„Legyen a zene mindenkié,
de tényleg!”
Batta András közösség- és
közönségnevelésről, s az első
tapasztalatokról
Batta
András zenetörténész, a Magyar Zene Háza igazgatója
(Fotó: Havran Zoltán, magyarnemzet.hu)
Elkészült a Magyar Zene Háza látványos épülete -
Liget Budapest (2:27)
Csupa
üveg, csupa arany, csupa fény és csupa-csupa muzsika. Egy különleges épület,
ahol a kint bentté és a bent kintté
válik, és amely láthatóvá teszi a zenét. Szokatlan új helyszínnel gazdagodott
zeneéletünk, s hogy mennyire kivételes ez a ház, talán jelzi az elnyert
elismerések sokasága, legutóbb például Cannes-ban, a MIPIM fődíját kapta
meg az épület, fenntarthatósági,
esztétikai és látogatói élmény szempontjából egyaránt a világ legjobbjának
ítélte a zsűri. De nemcsak a ház
unikális, az intézmény szintén rendhagyó szerepkört kíván betölteni. Eddigi, rövid
működésük alatt helyet adtak már zenepedagógus-konferenciának, megrendezték a
Kórusok Téli Éjszakáját, és folyamatosan fogadják az iskolás csoportokat. A
következő időszakban kerül színre Városkapu-sorozatuk, amelynek
keretében egy hónapon keresztül mutatják be egy-egy település kulturális
életét, a szabadtéri koncertjeiken
pedig szívesen adnak majd bemutatkozási lehetőséget akár zeneiskolás
fiataloknak is. Batta Andrással, a Magyar Zene Háza igazgatójával tervezett
programokról, feladatokról beszélgettünk, valamint arról, mekkora
érdeklődést váltott ki a januárban átadott városligeti
épület.
-
Milyen
intézményt képzeltek el a műsorokat, kiállításokat, rendezvényeket
tekintve?
- Induljunk ki abból, hogy
a háznak már attól is különleges a helye, a helyzete, hogy a zseniális építész,
Sou Fujimoto kuriózumot tervezett, egy olyan épületet keltett életre a
Ligetben, amely a zene szépségét, sokféleségét, csodáját, valamint az ezzel
kapcsolatos ismeretek sokaságát tudja bemutatni. Már az építészeti koncepcióban
is benne rejlik, hogy ez a helyszín otthont ad az ismeretterjesztésnek, a
zenepedagógiának. Mi nem vagyunk koncertközpont, sem zeneiskola, hanem egy
olyan komplex intézmény, ahol mindez együtt jelenik meg. A kiállítótérben a
zene vizualizálása volt a fő cél, erre szolgál a Hangdóm is. A legalsó
szinten tanulmányozni lehet a zenetörténetet, s élményszerűen találkozni zenén
kívüli eszközök
segítségével.
Minden pedagógiai ismeretterjesztés ehhez az alsó térhez kapcsolódik, amelyet
én leginkább varázstérnek nevezek, mert elképesztő, ahogyan animációkkal,
installációkkal, akár egy film, megelevenedik a jelenlévők előtt a
zenetörténet. Így nemcsak hallgatni lehet a zenét, hanem olyan élményeket is
megélni, amelyek mindenki érdeklődését felkeltik az adott kor, az adott
zeneszerző iránt. A huszonegyedik században, amikor mindenki látni és nem
hallani akar, a vizualitás rettentően fontos. S látom az érkező
csoportokon, a családokon, hogy mennyire megszólítja a gyerekeket ez a tárlat,
mert azon a nyelven beszél, amit megszoktak.
