BÚCSÚ GÖRGEY GÁBOR ÍRÓTÓL
MADARÁSZ IVÁN:
UTOLSÓ KERINGŐ CÍMŰ OPERÁJÁVAL
Meghalt Görgey Gábor író, volt
kultuszminiszter | hvg.hu
Az
Operaház műsorfüzetéből:
„Több évtizede már, hogy megismertem az operám
librettójának alapjául szolgáló színművet, Görgey Gábor Délutáni tea
című egyfelvonásosát. A ’találkozás’ revelatív élmény volt számomra. A
mű megrendítő drámaisága mély nyomot hagyott bennem, sőt
katarktikus hatása az idő múlásával – mint az igazi műalkotásoké –
nem gyengült, hanem erősödött, gazdagodott. Az elhatározás, hogy operát
írok a színdarabból az első pillanattól fogva élt bennem, s a belső
késztetés és a „külső” megrendelés 1999-ben összekapcsolódhatott. A
komponálás során érett meg bennem a gondolat az eredeti színmű két
motívumának – a főszereplő Asszony által emlegetett ’régi bálnák’ és
a csaknem ’főszereplő’, halál-szimbolikájú ajtónak – az
összeötvözése. Így született meg a balett-intermezzo haláltánc-víziója.
Számomra egy harmadik ’főszereplője’ is van az operának: az a
keringő-dallam, amelyet az Asszony próbál réges-régi emlékeiből újra
összerakni. A dallam keresése szimbolikus, hiszen mindannyian így keressük
életünk ’saját dallamát’, s ez a keresés a zeneszerző számára bizonyosan
még többet jelent. Ezt a dallamot nem kitalálni kell, hanem rálelni, mint a
női főszereplő, aki halálában, megbékélve ismer rá.” (Madarász Iván)
Madarász
Iván: Az utolsó keringő
Opera
Görgey Gábor Délutáni tea című egyfelvonásos drámája nyomán
Asszony:
Iván Ildikó
Férj:
Fried Péter
Szakácsnő:
Takács Tamara
Férfi:
Wendler Attila
Magyar
Állami Operaház Zenekara
Vezényel:
Hollerung Gábor
Ebben a darabban másként múlik az
idő. Percek alatt évek peregnek el. Főszereplő egy beszorult
ajtó, melyet csak nagy viaskodások után képesek kinyitni, akik be akarnak lépni
a színre. Ahol az Asszony ül magányosan, kötöget, monologizál, emlékeibe
temetkezik. Felidézi a múltat. Lánykorából az első báli táncot keresi. A
keringőt, melynek nem jut eszébe a dallama. Bál után az esküvőt.
Fiatal asszonyéveit. A csecsemő illatos bőrét fürdetés után, talpának
babahintőporos puhaságát. Az elszállt éveket. Az időóceánban elmerült
múltat.
Időnként, viaskodva az ellenálló
ajtóval, bejön a Szakácsnő. Megkérdi, nem kell-e valami? Aztán kicsoszog.
Majd megjön a Férj a hivatalból. Tele gondokkal. Meséli, mennyi baja van bent,
de ő nem hagyja magát, nem olyan fából faragták, hogy le lehessen
gyűrni. Az Asszony közben hajtogatja báli emlékeit, próbálja felidézni a
régi keringőt. Elbeszélnek egymás mellett. Ahogy szoktuk. Majd a Férjnek
mennie kell. Távozik a szörnyeteg ajtón. Nemsokára bejön a Szakácsnő, és
bejelenti, hogy az úr végleg elment. Meghalt. Aztán megjön a Férfi, aki a
mamának az ő fantasztikus nemzetközi karrierjéről beszél, és nem
akarja meghallani a történeteket az ő régi babaillatáról fürdetés után.
Elbeszélnek egymás mellett. Ahogy szoktuk. De hamarosan neki is mennie kell,
távozik a kellemetlen ajtón. Ő sem jön vissza soha többé.
A Szakácsnő még egyszer megkérdi, hozhatja-e az "ozsonnyát", de
az egyre öregebb Asszony már alig hallja. Aztán kimegy a Szakácsnő,
tudjuk, ő sem jön vissza már. A magára maradt Asszony előtt hirtelen
feltámad saját boldog gyerekkora, zeng-bong a világ; és hangtalanul, puhán,
magától kinyílik az ajtó mindkét szárnya. Az Asszony elindul a vakító fényözön
felé. Mindenki megérkezett.
Görgey
Gábor
Előzene - Prelude (4:08)
I. (Asszony - Woman) (2:17)
II. (Asszony, Férj, Szakácsnő - Woman,
Husband, Cook) (2:04)
III. (Asszony, Férj, Szakácsnő - Woman,
Husband, Cook) (6:40)
IV. (Asszony, Férj, Szakácsnő - Woman,
Husband, Cook) (0:58)
V. (Asszony - Woman) (3:59)
VI. (Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (1:27)
VIII. Intermezzo (7:36)
IX. (Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (2:07)
X. (Asszony - Woman) (5:18)
XI. (Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (0:40)
XII. (Asszony, Férfi - Woman, The Son) (4:27)
XIII. (Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (0:52)
XIV.
(Asszony - Woman) (2:30)
XV. Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (1:28)
XVI.
(Asszony - Woman) (3:13)
XVII. (Asszony, Szakácsnő - Woman, Cook) (2:31)
XVIII.
(Asszony - Woman) (10:42)
HUNGAROTON
(2009)