TILLAI AURÉL
KÖSZÖNTÉSE
I.
NAGY ERNŐ
Tillai Aurél szerzői estje
2021.
november 20-án tartották telt házas közönség előtt a Pécs Kertvárosi
Református Templomban Tillai Aurél Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, érdemes
művész, Professor Emeritus karnagy és zeneszerző születésnapi
koncertjét, amelyen a 91 éves mester szerzeményei hangzottak el.
Tillai
Aurél több nemzedék tanára, Pécs város kulturális életének több évtizede meghatározó
személyisége.
Ünnepeltünk
1930-ban született Pécsett. 1952-től tanított a Pécsi Tanárképző
Főiskolán, majd annak jogutódján, a Pécsi Tudományegyetemen, ma is aktív,
Professor Emeritus. Énekkaraival, a Mecsek Kórussal, a Pécsi Egyetemi Kórussal,
a Pécsi Kamarakórussal – 63 éve – számtalan díjat sikerült megszereznie.
A
hangversenyt a református templom házigazda lelkésze nyitotta meg, illő
szentírási idézettel.
A
koncerten Tillai Aurél tanítványai, kórustagjai vezényeltek, akik végig kísérték
a mester utóbbi évtizedeinek munkáját, konferált Szászi János, a Magyar Rádió
Pécsi Stúdiójának korábbi bemondója.
Először
a Siklósi Tenkes Kórus énekelt, Kunváriné Okos Ilona
vezényletével. Műsorukban elhangzottak a Cantate
Domino II. és a Viva la musica című művek – ez utóbbi a II. Pécsi Europa Cantatra készült –
kiegyenlített, átélt előadásban.
Tillai
Aurél elsősorban kórusművek kiváló zeneszerzője, ezért is hatott
meglepetés erejével, hogy ősbemutatóként elhangzott a koncerten Ouverture trombitára és orgonára Solymosi Péter
trombitaművész és Dr. Balatoni Sándor előadásában, a közönség nagy
örömére.
A
Vocapella női kamarakórus Madárszerelem
/Blake-Babits M: ford./, Őszi dal /Weöres S./ – szólót énekelt Mészáros
Flóra és a Fons amoris –,
/a Stabat Materből/ című műveket szólaltatta meg Novák-Szabó Lívia vezényletével mindvégig tiszta,
meggyőző előadásban. Ez utóbbi mű a 18. pécsi Nemzetközi
Kamarakórus Fesztivál kötelező száma volt.
Ezt
követően dr. Kutnyánszky Csabának, a Liszt Ferenc
Zeneművészeti Egyetem rektor-helyettesének köszöntő szavait[1]
olvasta fel Szászi János.
Tisztelt Tanár Úr,
Kedves Barátaim!
… „Egy születésnap mindig
elsősorban teljesen bizalmas, családi ünnep. Talán nem is volna szabad
idegeneknek tudnia róla, hisz csak megbontják meghittségét.” E sorokat Szőnyi Erzsébet írta
köszöntőjében több mint hetven évvel ezelőtt, 1947-ben, az akkor
hatvanöt éves Kodály Zoltánnak. Ahogy 1947-ben Kodály tanítványai, úgy mi is
azért vagyunk itt ma, hogy illő tisztelettel megtörjük az ünnep
meghittségét, és énekszóval köszöntsük a néhány nap múlva 91 esztendős
Tillai Aurélt……
Művészi jelenléte a Nevelők Háza Kamarakórusa élén egyfajta
mediterrán fuvallatként hatott a hazai kóruséletben, amelyből örömmel
szippantunk magunk is. Azon kevesek közé tartozik, akinek máig érvényes és
hiteles mondanivalója van Kodályról, Bárdosról, a reneszánsz és romantikus szerzőkről…”[2]
Kedves Tanár Úr! Isten éltessen
és tartson meg jó egészségben, tettvágyban, szeretetben!”
Kertész
Attila, a Magyar Kodály Társaság elnöke mondott köszöntőt, és
díszoklevelet adott át az ünnepeltnek.
A
hangverseny a Mecsek Kórus műsorával folytatódott. Tillai Aurél második
karnagya volt a Mecsek Kórusnak, őt követte nagy Ernő, majd Kertész
Attila. Most pedig már a „szellemi unoka”, dr. Balatoni Sándor vezeti
őket, akinek útját a szintén tanítvány, dr. Lakner Tamás egyengette.
Műsorukban elhangzott a „Mohácsi nóták”,
amelyet a szerző a Mohácsi Bartók Kórusnak és akkori kanagyának, Hoppál Péternek írt. Ezt követte a 105. genfi zsoltár,
„Adjatok hálát az Istennek”, a református egyház egyik kedves éneke. A zsoltár
szövegét Szenczi Molnár ültette át magyar nyelvre. Az énekkar nagy átéléssel,
kiváló tempókkal és dinamikával adta elő műsorát.
