Zene nélkül…?
Valahogy nem akart szót fogadni a
lemezjátszó karja, mikor Antónia ráirányította a tűt bakelit-lemezgyűjteményük
legbecsesebbjére. Remegett a keze, s a
hegyes tű mindig makacsul megbicsaklott, nem akart a reszkető
ujjaknak engedelmeskedni. Inkább sercegő hangon rótta a köröket, idegesítőn
a lemez peremén.
A lejátszót réges-régen még a szülei
vásárolták, de énektanári diplomájával ő vette igénybe az óráira
készülések során. A technika ugyan rohamosan fejlődött, be is szereztek
minden újdonságot – CD-lemezeket, videó-lejátszót, számítógépet – a régi
lemezjátszó mellé, ám, hiába szaporodott évről-évre a korszerű
lemezállományuk, a gazdag és értékes bakelit-gyűjteménytől sajnáltak
megválni. Neves, régi előadókkal legtöbbször azokat hallgatták.
Az
élet úgy hozta, hogy a szülők elhunyta után Antónia egyedül maradt az ódon
hangulatú lakásban. Könyvek, lemezek, csipketerítők, porcelánvázák és egy
jó állapotú Förster-pianínó társaságában. Túl volt már a kilencvenen. Vidéken élő
unokahúga időközönként megjelent nála, de rajta és a másnaponként
megjelenő bejárónőn kívül alig látogatták. Csupán a háziorvosa nézett
be hozzá egyszer-kétszer havonta, és mindig megállapította, hogy Antónia néni jó
egészségnek örvend, kisimult az arca, és csak rakoncátlankodó vérnyomására kell
felírnia gyógyszereket. Mert bizony, páciense, ez a csupa mosoly asszony a
sokszor reggeltől-estig tartó zenehallgatásba, muzsikálásba úgy beleélte
magát, hogy nem csak a hallása, de az idegrendszere is erősen
megsínylette. Pedig, ez volt a mindene. A ZENE!
„Erbarme dich, mein Gott" , Bach (9:00)
J.S.
Bach: Máté passió
Alt recitativo
és ária
Irgalmazz
Isten!
Itt áll
az Üdvözítő megkötözve.
Ó
ostorozás, ó ütések, ó sebek!
Álljatok
meg, ti hóhérok!
Nem
lágyít meg benneteket lelkének szenvedése,
Nyomorúságának
látása?
Ó igen,
a ti szívetek
Mint
kínzóoszlop,
Vagy
annál is keményebb kell legyen.
Irgalmazzatok
néki, hagyjátok abba!
Nem
arcom könnyei nem elegendők,
Vegyétek
akkor szívemet is!
Ám, ha
majd vér patakzik
Szelíden
a sebekből,
Engedjétek
áldozati kehellyé is válni!
Eszmélése óta ez jelentette az életet
számára! Hol Bach kantátái, vagy a Máté-passió örökbecsű muzsikája, annak
is sok tétele közül az „Erbarme Dich” kezdetű, kegyelemkérő ária. Máskor
Kodály kórusműveinek végeláthatatlan sora, Pergolesi Stabat Matere. És
hát, zenetanári hivatásához hűen Mozart, Chopin, Mendelssohn, Liszt,
Debussy kedvelt darabjai.
Ilyenkor, mint egy ínyenc, kipirult arccal válogatta össze már kora
reggel az aznapi, zenei menüt, hogy szokásos teendői után karosszékébe
telepedjen, és átadja magát a hangok élvezetének. Csillogott a szeme, mikor
egykori tanítványai hívták telefonon, és a művekről beszélhetett. Még
az éteren keresztül is átsütött a lelkesedése. Bözsike, a bejárónő
ilyenkor lábujjhegyen közlekedett a lakásban, a készülő ebédet is csöndben
kavargatta, majd úgy törölgette a port egyenként a lemezekről, mintha
arany ékszerek lennének.
Lassacskán ő is megtanulta, hogy a mazurkák hangjaira könnyebb felfényesíteni a parkettát, Schubert érzelmes keringőinél pedig a saját fiatalságán gondolkozhatott. A Carmina Burnna zaklatottabb részeinél, inkább a lakás távolabbi részében keresett tennivalót. Egyik reggelen, amint belépett a lakásba, éppen szemtanúja lehetett a jelenetnek, ahogy Antónia a lemezjátszó körül bíbelődött. Rögtön megérezte, hogy baj van, mert az idős asszony lehangoltabbnak tűnt, mint máskor.
-
Nem megy, bárhogy erőltetem, nem
sikerül! Öregszem, Bözsi! Már nem csak a látásom romlik, de a kezeim sem
akarnak szót fogadni – hanyatlott vissza a karosszékbe.
-
Fáj a fülem, ha túl erős a zene –
magyarázkodott – ha meg halk, akkor nem hallom! És ez a régi, öreg masina
sem úgy működik már, mint régen, a szüleim idejében.
A bejárónő motyogott valami
biztatásfélét, még egy finom gyümölcsteát is készített hamarjában, s a múltat
megidézve a herendi csészében tette szeretett háziasszonya elé.
E naptól kezdve nem csak odakünn fordult ősziesre az idő,
hullottak halkan a levelek az utcai platánokról, de Antónia erőnléte is
egyre gyengébb lett. Néha még oda-odaült a hangszeréhez, mintha a pianínó
hangja kevésbé zavarta volna, és leütögetett néhány hangot. Szinte egyenként végigsimogatta
őket, de hetek múltával ez is abbamaradt. Ült csak a karosszékében, fejét
hátradöntötte, és az ujjait járatta a karfán ritmikusan. Bözsi megfigyelte,
hogy napi következetességgel, lehunyt szemmel, folyamatosan felidéz valamit.
Mintha dudorászna magában, vélte a bejárónő, de nem merte megzavarni.
A nappalok egyre rövidebbek lettek, hamarabb sötétedett odakünn, és munkája
végeztével ő is korábban akart hazaindulni. Behúzta a sötétítő
függönyöket, szép csöndben felkapcsolta az állólámpa világítását, és egy vékony
plédet terített Antónia térdére. Már majdnem elköszönt tőle, mikor az
idős nő kinyitotta a szemét és megszólalt:
- Nyolcvanhárom! Bözsikém,
nyolcvanháromnál tartok! Ennyi népdalt tudtam magamban összegyűjteni abból
a rengetegből, amit annak idején tanítottam! Hálás vagyok Istennek, hogy
ilyen hivatásom volt… Menjen csak, menjen, elboldogulok most már magam is!
A kertkapu automatikusan bezáródott a
bejárónő mögött. Szorosabbra fogta magán a kabátját, és felnézett a
halványan világító ablakra. Kicsit összeszorult a lelke. Majd dacolva a rá
nehezedő sötétséggel, hazafelé gyalogolva dudorászni kezdett:
„Felülről fúj az őszi szél”. Amit az iskolában annak idején tanultak…
Felülről fúj az őszi szél (Kodály
Zoltán) (1:02)
Kodály Zoltán - Felülről fúj az
őszi szél.wmv (3:02)
(Részlet
Kodály Zoltán: Kállai kettős c. művéből)
* Fejes Antalné/F. Pálfy Zsuzsa - Mester Tanoda Alapítvány