ZSOLDOS BÉLA
ÜTŐHANGSZERES
MŰVÉSZTANÁR-ZENESZERZŐ 70 ÉVES
Zsoldos Béla
(fidelio.hu)
I.
Zsoldos Béla kislexikon
Született: Budapest, 1952.
III. 1.
Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: főiskolai docens
Oktatott tárgy: klasszikus
ütőhangszerek, jazz vibrafon, percussion
Tanulmányok:
Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola
Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Tanárképző
Liszt Ferenc Zeneművészeti
Főiskola Művészképző
Oktatói tevékenység:
1982-1986: Bartók Béla Zeneiskola
1990 óta: Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem Jazz tanszék
Felvételek:
kb. 500 lemezfelvételt készített Babos
Gyula, Szakcsi Lakatos Béla, László Attila, Vukán György és mások társaságában,
pl.:
Hungaroton, 1992: Smúz.
KCG, 1994: Morgan Workshop
KCG, 1996: Morgan Workshop Plus
KCG, 2006: ZsoldosBéla: Timpani
Concerto/Vibrafonia
Tom Tom Records,2008: ÜssDob
KCG, 2008: Zsoldos Béla: MÜPA Koncert.DVD
Jazz kompozíciói (és azok előadói):
Finn - Magyar Workshop
In Line
Morgan Workshop
Morgan Workshop Plus
Free Style Chamber Orchestra
Timpani concerto
Vibrafonia
Díjak, kitüntetések:
2000: eMeRTon-díj
2004: Artisjus-díj
2007: Magyar Köztársasági Érdemrend
Lovagkeresztje
2013: Liszt Ferenc-díj
(Forrás: lfze.hu)
II.
|
|
Neves zenészcsaládban született és nevelkedett. Mit
tudhatunk erről?
Zsoldos Ernő, Zsoldos Imre és Zsoldos László
neveit említeném a családomból. Ők hárman testvérek voltak, akik közül
Zsoldos Ernő volt az édesapám, akit 16 éves koromban veszítettem el.
Zsoldos Imre édesapámmal alapította meg 1948-ban a Magyar Rádió felkérésére a
Magyar Rádió Tánczenekarát, amely a mai napig működik – immár
önerőből – Stúdió 11 Zenekar néven. A harmadik testvér Zsoldos
László újságíró-zeneszerző volt, ő írta például a Mondd,
miért szeretsz Te mást? című Máté Péter slágert. Édesapám
harsonás volt, de e mellett több hangszeren is játszott. Ebben a zenei világban
éltem és nevelkedtem, mindig ott voltam a koncerteken, ahol a zenekar is
fellépett.
Zsoldos
Ernő 1957-ben[2]
Két éves korában már dobolt.
Nálunk mindig szólt a rádióban a tánczene vagy a jazz,
én pedig közben lábosokon, fedőkön játszottam. A szüleim el is hívtak egy
tanárt, aki foglalkozott velem. Édesapám halála után nagybátyám vette át az
ő szerepét a zenei nevelésemben. A papám mindig azt mondta, hogy a
dobolásnál többet jelent az, ha valaki ütőhangszereken tud játszani. A
dobolással ugyanis akkor még nem lehetett se konzervatóriumba járni, se
felsőfokú tanulmányokat végezni, ezért azt javasolta nekem, hogy válasszam
a klasszikus ütőhangszereket, ebből szerezzek diplomát, és e mellett
még dobolhatok is.
Megfogadta a tanácsát.
Igen, elkezdtem fiatalon klasszikus ütőhangszereket
tanulni, elvégeztem a konzervatóriumot, a Tanárképzőt és a Zeneakadémiát
is. Két diplomám van, de komolyzenei téren soha nem voltam szimfonikus zenekar
tagja, bár sok ilyen együttessel játszottam együtt. Engem a jazz és a
könnyűzene érdekelt.
Fel lehet-e idézni az első találkozást a
jazz-zel?
Otthon rengeteg jazz zenét hallgattunk, például Count
Basie és mások is sokat szóltak nálunk. Élt még a papám, amikor a ’60-as
években az Erkel Színházban a világ legfantasztikusabb big bandjei és
előadói léptek fel, és mi ott voltunk ezeken a koncerteken. A big band
volt számomra az első olyan élmény, amelynek során tátva maradt a szám,
megragadott az egész hangzása, és persze az is meghatározó volt számomra,
ahogyan ott doboltak. Később, a Rádió Tánczenekarában is mindig a dobost
néztem, és öt évesen sokszor mellette is ülhettem a színpadon.
