Lendvai Tamás:
FÓKUSZBAN A ZONGORA
Különleges
könyv, amelyet már csak egyedisége-egyszerisége miatt is feltétlenül érdemes
kézbe venni. Napjainkban, amikor reklámokban gyakran javasolják a
végrendeletkészítés mindenkori aktualitását, aligha félreérthető, ha
Lendvai Tamás (szellemi) végrendeletének nevezem. Annál is inkább, mivel
hasonló a cél: értékekről való gondoskodás, mindennek elkövetése annak
érdekében, hogy azok „jó kezekbe kerülve” továbbélhessenek. Mondhatni,
voltaképp minden (maradandó) szellemi teljesítménynek hasonló a célja, ám
ezúttal a tárgyszerű továbbadnivalók korántsem kizárólagos lényegi
tartalmát jelentik a kiadványnak. Legfőbb értékének azt tartom, hogy
átsugárzik belőle a szerző életfelfogása, szakmai ars poeticája.
Éppen ez adja meg a létjogosultságát annak a stiláris „többdimenziósságnak”,
amely áthatja a munka egészét, s amely lehetetlenné teszi a kiadvány
beskatulyázhatóságát.
Éppen
ebből adódik, hogy voltaképpeni célközönsége végteleníthető – annak
ellenére, hogy ki-ki kedvet érez majd némely részletek átlapozására (akár az
„ez nekem magas” hárításával).
Lendvai
Tamás a tanulmányai során nemcsak ismeretanyagra tett szert, hanem – nem kis
mértékben a különböző tanulmányutaknak köszönhetően – széles
látókörre is. Elmélet és gyakorlat kettőssége kéz a kézben járt nála, az
újabb tapasztalatok időről időre való beépítésével. Munkássága
során hasonlóképp közvetlen kapcsolatba került (különböző korokból
származó) hangszerekkel és (különböző korú) emberekkel, a
hangszerkészítőnek tanuló diákoktól a koncertező művészekig.
Ebből adódóan egyaránt otthonos az instrumentumokkal való „jelbeszédben”,
valamint az írásbeli és verbális kommunikációban. Ez a többrétűség
eredményezi, hogy a könyv „nyelvezete” nem egységes. Néha személyes élmények
teszik olvasmányossá, máskor összekacsintós „kiszólások”, esetleg
idézőjeles szlogenes fordulatokkal. Az ilyen mozzanatok jelentős
mértékben járulnak hozzá, hogy a nehezebben emészthető részektől se
riadjon vissza az olvasó, kövesse az akár ismeretlenül is szimpátiát
ébresztő szerzőt a számára korábban járatlan utakon is. Mert vannak,
szép számmal. És korántsem ígérnek könnyű terepet…
Ideálisnak
tűnik a közvetlen hangvétel a tárgyszerű ismeretanyaghoz –
időről-időre beékelődnek olyan megjegyzések, amelyek Lendvai
Tamás személyes meggyőződését hirdetik. Például, hogy
elengedhetetlennek tartja a hangszertanulóknak a hangszerismeret tantárgyat,
akár már az alsó foktól kezdve. (Mennyire más ez a közelítésmód, mint amikor
azt szokás bizonygatni, hogy a villanykapcsoló működtetéséhez semmiféle
fizikai előtanulmány nem szükséges…)
Ám
amikor már-már hajlanánk az e vélekedéssel való egyetértésre, hirtelen
megszólal a hangszerész-mester, és ismeretlen szakkifejezések sokaságával
forrázza le az érdeklődőt. Tény, hogy terminológiára szükség van –
ráadásul, megannyi hangszeralkatrésznek nincs is „igazi” magyar neve,
idegenből átvett, némiképp módosult kifejezések dzsungelében kell
tájékozódni. Ami egyszersmind kaland is, akár olvasható egy-egy megnevezés
etimológiája, akár „magától megfejti” az érdeklődő, meglévő
több-kevesebb idegen-nyelvi ismeret birtokában.
Nagy
kaland ez a könyv, amelynek címoldalán fantáziakép szerepel – ám kiderül:
hasonló érdekességeket tartalmaz maga a valóság is, ékes bizonysága ennek az
egykori különleges hangszerekről készült felvételekkel.
Lendvai
Tamás – történelmi és hangszertörténeti tájékozottság birtokában – napjaink
embere, aki korántsem utasítja el a technika-kínálta eszközöket,
lehetőségeket. Éppen ezért tanulságos megannyi tézis-értékű megállapítása
– elméleti és gyakorlati tudás és tapasztalat mondat vele mindent!
A
bevezetést, a rendhagyó bemutatkozást követően két nagy részből áll a
könyv. Az első, a terjedelmesebb, kilenc fejezetből álló
„Hangszerismeret”. A második „elvontabb”, a hangszertervezés alapjaival és a
menzúraszámítási alapokkal foglalkozik. Ez utóbbihoz csatlakoznak mellékletek,
továbbá szakirodalom-jegyzék (ajánlott szakirodalommal), valamint a képek
forrásának a feltüntetése.
A
szélesebb körű érdeklődésre számot tartó bő másfélszáz oldalból
választékosan lehet csemegézni – mégsem ajánlatos a „mazsolázás” gyakorlata,
mivel az esetleg átlapozott (kihagyott) részekben olyan magyarázat is
található, amely nélkül nehezebb a továbbiak megértése.
Fontos
hangsúlyozni, hogy nem „tankönyvről” van szó. Olyan széleskörű
áttekintést kínál, amely gyakran még e terjedelmi keretek között is
tudatosan-bevallottan vázlatos marad. Viszont imponáló a
széles látókörűség, amelyet már a keretező idézetek is sejttetnek;
szinte mottó-funkcióban az Aquinói Szent Tamástól származó definíció („Aki
kézzel dolgozik, az a Kézműves,/ Aki kézzel és ésszel dolgozik, az a
Mester,/ Aki kézzel, ésszel és szívvel, az pedig a Művész.”), és érdemes
teljes terjedelmében idézni az utolsó oldalt, ahol Theodore Steinway gondolata
rímel a mottóra („Aki tudja a szakmáját, az segéd,/ Mester az, aki feltalál,/
Tanuló mindkettő és mindenki.”), míg a másodikat nemcsak a magát tanulónak
érző, ugyanakkor tanító Lendvai Tamás érezheti magára nézve aktuálisnak
(„A régit feleleveníteni, s az újat megismerni; Így
lehet tanítóvá válni.” – Konfuciusz). A szerző
őszinte felelősségtől áthatott zárszava későbbi
kiadványokban hasonló idézet-funkcióra lesz méltó: „Feladatunk megteremteni a RENDet körülöttünk és magunkban,/ Összefüggéseiben
megismerni az EGÉSZet,/ Kiérdemelve ezzel a szakma és
a mesterség BECSÜLETét, megbecsülését.”
Fittler Katalin
A könyv magánkiadásban jelent meg (ára 15.000
Ft). Érdeklődni lehet Lendvai Tamásnál: lenta@t-online.hu