Fujimoto
stílusának jellegzetessége a kinti és a benti terek közti határ elmosódása, ami
a Zeneháznál is megfigyelhető
A
koncertterem hatalmas üvegfalakkal nyílik meg a Liget felé
(Fotók: Vörös Szabolcs / Válasz
Online)
-
S
emellett akad élőzene is jócskán…
- Igen, hiszen ott a két
hangversenyterem, a zenei foglakozások tere, s mindez olyan komplexen hat
egymásra, ami páratlan lehetőségeket nyújt a zenei ismeretterjesztésben és
a zeneoktatásban is. Az elsődleges célunk az, hogy a közoktatásban résztvevő
gyerekeknek - akik ismert okok miatt nem kapnak megfelelő zenei élményt – mutassuk meg, miért is fontos ez a terület, és
keltsük fel iránta a figyelmüket. Természetesen nekünk különleges
lehetőségeket biztosít ez a ház, de meg akarjuk mutatni azokat a módszereket,
eszközöket, amelyeket szerényebb körülmények között is lehet használni.
Szeretnénk mindezt a tanárok elé tárni, s a célunk az, hogy emellett a
pedagógusok fontosságára, az általuk betöltött szerepre is felhívjuk a
figyelmet. Olyan fórumot, adat- és ötletbázist kívánunk létrehozni – és kialakítani ehhez egy
honlapot is –
,
ahol hozzáférhetőek az új metódusok, meg lehet vitatni a tapasztalatokat,
így valóban közös gondolkozást is folytathatnak a pedagógusok, létrejöhet egy
közösség. Nálunk a klasszikus zene
mellett rengeteg etno, jazz, popzene is megjelenik, így a műfajok egymásra
hatása ugyancsak vizsgálható. S hogy mindez mennyire leköti a gyerekeket, már
látható, hiszen folyamatosan érkeznek hozzánk az iskolás csoportok.
-
Egy
korábbi interjúban említette, hogy fontos az is, hogy forrást találjanak a
vidéki csoportok Budapestre
utaztatására is…
- Tettünk e téren már
lépéseket, egyelőre azonban a budapesti iskolák töltik meg a termeket,
azokat fogadjuk, akik jelentkeznek nálunk. A foglalkozások nagyszerűen
működnek, mióta megnyitottuk a kapukat. Az érkező csoportok életkor
szerint más és más programmal ismerkedhetnek meg. A kisebbek először az
emeleten felkészítést kapnak arról, mit is fognak pontosan látni-hallani, majd
megnézik a kiállítást. Azaz némely részét, hiszen az egész anyag hatalmas, s
épp az az érdekes benne, hogy különböző vezérmotívumokat is végig lehet
követni –
például megkeresni a kottaírással kapcsolatos
emlékeket, egy-egy zeneszerző művészetét -, majd ezt követően
közös éneklésben, muzsikálásban vehetnek részt. Rengeteg gyerekhangszer áll
rendelkezésre, ebből válogathatnak a kicsik. Más persze a program a
gimnazistáknál, ahol a nagyobbak érdeklődéséhez kapcsolódnak az egyes
fázisok.
Van saját csapatunk:
rendhagyó zenepedagógusaink, akik foglalkoznak a csoportokkal, és szeretnénk
még más kollégákat is bevonni ebbe a munkába. Amikor a Kórusok Téli
Éjszakájának adtunk otthont, és a különböző helyszíneinken énekeltek az
együttesek –
a
kávéháztól a koncertteremig –, azon az estén azt
érezhette minden jelenlévő, mintha Kodály százéves terve vált volna valóra, egy olyan „trendi” helyszínen, ahol ezt valóban meg lehetett valósítani.
A tervünk pedig az, hogy a Magyar Zene Házában folyamatosan rendhagyó,
figyelemfelkeltő produkcióknak adjon otthont. Nem nálunk lesz Cecilia
Bartoli-koncert, és nem hívjuk meg a Bécsi Filharmonikusokat sem, mi azt
szeretnénk elérni, hogy legyen a zene mindenkié, de tényleg!
-
Korábban
is beszélt már arról, hogy nem sztárokat akarnak hívni, hanem sztárokat
szeretnének nevelni. Ez azt jelenti, hogy akár a legkisebbek is koncertezhetnek a Magyar
Zene Házában?