Minek köszönhető az, hogy több műfajban
is tevékenykedett?
Ez egyértelműen a választott hangszerem érdeme,
olyan zene ugyanis nincs, amelyben ne lenne ütőhangszer. Mivel
stúdiómunkákban is jól tudtak alkalmazni, bekerülhettem a zenei élvonalba.
Mindent elsőre le tudtam játszani, ami fontos volt a felvételek során.
Illetve még egy dolog szólt mellettem, mégpedig az, hogy a zeneszerzők
nagyon szeretik, ha többet kapnak egy előadótól annál, minthogy pusztán
csak visszahallják az általuk leírt hangokat. Komponistaként magam is tudom a
zenésztársaimról, hogy ki az, akitől többet fogok kapni. Tőlem is ezt
kapták, ezért engem szívesebben és többet hívtak zenélni. A zenei műfajban
tulajdonképpen mindenkivel játszottam, a komolyzenét is ideértve.
Miért épp a jazz műfaja mellett tette le a
voksát?
Engem teljesen elvarázsolt a vibrafon hangja, amely az
ütőhangszerek közül a jazz egyik alaphangszere. Nagyon sokat dolgoztam a
Rádióban, az ott végzett munka után még esténként is bementem, felvitettem egy
vibrafont az egyik terembe, és éjfélig egy szál magamban gyakoroltam rajta. Nem
tudtam betelni a hangjával, és ez kötelezett el a jazz mellett.
Nemcsak játszik, de zenét is szerez. Mi tud még
ihletet adni az újabb és újabb dallamok felfedezéséhez?
Ezt nehéz megmondani. A zeneszerzőnek az a dolga,
hogy időnként leüljön a zongorához és darabokat írjon. De van, hogy ez épp
fordítva történik meg, vagyis úgy, hogy eszembe jut valami, és az
tulajdonképpen már készen is van. Ez az, amit a komolyzenei remekművek
esetében teremtő erőnek neveznek. Ezt ilyenkor már nem a szerző
írja, nem is tudjuk, hogy pontosan kinek a műve. Egyszer csak megszólal és
kialakul az ember fejében, és azt gondolom, hogy ezek az igazán jó művek,
mert az ember a tudása alapján bármit tud írni, de ami a fejében megszületik,
az az igaz
III.
Zsoldos Béla felvételeiből
00:00 Intro (Borlai/Zsoldos)
03:04 From the 80's (Borlai)
08:20 11 notes (Borlai)
11:45 J.S.B. (Zsoldos)
13:18 Game (Borlai)
16:23 Z (Borlai)
19:01 Sarasota (Zsoldos)
22:47 Freedom (Borlai)
26:35 Train track (Zsoldos)
29:50 Quotation (Borlai)
33:41 Hexagon (Borlai)
40:02 Coda (Borlai/Zsoldos)
Borlai Gergő: drums, percussion, keyboards, computer
Zsoldos Béla: vibraphone, mariba, timpani, xylophone, bells,
keyboards, percussion
Tóth Tamás: bass guitar
Babos Gyula: guitar
Dés László: soprano saxophone
Csepregi Gyula: tenor saxophone, flute
Hangmérnök: Kiss István
Zenei rendező: Borlai Gergő, Zsoldos Béla
(A felvétel a Magyar Rádió 8-as stúdiójában készült
1995-ben.)
Morgan Workshop Plus • Zsoldos Béla - Red
Dragon (full album) (1:02:08)
00:00 1. Vörös Sárkány
07:18 2. Egy Elfelejtett Történet
13:46 3. Irány 2000!
21:34 4. Jessica - In Memoriam Zs. E.
27:19 5. For Ron and Gabor
34:44 6. Morgan Fickók
41:05 7. Jaco
46:33 8. Glencoe
51:31 9. Soha Még
54:55 10. Mamadal
Az első nagysikerű workshop
szupergroup lemez folytatása, de a fiatal jazz zenész korosztály bevonásával. A
ritmusszekció megfiatalításra került, de a nagy generáció jazz előadói is
játszanak a felvételeken.
Borlai Gergő, Solti János, Horváth
Kornél, Berkes Balázs, Studniczky László, Kleinheincz Gábor, Tóth Tamás,
Kaltenecker Zsolt, Vukán György, László Attila, Tátrai Tibor, Csepregi Gyula,
Dés László, Fekete Kovács Kornél, Csejtey Ákos, Elek István és Zsoldos Béla
(1997.)