FEKETE FERENC
GORDONAKAMŰVÉSZ-TANÁR, ZENEISKOLAI IGAZGATÓ 75 ÉVES LENNE
(Nagykálló, 1947. június 3. – Temetés: Rákoskeresztúri Újköztemető, 2018. július 26.)
I.
Dr. Duffek Mihály-Molnár Zsolt-Ember Csaba-ifj.
Beregi István-Fekete Ákos
BÚCSÚ FEKETE FERENC GORDONKAMŰVÉSZ-TANÁRTÓL,
NYUGALMAZOTT ZENEISKOLAI IGAZGATÓTÓL 6 TÉTELBEN
(1947– 2018)
Elhunyt Fekete Ferenc (1947-2018)
gordonkaművész-tanár, nyugalmazott zeneiskolai igazgató (dr. Duffek
Mihály; Molnár Zsolt; Ember Csaba; Kodály Zoltán Zeneművészeti
Szakgimnázium és AMI; ifj. Beregi István atya – Válogatás Fekete Ferenc
koncertfelvételeiből és parlandóbeli írásaiból)
(Parlando 2018/6.)
II.
FEKETE FERENC INTERJÚ VÁZLATA A PLUSZ TV NEWS MŰSORÁBA[1]
Fekete Ferenc,
gordonka művész-tanár vagyok. debreceni Simonffy Emil Zeneiskola nyugalmazott
igazgatója.
Érdeklődésem
gyermekkoromban, egyre inkább a zenei pálya felé irányított.
Zenei
tanulmányaimat a nyíregyházi zeneiskolában kezdtem, majd Debrecenben folytattam
a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában, Ádám Károly tanár Úr
osztályában. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Debreceni
Tagozatán gordonka tanári diplomát szereztem, 1969-ben, majd állami ösztöndíjjal
a Kijevi Csajkovszkij Konzervatóriumban művészképzőt végeztem, Cservov professzor
irányításával. Kiváló tanáraimnak köszönhetem szakmai felkészültségemet. Nagy
hatással voltak rám azok a világhírű zeneművészek, akiknek a
szerepléseit figyelemmel kísérhettem. Amikor 1970-ben, Weimarban, részt vettem
Galina Kozolupova professzor
asszony mesterkurzusán, még nem sejtettem, hogy leendő tanárom moszkvai
tanáránál kaptam továbbképzést. Zenei képzésünk sajátossága, hogy
erőteljesen a szólistaképzésre helyezi a hangsúlyt. Csak később
derült ki számomra, hogy én is inkább kamara típus vagyok, és az együtt
zenélésben érzem magam a legjobban. Azért kipróbáltam, hogy meddig mehetek el,
és beneveztem egy nemzetközi gordonkaversenyre.
Hiába,
mindenkiben rejtőzik valami motiváció, amely aktivitásra ösztönöz.
Már
a főiskolai évek alatt kapcsolatba kerültem a tanítással, és a
gyermekekkel való foglalkozást nagyon megszerettem. 1970-ben kerültem a
debreceni Simonffy Emil
Zeneiskolába, pályázat útján, ahol 1974-ben a tantestület egyetértésével
igazgatói kinevezést kaptam. Akkoriban a zeneiskola nagyon mostoha körülmények
között működött. Nem volt elég tanterem, a város 10 pontján, általános
iskolákban bérelt tantermekben folyt a zeneoktatás. A 32 fős tantestület
800 tanuló ellátását biztosította. 1976-ban a Hatvan utcai épület
A Zeneiskola régi épülete
életveszélyessé vált.
és alá kellett dúcolni. Kiderült ugyanis, hogy annak idején, alapok nélkül
történtek terem leválasztások és egy csőtörés alámosta az épületet. Nyilvánvaló
volt, hogy mindenképpen egy új iskolaépületre van szükség.
Természetesen,
ez nagy kihívás volt számomra. Akkoriban nem nagyon foglalkoztam a zeneiskola
történetével, pedig érdemes lett volna megtudni, vajon hogyan került ki a
zeneiskola a Zenede Vár utcai épületéből, amelyet annak idején a névadónk
építtetett közadakozásból? Mindent el kellett követni ezért, hogy az új épület
a Zenede mellé, az őt megillető, méltó helyére kerüljön vissza. Simonffy Emil,
iskolánk névadója, nem csak kiváló hegedűművész volt, hanem
kitűnő szervező, és széles látókörű igazgató, akinek
munkája számomra követendő példa. Megértettem, hogy az iskolavezetéssel
hivatásszerűen kell foglalkozni.
