PETRŐCZI ÉVA*
Mayer Hella „Zongoralecke” című
képéhez
2022 novemberében lesz
éppen három éve annak, hogy a Parlandóban „Évszakok zenéje – Sorok Zsombori
Erzsébet néhány muzsikáló képe alá.” című írásom napvilágot látott. A sok
zenei témájú képet festő, hol papírra, hol selyemre tündérkedő „Zsimbit”,
a róla elnevezett, V. kerületi Sütő utcai Galéria törékeny gazdáját és
rendíthetetlen vendéglátóját jó egy évvel korábban, irodalmi estek
háziasszonyaként ismertem meg. Ebben a cikkben részletesen megírtam, hogy
gyermek- és ifjúkora a zene bűvöletében telt, otthon, Erdélyben, s azt is,
hogy műveinek zömét zenekísérettel festi meg, temészetesen, nem csupán a
zenei tárgyúakat. Zsimbi sokat és jogos büszkeséggel beszélt nekem ugyancsak
nemzetközi hírű festővé érett, vele gyakran közösen kiállító
leányáról, Mayer Helláról, akire a lehető legtermészetesebb módon
örökítette át a zene szeretetét, sőt, mi több, mint az alábbiakból
nyilvánvaló, lányunokájára is.
Mayer Hella: Zongoralecke
Amikor az interneten
megpillantottam Hella „Zongoralecke” című remekét, azonnal éreztem, hogy
ennek a gazdag üzenetvilágú festménynek ugyancsak a Parlandóban a helye. Saját
gondolataimnál azonban most illő előbbre helyeznem a
művésznő bemutatkozását és egyben önvallomását, festményekből és
kollázsokból álló „zongorás” sorozatának keletkezéséről, amelynek –
érzésem szerint – abszolút csúcsa az itt közölt festmény. Szavairól
természetesen eszembe jut, milyen nagyszerű élmény volna a Parlandóban
zeneszerzői önvallomásokat is olvasni: „1976-ban születtem Kolozsváron.
Képzőművészeti tanulmányaimat Budapesten a Magyar
Képzőművészeti Egyetem festő szakán végeztem Szabados Árpád
osztályában 2006-ban. Rendszeresen kiállítok Magyarországon és külföldön.
Éveken át az OctogonArt, majd a Várfok Galéria Spiritusz szekciójának
művésze voltam. Részt vettem többek között a Vízivárosi, Mű-Terem
Galéria, KOGART, Reök-palota csoportos kiállításain.
Anya és leány, mindketten festőművészek:
Zsombori Erzsébet „Zsimbi” és Mayer
Hella
„Stockholmban élek a
családommal, de sok időt töltök Budapesten. Láthatóvá kívánom tenni azt,
amit nem látok, – mindezt festői eszközökkel. Az engem körülvevő
világ látványa és a bennem leülepedett élmények nyújtják a vizuális alapot, a
kiindulópontot. A sík felület, a vászon munka közben megnyílik minden irányban,
széles lesz, mint a világ, ege végtelenbe nyíló, a földben út nyílik mélységek
felé. A képi világ figuratív, de tartalmában elvonatkoztatott.
Az a határ érdekel, ami
a tudattalan és a tudatos között húzódik: különösképpen ezen a határmezsgyén
való egyensúlyozás, átmenet, átlépés. Kifejezésmódomat is ennek a területnek az
átmeneti jellege formálja. Álom és valóság, álmodozás és jelenlét, jelen és
múlt, élet és halál, magány és szerelem, öröm és búbánat – állapotok,
melyekből az átlépés kalandos. Ha az egyik állapotban vagyok, a másik
hiánya félelmetes és mágnesként vonzó. A kettő között találok rá a
lehetőségre, hogy mindkettő látótávolságon belül legyen.Ez a
senki-földje. Itt nem vagyok ura semminek sem. Itt nem béklyóz meg semmi sem.
Ezen a ponton két világ képét összeillesztem, a hiány tárgyát leképezem, és
betöltöm a hiányt. A hiányt, ami a folyamatnak az üzemanyaga.
Illúziót teremtek,
lehet az illúzió illúzióját vagy akár az illúzió illúziójának illúzióját. Ez a
hatványozott illúzió az alkotás pillanatában rendkívül valóságos. Egy
emlékből, megdermesztett pillanatból, merengésből származó képi világ
az adott pillanatban valóságosabb, mint az ecset a kezemben. Korábbi
tapasztalatok, technikai kísérletezések, előkészítő munka indítják el
a gépezetet és vezetnek előre. Sejtések és adott állapotom befolyásolnak
festés közben.
Évtizedeken át
folytonos kísérletezéssel, rendszeres munkával és tapasztalatok
gyűjtésével formálódott festészeti technikám. Az anyag és a gondolat
együtt, karöltve építik a képet. Kísérletezem, vannak visszatérő
megoldások, motívumok és mindig szívesen befogadom az új megoldás
lehetőségét. Szeretem, ha egy felület változatos módon van megfestve, ha
ugyanaz az anyag különféleképpen nyilvánul meg: puhán, testesen, foltosan,
lazúrozva, rétegekben, finom átmenetekkel, realisztikusan, elmosódva, élesen, árnyszerűen,
homályosan, árnyékoltan, összemosódva, elhatárolódva... A finom,
leheletszerű átmenet az ég ábrázolásakor harmóniát, túlvilági szépséget
sejtet. Elmosódó, átlátszó felületek az eltűnés, áttűnés jelenségét
erősítik. A rétegeltség, árnyaltság, lazúr dúsítja a forma tömegét.
