A nemzet egysége nem határ kérdése
„Mind magyarok vagyunk!” – Egység a
sokféleségben címmel
egész napos konferenciáját tartott a határon túli magyar művészetről
az MMA Művészetelméleti Tagozata. A tagozat szándéka, hogy a jövőben
rendszeres fórumot biztosítson a határon túli magyar (elsősorban XX.
századi, illetve kortárs) művészeti értékek, kezdeményezések
bemutatásának. Már az első tanácskozás megvalósította ezt, hiszen az
előadások egyértelműen bemutatták, a magyarság a művészetben nem
országhatár kérdése. Beszámolónk következik a konferenciáról.
Dr. Solymosi-Tari Emőke
2021. november 23-án a Pesti Vigadó Makovecz
termében megtartotta egész napos konferenciáját a Művészetelméleti Tagozat „Mind
magyarok vagyunk." Egység a sokféleségben címmel. A Tamási Árontól kölcsönzött főcímmel arra utaltak,
emelte ki a tagozatvezető, dr. Solymosi-Tari Emőke, hogy a Kárpát-medence
magyarságának művészetét, annak minden ágát és képviselőit be
szeretnék mutatni, mondván a művészet: határtalan. Ennek szellemében
érkezett előadó Erdélyből, Felvidékről és Délvidékről is,
valamint elhangzott előadás a zene-, a képző-, a film-, a fotó- és az
építőművészet hagyományőrző és aktuális kérdéseiről
egyaránt. Továbbá a Tagozat úgy állította össze a programot, hogy az
előadásokon túl két művészi produkció: egy koncert és egy filmvetítés
is hozzásegítse a résztvevőket a művészi élményhez.
A köszöntő után Gróh Gáspár
irodalomtörténész, az MMA nem akadémikus köztestületi tagja Mészöly Miklós
művészetét középpontba állítva mutatta meg, hogy mennyire észrevehetetlen
a határátlépés az irodalomban. Hiszen Mészöly, aki magát elsősorban
embernek tartotta, azután magyarnak, a magyarságot a magyar anyanyelvben
találta meg, abban az anyanyelvben, amit Illyés Gyula „ötágú sípként" úgy
jellemzett, hogy az irodalom feldarabolva is elválaszthatatlanul egységes.
Cseke Péter nyugalmazott egyetemi előadótanár, költő, újságíró
még mindig az irodalomnál maradva videóüzenetében
beszélt Jancsó Béla összművészeti
értékszemléletéről, valamint arról a dsidai
gondolatról, hogy „a magyar irodalom nem volt, hanem lesz". A szép ugyanis
mindig korszerű, de az irodalom nem mindig cselekedet. Hittel hisz
Erdélyben, hiszen itt látja a jövő irodalmának kovászát.
Németh Csaba István zenetörténész hangzó részletekkel mutatott rá Csíky Boldizsár művészetében azokra az egzakt módon
nehezen megfogható, de felismerhető áthallásokra, amelyek a magyar,
nemzeti dallamokat vonultatták fel.
Mandics György József Attila-díjas író,
költő, művelődéstörténész, az MMA nem akadémikus köztestületi
tagja két erdélyi képzőművész példáján mutatta be a végek, a
peremvidékek realitását, sajátosságait. A legkeletibb magyar város, Kovászna textilművészének és a Romániában
legnyugatibb, a partiumi Temesvár bronz- és fémművészének küzdelmeit, óvó,
védő és fenyegető közegeit és ebben kibontakozó művészetét
mutatta be képzőművészeti példákkal.
A székelyföldi fotográfia történetébe, annak kultúrtörténeti
jelentőségébe, identitásmegtartó erejébe vezette be a hallgatóságot Balog
László, a Sapientia Egyetem Csíkszeredai Campusának könyvtárigazgatója, az MMA
Művészetelméleti Tagozatának ösztöndíjasa, aki a fotógráfiák,
fotótörténeti hagyatékok hosszú távú és végleges megőrzését a digitalizációban, valamint egy fotográfiatörténeti
múzeumban látja.
A következő előadás a Délvidékre kalauzolta a résztvevőket. Ninkov Kovacsev Olga Szabadka és
Hódmezővásárhely kerámiaművészeti kapcsolatáról beszélt. Krcho János építész, a Magyar Művészeti Akadémia
rendes tagja Kassán él és alkot. Előadásában arra kereste a választ, hogy
mitől magyar az építészet a határon túl. Mint mondta, az építészet élő, kortárs műfaját nehéz megítélni,
ezért a Felvidéken élő építészkollégákat kért meg, hogy határozzák meg,
mitől magyar az ő művészetük. Ennek összesítését tárta a
hallgatóság elé, amelyből az rajzolódik ki, hogy magyar gyökerekkel
rendelkező és magyarul gondolkodó építész magyar közösségnek készített
épülete mindenképp felvidéki magyar építészetnek mondható. Épületfotókkal
gazdagon illusztrált előadása után még a Felvidéken maradva Nagy Myrtil etnológus, a somorjai Városi
Művelődési Központ igazgatója jelentkezett be videóról, hogy
megtartsa a szlovákiai magyarok színpadi folklórmozgalmáról szóló
előadását.
A konferenciát Subedi Anna és Kéry
Tamás hangversenye folytatta magyar, köztük határon túli magyar
zeneszerzők dalaiból. A napot Zágoni Bálint filmtörténész, rendező, a
filmtett Egyesület igazgatójának előadása, majd filmje zárta Janovics Jenő, a magyar Pathé címmel.
A konferenciát a nap végén a Művészetelméleti Tagozat vezetője dr.
Solymosi-Tari Emőke zárta, előrevetítve a folytatást.
(Forrás: MMA)