ZSOLDOS BÉLA

ÜTŐHANGSZERES MŰVÉSZTANÁR-ZENESZERZŐ 70 ÉVES

 

 

Zsoldos Béla

(fidelio.hu)

 

I.

Zsoldos Béla kislexikon

 

Született: Budapest, 1952. III. 1.

Tudományos fokozat, egyetemi beosztás: főiskolai docens

 

Oktatott tárgy: klasszikus ütőhangszerek, jazz vibrafon, percussion

 

Tanulmányok:

Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola

Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző

Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Művészképző

 

Oktatói tevékenység:

1982-1986: Bartók Béla Zeneiskola

1990 óta: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz tanszék

 

Felvételek:

kb. 500 lemezfelvételt készített Babos Gyula, Szakcsi Lakatos Béla, László Attila, Vukán György és mások társaságában, pl.:

Hungaroton, 1992: Smúz.

KCG, 1994: Morgan Workshop

KCG, 1996: Morgan Workshop Plus

KCG, 2006: ZsoldosBéla: Timpani Concerto/Vibrafonia

Tom Tom Records,2008: ÜssDob

KCG, 2008: Zsoldos Béla: MÜPA Koncert.DVD

Jazz kompozíciói (és azok előadói):

Finn - Magyar Workshop

In Line

Morgan Workshop

Morgan Workshop Plus

Free Style Chamber Orchestra

Timpani concerto

Vibrafonia

 

Díjak, kitüntetések:

2000: eMeRTon-díj

2004: Artisjus-díj

2007: Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje

2013: Liszt Ferenc-díj

(Forrás: lfze.hu)

 

 

II.

Zsoldos Béla: A darabjaimban mindig van érzelem[1]

 

    

 

Hungarian Chamber Orchestra - Impulse (9:12)

Zsoldos Béla: Impulse

Magyar Kamarazenekar, hangversenymester: Bánfalvi Béla

 

 

Az űrlap alja

Neves zenészcsaládban született és nevelkedett. Mit tudhatunk erről?

Zsoldos Ernő, Zsoldos Imre és Zsoldos László neveit említeném a családomból. Ők hárman testvérek voltak, akik közül Zsoldos Ernő volt az édesapám, akit 16 éves koromban veszítettem el. Zsoldos Imre édesapámmal alapította meg 1948-ban a Magyar Rádió felkérésére a Magyar Rádió Tánczenekarát, amely a mai napig működik – immár önerőből – Stúdió 11 Zenekar néven.  A harmadik testvér Zsoldos László újságíró-zeneszerző volt, ő írta például a Mondd, miért szeretsz Te mást? című Máté Péter slágert. Édesapám harsonás volt, de e mellett több hangszeren is játszott. Ebben a zenei világban éltem és nevelkedtem, mindig ott voltam a koncerteken, ahol a zenekar is fellépett.

 

 

Zsoldos Ernő 1957-ben[2]

 

Két éves korában már dobolt.

Nálunk mindig szólt a rádióban a tánczene vagy a jazz, én pedig közben lábosokon, fedőkön játszottam. A szüleim el is hívtak egy tanárt, aki foglalkozott velem. Édesapám halála után nagybátyám vette át az ő szerepét a zenei nevelésemben. A papám mindig azt mondta, hogy a dobolásnál többet jelent az, ha valaki ütőhangszereken tud játszani. A dobolással ugyanis akkor még nem lehetett se konzervatóriumba járni, se felsőfokú tanulmányokat végezni, ezért azt javasolta nekem, hogy válasszam a klasszikus ütőhangszereket, ebből szerezzek diplomát, és e mellett még dobolhatok is.

Megfogadta a tanácsát.

Igen, elkezdtem fiatalon klasszikus ütőhangszereket tanulni, elvégeztem a konzervatóriumot, a Tanárképzőt és a Zeneakadémiát is. Két diplomám van, de komolyzenei téren soha nem voltam szimfonikus zenekar tagja, bár sok ilyen együttessel játszottam együtt. Engem a jazz és a könnyűzene érdekelt.

Fel lehet-e idézni az első találkozást a jazz-zel?

Otthon rengeteg jazz zenét hallgattunk, például Count Basie és mások is sokat szóltak nálunk. Élt még a papám, amikor a ’60-as években az Erkel Színházban a világ legfantasztikusabb big bandjei és előadói léptek fel, és mi ott voltunk ezeken a koncerteken. A big band volt számomra az első olyan élmény, amelynek során tátva maradt a szám, megragadott az egész hangzása, és persze az is meghatározó volt számomra, ahogyan ott doboltak. Később, a Rádió Tánczenekarában is mindig a dobost néztem, és öt évesen sokszor mellette is ülhettem a színpadon.