- Igen, a szabadtéri
színpadon teljesen kinyitjuk a kapukat, ha jelentkezik egy zeneiskolás növendék
a tanárával, hogy ő szeretne egy tízperces előadást tartani, akkor
akár erre is van lehetőség. A jövőben a Virtuózokkal is dolgozunk, egy
mentorprogramjuk valósul meg nálunk, de például a Cziffra Fesztivállal együtt működve nyolc fiatal zongorista lépett nálunk pódiumra, részben zeneakadémisták. Otthont adunk emellett a
Fesztivál Akadémia Budapest
egyik kedves
programjának, a Fehér Ilona Hegedűversenynek. Rendhagyó szerepre
törekszünk, s a szabadtéri produkcióinkkal szeretnénk elérni, hogy azok, akik
sétálnak, játszanak a Ligetben, álljanak meg, hallgassanak bele a produkciókba.
A cél, hogy felkeltsük a zene iránti érdeklődést.
-
Már
maga az épület is megállásra késztet minden erre járót…
- Volt bennem aggodalom
kezdetben, hogy mennyi időbe telik, míg a Magyar Zene Háza bekerül a
köztudatba, de most azt tapasztalom, hogy nemcsak a zenészek, hanem mindenki
számára érdekes a ház. A nemzetközi sajtót sem kellett hívnunk, Fujimoto nevére a szélrózsa minden
irányából érkeznek
az építészeti szakújságírók, s bízom
benne, hogy arra is felfigyelnek, hogy
nemcsak
az épület,
hanem
a zenei tartalom is különleges.
-
Nem
zavarja, hogy most elsősorban mindenki az épületre kíváncsi?
- Nem, mert
elválaszthatatlan a ház és a benne lévő tartalom. Az a filozófia, ami a
falakban megjelenik –
az
áttetszőség, a szabadság –
,
igaz a zenére is, hiszen ami az itteni üvegfalak között hangzik fel, olyan,
mintha a Ligetben, az ott sétálók között is megszólalna. S épp ezért olyan
sokszínű, sokakat megszólító a kínálatunk, amelyben azért kortárs
kompozíciók, elektroakusztikus zene is akad, mert mindennek megvan a maga
közönsége. Rengetegen az épület miatt jönnek, azonban az első látogatást
követően is vissza-visszatérnek. A kiállításunk állandóan telt házas,
naponta 600-800-an nézik meg. Ha
egy tanteremben
tartanék egy ilyen, zenetörténeti előadássorozatot, akkor jó esetben ötven
ember jönne el rá.
Most
pedig ilyen sokan ismerkednek
meg
a zenetörténettel! A látogatókat
először elvarázsolja az épület, ezt követően hat rájuk a Hangdóm,
majd az itteni programok miatt is visszajárnak. Most az első időszak
elteltével azt mondhatom, a Ház és mindaz, ami benne
rejlik, vonzza a publikum minden rétegét. Hatalmas az érdeklődés, ami úgy tűnik, hogy nem
lankad, sőt!
-
Említette
a tárlatot,
amiről azt mondta egy korábbi interjúban: „a zenetörténeti kiállítás
bizonyos szempontból én vagyok”.
- Igen, legalábbis a négy
évtizedes tanári pályafutásom erős lenyomata, az a zenetörténeti
áttekintés, amely
a kiállításon megjelenik.
Az órákon ugyanis az ember megfigyeli, mire vevő a hallgatóság, hiszen még
a zeneakadémista fiatalokat is úgy kell megszólítani, hogy valóban felkeltsük az érdeklődésüket,
ehhez pedig szükség van a show-elemekre is – legalább is én ezt
vallom.
Amikor a tárlat terveztük, akkor az általam rendszeresen elmondott
zenetörténetet epizódokra bontottuk, s megnéztük, mi az, ami ötven embernél
többet is érdekel. Senki nem gondolná, hogy Leoninus és Perotinus, a Notre-Dame-iskola
szerzeteseiből
lesznek
a kiállítás
sztárjai. Ha
valaki
átsétál a többszólamúság templomán, átélheti
az európai zene egyik legnagyobb vívmányának jelentőségét. Egyébként nemcsak a kiállítás, hanem az egész
ház az eddigi tevékenységemet tükrözi, olyan elemekből épül fel,
amelyekkel
életem különböző periódusaiban foglalkoztam. Nagy szerencsémre van
körülöttem egy fiatalokból álló,
odaadó és professzionális
stáb is, amelynek tagjai rengeteget dolgoznak azért, hogy a Ház a lehető
legsikeresebben működjön.
