Leporello kettőssége *
Polgár László nemcsak énekelni, hanem tanítani is szeret
(A
75 éve született Polgár László emlékére)
Polgár
László (1947–2010)
(info.bmc.hu)
Wagner: Parsifal - Nagypénteki varázs - Polgár
László, Molnár András (7:33)
Wagner: Parsifal - Nagypénteki varázs
(részlet) / Gurnemanz: Polgár László, Parsifal: Molnár András, Kundry: Kasza
Katalin
Vezényel: Oberfrank Géza Magyar Állami Operaház
(1991)
Tchaikovsky: Eugene Onegin - Gremin's aria /
Ария Гремина
(László Polgár) (5:39)
Vezényel: Kovács János
(Koncertfelvétel, 1995)
Az
éneklés az élete. Enélkül nem tudna létezni, saját megfogalmazása szerint a
muzsika olyan számára, mint halnak a víz. Polgár László már gyermekkorában
folyton énekelt, s bár eleinte színész akart lenni, zeneszeretetével,
gyönyörű hangjával végül a Zeneakadémiát választotta. Több mint
negyedszázada a Magyar Állami Operaház tagja, s az utóbbi évtizedekben nagy
sikereket arat a világ legnagyobb dalszínházaiban is. A nagy nemzetközi
hírnévnek örvendő basszista nyolc esztendeje él Svájcban, szerződés
köti a Zürichi Operaházhoz, de azért tagja maradt a budapesti dalszínháznak is,
így a magyar közönség rendszeresen találkozhat vele.
-
Ennyi év után már megszokta a külföldi
életmódot vagy honvágya van ma is?
- A magyar
rádió hangjaira ébredek, úgy hallgatom reggelente, mintha itthon volnék. S
amikor csak tehetem, akár egy napra is, hazajövök. Egyszerűbb lett volna,
ha nem maradok tag a magyar dalszínházban, hiszen így nagyon megnőtt az
előadásaim száma, de az operaházi fellépések, a budapesti közönség
szeretete nélkül nem tudom elképzelni az életemet. Mindig nagy boldogság és
fokozott felelősség abban a házban énekelni, ahol mindenki ismer, ahol az
első szerepeimet kaptam, s ahol olyan mestertől tanulhattam, mint
Ferencsik János. Ezért is örülök nagyon, hogy sokéves szünet után most premiert
tudok vállalni az Ybl palotában, s ősszel a Rigoletto Sparafucile-jaként
léphetek színpadra.
-
Miben más a budapesti és a zürichi
operaház?
- Egyetlen,
de nagyon lényeges különbséget látok, és minden eltérés ebből fakad: a
svájci dalszínháznak van pénze. Egyébként szerintem a zürichi ház ma a világ
egyik legjobb operája, kiváló énekesek lépnek színpadra esténként, és látványos
produkciók születnek. S ennél a társulatnál dolgozik az általam egyik
legjobbnak tartott dirigens, Nikolaus Harnoncourt is. A mai karmesterek nagy
része ugyanis tökéletes technikával vezényel, de nem azt a zenét dirigálja, ami
nekem kellene. Szélsőségekben gondolkoznak, valami extremitással szeretnék
felhívni magukra a figyelmet, én azonban a szép és a zeneszerző
elképzeléseihez igazodó muzsikát szeretem. S a jó csapatmunkában hiszek, nem
színházakban vagy rendezőkben gondolkozom, hanem személyekben,
szerepekben, zeneszerzőkben. Kt figurát szeretnél még életre kelteni,
Massenet Don Quijote-ját és Muszorgszkij Borisz Godunovját. S bár nívós
koncerteken, oratórium-előadásokon is szívesen szerepelek, leginkább egy
jól sikerült operaprodukció tesz boldoggá.
-
Ez nagyon érdekes, pedig az ember azt
gondolná, az Ön zárt, tartózkodó és puritán személyiségéhez inkább a koncertek,
hangversenyek illenek.
- Természetesen
ezekből is akad néhány minden szezonban, s az énektechnika miatt is
fontos, hogy az énekes több műfajban is folyamatosan kipróbálja magát, az
operában azonban élvezem a színészi játékot. Ezt Ljubimovnak köszönhetem, aki
1982-ben Budapesten állította színpadra a Don Giovannit, s ebben az
előadásban Leporellót alakíthattam. A rendező olyan maszk mögé
bújtatott, amelyben tudtam, mertem magamat vállalni. Az a kettősség,
amelyet ennek a Leporellónak a félig kifestett arca jelképez tudniillik, megvan
bennem is.
-
Jurij
Petrovics Ljubimov és Polgár László a Don Giovanni egyik budapesti próbáján
(1982)
(achivum.mtva.hu)
Polgár László és Melis György
jelenete Wolfgang Amadeus Mozart Don Giovanni című
operájában a Magyar Állami Operaház Erkel Színházában (1982).
(Fotó: MTI/Horvát Éva)
-
Hogyan készül egy új figurára?
- Rendszeres
munkát végzek, mindig beosztom előre, mikor mivel foglalkozom, hiszen egy
szerepnek meg kell érnie. először elolvasom a művet, igyekszem a
korhoz, a darabhoz kapcsolódó irodalmat felkutatni, átnézni. Ezt követően
megtanulom a szerepet, s utána kezdek dolgozni a korrepetitorral. S mikor már
tudom a művet, akkor hallgatom meg mások felvételeit. Először azt
döntöm el, én mit nem fogok csinálni, s mi az, ami követhető. Mindig
kialakul bennem egy kép az adott figuráról, de hagyom, hogy hasson rám a rendező,
s a közös munka során születik meg az az alak, amelyet később életre
keltek a színpadon.
-
Főiskolásként nem akart igazán
énekes lenni, inkább a pedagógusi pályát érezte sajátjának. Most, amikor szép
művészi karriert tudhat maga mögött, megvalósul azért ez a régi terve is?
- Három
esztendeje tanítok egy zürichi konzervatóriumban, s jelenleg nyolc növendékem
van. Hetente két teljes napot foglalkozom velük, s nagyon élvezem ezeket az
órákat, én is rengeteget tanulok a közös munkából. Most elkezdtem
mesterkurzusokat tartani, jövőre már második alkalommal térek vissza a
budapesti Zeneakadémiára. Talán kicsit sikerül átadni a tanítványaimnak azt,
ami számomra is a legfontosabb, hogy bízzanak magukban, mert önbizalom nélkül
nem lehet kilépni a színpadra. S hinniük kell abban is, hogy az énekléshez nem
erő kell, hanem fény, ami nemcsak a hangból, hanem az egyéniségből is
sugárzik…
-
Réfi Zsuzsanna
*Első
megjelenés: Vasárnap c. szlovákiai magyar hetilap (1999. augusztus 4.)