A
koncert második felét a Pécsi Leőwey Klára
Női Kar nyitotta. A kórust Szabó
Szabolcs alapította egykori tanítványaiból, akik középiskolai tanulmányaik
befejezése után sem akarták abbahagyni a kóruséneklést.
Műsorukban elhangzott az Áprily Lajos
versére komponált Tavaszodik, amely egykor Ivasivka
Mátyás tanár úr gimnazistái számára készült; ezt követte az egyik kamarakórus
fesztiválra komponált Ave Maria; végül az Iltalaulu, a finnek esti dala: „Óh
terjeszd ki Jézusom, oltalmazó szárnyad.”
A dr. Szabó Szabolcs által irányított
női kar átélt éneklésével, tiszta intonációjával örvendeztette meg a
közönséget.
Az ünnepi hangverseny utolsó fellépő
együttese a Pécsi Kamarakórus volt, amelyet Tillai Aurél és a nemrég elhunyt
Dobos László alapított, és immár 63 éve működik.
A kórus műsorában először a
Dunántúli népdalok c. népdalfeldolgozás hangzott el. Ezt a darabot a
szerző a Pécsi Egyetemi Kórusnak írta, amikor még annak volt a karnagya.
Vezényelt Mészáros Flóra, aki egy éve végzett a művészeti karon. Szólót
énekelt Komáromi Aliz, Kopjár Anikó, és Sárfy Mária. Zongorán közreműködött Körtesi András.
Ezt követte a Kölcsey Ferenc versére írt
Zrínyi második éneke, amelyet Szigetváron mutattak be. Vezényelt Halmi Gábor, a
Koch Valéria Iskolaközpont tanára.
Tillai Aurél kórusműveinek megírása
során gyakran nyúlt magyar költők verseihez. A Magányban talán a
szerző legjelentősebb darabja a Weöres Sándor versek megzenésítései
közül. Vezényelt az ugyancsak tavaly végzett Nagy Judit.
A hangverseny záró számaként egy-egy német,
magyar, francia és angol karácsonyi ének feldolgozása hangzott el Venite adoremus Dominum /gyertek, imádjuk az Urat/ címmel. Vezényelt Tillai
Attila, aki utolsó gimnáziumi évében lett édesapja kórusának a tagja. Szólót
énekelt Komáromi Aliz, zongorán kísért Körtesi
András.
Valamennyi mű a szerző
elgondolásaihoz méltóan szólalt meg nagyszerű tempókban és kiváló
szólókkal.
A kórus kérésére csendült fel ezután
–meglepetéséként-egy festmény ihlette Tillai-mű, amely a Csontváry képek
nyugat-európai körútja előtt felkérésre született egy Bényei József
versre. Ez a múzeumban őrzött festmény a Kocsizás újholdnál Athénban.
Zongorán közreműködött Körtesi András, vezényelt
Tillai Aurél Liszt Ferenc-és Kossuth-díjas érdemes művész. Az
előadást szűnni nem akaró vastapssal köszönte meg a publikum.
A hangverseny zárásaként a Cantate Domino másik változata
szólalt meg a Mecsek Kórus és a Pécsi Kamarakórus előadásában. Trombitán
közreműködött Solymosi Péter, vezényelt: dr. Hoppál
Péter, egykori tanítvány és kórustag – méltó keretet adva ennek a jól
felépített sokszínű hangversenynek.
II.
DR. KUTNYÁNSZKY CSABA LAUDÁCIÓJA
Elhangzott
2021. november 20-án az ünnepelt 91. születésnapján
a Pécs-Kertvárosi
Református templomban
Tisztelt Tanár Úr, Kedves Barátaim!
A mai este főszereplője és ünnepeltje a
Liszt Ferenc-díjas, valamint Kossuth-díjjal kitüntetett érdemes művész,
karnagy, zeneszerző, professzor emeritus, Pécs díszpolgára, az általam
ismert „legtükébb tüke”,
Tillai Aurél tanár úr.
Engedjék meg, hogy mondandómat egy idézettel kezdjem.
„Egy születésnap mindig elsősorban teljesen bizalmas, családi ünnep. Talán
nem is volna szabad idegeneknek tudnia róla, hisz csak megbontják
meghittségét.” E sorokat Szőnyi Erzsébet írta köszöntőjében több mint
hetven évvel ezelőtt, 1947-ben, az akkor hatvanöt éves Kodály Zoltánnak.