Részletgazdag motívumok egymást takarva titkokat rejthetnek.
’Zongoralecke’
című sorozatomat egy nyári élmény ihlette: egy árnyékos teremben leült a
kislányom egy nagy fekete zongora elé és játékosan leütötte a
billentyűket. A gyermeki kíváncsiság, a rácsodálkozás és a zengő
hangszer együttes jelenléte mély nyomot hagyott bennem. (Valószínűleg, nem
csak bennem, mert a lányom azóta is zongorázik.) Hosszú folyamat során
dolgoztam fel ezt a jelenetet, ami időközben átalakult: a kislány figurájába
én magam is beköltöztem, felelevenítettem gyermekkori emlékeimet
zongoraleckékről, helyszínekről, és leképeztem ezekhez való
viszonyulásomat, immáron a felnőtt fejével. Egy csukott zongora számomra a
csend. A billentyű látványában már ott játszik a ritmus. A kép foltjai,
színei a felületen zenélnek.”
Sandro Botticelli: Magnificat Madonna üdvözlése (1481)
Uffizi, Firenze
Ezekhez
a remek íráskészséget mutató, s egy női Bernáth Aurél elmélyültségét
ígérő szavakhoz szeretném hozzátenni saját megfigyeléseimet, muzsikáló
gyermekek és unokák zeneszerető, s zenéről versben és
énekszöveg-fordításokban is valló anyjaként és nagyanyjaként. A Sandro
Botticelli egyik Madonnájára emlékeztető, kör alakú képkivágás itt azt
jelzi, hogy egy festőművész anya, egy, a zongorával ismerkedő
kislány, s egy méltóságot sugárzó hangszer kisvilágába pillanthatunk be. A
képen uralkodó sötét hangszer feketeségét oldja, szinte meglágyítja a napsárga
fal, a citromsárga padló, a fehér-kék csíkos szék (amely nem klasszikus
zongoraszék!), a gyermek hajában virító piros masni és a fehér harisnyanadrág.
S, végül, de nem utolsósorban, a zongorajátékot próbálgató gyermek kezének és
karjának gyengéd, üde színe. A kislánnyal szemben üldögélő, sötétkék és
fehér színekben pompázó madár jókora aranyszínű súlyokon tanyázik,
amelyről akár egy metronóm is az eszünkbe juthat. Tekintettel arra, hogy a
madár, sőt a madarak Mayer Hella összes zongorás festményén, illetve
kollozsán felbukkannak, helyükön, szerepükön érdemes elgondolkodnunk. Jómagam
azonnal egy egyszerre finnyásságig igényes zenebarát és
madármegfigyelő-madárhang-gyűjtő, 1995 nyarán Nobel-díjra jelölt
költőbarátomra, a walesi R. S. Thomasra asszociáltam, aki sok-sok versében
szerepeltette ’Isten szárnyas gyermekeit.’ S egy bangori szálloda
társalgójában, Észak-Walesben a különböző madarak hangját elemezte nekem.
Ennek az emléknek is köszönhetem, hogy a zongorát próbálgató gyermekkel
„madárszemet néző”, alapjában véve sötét és szigorú tollas jószágban én nem
a billentyűk ifjú pályakezdő barátnőjének szigorú kritikusát
látom, sokkal inkább annak ígéretét, hogy az első ’pötyögtetések’ korszaka
után a finom gyermekkéz alól a madarak énekének világához méltóan pompás
dallamok fognak kibontakozni. Úgy, ahogyan ez Stockholmban, vagy bárhol,
bármilyen „zongoraközeli” élethelyzetben meg is történik.
Sok évtizede olvastam
egy Puccini-életrajzban, hogy a kis Giacomo először megijedt az orgona
„vox humaná”-jától, majd rajongó szeretettel hallgatta újra meg újra, s fogadta
el. Unokáim között van, aki fúvós hangszeren, van, aki zongorán és van, aki
hegedűn játszik, s volt alkalmam megtapasztalni a hangszerrel való
ismerkedés időszakának minden fájdalmát és örömét. Hálás köszönet Mayer
Hellának, a festőművész anyának és anyaszívű művésznek,
hogy ezt a lelkiállapotot ilyen mélyen, s egyben ilyen költői szépséggel
fogalmazta meg mindazok számára, akik vagy tanárként, vagy családtagként átélik
a gyermekekkel az első zongoraleckék minden fájdalmát, örömét, minden
félelmét és bűvöletét. Köszönjük!
*Dr. habil Petrőczi Éva
József Attila-díjas költő, író, műfordító, irodalomtörténész,
publicista, a Károli Gáspár Református Egyetem nyugalmazott
intézményvezetője.