A nemrég megjelent könyv margójára
Amikor „hivatalosan” ír valaki egy
művészről, manapság csodálatos, nagy-nagy öröm.
Amikor azonban maga a művész vall a saját
életművéről, az olvasó még nagyobb örömet él át, mert ebben a
könyvében Kertész Lajos nincs alávetve egy riporter provokatív vagy éppen
csupán kíváncsi kérdései kényszerének.
A Tiszántúli Református Egyházkerület püspökének, a
zenéhez is kiválóan értő Fekete Károlynak ajánlásával és a ragaszkodó
testvér, Kertész Attila előszavával 2021-ben megjelent könyv tartalmazza
azokat az értékeket, amelyeket már a cím is tükröz: „Légy hű mindhalálig.”
A folytatást mindannyian ismerjük a Bibliából: „… és neked adom az élet koronáját.”
Be kell vallanom: nagyon nehéz egész életünkben
megfelelni ennek a hitvallásnak.
Mégis: Kertész Lajos lelkészként és
zongoraművészként ennek szellemében élt évtizedeken át. Talán egyáltalán
nem merész tőlem a párhuzam: Albert Schweitzer életműve. Neki
választania kellett az orvosi és az orgonaművészi hivatás között. Nem
választott, hanem összevonta, ötvözte a kettőt: gyógyított a feketék
között a dzsungelben, ahol a gyógyulásra várók hallhatták orgonajátékát a
messze idegenben épített kis kápolnában. Mert zenéjével is gyógyított.
Az emléktábla helye: Gyula, Árpád u. 4.
Erre gondoltam, amikor egyik tanítványomat Gyulára,
a helyesírási verseny országos döntőjére kísértem, s mialatt a tanuló egy
szigorúan ellenőrzött iskolai teremben dolgozott, szabad perceimet a város
megismerésével töltöttem. Így álltam meg – meghatódva – az emléktábla
előtt (a fénykép a mellékletben), amelyen ezt olvashattam: „Ebben a házban
élt családjával Kertész Lajos (18991974) zenetanár, a református egyház és a
város kulturális életének jelentős személyisége. …”
Kertész Lajosnak nem kellett elmennie a dzsungelbe,
a feketék közé, de átélte a mindenkit körülvevő hatalmi politika
borzalmait, amelyek miatt többször szenvedett igazságtalanul és vizsgálatok
nélkül megalázó „hátratételeket”, büntetéseket, átadva az őt
megillető méltó helyet a tehetségtelenebbeknek.
Az olvasó fantasztikus pillanatokat él át, amikor
Kertész Lajos 1956. október 23-ára emlékezve leírja azt a jelenlévőkre
jellemző boldogságot, amelynek tanúja lehetett ő is:
„…
Felzokogott, kicsordult a szívekből nemzeti imádságunk hangja, …” (ekkor ugyanis a Parlament tetején a vörös csillag
helyett megjelent a hatalmas nemzeti zászló). Méltán idézi Szabó Lőrincet:
„Amit a maroknyi magyarság most művelt, azt nyolc napon át lángoló
glóriaként csavarta maga körül a Föld-golyó…”
Kertész Lajos Erkel, Liszt, Kodály, Bartók szellemi
hagyatékának folytatójaként hazánkban és külföldön bizottságok, társaságok,
tanárképző intézmények vezető személyisége volt, aki soha nem feledte
a nagy elődöket.
Kongresszusokon, a diákokat felnevelő
iskolákban, előadásain, újságcikkeiben, emlékezéseiben, felszólalásaiban,
ünnepi beszédeiben mindig összekapcsolta a mondanivalóját, az igazi értékeket
az aktuális magyar viszonyokkal. Ugyanígy tett akkor is, amikor a szószéken
szolgálta Isten ügyét: a bibliai történeteket párhuzamba vonta a hazai
valósággal. Igényes prédikációi mindenkihez szóltak: a Biblia ismeretében
kevésbé jártas és a műveltebb hallgatóinak egyaránt. Egyik igehirdetésében
hangsúlyozta: „Mi, keresztyének, hisszük, hogy a zene Isten ajándéka, …”.
Másutt Kálvint idézte: „A zsoltárok tudnak arra
indítani, hogy szívünket Istenhez emeljük…”.
A kodályi életművet „kincsnek” nevezve, Kertész
Lajos azt vallotta: „Ebből nekem a zene a legfontosabb, a kompozíciók,
melyek nemcsak Kelet-Nyugat szintézisét adják, hanem a mindenkori magyar élet
teljességét.” A zongoraművész szót emelt az ének-zene tagozatos iskolák
fennmaradásáért is, amikor egyik ünnepi beszédében ugyancsak Kodályra hivatkozott,
aki életét, zsenijét áldozta a művelt, boldog, éneklő
Magyarországért.
Szerényen, de büszkeséggel említi: „Kodály Zoltán
népzenetanárom volt. 1954-ben, akadémista éveim utolsó hónapjában Bösendorfer
zongoráján – otthonában – előjátszhattam a hét darabból álló ciklust, az
op. 11-et.”
Bartók Bélára utalva megszólítja az ifjúságot is:
„Ti, zongorázó gyerekek, magyar zenei anyanyelvet beszélve rácsodálkozhattok a
titeket körülvevő, meséből és valóságból szőtt költői
világra. A Mikrokozmosz darabjaiban
még betekintést is nyerhettek a zeneszerzés műhelytitkaiba, ismerkedhettek
azokkal a szerkezeti elemekkel, színes építőkockákkal, amelyekkel az
alkotó Bartók zsenije remekműveket teremtett.”
Az „Arcképek” című fejezetben Kertész Lajos megkapó
módon vallott híres világi és egyházi személyiségekről; minden
kiválasztottról a legtalálóbb, legértékesebb, legvonzóbb jellemzőket megörökítve.
A „Magamról” önéletrajzi rovatban – többek között –
ezt olvashatjuk: „Voltak, akik szolgálatra hivatott igehirdetőt láttak
bennem, de ugyanakkor a zenében is olyan fokra jutottam, hogy 1948-ban
Budapesten, a következő évben pedig Debrecenben megnyertem az országos
ifjúsági zongoraversenyt.”
A későbbiekben: „Voltak nagy szomorúságaim,
próbáim, de ezek nem lázadásra, tiltakozásra, hanem önvizsgálatra,
bűnbánatra késztettek. Isten annyira szeret engem, hogy megadta: a
feltámadott Krisztusba vetett hittel járhattam mind a mai napig életem útját.”
Tudás, szerénység, alázat – egy hallatlanul gazdag
élet titka. Milyen jó volt Tamással együtt kimondania a szószékről is –
szemben a hitetlen világgal: „Én Uram és én Istenem!”
Amikor hálával emlékezünk Kertész Lajos
zongoraművész és lelkipásztor pályafutására, hisszük és gondoljuk: minden
bizonnyal elnyerte az „élet koronáját”.
Szabó
Szabolcs
kórusvezető karnagy