1982-ben
Debrecen város beruházási programjában megvalósult zeneiskolai épület az egyik
legkorszerűbb volt az országban. Az akusztikai burkolattal ellátott,
harminc tanteremben lehetett végre minőségi színvonalú zeneoktatást
megvalósítani. A tanári és növendék létszámot is sikerült jelentősen
bővíteni, amelyre szintén nagy igény mutatkozott.
A Simonffy Emil
Zeneiskola jelenlegi épülete
A Simonffy-terem
A
Kodály Zoltán Szakközépiskola közvetlen szomszédságában létesített épületet
2007-ben teljesen felújították és hangverseny teremmel is bővítették, így
már hosszú távon megfelel az igényeknek. Azonban ez sem volt egyszerű
feladat. Közgyűlési határozat volt érvényben a 25 éve megépült zeneiskolai
épületünk lebontására. Mivel a szakközépiskolának nem volt torna terme, ezért
annak megépülése fontos szempont volt, a zeneiskola viszont nem rendelkezett
önálló hangverseny teremmel. Szerencsére azonban, ez a változat nem valósult
meg, mivel a leendő tornaterem alá akartak hangverseny termet létesíteni.
A városvezetés végül belátta, hogy költségkímélőbb megoldás lehet a
tetőtérben létesíteni hangversenytermet. Így a zeneiskolai
épület teljes felújítása is megvalósult. A 228 millió Ft. értékű rekonstrukció
nem terhelte a város költségvetését. Még ebben az évben Debrecen Város
Önkormányzata döntött a Simonffy Emil
Zeneiskola összevonásáról a Kodály Zoltán Szakközépiskolával. A névadónk
emlékét a zeneiskola épületrészében ma már csak egy szobor portré és az az
emlékplakett őrzi, amelyet minden évben a tantestület szavazata alapján
ítélnek oda, a tehetségek gondozásában kiváló eredményt elérő kollegának.
Ma 1200 tanuló zeneoktatását 65 fős tantestület biztosítja. Kollegáim nagy
szeretettel és szakmai hozzáértéssel foglalkoznak tanítványaikkal. Számtalan
országos zeneiskolai versenyen érnek el kiemelkedő sikereket tanulóink, és
a zenekari együtteseink Európa számos országában vendégszerepeltek sikerrel.
Felsorolni is nehéz volna valamennyi nemzetközi csere kapcsolatunkat, és
fesztiválokon való szereplésünket. Ezek a lehetőségek a zenekar
művészi fejlődését segítették. Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséges
gyermekek gondozására, és a pályára irányításra. A hagyományosan megrendezésre
kerülő „Kodály Zoltán” Országos Szolfézs- és népdaléneklési versenyeket
három évenként, iskolánk rendezi. Minden erőfeszítés ellenére sajnos, az
utóbbi években egyre kevesebben választják a zenei pályát.
Az
elmúlt tanévben a debreceni intézményes zeneoktatás a 150. évfordulóját
ünnepelte. Az 1862-ben alapított Debreceni Zenede épületében ma a Kodály Zoltán
Zeneművészeti Szakközépiskola működik. Az épület igen
rossz műszaki állapotban van, tervezett felújítása évek óta várat magára.
Sajnálattal vettük tudomásul, hogy a város költségvetéséből még egy
jubileumi évkönyvre sem jutott támogatás. Köztudomású, hogy a Mester életében
először járult hozzá, tanítványa, Gulyás György kérésére, hogy az
intézményt róla nevezzék el, de egyúttal szigorú feltételeket szabott a
szakközépiskola szakmai színvonalára és működésére vonatkozóan. Gondolni
sem merek arra, hogy mit szólna Tanár Úr a mai körülményekhez?
Ami
a művészi munkát illeti: egyrészt a tanítás során megvalósított tehetség
programok, a zenei pályára irányítás, és a versenyeken való sikeres szereplések
követelménye volt számomra az elsődleges feladat. Ezzel
párhuzamosan az aktív muzsikálás szólista, kamarazenei, és zenekari együttesben
való közreműködés. Új zeneművek bemutatása szintén fontos volt
számomra, a Debreceni Filharmonikus Zenekar, valamint a Debreceni Vonósnégyes
tagjaként. Például: Albert Roussel gordonka
versenyének magyarországi bemutatójára, valamint finn és magyar
zeneszerzők műveinek bemutatására vállalkoztam. Külföldi
vendégszerepléseken is volt alkalmam részt venni Európa számos országában,
nemcsak a zeneiskola zenekari együtteseivel, de szólistaként és a Debreceni
Filharmonikus Zenekar tagjaként. Gondot fordítottam a továbbképzésre,
posztgraduális képzésre, a szakértői munkához elengedhetetlen tudás
megszerzésére. Tehetségfejlesztési szakértő szakon végeztem, és pedagógus
szakvizsgát is szereztem a Debreceni Egyetemen.
