Magyar művészek Schubert-felvételei
„The
Complete Piano Trios”
címmel jelent meg az Auer Trio felvétele, amely a két
kései remek (B-dúr trió, D. 898 és Esz-dúr trió D. 929) mellett az eredetileg
feltételezhetően a B-dúr trióhoz tervezett Adagio-tételt („Notturno”) és az ifjúkori B-dúr szonátatételt is
tartalmazza (BMM 2022CL1-2). A Hungaroton újdonsága hegedű-zongora
műveket kínál, Pusker Júlia és Fejérvári Zoltán
előadásában (HCD 32833). Remélnénk, Schubert valamennyi
hegedű-zongora darabját tartalmazza, de nem: a műsor gerincét az
1826-ban komponált h-moll Rondo (D. 895) és az
1827-es C-dúr Fantázia (D. 934) adja, köztük két átirat kapott helyet, a
Ferdinand David által a fuvola-zongoradarabból készített Bevezetés és variációk
(D. 802), valamint a szintén dalt-idéző „Sei mir gegrüsst”, Hans Sitt munkája.
Ez utóbbinak azért is örvendhetünk, mert viszonthalljuk a Fantáziában.
Mindkettőben többségben a
„kései” Schubert kompozíciói kaptak helyet, ezáltal a szerzőről
képzeletben alkotott hangkép-albumunk azonos fejezetéhez kínálnak új
adalékokat. A triók egészen kivételes atmoszférát árasztanak, a hallgató úgy
érezheti, meghitt érzések-gondolatok beavatottja lett. A személyesség légköre
hatja át a program egészét.
Más
megvilágításba kerül Schubert a hegedű-zongoradarabok által. Bizonyos
szempontból sajnálhatjuk, hogy a korábbi (mintegy egy évtizeddel előbb
komponált) három szonatina nem szerepel a két művész tolmácsolásában,
hiszen akkor egyfajta „időjáték” tanúi is lehetnénk. Így viszont az a Schubert
kerül reflektorfénybe, aki a mindössze húsz esztendős cseh
hegedűvirtuóz felkérésére komponálta a kétségkívül „reprezentatívnak”
szánt műveket.
A
hallgatónak e felvétel hallgatásakor az a régi (néha szinte bon mot-ként értékelt) megjegyzés jutott eszébe, miszerint Mozart
zenéje „a gyerekeknek könnyű, a felnőtteknek nehéz”. A jelentős
repertoárral rendelkező két művész számára „határesetet” jelenthettek
ezek a művek, amelyeket kétségkívül felelősségteljes
kidolgozottsággal bocsátottak rögzítésre (a felvétel 2019
augusztus 28-29-én, két nap alatt készült). Nem tudni, tudatosan
törekedtek-e egyfajta „Schubert-zene erős reflektorfényben, pódiumon”
hatásra. Amennyiben ez volt a szándékuk, sikerült: jelentős távolság
választja el a szerző hangokba fogalmazott mondandóját a potenciális
közönségről. Perfekt hangszeres művészeket hallunk, akik a fülünk
hallatára építik a kisebb-nagyobb formai egységeket, a zenei kifejezés mindig
gondosan formált, igaz, az ismétléseknél néha kissé didaktikus. Az
előadásban azonban a „játék” csak annyiban érvényesül, hogy e perfekció nem okozott különösebb gondot a két
művésznek. De érzelmileg kevéssé érintenek meg a darabok (inkább afféle „a
tanár mintaszerű bemutatása” gesztus érződik) – amikor mégis, akkor
már-már háromdimenzióssá válik a Schubert-kép, a szerző megint nyitott
szívekre talál.
Fittler Katalin