető
közösségtől, gyülekezettől, településtől mindig is nagy
áldozatot követelt a beszerzése, utána viszont szerencsés esetben egy jól
megtervezett és megépített, megbecsült, karbantartott orgona akár több száz
évig is szolgál.
Ma
Magyarországon szám szerint 4000 körüli orgonaparkjából sok az eredetileg is
gyenge hangszer, és bőven van rossz állapotú, felújításra szoruló példány.
Ahhoz, hogy egy orgona sokáig, jól működhessen, megfelelő
törődést kellene kapnia. Normál esetben, megfelelő hozzáállás esetén
évente egyszer egy kis karbantartást, apró beállításokkal, hangolással, 10
évente pedig egy nagy szervízt, teljes tisztítást, szabályozást kellene az
orgonákon végrehajtani. Hazánkban ez többnyire nem történik meg, aztán
előbb-utóbb jön a baj, vagyis a durva, halmozottan jelentkező hibák.
A
nem megfelelő tájékozottság, néha az igénytelenség és a nem eléggé
erős, vagy inkább alig létező szabályrendszer pedig a kontárok
valóságos keltetője. Az orgonát, amely egy rendkívül összetett szerkezet,
kevesen ismerik alaposan. Amikor egy közösség vezetése szeretné a sokszor
végletekig elhanyagolt hangszerét rendbe rakatni, vagy esetleg újat építtetni,
sokszor azt sem tudják, kihez, hová forduljanak. Ilyenkor óriási a veszélye,
hogy felbukkan a kontár, mert vagy el sem jutnak szakemberig, vagy annyival
aláígér a szakembernek, hogy a megrendelő enged a kísértésnek. Itt már
sejtheti az Olvasó, hogy mi következik: a kókler, a kontár a tudatlanok magabiztosságával
és gátlástalanságával szörnyűségeket művel, a problémákat nem oldja
meg tartósan, vagy az eredeti problémánál nagyságrendekkel nagyobbakat hagy
maga után. El lehet képzelni, milyen anyagi és szellemi károkat jelenthet
mindez, egy értékes, akár műemlék orgona esetében! Hány ilyet láttam
életemben!
És
hihetetlen, de Magyarországon még új orgonát is építhet szakképzetlen, hiányos
tudású ember! Az eredmény ilyenkor törvényszerűen egy értéktelen rom,
amely a befektetett pénzösszeg nagysága miatt évtizedekre ott marad a helyén.
Kétségbeejtő
helyzeteket lehet teremteni egy elrontott, elcsalt, vagy egyszerűen csak
nem jól kivitelezett orgona projekttel, ugyanis egy közösség, gyülekezet,
oktatási, vagy művelődési intézmény és az esetleg hozzá kapcsolódó
támogatói kör egyszer szívesen
áldoz egy szép célra. Ha visszaélnek az adakozó kedvvel, rosszul, vagy nem
becsületesen kerül felhasználásra sokak nagylelkű adománya, nagyon könnyen
elvész a bizalom, mégpedig hosszú időre, akár évtizedekre. Miután a kóklerek
többnyire számla nélkül dolgoznak, nem lehet megfogni őket, mert a
feketemunka miatt ludas a megrendelő is, és nem mer feljelentést tenni,
inkább hallgat.
Egyik
saját élményemet a témával kapcsolatban megosztanám az Olvasóval. Harmincas
éveimben felkértek egy falu szép templomának kitűnő, 1800-as
évekből való orgonája felújításának szakértői feladataira, miután a
közelben egy hasonló, igen sikeres projekt valósult meg közreműködésemmel.
Annak ellenére nem volt semmi nagy baja az orgonának, hogy az építése óta
eltelt, bő száz évben alig kapott karbantartást. Javaslatot tettem az
egyházközségnek, hogy a munkára kérjenek be ajánlatot három ismert, jeles
orgonaépítőtől, majd döntsön a közösség vezetősége a nyertes
cégről. Az elvégzendő munkákat eléggé pontosan körülírtam, az orgonát
meg is tekintették az orgonaépítők, az ajánlatok pedig be is érkeztek
annak rendje-módja szerint. A cégek ajánlatának eltérése a teljes ár 15%-án
belül volt, az egyházközség számláján pedig rendelkezésre állt a szükséges
pénzösszeg. Örömmel vártam, hogy kit választanak, mert bármelyik megoldással
jól jártak volna. Pár nap múlva szólt egy helyi barátom, hogy úgy hallja,
bontják az orgonát. Azonnal autóba ültem és a helyszínre siettem. Mire
odaértem, már egyetlen síp sem volt az orgonában. Mint kiderült, megjelent egy
kontár, előadta a lelkésznek, hogy az orgonaépítők csak a pénzre
utaznak, de ő majd harmadáért elvégzi ugyanazt a munkát. Sajnos meg tudta
győzni az egyházközség vezetőjét és villámgyorsan, egy nap alatt
kiszedte és elszállította az összes sípot, nehogy néhány jól irányzott
mondattal ki lehessen védeni az akcióját. Azóta sem tudom, milyen károkat
okozott az illető, melyik sípsorok cserélődtek ki esetleg kevésbé
értékesre, mert ezek után nem kívántam részt venni az ügyben.