-
Mennyi
ideig látható a mostani tárlat?
- Öt-hat évig biztosan, s
még lehet tovább bővíteni, fejleszteni technikai újdonságokkal. Emellett
félévente lesznek még időszaki kiállítások is, most például a magyar popzene hőskorát fogjuk bemutatni, az
1956-os forradalom és a rendszerváltás közötti időszakot. Nagy
utazótárlatokat is befogadunk majd. Egyébként mi is külföldön tanultuk meg -
például a David Bowie
– vagy a Pink Floyd-kiállításon –, hogyan kell ilyen
szellemiségű tárlatot összeállítani, és segítette a munkánkat egy angol
kiállítási tanácsadó is. Ezeken az előbb említett tárlatokon ugyanis a
látogató is részesévé válik a történetnek, azt érezheti, hogy ott van az
öltözőkben, a felvételeken, sőt még a többezres stadionkoncerteken is. S akárcsak ezeknek a
bemutatóknak, egy
különleges, fejhallgatóban megjelenő zenei program jóvoltából nagyon erős a zenei
rész
is.
Temérdek pozitív visszajelzést kapunk a nyitás óta, mindenki el van ragadtatva ezektől
a trükköktől, technikai újdonságoktól is, amelyeket eddig el sem tudtunk képzelni. S el kell
mondanom, hogy nemcsak a kiállítás és a koncertek különleges a Magyar Zene
Házában, hanem a kávézó és az étterem kínálata is, ahol például egy fiatal mesterszakács készíti a
fogásokat.
-
Megnyílt
az épület, rengetegen látogatják a kiállítást, sikeresek a koncertek,
elindultak a pedagógiai programok. Hogyan tovább?
- Az idei évre már betelt a
kalendáriumunk, olyan sokan szeretnének a Magyar Zene Házában fellépni, hogy
egy tűt sem lehet már leejteni. De akadnak még jócskán nagy terveink.
Elindul májusban a Városkapu-program, amelynek keretében jelentős vidéki városokat szeretnénk bemutatni,
úgy, hogy egy hónap leforgása alatt többször visszatérnek a Házba, új, az együttműködésre
készült
projektekkel. Az első vendégünk
Debrecen lesz, ősszel pedig Veszprém kerül reflektorfénybe. Mindenki
lelkes, ők hozzák a produkciókat, mi adjuk a helyet, s arra is figyelünk,
hogy többrétegűek legyenek a nálunk előadott programok, a
gyerekműsortól a
komplex
alkotásokig. A legfontosabb az, hogy
a befogadott koncertek mindegyike ‘zeneházas’ legyen, azaz rendelkezzen
üzenettel, ismeretterjesztő jelleggel, s ha lehet tartalmazzon felfedezést, váratlan felismerést
is.
A debreceniek elhozzák például azt az új irodalmi-zenés alkotást, amely Szabó
Magda Az ajtó című művéből született Ajtók címmel, lesz egy
Csokonai-projekt is, ami a Csokonai-hagyomány máig tartó
továbbélését mutatja meg. Felhangzik majd Zombola Péter új darabja, valamint a híres hollywoodi
filmzeneszerző, Rózsa
Miklós szimfonikus
műveit
is bemutatják. Minden város izgalmas újdonságokkal jelentkezik nálunk, s
örülünk, hogy ennek részesei lehetünk.
-
Évente
két település szerepel a sorozatban. Sok időbe telik, amíg minden várost
bemutatnak…
- Ó, időnk van bőven, hiszen a Magyar Zene
Háza
regényes
története csak most kezdődött
el!
Réfi
Zsuzsanna
FÜGGELÉK:
Tahler Tamás képriportja:
Magyar Zene Háza
https://photos.app.goo.gl/Lm5R87arJ4x48Wrz6