Ahogy 1947-ben Kodály tanítványai, úgy mi is azért vagyunk itt ma, hogy
illő tisztelettel megtörjük az ünnep meghittségét, és énekszóval
köszöntsük a néhány nap múlva 91 esztendős Tillai Aurélt!
Tillai
Aurél és Kodály Zoltán
(evangelikus.hu)
Karnagyi pályafutása megdönt minden, az
életkorra vonatkozó közhelyes állítást. A kor az esetében nem állapot, hanem az
életpálya során kivívott érdem. Nem csupán azért, mert a három kórusát, a Pécsi
Egyetemi Kórust, a Mecsek Kórust, és a Pécsi Kamarakórust összesen mintegy 150
évig vezette, hanem azért is, mert a kórusai élén megszerzett nemzetközi díjak
és versenygyőzelmek száma és rangja tiszteletet parancsoló.
Pillanatképek Tillai
Aurél köszöntéséről Pécs-Kertvárosi
Református templomban
Művészi jelenléte a Nevelők
Háza Kamarakórusa élén egyfajta mediterrán fuvallatként hatott a hazai
kóruséletben, melyből örömmel szippantottunk magunk is. Azon kevesek közé
tartozik, akinek máig érvényes és hiteles mondanivalója van Kodályról,
Bárdosról, a reneszánsz és romantikus szerzőkről.
Azok a lemezek, melyeket együtteseivel
felvett, rendkívül értékes hangzó dokumentumok, sokunk polcain kiemelt helyen
állnak. Ez a laudáció korlátozottan ad
lehetőséget a lemezek méltatására, ezért legyen szabad csak néhányat
kiemelnem. A Nevelők Háza Kamarakórusával készített I vaghi fiori című,
olasz madrigálokat tartalmazó album még ma – a régizene-kutatások mindennapossá
válásakor is – stílushűnek számítanak. Tillai
Aurélnak a provanszál énekmondókéhoz hasonlatos humán énjéből fakadó,
ösztönösen szövegcentrikus formálása teszi különösen
értékessé azt. Az Egyetemi Kórussal készített Bartók egyneműkari lemezével
pedig egy szűk elitbe lépett be, hiszen addig csak kevesen vették lemezre
a teljes Bartók-sorozatot. A franciaországi Kodály-lemez talán a legcsillogóbb
kincs mind közül, ám ne feledjük, hogy a 35 évvel
ezelőtt, 1986-ban, szintén Franciaországban lemezre vett Bárdos-antológia
legalább annyira az etalon-kategóriába tartozik. Ez a lemez magán viseli a
szerző keze nyomát is, hiszen Bárdos Lajos többször járt Pécsett a
kamarakórus próbáin. Fájó, hogy a szerző már nem hallhatta, és az is, hogy
Magyarországon nem került kereskedelmi forgalomba, így a hazai zenei közélet
résztvevőihez is csak alig juthatott el ez a kiváló CD.
Sokunk örömére mindig volt, aki biztatta
arra, hogy komponáljon. Fiatalkori művei Kodály érdeklődését is
felkeltették. Az egyneműkari és vegyeskari
műveit tartalmazó kötetek, vagy a Fons
amoris című egyházzenei gyűjtemény
jól
mutatják, hogy bár hangszeres
műveket is alkotott, azért a kórushangzás az, mely
igazán ihlető forrást
jelent számára. Műveinek gyökérzete mélyen és elágazóan nyúlik az európai
zenetörténetbe, de tápanyagot szív fel a XX. század irodalmából is, – és
szállít az immár 90 éves termő fába. A reneszánsz vokális kompozíciók, a
romantikus szerzők és Kodály kórusművészetének vállalt öröksége, a
XIX-XX. század fordulójának új irányzatai és a XX.
század legkülönbözőbb zenei impulzusai járulnak hozzá ahhoz az egyéni
hanghoz, amely Tillai Aurél műveit jellemzi. Orbán Györgyöt kérdezték
műveiről 1997-ben, válasza pedig Tillai tanár úr ars poeticája
is lehetne: „A hagyománytól való elrugaszkodást
gravitációs nonszensznek tartom” – mondta akkor. A tanár úr
műhelyéből kikerült és végül az általa a nyilvánosság elé engedett
kompozíciók minden bizonnyal erős önkontroll mellett véglegesedtek, azok
magas mesterségbeli tudásról árulkodnak.
