A megunhatatlan zongoravarázs
Legutóbbi felvételével ugyanazt a
cél tűzte ki Fülei Balázs, mint figyelemfelkeltő című
zeneakadémiai hangversenysorozatával. A „Hallgasson Füleire!” tematikus összeállításaiban arra inspirálja a közönséget,
hogy találja meg az utat a „személyes” zenehallgatáshoz. A hangversenyeken
élőszóban, a felvétel programjához kapcsolódóan pedig személyes
gondolatait papírra vetve ad elgondolkodnivalót a hallgatóknak. Bónuszként a
muzsikához.
A
CD-borító tanúsága szerint a zongoraművész a főszereplő.
Annyiból mindenképp igaz ez, hogy nemcsak előadóként kínál élményt, hanem
egyszersmind kalauzolja is – előre kiszámíthatatlan összetételű –
hallgatóságát a művek világában. Ráadásul, ez a „túravezetés” olyan többletet
is ad, amely befolyásolhatja a későbbiekben a zenekedvelők
zeneértő szándékát.
Mert
szavakkal egyaránt lehet közelíteni a (nemritkán kimondhatatlan) lényeghez, és
eltávolítani is a hangok világától primer hangzásélményt várókat. Éppen
ilyesfajta meggondolásból érzem telitalálatnak, hogy a CD címe kizárólag
angolul olvasható. Értőknek konkrét, érdeklődőket akár szótározó
felfedezésre késztető.
Aki
akárcsak végigolvasta az említett hangversenysorozat tematikus programját
(Összetevők és fűszerek – Érzékenység és érzékiség – Akkor ez most
tánc? – Színek és illatok), nem lepődik meg azon, hogy a kísérőszöveg
a „Zene öt érzékszervre” címet kapta. Tegyük hozzá, ezzel korántsem szándékozik
elhatárolni a műsort a zongorairodalom megannyi további remekétől. De
ha valaki ezt erős személyes túlzásnak érezné, annak is kínál
érdekes-tanulságos, gondolatébresztő meglátásokat. Ha szigorúan a
„tárgyszerűségnél” akarnánk maradni, rögvest kínálkozik a modern zongora
objektív dicsérete. Azé a hangszeré, amelynek történetében egymást inspirálóan
hatott egymásra szerző, előadóművész – és hangszerkészítő!
És aki meghallgatja a Ravel – Franck – Debussy
műsort, megerősödik abban a meggyőződésében, hogy a
„billentéskultúra” örök-aktualitású! Megfelelő hangszer és avatott játékos
egyaránt elengedhetetlenül szükséges a szerzői szándékok elképzelhető
legteljesebb megvalósításához.
Ravel
Miroirs (Tükrök) sorozata és Debussy Estampes (Metszetek) sorozata, s közöttük César Franck sajnálatosan ritkán
játszott kései remeke, a Prélude, Choral
et Fugue olyan összeállítás, amely egyvégtében
játszva/hallgatva saját minőséget képvisel. Tehát, nem összeadódnak, hanem
inkább hatványozódnak az érzetek-tapasztalatok, s velük az élmény intenzitása.
Ugyanakkor a végighallgatás nem a egyetlen „járható
út” a program megismeréséhez – legalább annyira hasznos, ha egy-egy
kiválasztott darabban többszöri végigkövetésével mélyedünk el (akár a
folyamatba ékelve egy-egy kottával-a-kézben meghallgatást is!). Voltaképp
valamennyi műsorszám „megérdemli” a beható érdeklődést – maguk a
darabok is, és az interpretáció is. Az utóbbi akár a játszanivalóhoz mérve,
akár pedig az előadói „beavatás” ismeretében. Mert miközben mélyül az
élmény, a hallgatóban kialakul a személyes kötődés, tehát az a fajta
kapcsolat, amelyet a zongoraművész oly fontosnak tart. Mint írta: „A századforduló három zenei egyénisége, Ravel, Franck és Debussy nem arra készteti hallgatóit, hogy
műalkotását adott távolságból hallgassák. Zenéjük belemászik az emberi
képzelet legbelsőbb csatornáiba, és hangjaik által úgy érezheti a hallgató,
hogy a közösen átélt alkotásban ő maga a főszereplő”. De legyünk
őszinték: az sem elhanyagolható, ha a zenekedvelő a zenehallgatás
során közös élmény-térben érzi magát a szerzővel és az előadóval.
Akárcsak mint mellékszereplő egy akusztikus tablón.
(Hungaroton
– HCD 32861)
Fittler Katalin