Balladák és nocturne-ök


Klebniczki György Chopin-estje

 

Klebnitzky György

https://youtu.be/3YV_i5vboV4 (1:00:10)
1.) g-moll ballada (op. 23), 00:16-től;  2.) F-dúr ballada (op. 38), 09:50-től;  3.) Asz-dúr ballada (op.47), 17:14-től;  4.) f-moll ballada (op.52), 25:07-től;  5.) Desz-dúr („Perc”) keringő, (op.18) 36:41-től;  6.) cisz-moll keringő (op. 64, No.2), 38:34-től;  7.) Esz-dúr nocturne (op. 55, No.2), 41:51-től;  8.) E-dúr etűd (op. 10, No. 3), 55:36-tól

 

 

A kiváló zongoraművész és zeneszerző immár két évtizede a szegedi zeneélet egyik legjelesebb személyisége. Szólistaként, korrepetítorként, s nem utolsósorban zeneszerzőként mindenhol sikereket arat, s miután a zene számítástechnikai világának is mestere, elsőrangú hangfelvételeket, videofelvételeket készít, régóta maga írja – számítógépen – kottáit, sőt saját kiadványai is vannak. A kortárszene világában elképesztően otthonosan mozog, a Vántus István Kortárszenei Napok nem elképzelhetők nélküle. Bár magasszintű zongorakísérőként minden korszakban és stílusban járatosnak kell lennie, viszonylag kevesebbet hallottuk az utóbbi időben a bécsi klasszika és a romantika zongorairodalma megszólaltatójaként.

 

Ha lettek volna emiatt hiányérzeteink, akkor ezek egyetlen este megszűntek. 2022. január 21-én ugyanis a zongora poétájának, Chopinnek szentelt teljes koncertet, s mutatta be, milyen mélyen ismeri a lengyel mester világát. Ezt már műsorválasztásával bizonyította: műsora első részében ugyanis eljátszotta Chopin mind a négy balladáját. A nem zongorista publikum számára ez már önmagában reveláció volt, ugyanis míg az op. 38 g-moll ballada rendkívül gyakran tűnik fel a zongoraestek programjában, az egyre érettebb, egyre újabb tartalmakkal telítődő F-dúr, Asz-dúr és f-moll ballada szinte alig hallható; Szegeden pedig hosszú évtizedek óta nem vállalta egyetlen koncerten eljátszani senki. Klebniczki vállalta és teljesítette a „legchopinebb” műfaj – hiszen a ballada Chopin „találmánya” – fejlődéstörténetének végigvitelét.

 

Az első kettő ballada után pedig kis ízelítő következett a ballada-műfaj ihletője, Chopin jó barátja, a legnagyobb XIX. századi lengyel költő, Adam Mickiewicz művészetéből, hiszen előbb lengyelül, majd magyar műfordításban hangzott el a Jó reggelt! c. szerelmes szonett. A két utolsó ballada elhangzása után ismét verssel folytatódott az est: Borisz Paszternak Chopin c. költeményével, ezután két gyöngyszem csendült föl: a Desz-dúr (Perc) és a cisz-moll keringő; mintaértékű volt, amilyen könnyedséggel és minden túlzás mellőzésével játszotta ezeket zongoristánk.

 

A négy ballada sem okozott különösebb erőfeszítést neki: e két kisebb darab közben pedig akár még beszélgetni is tudott volna velünk. Újabb, ezúttal lírai mélységek vártak ezután ránk: az Esz-dúr nocturne és a mára slágerré vált E-dúr etűd („Száz éve már, több is talán…”). Miután egy nappal voltunk a Magyar Kultúra Napja előtt, fölidéztetett Juhász Gyula Muzsika c. verse is, mely Chopin művészetének bűvöletében szól nagy költőnk örök fájdalmairól. Még két nocturne volt hátra a koncertből: a c-moll és a cisz-moll, s felüdülve, megtisztulva ballaghattunk tova. Minden ízében szépséges Chopin-estet hallhattunk, melynek külön érdeme volt a mértéktartás.

 

Klebniczki György ismét bizonyított: ezúttal Chopin-játékával, s miután olyan művész, aki képes a hétköznapi ember lelkivilágát átélni, pontosan tudja, miből, mennyit szabad adni egy hangversenyen; e koncert ilyen szempontból is példaértékű volt. Jó lenne, ha ezen értékeit a hivatalos hangversenyélet vezetői is felismernék, s megbíznák őt Chopin – valamelyik zongoraversenyével…

 

Kiss Ernő
aki örömmel mondott
verseket is