Tillai Aurél tanár úr tanítása sokunkat
egész életünkben elkísér, a Tillai-iskola nélkül ma nem azok lennénk, akik
vagyunk. Nem csupán azért, mert értő módon kalauzolt bennünket azon
különleges úton, mely a karnaggyá válás felé vezetett, hanem azért is, mert a
legfontosabbat tanította: a ZENÉT – formálást és élő muzsikálást. Tanított
karvezetés órán, kóruspróbán, a világ jelentősebb kórusszínpadain, – Spittalban, Debrecenben, Rómában, Arezzóban,
Tours-ban – és mindannyiunk örömére tanít ma is. Rá
igaz az a régi mondás, miszerint az igazi mesterek nem csupán tanítványokat
nevelnek, hanem újra csak mestereket – álljanak ők akár egy kis iskolai
kórus élén, vagy egyetemi katedrán. Ahogy egy interjúkötetben fogalmazott:
„Nekem az a kötelességem, hogy a tanítványaimat arra neveljem, hogy örömöt
leljenek a karéneklésben és adjanak valamit azoknak, akik ott énekelnek.” Nagy
öröm számunkra, hogy máig kitart hitvallása mellett.
Végezetül engedjenek meg néhány személyes gondolatot
is. Lássuk be, Tillai tanár úr némileg elsietett módon töltötte be a 90.
életévét. Én 35 évvel ezelőtt, 1986 őszén kezdtem meg a
tanulmányaimat, amikor Tanár úr még egy piros bogárhátúval járt be tanítani az
Állomás utcából. Akkor nagyjából ő volt annyi idős, mint most én,
visszatekintve ezért is mosolygok azon, hogy a felsőbb évesek már akkor
úgy hívták a háta mögött, „az öreg” … Mondták ezt a
még szárny-nélküli, de diák-módon kinyilatkoztató hangon, melyben azért mindig
ott volt a ki nem mondott megbecsülés. De magunk közt gyakran hangzott el a
szeretetteljesebb „mester” név is, néha összekacsintva a szóvégi „r”-et azért kicsit raccsolva ejtve.
Ha most leütnék a zongorán egy C-dúr akkordot, biztos vagyok benne, hogy a
jelen lévő volt tanítványok gond nélkül elénekelnék a hajdani
főiskolai kórus négy szólamra harmonizált köszönését is… Az első
kórusműre is emlékszem, melyet a főiskolai kórussal tanulni kezdtünk:
Hassler: Nun fanget
an (ráillesztett magyar szöveggel: Ünnepre jöttünk) szinte rímel a mai
köszöntésre! Tillai tanár úr egy új ablakot nyitott számunkra a világra. Az,
hogy a vokális zenével, az emberi énekhanggal meddig lehet eljutni igazán,
Tillai tanár úrnál volt megtapasztalható.
Azt hiszem, egy születésnapra nem illik üres kézzel
érkezni, én is szeretnék valamit – ha csak virtuálisan is – átnyújtani. A
korábban általam említett, 35 évvel ezelőtt Franciaországban készült
kiváló Bárdos-lemez sajnálatos módon nem volt megvásárolható Magyarországon.
Nemzetközi kapcsolatok, szakértők, barátok közreműködése révén – akik
közül most csak Vincze Csillát, a Civil Közösségek Háza igazgatóját szeretném
kiemelni, – örömmel jelenthetem be, hogy a Tillai tanár úr által vezényelt
lemez néhány hónapon belül, három és fél évtized késéssel,
Bárdos Lajos halálának 35. évfordulóján elérhetővé válik Magyarországon.
Kedves Tanár Úr! Isten éltessen és tartson meg jó
egészségben, tettvágyban, szeretetben!
Válogatás Tillai
Aurél és a Pécsi Kamarakórus felvételeiből
Pange lingua (4:14)
(Kodály Zoltán, 1929)
Adventi ének Veni, veni,
Emmanuel (3:51)
(Kodály Zoltán)
50. genfi
zsoltár Psaume 50, dit de Genčve (6:19)
(Kodály Zoltán, 1948)
Tűz-szivárvány, Arc en ciel
incandescent (5:22)
(Bárdos Lajos-Nagy
László, 1962)
Libera me (4:00)
(Bárdos Lajos, 1933)
Jézus és a kufárok Jésus
et les marchands du Temple (5:45)
(Kodály
Zoltán, 1934)
Sík Sándor Te Deuma Te Deum de Sík Sándor (4:15)
(Kodály Zoltán, 1961)
Az nem lehet, se peut-il (4:04)
Bárdos
Lajos-Arany János: Magányban, 1955)
Túrót eszik a cigány Le Tzigane mange du fromage blanc (2:09)
(Kodály Zoltán, 1925)
Tábortűznél, Prčs du feu
de camp (1:43)
(Bárdos Lajos-dr. Márkus
Miklós, 1921)
Karácsonyi bölcsődal, Berceuse
de Noël (2:12)
(Bárdos Lajos-Dienes
Valéria, 1960)
Régi táncdal, Vieil air de danse (2:30)
(Bárdos Lajos-Vargha Károly,
1951)