Részt
vettem a minősítő testület megbízásából, a művészetoktatási
intézmények minősítésében, számos felkérésnek tettem eleget a pedagógiai
programok véleményezésével. A bíráló bizottság tagjaként a budapesti és
számtalan területi és körzeti válogató versenyen, zsűriztem. Ezeket a
tapasztalatokat kollégáimmal is megosztottam. Társszerzője voltam a
zeneiskolai vezetők könyvének és a zeneiskolai gordonka tantervi program
megírásának. A Simonffy Emil
Zeneiskola tantestülete kapott megbízást a zeneiskolai alap- és záróvizsga
követelmények kidolgozására. A kiselőképző osztályokban, kísérleti
oktatási program keretében foglalkoztunk a komplex művészetoktatással, és
a társművészetek közül a klasszikus balett tanítással. Pályázat útján erre
a programra minisztériumi támogatást nyertünk. Ezt a tehetség programot a
Debreceni Egyetem is figyelemmel kísérte. Gyakorlóiskolai vezető
tanárként, kollegáim segítették a zenetanárképzést, amelyben magam is részt
vállaltam.
A
tantestület munkáját „Debrecen Város Közoktatásáért” és a Magyar
Művészetoktatásét” kitüntetéssel ismerték el. A „Debreceni Egyetem kiváló
gyakorlóiskolája” címmel is rendelkezünk, és a „Kiváló művészetoktatási
Intézmény” minősítést is megkaptuk. Jómagam a kiváló tanári és
előadóművészi tevékenységért, és a vezetői munkáért kaptam
elismeréseket. A Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségében
alapító elnökségi tag, alelnök, majd a Felügyelő Bizottság elnöke
megtisztelő megbízásnak tettem eleget. Jeles tanítványaim közül többen a
hazai és a nemzetközi zenei életben, kiváló zenekarokban és együttesekben
működnek és öregbítik a debreceni zenei oktatás hírnevét, mint például a
Salzburgban élő Bényi Tibor gordonkaművész.
A
zeneoktatás reformja óta sikeresen küzdöttünk azért, hogy bebizonyítsuk, hogy a
három szintre tagolt zeneoktatásnak feltétlenül egymásra kell épülnie.
Különösen ott, ahol egy városon belül mindhárom testvérintézmény működik.
A másik fontos kérdés a megfelelő hangszerválasztás elősegítése,
amelynek érdekében, eredményesen alkalmaztuk iskolánkban, a tanszak tanárai
által kidolgozott alkalmassági, felvételi teszteket. Végül, de nem utolsó
sorban létrehoztuk kollegáimmal a „Zenei Nevelésért” Alapítványt a tehetséges
gyermekek támogatására.
Meggyőződésem,
hogy a magyarországi zenei nevelés eredményes, és kialakult rendszere példa
értékű Európában. Örülők, hogy részese lehettem ennek
fejlődésnek, és a debreceni zeneoktatás sikereinek. Nyugalomba vonulásom
nem jelent számomra passzív pihenést, mert kapcsolataim nem szakadtak meg az
intézményekkel és a kollegákkal.
Debrecen, 2015.
május 31.
Válogatás
Fekete Ferenc YouTube-n található
koncertfelvételeiből:
J. Chr. Bach: Cello Concerto in C
minor - Ferenc Fekete, cello
J. - B. Lully: Passacaglia -
Ferenc Fekete, cello & Dezső Karasszon, organ
Sándor Vikár: Adagio - Ferenc Fekete, cello &
József Babka, piano
Sibelius / Johansson / Rautavaara / Farkas: Music for Cello and Piano - Ferenc Fekete, cello
J. Sibelius: Romance -
Ferenc Fekete, cello & Tibor Straky, piano
B. Johansson: Ménestrel - Ferenc Fekete, cello &
Tibor Straky, piano
E. Rautavaara: Two Preludes and Fugues for Cello & Piano - Ferenc Fekete, cello
F. Farkas: Ballade for Cello and Piano -
Ferenc Fekete, cello & Tibor Straky, piano