Itt és most
különleges „jelenidejű”
koncert
Mondhatni, minden hangverseny „jelenidejű”, hiszen ott és akkor csendül fel a
műsor. Elsősorban nagy apparátust foglalkoztató, esetleg ritkán
hallható műveknél méltán sajnálkozik a hallgató, ha mindösszesen egyszer
kerülnek előadásra. A koncertéletünk gyakorlatában nem példa nélkül való
megoldás, hogy három alkalommal kerül közönség elé egyazon program, akkor is
ideálisnak tűnik, ha a hangzás korántsem mechanikusan ismétlődik. Van
a másik gyakorlat, amikor turnén számos/számtalan alkalommal kell más-más
közönségnek tálalni ugyanazt a műsort. Ennek lélekölő hatásáról sokat
tudnának mesélni zenekari muzsikusok. Ilyenkor a karmestertől várható a
„csoda”, aki animálja játékosait, figyelmeztetve, hogy a mindenkori közönség az
általa hallottakkal azonosítja a művet (ha számára ismeretlen darabról van
szó), avagy annak alapján minősíti az interpretációt.
Rendkívül
ritka jelenség, hogy valaki egyszeri eljátszás kedvéért állít össze (és tanul
meg) egy műsort – kihívás ez a művésznek
magamagának, egyszersmind a közönség megbecsülése.
Évtizedekben
mérhető hosszúsággal külföldi zenekarban munkát vállaló játékosokban
felvetődhet a vágy, hogy távollétük ellenére is jelen legyenek a hazai
(fővárosi) zenei életben. S ha már, akkor nem zenekari játékosként, hanem
szólistaként vagy kamaramuzsikusként. Az ilyen törekvések régóta
jellemzőek Kovács Anikóra, aki viszont amióta megszűnt a Qatarban betöltött állása, újult erővel veti be magát
a koncertéletbe. Elsősorban szólistaként és kamaramuzsikusként lép fel,
leggyakrabban a Klebelsberg Kúriában és a könnyebben megközelíthető Nádor
teremben. Hangversenyeinek sajátossága, hogy ő állítja össze a
műsort, tehát egyfajta zenei önarcképhez is adalékokat kapunk.
Áchim
Kovács Anikó (művésznévként felvette édesanyja nevét is) ezúttal is
Szenthelyi Judittal adott hangversenyt 2022. április 24-én a Nádor teremben. A
műsor könnyen áttekinthető: az első rész barokk (Händel F-dúr
hegedűszonáta, Bach: E-dúr partita), a második
pedig megannyi „meglepetés”: Kezdte a hegedűst komoly próba elé állító II.
Szólószonátával Ysa˙e-tól, majd Hubay két
zsánerdarabja (Preghiera és Zephir)
következett, végül fináléként átirattal búcsúztak: Kodály Háry-Intermezzójából
Szigeti József által készített verzióval.
A
több mint korrekt felkészülés, valamint szinte „a mindenséggel mérd magad”
kihívás tiszteletreméltó, mégis, az eredeti Intermezzo ismeretében szívesen
lemondtunk volna erről. Akinek nincsen a fülében a remek hangszerelés,
megcsodálhatta a teljesítményt (beleértve a korántsem „zongoraszerű”
kíséretet) – egyébként pedig a nagyot-álmodás gesztusát tudtuk leginkább
értékelni ebben.
A
decentralizált koncertszervezés nem mindig könnyíti meg az érdeklődők
helyzetét – gyakran utólag vesz észre számára érdekes műsort még a
rendszeres zenehallgató is. Mindenesetre, Kovács Anikónak az évtizednél régebbi
rendszeres „hazajárása” során kialakult egy hangversenylátogató-mag, amelyben
találunk fiatalokat is – és külön öröm: szakmai közönséget (elsősorban
vonósokat és zongoristákat). Persze nem illik lebecsülni a közönségszervezés
háttérmunkáját sem!
Sajátos
vetületei vannak a muzsikusképzésnek. Arra mindenesetre kevés idő jut,
hogy még a tanulóidő alatt felkészítsék a (potenciális) zenekari
játékosokat, hogy ne adják fel a lehetőséget elsősorban a szólisztikus szereplésekre (a kamarazenére legtöbb
zenekarunk örvendetesen nagy súlyt fektet, s ebben a covidnak
is szerepe volt).
Kovács
Anikó teljesítményét aligha kell úgy értékelnünk, hogy zenekari muzsikus –
szólista-szerepben. Más kérdés, hogy az ilyesfajta ritka megmérettetés óhatatlanul
egy kis belső „drukkal” jár. Éppen ezért felvetem az ötletet: nem kellene
elszakadni az egykori vizsgadarab-sorrendtől, vagyis a barokk blokkot a
második részbe tenni? A koncepció nem sérül, viszont még élményt adóbban
szólnának a barokk tételek. Nem csak a közönségnek (amely lelkesedéssel
hallgatja őket), hanem magának az előadónak is. Hogy számára is
felszabadult örömzenélés jegyen a barokk-játék.
Fittler Katalin