Rost Andrea / Hot Jazz Band: Ma éjjel táncolnék
Szentendrei Teátrum - Rost Andrea
& Hot Jazz Band - Dalok a lányszobámból...!
(6:10)
(Szentendrei Teátrum, 2021. VI. -részlet)
A
tapasztalat azt mutatja, hogy igazán nagy dolgok határterületek érintkezésének
áramában tudnak megszületni. Ezt természeti törvények is igazolják: a
leggazdagabb élővilág két vagy több élőhely típus találkozásánál jön
létre. Mondjuk egy hűvös erdő, egy száraz gyep és egy kanyargó folyó
ötvözetében. Vagy ott, ahol a tudomány átsiklik a művészet, a filozófia
térfelére és megfürödnek egymás életnedveiben. Hogy is lehetne másképp? Hiszen
egyik a másik nélkül értelmetlen. Együtt jellemzik jól bennünk többnyire
darabokra szakadó világunkat.
De
minek ez a sok szó? Halvány, utópisztikus kísérletet tennék, hogy éreztessem
olvasóimmal, milyen örvény sodort magával Rost
Andrea és a Hot Jazz Band közös
hangversenyén, amelyet március 19.-én az Eiffel Műhelyházban volt módom
megélni.
Két
műfaj, a maga nemében mindkettő páratlan muzsikusokkal. Rost Andrea, aki énekelt a világ
legrangosabb opera színpadain, a milánói Scalától
a new york-i MET-ig, és a Hot Jazz Band, akik egy könnyedebb
műfajban, de ugyanolyan átgondoltan, igényesen, és ezzel együtt parázsló
színekkel, lélekkel telten játszanak.
Könnyedebb,
de nem könnyebb műfajban. Talán ez is vonzotta Rost Andreát, amikor úgy
gondolta, hogy érdemes „megmártózni és lubickolni egy másik világban”, saját
szavait idézve.
A
feladat egyáltalán nem könnyű. Kitalálni, felépíteni, összehangolni,
összecsiszolni, eljátszani és megrajzolni ezeket a zenéket – Gershwintől Loewe-én át Eisemann Mihályig és Fényes Szabolcsig – talán nehezebb is, mint
rutinszerűen alakítani egy Gildát,
vagy egy felhőtlen hangulatú jazz
session-t adni. Bizonyosan szükség van hozzá egymás elismerésére,
megértésére, zenei együttérzésre, Andrea részéről éppúgy, mint a zenekart
vezető és Rost Andreával duettet is éneklő Bényei Tamás részéről, vagy éppenséggel a klasszikus
műfajban is remekül helyt álló Korb Attila részéről,
aki ezúttal egy Steinway zongora
mellett ült.
És
ha a „feladat” sikerült, jöhet a lényeg! Lépjen közénk a „varázsló”, vigyen
magával, sodorjon magával az örvény, megszüntetve minden mást tudatunkban.
„Aki
énekelni tud, az repülni tud” – írtam valahol és igazam lehetett…Repülni vitték ragyogó arcú utasaikat, előbb egy
azúrkék, felhőtlen világba, a „szivárványon túlra”, aztán a
megismerhetetlen lélek virágtalan zugaiba, végül föltápászkodva nagyon is
aktuális szorongásainkból, a mindenáron győzni és élni akaró tánc, és a
mindent felülíró derű világába.
Azaz,
egy pillanat! Mégsem zárulhat úgy egy este, hogy Rost Andrea nem énekel egy igazi, csupa-dallam opera áriát.
Lányszobájának francia, német és magyar világslágerei mellett, meg kellett
mutassa azt a hangot is, amivel bejárta a leghíresebb operaszínpadokat. Micsoda
misszió! Nem tudom, vajon az Eiffel Műhelyház közönsége a könnyedebb
műfaj rajongóiból tevődött-e össze inkább ezen az estén, de ha igen,
minden bizonnyal életre szóló élményt kaptak „operából” is. Nem szeretnék
harminc év után a néhai muzikológus szerepében
tetszelegni, de Lauretta áriáját nem
emlékszem, hallottam-e így élőben valaha? Az érzés ahhoz hasonlítható,
talán némiképp profánul, mint amikor valaki egy estén át sétakocsikázik
a városban Ferrarijával, játszik, mosolyog a színpadon, majd egyszer csak, hogy
mégis lássuk, odalép neki…és megszólal a hang!
Rost
Andrea és a beszámoló szerzője, Czigány Ildikó
A
viharos vastaps már nem csak Puccininak,
nem csak Rost Andreának, nem csak az
őt zongorán kísérő Korb Attilának
szólt, hanem a ritmus hátát magabiztosan megülő, megint csak
versenyautózók kihagyhatatlan figyelmével száguldó, lobogóan pontos zenekarnak.
A fúvós zamatoknak, színeknek, tisztán aranyló akkordoknak, Bényei Tamás kortalan korokat idéző
megszólalásának, és az általuk újjáélesztett, valószínűleg mindnyájunkat
túlélő dallamoknak.
Czigány Ildikó