Állatmesék – fagottmuzsika a nagyvilágból
Különleges
CD, amely egyszerre kínál játszanivalót a fagottosoknak, egyszersmind élvezetes
hallgatnivalót - és elgondolkodnivalót, mondhatni, mindenkinek.
Vizsolyi
Lívia azok közé a hangszeresek közé tartozik, akik elementáris hatást képesek
gyakorolni környezetükre. Úgy muzsikál, hogy a hallgató számára nyilvánvaló:
zenélni jó. És természetesen, hallgatni is azt, amit játszik. Márpedig játszik,
kamarazenét és fagottdarabokat egyaránt – és őt hallgatva nem a
fagott=esti maci behatárolásra gondolunk, hanem épp ellenkezőleg:
megértjük, hogy miért épp e hangszernek jutott a kitüntető szerep, zenei
aláfestésként a népszerű esti mese-sorozathoz.
A
zenekari hangszeresek (hangszeres művészek) jelentős része
(különböző meggondolásokból) több funkciót tölt be, a legtöbbször
zeneiskolai (vagy magasabb szintű zenei intézményben) tanárként
működik. Ki-ki valamelyik funkciót érzi sajátjának, míg a másik iránt nem
érez elhivatottságot, mondhatni, a hangszerjátékból a „játék” háttérbe szorul,
munka lesz, feladat. Nem vitás: a kiégés óhatatlan velejárója a munkavégzésnek,
ám ha az hivatástudattal párosul, elkerülhető (vagy legalábbis
késleltethető) ez a kellemetlen jelenség.
Vizsolyi
Lívia azok közé tartozik, akiknek nem kell tartani efféle munkahelyi
ártalomtól. Muzsikus-alkatából adódóan mindig talál örömforrást hangszere
„házatáján”, ráadásul – mintha csak Pernye Andrásnak azt a tézisét akarná
állandóan erősíteni, miszerint a zene „közösségi művészet” – lankadatlanul
munkálkodik a számára élményt jelentő zenék „megosztásán”. Az
előadóművész – előad, a hallgató, amennyiben maga is képes
hasonló teljesítményre, kedvet kap tőle a hallott darabok megtanulására,
laikusként pedig jó esetben megjegyzi a hallott művek szerzőjének
nevét, a darabok címét, és a továbbiakban keresi a lehetőséget az
újrahallgatáshoz, az élmény életben tartásához.
Legújabb
felvételén Klebniczki Györggyel többségükben zongorakíséretes fagottdarabok
szerepelnek, olyan művek, amelyek beiktathatóak az alap- és középfokú
oktatás tananyagába. Mondhatni, repertoárfrissítéshez kínál értékes anyagot,
három szerző kompozícióival. Közülük Colin Cowls (*1940) és Pam Wedgwood
(*1947) angol szerző, a jelenleg Chilében élő Žilvinas Smalys (*1980)
pedig litván.
Jóllehet,
a felvétel elsősorban a zeneiskolai tanárok számára figyelemfelkeltő,
a felvétel, mint hallgatnivaló, elsősorban a zenetanulókhoz szól.
Őket szólítja meg a fagottművész, aki valamennyi rövid darab
előtt egykori fagott-növendékének, az időközben íróként számontatott
Füller Tímeának a verseit is elmondja. A hangulatkeltő versekből
zeneiség árad, nem utolsó sorban az értő interpretálásnak
köszönhetően.
A
felvételről annyit lehet tudni, hogy a borító Kiss László munkája, a
hangfelvétel felelőse csakúgy, mint a felelős kiadó a
zongorista-partner, Klebniczki György.
Néha
az a hallgató érzése, hogy koncerten ül, részben azért, mert néha a verseket
követően eltelik annyi idő, amíg kézbe veszi hangszerét a játékos –
másrészt viszont azért, mert korántsem értékelhető „stúdiófelvétel”-ként.
A zongora néha indokolatlanul háttérbe szorul (mondhatni, túlzottan
előtérbe kerül a fagott), viszont felelőtlenség lenne arra
következtetni, hogy ez a kevéssé ideális mikrofonbeállítás számlájára írandó,
hiszen arra is találunk példát, hogy kiegyenlítetten halljuk változó funkcióban
a két hangszert.
Tehát,
a hallgató készséggel tudomásul veszi, hogy nem épp ideális helyről
hallgatja a zenét – és készségesen alkalmazkodik az akusztikai adottságokhoz,
hiszen a lényeg, maga a hangzó anyag képes teljesen lekötni a figyelmet.
Colin
Cowls: Who’s Zoo? című ciklusa 12 karakterdarab, amelyek afféle állatkerti
sétára invitálnak (teve, zebra, majom, láma, zsiráf, aligátor, elefánt,
krokodil, angolnák, oroszlán, kakadu, víziló). Többségük egyértelműen
táncos jellegű (néha a címből is kiderül, de az interpretációból
mindenképp), ugyanakkor szinte észrevétlenül speciális metrikai-ritmikai
feladatok megoldására is készteti az előadókat. A jelentős zenekari
fagottos múlttal rendelkező zeneszerzőnő Easy Jazzin’ About
című zongorakíséretes fagottdarabjai bizonyos tekintetben akár hasznos,
zeneileg értékes etűdökként is értelmezhetőek. Žilvinas Smalys is
hangszere felől közelített a zeneszerzéshez – öt karakterdarabja, melyek
közül két variációsorozat szólódarabot kínál a fagottosnak, fokozott mértékben
igényli, hogy ne csak „lejátssza” szólamát (akár kifogástalanul) a fagottos,
hanem értelmezze-formálja a játszanivalót. Aki ilyesfajta darabokon nevelkedik,
a gyakorlatban megtapasztalja az előadónak a közvetítő szerepét, s e
feladatnak a felelősségét.
A
hangfelvételek jelentős segítséget adnak a tanároknak és a növendékeknek
egyaránt. A remek tempóválasztás minden esetben meggyőző, tehát
afféle „etalont” kínál a játékosoknak. Akik a hasonló hangzáskép eléréséért
aligha fogják sajnálni a ráfordított gyakorlási időt. Mert nem vitás: az
elengedhetetlenül szükséges!
Fittler Katalin