WOLF PÉTER ZONGORAMŰVEI
KOTTÁBAN ÉS
HANGHORDOZÓN
I.
Első megjelenés: 2022. január
Kiadó: Universal Music Publishing
Editio Musica Budapest
Wolf Péter:
Jazz-prelűdök (Szerzői ajánló)
Sokszor
tapasztaltam komolyzenét játszó zongoraművészeknél, hogy szívesen adnának
elő jazz-műveket is, de ennek jelentős akadálya volt, hogy igen
kevés a számukra is értelmezhetően lejegyzett kotta.
Mit
jelent ez?
A
jazz-kompozíciók döntő többségének csak a dallamát jegyzik le, és a hozzátartozó
harmóniákat betűkkel jelzik. Ez a jazzművészek számára megszokott
valami, a melódiát a saját maguk szerkesztette akkordokkal kísérik.
Komolyzenei
pianisták számára problematikus lehet a jazzben megszokott ritmus-jelölés is:
egyenletes nyolcadok szerepelnek a kottában, ám stílustól függően néha
triolásan kell értelmezni őket.
Ez
ösztönzött arra, hogy sorozatot komponáljak. A 24 darabból álló
Jazz-prelűdök (Wolf-temperiertes Klavier 2) a fent vázolt problémákat
hivatott megoldani: a lejegyzés a komolyzenei zongoraművészek számára
megszokott képet mutatja, egzakt ritmika, kétsoros kottában megjelenített
játszani való. A jazz szinte valamennyi stílusában írtam prelűdöt: a
boogietól a latin melódiáig, a balladától a virtuóz bravúrdarabig.
Számos
művem előadója, soknak ihletője Balog József készítette a
felvételt, ami cédén és minden digitális lelőhelyen hozzáférhető. A
kotta is hamarosan megjelenik.
II.
III.
Első megjelenés: 2018. december
Kiadó: Universal Music Publishing
Editio Musica Budapest
A prelúdium szó jelentése „előjáték”. A műfaj alighanem a zene történetével egyidős, hiszen legegyszerűbb formájában a prelúdium nem más, mint amikor a játékos, mielőtt belekezd egy dalba, végigpengeti hangszerét, hogy ellenőrizze, be van-e hangolva. A prelúdiumokat sokáig improvizálták, az első lejegyzett darabok a 15. századból maradtak fenn, a műfaj azonban egyre népszerűbb lett, és a 17. századtól gyakran vált a részévé, aztán párdarabjává a fúga. Johann Sebastian Bachnál már egyértelműen a fúga előjátéka a prelúdium, vagyis a tudós, kötött stílusú darabot megelőző, szabad, fantáziaszerű zenére használják a kifejezést. Wolf Péter 24 jazz-prelűdje valahol itt kapcsolódik be a prelúdium sok évszázados történetébe. Hasonlóan Bach Das wohltemperierte Klavier című sorozatához, amely 24 prelúdiumot és fúgát tartalmaz valamennyi létező hangnemben, és ugyanúgy, mint 2019-ben megjelent gyűjteményében, a Wolf-Temperiertes Klavierban, Wolf Péter ezúttal is 24 darabot komponált.
Az első darab C-dúr hangnemétől a záró darab h-molljáig félhangonként lépegetünk felfelé a kromatikus skálán, s minden fokon megszólal egy dúr és egy moll darab. Wolf Péter persze nemcsak Bachhoz kapcsolódik, hanem a Bach utáni prelúdiumhagyományhoz is. A 19. században ugyanis különös prelúdiumok kezdtek megjelenni a kottapiacon, olyan előjátékok, amelyeket nem követ semmi. A legnevezetesebb gyűjtemény Frédéric Chopin 1839-ben publikált 24 prelűdje (op. 28), amely ugyancsak Bachra utalva bejárja mind a 24 hangnemet. Természetesen az, hogy ezek a prelűdök önmagukban állnak a kottában, s nem következik utánuk sem fúga, sem más műfajú tétel, nem jelenti, hogy a gyakorlatban is önmagukban szólaltak meg. A 19. században ugyanis még meghatározó részét képezte a koncertezés gyakorlatának az improvizáció. A zongoristák gyakran rögtönöztek bevezető zenéket egy-egy szonátához, mivel azonban akkor sem volt mindenkinek érzéke az improvizációhoz, számos olyan kiadvány jelent meg, amely improvizációs mintákat kínált, s ezeket a gyakorlódarabokat prelűdöknek nevezték (a franciában és a németben máig használatos a preluder, illetve präludieren kifejezés a rögtönzésre).