Minek köszönhető az, hogy több műfajban is tevékenykedett?

Ez egyértelműen a választott hangszerem érdeme, olyan zene ugyanis nincs, amelyben ne lenne ütőhangszer. Mivel stúdiómunkákban is jól tudtak alkalmazni, bekerülhettem a zenei élvonalba. Mindent elsőre le tudtam játszani, ami fontos volt a felvételek során. Illetve még egy dolog szólt mellettem, mégpedig az, hogy a zeneszerzők nagyon szeretik, ha többet kapnak egy előadótól annál, minthogy pusztán csak visszahallják az általuk leírt hangokat. Komponistaként magam is tudom a zenésztársaimról, hogy ki az, akitől többet fogok kapni. Tőlem is ezt kapták, ezért engem szívesebben és többet hívtak zenélni. A zenei műfajban tulajdonképpen mindenkivel játszottam, a komolyzenét is ideértve.

Miért épp a jazz műfaja mellett tette le a voksát?

Engem teljesen elvarázsolt a vibrafon hangja, amely az ütőhangszerek közül a jazz egyik alaphangszere. Nagyon sokat dolgoztam a Rádióban, az ott végzett munka után még esténként is bementem, felvitettem egy vibrafont az egyik terembe, és éjfélig egy szál magamban gyakoroltam rajta. Nem tudtam betelni a hangjával, és ez kötelezett el a jazz mellett.

Nemcsak játszik, de zenét is szerez. Mi tud még ihletet adni az újabb és újabb dallamok felfedezéséhez?

Ezt nehéz megmondani. A zeneszerzőnek az a dolga, hogy időnként leüljön a zongorához és darabokat írjon. De van, hogy ez épp fordítva történik meg, vagyis úgy, hogy eszembe jut valami, és az tulajdonképpen már készen is van. Ez az, amit a komolyzenei remekművek esetében teremtő erőnek neveznek. Ezt ilyenkor már nem a szerző írja, nem is tudjuk, hogy pontosan kinek a műve. Egyszer csak megszólal és kialakul az ember fejében, és azt gondolom, hogy ezek az igazán jó művek, mert az ember a tudása alapján bármit tud írni, de ami a fejében megszületik, az az igaz

III.

Zsoldos Béla felvételeiből

 

00:00 Intro (Borlai/Zsoldos)

03:04 From the 80's (Borlai)

08:20 11 notes (Borlai)

11:45  J.S.B. (Zsoldos)

13:18 Game (Borlai)

16:23 Z (Borlai)

19:01 Sarasota (Zsoldos)

22:47 Freedom (Borlai)

26:35 Train track (Zsoldos)

29:50 Quotation (Borlai)

33:41 Hexagon (Borlai)

40:02 Coda (Borlai/Zsoldos)

Borlai Gergő: drums, percussion, keyboards, computer

Zsoldos Béla: vibraphone, mariba, timpani, xylophone, bells, keyboards, percussion

Tóth Tamás: bass guitar

Babos Gyula: guitar

Dés László: soprano saxophone

Csepregi Gyula: tenor saxophone, flute

Hangmérnök: Kiss István

Zenei rendező: Borlai Gergő, Zsoldos Béla

(A felvétel a Magyar Rádió 8-as stúdiójában készült 1995-ben.)

Morgan Workshop Plus • Zsoldos Béla - Red Dragon (full album) (1:02:08)

00:00 1. Vörös Sárkány

07:18 2. Egy Elfelejtett Történet

13:46 3. Irány 2000!

21:34 4. Jessica - In Memoriam Zs. E.

27:19 5. For Ron and Gabor

34:44 6. Morgan Fickók

 41:05 7. Jaco

46:33 8. Glencoe

51:31 9. Soha Még

54:55 10. Mamadal

Az első nagysikerű workshop szupergroup lemez folytatása, de a fiatal jazz zenész korosztály bevonásával. A ritmusszekció megfiatalításra került, de a nagy generáció jazz előadói is játszanak a felvételeken.

Borlai Gergő, Solti János, Horváth Kornél, Berkes Balázs, Studniczky László, Kleinheincz Gábor, Tóth Tamás, Kaltenecker Zsolt, Vukán György, László Attila, Tátrai Tibor, Csepregi Gyula, Dés László, Fekete Kovács Kornél, Csejtey Ákos, Elek István és Zsoldos Béla

(1997.)

 

 

 



[1] Részlet a  interjújából (Rácz Anna, 2022. I. 21.)

[2] Zsoldos Ernő harsonaművész (Budapest, 1911. VIII. 24. – Budapest, 1968. XII. 21.)