Klasszikus brácsaversenyek
Szűcs Máté és az Anima Musicae Kamarazenekar felvételén
Szinte
szimbolikus jelentőségű, hogy éppen a Zene Világnapján, október 1-jén
jelent meg a Hungaroton méltán nemzetközi érdeklődésre számot tartó
felvétele. A CD borítójának különböző nagyságú betűkkel adott
információi arról a (kereskedelmi) tapasztalatról tanúskodnak, hogy mi a többé
és kevésbé „érdekes”, a vásárlóközönség számára figyelemfelkeltő.
Korántsem „értékrendi” ez a „súlyozás”, hiszen a szerzők között Mozart is
szerepel. Hoffmeister, Stamitz, Mozart – a keresztneveknek még csak a
kezdőbetűje sem szerepel, jóllehet az utóbbi két esetben
muzsikusdinasztiáról van szó…
Nagy
valószínűséggel még a brácsások szeme sem a zenei anyag ismeretében
csillan fel – vélhetőleg közülük sokan (a többi érdeklődőhöz
hasonlóan) ebben az interpretációban találkoznak először e művekkel.
Ami egyúttal azt is jelenti, hogy akár egyenlőségjelet is tehetünk a
művek és a hangzó megjelenésük közé, vagyis, egyelőre már csak ezért
is etalonnak tekinthető a felvétel. Melynek meghallgatása arról győz
meg, hogy korántsem csupán ritkaságértéke miatt méltó a figyelemre!
És
aki – szembesülve azzal, hogy számára ismeretlen hallgatnivalóhoz jut –
„belülről” kezdte az ismerkedést a zenei anyaggal (tehát, úgy játszva le a
műsort, hogy még csak a programot sem olvasta el), különleges
meglepetéshez juthatott: a Mozart-zene ismerősnek hatott! A
Klarinétverseny átiratát halljuk ugyanis! De addig is volt bőven
gyönyörködnivaló – miközben meddőn filozofálhattunk azon, hogy lám,
mennyire összefügg az alkotói és előadóművészi tevékenység. A kiváló
hangszeresek inspirálják a szerzőket, a remekművek megléte pedig
kihívást jelent a számukra…
Franz
Anton Hoffmeister D-dúr versenyműve csakúgy értékes játszani (és
hallgatni) –való, mint Carl Philipp Stamitzé. Az előbbi szerző
zeneműkiadói funkcióban biztos értékítéletéről,
minőségérzékenységéről is tanúbizonyságot tett az idők próbáját
kiálló szerzők műveinek publikálásával, az utóbbi pedig annak a zenei
légkörnek a tapasztalatait kamatoztatta, amelybe beleszületett, a mannheimi
zenei centrumét. Miként a kísérőszövegből megtudjuk, az 1802-ben
kiadott Mozart-átirat szerzőjének kilétéről jelenleg (már és még)
nincsen tudomásunk – ám a Christopher Hogwoodnak köszönhető, 1999-es új
kiadás könnyen hozzáférhetővé teszi ezt a verziót.
Szücs
Máté
„A kitűnő szólista és az Anima
Musicae Kamarazenekar…”
A
kitűnő szólista és az Anima Musicae Kamarazenekar (feltüntetett) 27
játékosának köszönhetően ötnegyed óra felhőtlen kikapcsolódásban
lehet részünk. Eluralkodik a klasszikus „derű”, a hangulatok és érzések
gazdagon árnyalt nüanszainak alaptónusát adva. Olyan interpretációban kapjuk a
műveket, amelyek egyszerre képesek lekötni a figyelmet és lehetővé
tenni az elengedett (néha már-már belefeledkező) gyönyörködést. Vagyis, a
gyakran leginkább csak remekműveknek kijáró felelősséggel és
műgonddal kidolgozott hangzó partitúrákat kapunk. A kétségkívül zenei
köznyelvi fordulatokban művek esetében a minden szinte arányos formálás, a
részletek kidolgozottsága tetszetős hallgatnivalót kínál, a jól
karakterizált tematikus anyagon belül pedig mindig találunk
„rácsodálkoznivalót”. A Hoffmeister-műben rögvest feltűnik a
szólóbrácsa hangkészletének kihasználása. C. Ph. Stamitz pedig „le sem
tagadhatná”, hogy maga is a brácsajáték művésze, akit ugyanakkor
alkotóként a hangszer lehetőségeinek kiaknázása is inspirál. Brácsaversenye
nyitótételének mintegy hárompercnyi cadenzája kétségkívül unikális kora
brácsairodalmában. Külön figyelemreméltó a moll hangnem jellegzetes intonációs
típusának hatásos felidézése, és a hangszertechnikai különlegességek. (Talán
nem érdektelen megjegyezni: a mű kottájának megjelenése idején Beethoven
mindösszesen négyéves…)
Az
előadás „visszaigazolja”: a választékosan kidolgozott partitúrák
napjainkban is élvezetes játszanivalót kínálnak, amihez az is hozzájárulhat,
hogy a szólista és az együttes viszonya gyakran kamarazenei közvetlenségű
kapcsolatban áll egymással.
Mozart
klarinétversenyének átirata pedig kétségkívül igazi csemege, az
érzések-indulatok némiképp szélesebb skálájával.
Ilyen
muzsikálást hallgatva, a szólistának köszönhetően arra gondolhatunk: immár
végérvényesen okafogyottá váltak az egykor oly gazdagon tenyésző
brácsás-viccek…
(Hungaroton
– HCD 32799)
Fittler Katalin