Úton Debussyhez
A Három noktürn a Megérthető zene
sorozat programján
Többször,
több helyütt volt módom elismerésemet kifejezni azért a több mint
ismeretterjesztő, gyakran a művek „lényegébe” beavató vállalkozásért,
amellyel Hollerung Gábor és a Budafoki Dohnányi
Zenekar gondoskodik a zenekedvelők élményszerű tudásszerzéséről.
Számomra legemlékezetesebb előadásai Bartók- és kortárs-művekhez
kapcsolódtak. Már az idei évadjuk programjának áttekintésekor feltűnt a
Debussy-projekt, annál is inkább, mivel e szerző művei alig(ha) szerepelnek a zenekar repertoárjában. Tehát,
ezúttal közös felfedezőútra kerül sor, amelyre a résztvevők
több-kevesebb tapasztalat birtokában vállalkoznak. Ugyanakkor ez a kirándulás
szélesebb hatáskörű tanulságok-tapasztalatok megfogalmazására/tudatosítására
is jó alkalmat kínál.
„Saját
csapdaként meséltem el” – Hollerung Gábor saját
példáját hozta fel, hogy míg fiatalkorában nem mutatott érdeklődést az
impresszionizmus iránt, az idők múlásával értőbben közeledik e
másfajta művészeti (zenei) gondolkodásmódhoz. Tehát, most nem a „lám ez az
én birodalmam” típusú élménymegosztásra került sor, hanem olyasfajta eltérések
feltárására, amelyek a korábbi „járt út”-tól
különböztetik a korában járatlanként elkerültet.
Zenekarvezetőként
felelősségteljességről tanúskodik ez a gesztusa, hogy amikor úgy
érezte, alkalmas arra, hogy tágítsa együttese zenei horizontját, vállalta az
ezzel járó többlet-feladatokat. Mert nem kérdés, hogy a korábbi repertoárjuknak
az anyanyelvi szinten beszélt stílusokhoz tartozó darabokkal való bővítése
hasonlíthatatlanul kevesebb energiát igényelne.
A
nagyító alá vett kompozíció rövid terjedelme indokolta, hogy szünet nélküli
előadás részesei legyünk. Esztétikai közelítéssel érkeztünk a zenéhez,
festmény-reprodukciókat tartalmazó szemléltetőanyag is szép számmal jutott
a közönségnek. Érthetően és jogosan, hiszen az impresszionizmus
mint stílusirányzat szinte par excellence festészeti stílus-meghatározás volt
korábban – s épp itt, a Három noktürnnél érezhető Debussy életművében
a szimbolista és impresszionista közötti átmenet.
„Már az idei évadjuk programjának
áttekintésekor feltűnt a Debussy-projekt…”
(Debussy
portréja a Zeneakadémia Koncertközpont 2022. III.13-i programajánlóján)
A
matiné felvillanyozó élményét egy zenei illusztráció jelentette, amelynek
segítségével hangzó valóságként tapasztalhattuk meg a zenei gondolkodásmódbeli
különbséget, mint újdonságot. Beethoven Örömódájából játszott a zenekar nyolc
ütemet, majd ugyanazt a zenei tartalmat impresszionista megközelítésben. Ez
utóbbi Gyöngyösi Levente munkája, aki szinte az együttes tisztelt házi
szerzőjeként is számontartható – a karmester
kérésére készült ez a remek stílusgyakorlata.
Hollerung Gábor a
„benyomások”, impressziók jelentőségét hangsúlyozta, s azt a
megközelítésmódot, amikor a szerző szemlélődésének élményeit osztja meg
a hallgatóval. Tehát, ideális esetben a hallgató is ráhangolódik ezekre a
megélt élményekre, és érzelmi aktivitása egyfajta empatikus tevékenységben
mutatkozik meg, amennyiben személyes asszociációkat is keres/talál.
Azok
a hallgatók, akik korábban nemigen érdeklődtek Debussy muzsikája iránt,
avagy úgy érezték, nem tudnak tájékozódni a zenei formákban, megannyi
szempontot kaptak, amelyek segítségével – kreatívan – maguk is aktív részesei a
tájékozódásnak. Hollerung Gábor olyasmire is felhívta
a figyelmet, mint a térélmény, és a bevezető előadás során kiragadta
az Ünnepekből azt a részletet is, amikor távolról, majd közelről
halljuk ugyanazt a markáns zenei anyagot. Rámutatott, hogy ezt a vérbő,
mozgalmas forgatagot mintegy kívülről szemléljük - ráadásul Debussy
jóvoltából már-már a filmművészetből ismert technikák alkalmazásával,
nagytotálok és közelképek egymásutánjának váltakozásával.
