Costanzo Porta: Missa mortuorum
Megannyi
„új” információ a BMC felvételén: a reneszánsz szerző, Costanzo
Porta nevének olvasásakor kevesekben ébred zenei emlék, és aligha
kárhoztatható, akinek az Istvánffy név nem egy
kamarakórust juttat eszébe. Muntag Lőrinc (*1987)
2014-ben alapított együttesének ez a bemutatkozó felvétele. Tíz tagból áll, 2-2
szoprán, alt és basszus mellett 4 tenor szerepel benne. A kísérőfüzet
áttanulmányozása önmagában is érdekes. Mizsei Zoltán (*1970), aki
DLA-értekezését Costanzo Porta vesperás-zenéjéből
írta, az előadókhoz is kötődik. Dobszay
László Schola Hungaricájának egykori énekese - csakúgy, mint Muntag Lőrinc, aki gyermekként az ő Szent István
Fiúkórusának is tagja volt. Sőt, mint utal rá, a kórustagok között is
vannak egykori Scholások…
A
Schola Hungarica: a hazai zenei élet meghatározó jelentőségű
együttese volt, amely meghonosította a koncerttermekben (is) a gregoriánt,
időben jelentősen kibővítve a (rendszeresen) hallható zenék
időbeli skáláját. Felvételeinek köszönhetően mindmáig hat az együttes
vezetőinek zenei elképzelése, és érthető módon egyfajta etalonná
lett, amihez „mérünk” interpretációkat, külföldieket és hazaiakat egyaránt.
Mizsei Zoltán rámutat: az Istvánffy Kamarakórus nem
úgy szól, mint a Schola, ám aligha jöhetett volna létre ez a hangzásvilág a
Schola nélkül. Míg a Schola annakidején zenei életünkben előzmények nélkül
való volt, az Istvánffy Kamarakórus munkássága
folyamatba ágyazódik. Mondhatni, párbeszéd részese, melynek során
érvényesítheti saját hangját, előadóművészi értelemben. És bátran
felvállalhat értékmentő tevékenységet is, méltatlanul elfeledett
szerző műveinek újrafelfedezőjeként.
Costanzo Porta
(Cremona, 1528 vagy 1529 – Padova, 1601. május
19.) olasz reneszánsz zeneszerző, minorita szerzetes. Komponistaként
a velencei iskola képviselője.
Szerencsés
csillagzat alatt született a 2018 júliusában Sopronbánfalván
rögzített felvétel. Pusztán hallás alapján aligha lehetne megállapítani, milyen
létszámú az együttes. Ideális hangzásteret biztosít a templom, a szólamok
mozgása jól követhető, az összhangzás pedig mindenkor kiegyensúlyozott. A
műsor gerincét az ötszólamú halotti mise adja, hozzá csatlakozik egy
hétszólamú motetta. A kísérőfüzet a latin nyelvű énekelt szöveget
magyar és angol fordításban is tartalmazza (a zenei anyag forrásáról azonban
nem tájékoztat). Elemzésében Mizsei a legtöbbször egyenletes lépésekben haladó cantus firmust jelöli meg e zene
„időmértékéül”, amelynek köszönhetően a tételek az időtlenség és
a végtelenség érzetét keltik. Összegző értékeléséhez („Azt hiszem
léptékváltás történt: világszínvonalú és korszerű hangzást hallunk, s vele
együtt a fent említett magyarországi zenei örökség minden értékét kapjuk”)
hozzátehetjük: részben az akusztikai környezetnek is köszönhetően, a
zenehallgatás idejére otthonunk veszít világi voltából. Miként a koncertterem
is – korántsem a romantikus felfogásból adódó művészetek temploma értelmében
– szakrális töltést kap, amikor vallásos tárgyú művek töltik be,
professzionális színvonalú, ugyanakkor őszintén átélt előadásban.
Ilyenkor a hallgató meggyőződéses művészet-hívő lesz…
(BMC CD 306)
Fittler Katalin