Szerintem
régen ideje lett volna mindegyik magyarországi egyházban kemény döntéseket
meghozni. Az orgonákban elvégzendő projektek esetén néhány alapvető
szabályt betartva jelentősen, szinte a nullára lehetne csökkenteni a
kockázatokat. A munkára kiválasztott személynek
1.
Legyen szakvégzettsége
(orgonaépítő, vagy orgonaépítő mester)
2.
Legyen megtekinthető,
meggyőző szintű műhelye.
3.
Legyen számlaképes.
4.
Legyenek megfelelő,
ellenőrizhető, megbízható referenciái.
Ezekkel
az egyszerű feltételekkel pillanatok alatt ki lehetne szűrni a
kóklerek túlnyomó többségét. Véleményem szerint az egyházak vezetésének
rendelkeznie kellene egy független (tényleg független, tehát nem valamelyik cég
ügynökeként működő) szakértői körrel is, akiknek a véleményét
kötelező jelleggel ki kellene kérni az orgonákat érintő munkáknál,
pont azért, hogy a kontárkodásokat és becstelenségeket ki lehessen küszöbölni.
A világi, például oktatási intézmények talán valamivel védettebbek, jobban szem
előtt vannak.
Hazánkban
az orgonaépítőknek egy jelentősebb tömörülése van, a Magyar
Orgonaépítők Társasága (MOT). Sajnos a Társaság honlappal nem rendelkezik
(eddig még legalábbis). Vezetője Paulus Frigyes
ezüstkoszorús orgonaépítő mester. Tagjainak névsora, elérhetőséggel
(Békés Balázs orgonaépítő mester szíves közlése alapján):
Cég neve |
Képviselő |
Cím |
Email |
Apertum kft. |
Pour László |
1126 Budapest,
|
|
BKM Orgonaüzem
Kft. |
Békés Balázs |
2120 Dunakeszi
|
|
Paulus
Orgonaépítő |
Paulus Frigyes |
2040 Budaörs |
|
Portativ Bt. |
Takács Péter |
9090
Pannonhalma Cseidervölgy 18/a. |
|
Soproni Orgonaépítő-Javító és Értékesítő Kkt. |
Szarka György |
9400 Sopron |
|
Varga
Orgonaépítő Kft. |
Varga László |
2335 Taksony |
|
Vági Kft. |
Vági Gyula |
1083 Budapest |
Nem
tagja a Társaságnak, de mindenképpen meg kell említenem a Pécsi
Orgonaépítő Manufaktúrát, amely jelenleg hazánk legnagyobb
orgonaépítő cége. Vezetője Budavári Attila orgonaépítő mester.
Elérhetőségeik a honlapjukon megtalálhatók: https://www.pomorgona.hu/hu.
Természetesen
vannak még Magyarországon orgonaépítők, de ennek az írásnak nem feladata
az összes orgonaépítő felsorolása.
Az
orgona szakértői tevékenységről egy következő cikkben kívánok
írni. Elöljáróban annyit, hogy tudtommal törvényileg csak a műemlék
orgonákkal kapcsolatos szakértői tevékenység szabályozott, mégpedig a
következő, műemlék védelemmel kapcsolatos kormányrendeletben: „A műemlék védelemmel kapcsolatos 439/2013. (XI. 20.) Kormány rendelet a régészeti örökséggel és a műemléki
értékkel kapcsolatos szakértői tevékenységről.” https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300439.kor
Mindenesetre
elvárható, hogy az orgonák körül csak olyan személy végezhessen szakértői
tevékenységet, akinek vagy orgonaépítői végzettsége, vagy
orgonaművészi, vagy orgonatanári diplomája van, továbbá rendelkezik a
hangszer ehhez szükséges, alaposabb ismeretével és utoljára, de nem utolsósorban
eleget akar és tud tenni a szükséges etikai követelményeknek.
Magyarországon
hivatalos orgona szakértői diplomát, oklevelet nem lehet szerezni. Itt még
egyszer hangsúlyozom, a műemlék orgonák szakértői területe
kormányrendeletben szabályozott, de a többi orgonáé nem! Hogy milyennek kellene
lennie egy hangszer szakértői tevékenység etikai hátterének, hol és hogyan
tud segíteni egy orgonaszakértő, megint csak egy későbbi írásban
részletezném.
Soraimmal
végső soron szeretnék hozzájárulni, hogy hazánkban kevesebb legyen a sikertelen,
avagy tisztátalan orgona projekt, illetve ezzel párhuzamosan egyre több jó
hangszer álljon a közösségek rendelkezésére.