Egyvalamit
azonban mindenképp érdemes lett volna még hozzátenni az asszociációkat
inspiráló empátia-felkeltéshez: azt a magyar nyelven is olvasható idézetet,
amely magától a szerzőtől származik, aki művei jelentésének,
belső világának kifejtésében ritkán volt annyira közlékeny, mint éppen a
Noktürnök esetében. Tekintettel arra, hogy Ujfalussy
József Debussy-monográfiája (Gondolat Kiadó, 1959) ma már antikváriumokban is
ritkaság, idemásolom a hiányolt, ám elsőkézből származóan feltétlenül
(előadóknak és hallgatóknak egyaránt) közérdekű részletet:
„Nem a Nocturne
szokott formájával állunk szemben, hanem inkább azzal, amit a szó különös
impressziókból és fényhatásokból magában hord. N u a g e s: az ég mozdulatlan
képe, lassan, melankolikusan felhők vonulnak át rajta és halvány, fehéres
szürkeségben vesznek el. – F ę t e s: a légkör mozgása, táncoló ritmusa éles,
felvillanó fényekkel; egy felvonulás epizódja egyben (titokzatos,
káprázatszerű látomás), amely átvonul az ünnepségen, elvész benne. A
háttér közben változatlan marad: az ünnep zenéjének és vibráló fényeinek
hullámzása a mindent átfogó ritmusban. – S i r č n e s: ez a tenger és végtelen
ritmusa; a holdfény ezüstjében csillogó hullámok fölött felcsendül, kacag és
elenyészik a szirének titkos éneke.”
És
ha már a pentatóniára felhívta a figyelmet (keleti, egzotikus hatások
eredményeképp), érdemes lett volna megmutatni a másik jellegzetes, füllel
könnyen észlelhető-felismerhető dallam-modellt, az egészhangú skálát,
hiszen egyidejű alkalmazásuk (ütköztetésük) egyik első pregnáns
megjelenéséről van szó (a pentatónia „emberközpontúsága” és az egyenletes
lépései által a hangnemi tájékozódást szinte lehetetlenné tevő, az oktávot
azonos hangközökre osztó, jellegzetes „objektív” modellje között). Annál is
inkább, mivel a mű egyvégtében való előadásakor jól kihallható volt
ez utóbbi jelenség. (Zárójelben tegyük hozzá, némely korábban kiragadott
jellegzetes részletet bizony alig lehetett felismerni, például a brácsaszólót
elnyomó oboaszólamok miatt).
A
Budafoki Dohnányi Zenekar leggyakrabban alapító karmestere vezényletével
játszik. „Kézhez szokottak”, mondhatni, apró mozdulat-rebbenésekből is
értik a feladatot. Amikor, számukra alig bejárt területen járnak, fokozott
jelentősége van a mozdulatoknak. És itt jön a 22-es csapdája: a másként
gondolkodó, másként építkező zene némiképp módosult mozdulat-készletet
igényelne – ám a játékosok számára a megszokott jelenti a biztonságot! Hollerung Gábor pontos irányításában gyakori a „metrizálás” – megkönnyíti az áttört, gazdag partitúra
plasztikus megszólaltatását. Ám az „ütések” olyankor is tagolnak, amikor
folyamatokról van szó! Az előadás kivételes-szép pillanatait a rajzos
karmesteri mozdulatok inspirálták. Nem szabad elfelednünk: felfedezőútról
lévén szó, nem várhatunk olyasfajta kidolgozottságot, ami a dinamikai
differenciálás révén „teresíti” a hangzást. A partitúrát most ébresztgeti
hangzásra a karmester, a hangszeresek egyelőre a szólamukkal vannak
elfoglalva.
A
harmadik noktürn szirénjei Szabó Dénes neveltjei. A Pro Musica
Leánykar számára is egyfajta kirándulás volt a Debussy-éneklés. És minden
bizonnyal megkönnyítette volna a karmester feladatát, ha muzsikusai több hangzó
élménnyel rendelkeznek Debussy zenei univerzumából. Mert ne tagadjuk: nem
mindenkit lelkesített ez a kirándulás. Ami egészen ritka a
Megérthető-sorozat történetében: a pódiumon ülő hangszereseknek némelyike
nem követte figyelemmel a számukra is egyértelműen tanulságos (mondhatni,
hiánypótló) ismertetőt. A játékosok beszélgetése nem fegyelmezettségi
szempontból jelzésértékű elsősorban, hanem az érdektelenség jeleként.
Márpedig a személyes „érdekeltség” hiánya az összteljesítmény hatásosságát
csökkenti!
Debussy
Három noktürnje nem tartozik a nehezen hozzáférhető, ritkán hallható
kompozíciók közé. Hangfelvételen megannyi előadásban elérhető –
remélhetőleg mindazok, akik hasznos iránytűt kaptak a bevezető
előadás által, a továbbiakban maguk is vállalkoznak, önállóan,
kirándulásokra az impresszionista zene világában. És ha több interpretációban
találkoznak e kompozícióval, azt a bátorságot is veszik maguknak, hogy kedvenc
hangképeket válasszanak maguknak a különböző értékes előadói
teljesítmények közül.
Fittler Katalin