A Chopin gyűjteményében található tételek ezeknek az
improvizációt helyettesítő prelűdöknek a legmagasabb rendű
képviselői. Wolf Péter mintha ugyanezt a hagyományt követné, amikor egy olyan
zenei nyelven – a jazz nyelvén – fogalmazza meg klasszikus zenei
igényességű darabjait, amelynek lényege az improvizáció. Számos darab,
különösen a lassú tempójú tételek idézhetik fel a hallgatóban (és a
zongoristában) Chopin írásmódját: Wolf Péter is lenyűgöző
pontossággal képes lejegyezni teljes mértékben improvizációnak ható, szabad
időkezelésű szólamokat (ilyen a 13. Fisz-dúr „Lisa”, a 18. gisz-moll
„Ilyen egyszerű” című tétel, vagy az utolsó, 24. h-moll „Ámok” című
darab bevezetője).
A legnagyobb prelűdsorozatokhoz hasonlóan tehát Wolf Péter is példát mutat: persze nem azt mondja, hogy így kell prelűdöt improvizálni, hanem csak annyit, hogy így is lehet. Tessék felülmúlni! És van még valami, ami a nagy elődökhöz kapcsolja: ahogy Bach a barokk stílusban, Chopin a 19. századközepi romantika stílusában, Debussy prelűdjei a 20. század eleji francia zene stílusában, úgy Wolf Péter a jazzben járja be a teljes stilisztikai spektrumot. Az írott zenében megjeleníthetetlen free jazztől eltekintve szinte minden megjelenik ezekben a darabokban, amit a tágan vett jazz címkéje alá szokás sorolni: a gospel (7. Esz-dúr „Himnusz”), a blues (1. C-dúr „Motolla”), a bebop (11. F-dúr „Krimi”), a latin jazz (6. d-moll „Trópusi éj”), s persze a balladák világa (4. cisz-moll „Vágyódás”; 16. g-moll „Kérdés válasz nélkül”). A tételek ugyanakkor nem csupán stílusgyakorlatok és a gyors tempójú darabokban ördögi zongorázást igénylő technikai gyakorlatok, hanem Debussy prelűdjeihez hasonlóan kifejező karakterdarabok is, a címben szereplő jelenség, érzelem, magatartásforma vagy személyes élmény zenei képei. Kompozíciós szempontból a legizgalmasabb darab talán a 8. esz-moll „Tükörlabirintus” című tétel, amely egyszerre képes a labirintusban való elveszettség érzetét megjeleníteni, megőrizni a jazz hangzásvilágát, s közben a bachi elvek mentén szervezni a hangok sorát, nagyjából a tétel közepétől ugyanis a két szólam egymás tükörképeként mozog (amikor az egyik felfelé lép, a másik lefelé). Wolf Péter tehát nemcsak a jazz-improvizációhoz kínál mintákat, hanem a zeneszerzéshez is. Nem mondja, hogy így kell, de így is lehet. Tessék felülmúlni!
Fazekas Gergely
(Fazekas Gergely ismertetője a BMC kiadásában megjelent azonos című CD melléklete. A mű meghallgatható az összeállítás IV. fejezetében.)
IV.
Péter Wolf: Wolf-temperiertes Klavier | József Balog (Klavier) (56:54)
Wolf Péter: Wolf-temperiertes Klavier
Balogh József (zongora)
00:00 0. Intro
00:43 1. Invokáció/Epiclesis
04:03 2. Patak/Stream
07:58 3. Hajnal/Rise of Day
11:38 4. Ostinato
14:21 5. Naplemente/Sunset
18:31 6. Ébredj!/Get up!
20:59 7. Köd/Fog
24:11 8. Adagio
28:42 9. Fanyar tangó/Bitter tango
32:20 10. Fergeteg/Whirl
34:19 11. Ódon kastély/Old Castle
38:41 12. Ingovány/Moorland
42:13 13. Akvarell/Aquarelle
46:00 14. Sóhaj/Sigh
48:37 15. Frédéric & George
51:19 16. Epilógus/Epilogue
56:07 Danke
Wolf Péter és Balogh József
(Collegium Hungaricum Wien, 2020. 12. 14.)
V.